Dat zijn nog eens ontwikkelingen: de minimumsnelheid op de Nordschleife van de Nürburgring is een stuk hoger dan voorheen.
De Nürburgring is het mekka van de petrolhead. Een van de laatste locaties ter wereld waar mensen zich nog als autoliefhebber kunnen identificeren. Daar waar je nog gewoon jezelf kan zijn als Alfa-aanhanger of Ferrari-fanboy. Het gebied (de Eifel) is niet alleen schitterend, je kan zelf ook de baan op.
Nu zijn er twee soorten bestuurders op de ‘Ring: mensen die weleens gecrasht zijn en mensen die dat nog moeten gaan doen. Die krijgen er een uitdaging bij, want de minimumsnelheid op de Nordschleife is enorm verhoogd. Ja, verhoogd, niet verlaagd. Man, wat is dat Duitsland mooi! Nu is de minimumsnelheid op de Nordschleife verhoogd omwille van de veiligheid.
Minimumsnelheid op Nordschleife flink hoger dan voorheen
Voorheen was de minimumsnelheid 60 km/u. Die is nu verlegd naar 130 km/u. We zullen het eventjes toelichten, uiteraard. Het is namelijk niet de bedoeling dat je nu met 130 door de Adenauer Forst of Karrussel gaat. Nee, het is vereist dat je voertuig in staat is om 130 km/u te halen. Het is dus wel degelijk een veiligheidsmaatregel.
Auto’s worden telkens sneller en de snelheidsverschillen op de Nordschleife zijn soms enorm. Dus bussen, vrachtwagens touringcars mogen er niet meer overheen. Behalve de bergingswagen die je jouw private lease auto occasion uit de vangrails takelt.
Ook als je een klassieker hebt, kan het dus spannend worden. Met een Fiatje 500 uit de jaren ’50 kan de toegang je ontzegd worden. Of in het geval van @michel: een Eend!
Fabrieksopgave is leidend (tunerslatijn niet)
Ook even een dingetje om op te letten: men kijkt naar de originele topsnelheid. De fabrieksopgave. Dus als je een Impreza-blok in je Kever hebt gelepeld ben je een topper, maar mag je wellicht de baan nog niet op.
Voor alle nieuwe auto’s is het overigens geen enkel probleem om die 130 km/u te halen. Alleen met een Dacia Spring mag je niet de baan op. Maar ja, zie maar eens met zo’n elektrisch hobbelpaard de Nordschleife in een dag te bereiken.
Via: Road & Track
Fotocredit: oranje Supra op de ‘Ring door @robinvanwalsem via Autoblog Spots.
MarcoM zegt
Gelukkig, want een tijdje geleden moest ik vol in de remmen voor een stel bejaarden in een Nissan Micra die opeens van links naar rechts gingen met een slakkegangetje.
MrSkyline zegt
Daar is dan ook niets mis mee want je mag tijdens touristenfahrten niet rechts inhalen.
MarcoM zegt
Klopt, maar ze schoten opeens de andere kant op.
Edge zegt
Die Micra kan als het goed is harder dan 130km/u, dus ik weet niet of je daar veel mee opschiet.
MarcoM zegt
De bejaarden gaven geen gas.
Edge zegt
Daar gaat dit niet om. Die 130km/u is geen minimumsnelheid die jij als bestuurder moet aanhouden, maar de snelheid die je auto op papier moet kunnen halen. Die bejaarden kunnen dus gewoon vrolijk met hun slakkengangetje door tuffen, want die Micra kan op papier 130km/u of harder en mag dus gewoon de Nordschleife op. Voor het soort gevallen dat jij beschrijft maakt deze regel geen bal uit.
Edge zegt
Overigens: In de bioscopen heb je tegenwoordig vaak prikkelarme voorstellingen. Dan gaat het licht in de zaal niet helemaal uit zodat de flitsen minder intens zijn voor de kijker en gaat het geluid ook wat zachter. Misschien dat de Nordschleife zoiets ook kan doen voor langzame voertuigen. Kun je één of twee (mid)dagen per maand samen met andere Kevers, 2CV’s, Messerschmits en ander leuk maar langzaam spul over veilig met een maximumsnelheid van bijvoorbeeld 100km/u over de Nordschleife rijden zonder dat je bang hoeft te zijn dat er ineens een 911 of Golf met 784pk met 300km/u voorbij komt gevlogen. De rest van de maand zijn de touristenfahrten dan voor die snellere auto’s, die dan minder risico lopen dat er een bejaarde met een slakkengang ineens van weghelft wisselt.
welkom101 zegt
Het aantal mensen op de baan in de trage auto’s moet dan dus groter zijn dan de opkomst van mensen met een normale auto.
baardmijt zegt
Dat kan. En daarom gaat de nieuwe regel ook niet helpen. Kan de auto volgens fabrieksopgave 130 km/u halen en is -ie straatlegaal? Dan mag de auto de ring op.
Wat de bestuurder er vervolgens mee doet is een tweede.
En als deze van links naar rechts ging had je daar in principe geen last van, dan gaf -ie juist ruimte. Inhalen doe je namelijk – ook op de ring bij touristenfahrten – links.
bierbuik zegt
Hè dat is nou jammer, ben met mijn rijbewijs D bezig, dan kan ik dus niet een ommetje over de Nordschleife meer maken..
rollingstoned zegt
Natuurljk wel, als zij het kunnen kan jij het ook ;-)
https://topgear.nl/video/vrachtwagens-racen-met-170-km-u-over-snelweg-en-halen-ambulance-rechts-in/
erce zegt
Ik moest hardop grinniken om elektrisch hobbelpaard. Verder een terechte maatregel lijkt mij.
geelbarrel zegt
Poaaah… mn smartje fortwo zat daar vol in de begrenzer bij 135 km/u, mag nog net dus. Wel soms omhoog plankgas 40….
saxoke zegt
Aanvulling: pick ups en bestelbusjes zouden ook niet meer de ring op mogen.
naturalpower zegt
Dan moeten ze busjes expliciet verboden hebben, want mijn Ducato moet 160 kunnen.
baardmijt zegt
Daarom ook de aanvulling. Gaat niet om de minimaal te halen snelheid. Het voertuig moet ook ‘de dynamische eigenschappen van een personenauto’ hebben. Waaraan wordt toegevoegd dat pick-ups, bestelauto’s en kampeerwagens niet meer de ring op mogen.
tenaci zegt
Vraag me af of ik er met m’n Daf 66 erop mag dan. Met z’n originele 1100 redt hij het niet. Maar ik heb er een Volvo blok in waarmee hij uit de teller loopt. Die loopt tot 160 maar de naald kruipt dan rustig weer richting 20….
baardmijt zegt
Cool. Lijkt me heel spannend…
Maar ik vrees dat ie er niet op mag, ze gaan van de fabrieksopgave uit. Misschien dat er mogelijkheden zijn als e.e.a. op kenteken wordt gezet, geen idee.
welkom101 zegt
Je moet de tekst nogmaals lezen
robinvanwalsem zegt
Wat leuk dat jullie mijn Toyota Supra hebben gebruikt voor de foto’s!
Deze Supra heb ik in 2010 gekocht en daar heb ik toen zelf een livery voor ontworpen. In 2012 heb ik hem opnieuw laten spuiten in een custom goud/zwarte kleur met Monster Energy airbrush er op.