Minimó, is dat een nieuwe smaak voor pizza’s?
Als we autofabrikanten mogen geloven ziet het stadsbeeld er in de toekomst zo uit. Veel van dit soort kleine 1+1 autootjes met een elektrische aandrijflijn. SEAT denkt er ook zo over en toont hier de Minimó.
Deze elektrische stadsauto is slechts 2,5 meter lang en 1,24 meter breed. Dit maakt de vierwieler wendbaar wat ideaal is in stadsgebied. Een tof concept is dat de Minimó beschikt over uitwisselbare accupakketten. De auto is klein genoeg om te parkeren op bijvoorbeeld een plek voor motoren. Vervolgens neem je de batterij mee in huis om deze op te laden of te verwisselen met een volle accu. SEAT laat weinig los over de technische gegevens, maar zegt wel dat de Minimó een actieradius heeft van meer dan 100 kilometer.
Ondanks zijn minimale voorkomen beschikt de auto over een volwaardig stuurwiel en infotainmentsysteem met onder meer Android Auto. Volgens SEAT is de Minimó klaar voor de toekomst met de ondersteuning voor Level 4 autonoom rijden.
Het uiterlijk doet denken aan de Renault Twizy, inclusief de vleugeldeuren. Door middel van een 1+1 configuratie kunnen maximaal twee mensen aan boord. De Minimó is gepresentoord op het Mobile World Congress in Barcelona. SEAT neemt de stadsauto tevens mee naar de Autosalon van Genève.
bottles zegt
Stuk voor stuk allemaal hartstikke goeie ideeën, maar ik word hier wel een beetje verdrietig van.
Dutchdriftking zegt
De Twizzy, verkoopt die een beetje?
Gulli zegt
@dutchdriftking: nu Ricciardo er eentje van de baas heeft gekregen gaan ze vast beter verkopen
melcon zegt
@dutchdriftking: Er zijn inmiddels al ruim 20.000 van verkocht sinds introductie, dus dat verkoopt best heel aardig (hij blijft niet zonder reden zo lang te koop). Ze worden uiteraard vooral verkocht in grote steden (Parijs, Barcelona, Rome, Berlijn, etc.) waar ze echt super handig zijn.
dracae zegt
Ik heb zelf tegenwoordig een relatief kleine auto, een Yaris TS uit 2005. Ik woon op het platte land, heb geen kinderen, maar doe wel boodschappen voor mijn moeder. Mijn achterbank ligt ongeveer 2/3e van de tijd gewoon plat. Ik heb die niet nodig voor mensen maar wel voor de boodschappen.
Als ik dit soort autootjes zie vind ik ze best geinig, als ik naar het werk ga heb ik niet meer nodig en een ritje met mijn vrouw ergens naartoe zou ook wel gaan…maart als er boodschappen gehaald moeten worden, waar laat ik dan de tassen en kratten? Of gaan we dan net als sommige van mijn vrienden 5-7 keer per week eten halen?
Ook een wat langere rit lijkt me niet erg comfortabel, met name voor de passagier.
tjorque zegt
@dracae: met wat je uitspaart door dit te rijden (ahum) kan je je boodschappen gewoon laten leveren ?
dracae zegt
@tjorque: Hm… daar zeg je wat.. dat kan wel eens de toekomst zijn, zulke auto’s en een legio busjes in de straat.
Persoonlijk zoek ik mijn boodschappen graag zelf uit en daarnaast kom je zo ook nog eens iets nieuws tegen. Maar goed, ik ben in een ‘vorig leven’ kok en kookleraar geweest, dus heb ik misschien daarom ook meer met eten.
jpoers zegt
@dracae: tijd voor een Zoë. Verbaas je over de grotere kofferbak t.o.v. zo’n Yaris.
tjorque zegt
@dracae: ik begrijp het plezier van zelf winkelen wel hoor. Maar hier met twee kleine bengels (voltijdse job 1), een voltijdse job (2) en een huis dat af moet (3)…
En winkelen op zaterdag… pfoe veul te druk.
Wie weet vind in ooit wel terug rust, en dan zou ik met plezier (bvb met een Cargobike) gaan winkelen.
De benzine bewaar ik dan liefst voor de leuke bergwegen ?
dracae zegt
@tjorque: Lol, ik kan me dat voorstellen..
Overigens vind ik winkelen voor boodschappen niet echt leuk, het is meer dat ik anderen niet vertrouw om fatsoenlijke producten uit te zoeken. Te vaak heb ik, zelfs via de horeca groothandel, maar ook bij bezorging door supermarkten verkeerde, onrijpe, overrijpe of anderszins onbruikbare dingen gekeken.
O en leuke weggetjes zijn natuurlijk altijd een beter doel om benzine te verstoken.
emping zegt
@dracae: gewoon de boodschappen laten bezorgen of een kleine aanhanger erachter.
richh zegt
@dracae: Dat ligt toch eigenlijk vooral aan de dramatisch kleine kofferbak van een Yaris. Zowel de Yaris als de Auris (en als ik video’s mag geloven ook de Corolla hatchback) spannen de kroon als het gaat om weinig kofferruimte in het B- en C-segment.
dracae zegt
@richh: Dat maakt mij dus verder niet uit, want ik heb geen achterbank nodig, waar het mij om gaat is dat dit soort autootjes dus nog veeeel minder kofferruimte hebben en ook nog eens geen neerklapbare achterbank….
mvdoesel zegt
@richh: ik ben afgelopen jaar 2 welen op vakantie geweest met de yaris . Met 5 personen. Zonder dakkoffer. Gewoon netjes inpakken en niet teveel meenemen. Maar om nou te doen alsof je wekelijkse boodschappen niet in een yaris passen, dan vraag ik me af wat je allemaal mee naar huis sleept
johnwaters zegt
@mvdoesel: hollanders die op vakantie gaan, het blijft een lachwekkende vertoning. Hopelijk krijg je geen problemen met Human rights watch.
str8six zegt
Leuk, maar dit is toch precies wat niemand wil.
ghost zegt
Blegh??
tjorque zegt
Je bedoelt een nieuwe smaak paella
tenaci zegt
Bezondigt Seat zich nu gewoon aan traditioneel schaamteloos Chinees kopieergedrag?
Onehp zegt
@tenaci: niet meer dan de tweede producent van ‘gewone’ auto’s. Daarna volgden er nog 34658 modellen met de configuratie: 4-wiel, motor vooraan, 2+3 zits met 4 in de voorzijde scharniereden klapdeuren… soms wordt er ook geklaagd dat die op elkaar beginnen te lijken. Naar het schijnt.
Onehp zegt
Meer van dit. Dit is een mobiliteitsoplossing die velen kan passen, al helemaal op warmere breedtegraden. Niet iedereen heeft een Tesla P100D Ludicrous nodig met 8000 li-ion battrijen die 2,5 ton weegt en die in het zelfde aantal seconden aan 100km/h zit… en zelfs al heb je dat nodig (really?) dan hen je dat niet heel de tijd nodig. Ik zie uit naar de tijd wanneer we dit soort 1+1 autootjes menemen met een druk op de knop in mijn telefoon… (ja bestaat al, meer dus…)
wimof zegt
@onehp: En wie kan dat privé betalen, laat staan een derde van zo een ding?
tjorque zegt
@wimof: daarom dit soort dingen in een deelsysteem…
Design_Driven zegt
“Minimó, is dat een nieuwe smaak voor pizza’s?” Nee Tapas
wahltiroler zegt
VAG doet wat het het allerbeste kan kopiëren en plagiaten maken
Schijnbaar droomt men bij Seat ’s nachts van Renault
Eerst maakten ze een saaie kloon vd Captur genaamd Arona (ze hebben zelfs de oranje kleug nagemaakt)
en nu de Twizy
Nu nog wachten op de Seat Zoe
johnwaters zegt
@wahltiroler: en Hyundai, Kia, Peugeot, Citroën, Fiat, Ford, Jeep, Mazda, Mitsubishi, Nissan Suzuki en Opel maken allemaal de Renault Captur na? Of zou het kunnen dat ze gewoon bouwen hetgeen momenteel het beste verkoopt?
wahltiroler zegt
@johnwaters: ja john maar bekijk die oranjw Arona eens naast een oranje captur….
bijna plagiaat van Chinees niveau net als deze Twizy kloon
johnwaters zegt
@wahltiroler: welke kwast rijdt er nu in een oranje auto rond.
wahltiroler zegt
-Edit: laten we het eens over auto’s hebben ;-) –
wahltiroler zegt
@wahltiroler: dat ik wel alleen John noet die had het over kwasten ipv auto’s van daar mijn vrasg aan john om
nu INHOUDELIJK dus op de auto te reageren.
heb je de voorgaande reacties echt inhoudelijk gelezen…
zo ja dan snap je dat mijn reactie wel degelijk over auto’s ging?
wahltiroler zegt
@wahltiroler: @wahltiroler: oeps typen is lastig
dat ik deed ik wel alleen John niet, die had het over kwasten ipv auto’s van daar mijn vraag aan john om…?
Esprit_de_Flandre zegt
Is dit niet eerder iets voor Cupra… ?
emping zegt
De Cupra versie zal miss wel interesant zijn.
supertjeduc zegt
Nadeel van de Renault was dat je de accu’s moet huren
Die zijn zoveel goedkoper geworden dan gewoon kopen goedkoper is
Zie me best rijden met zo’n ding als hij niet te duur is
johnwaters zegt
gepresentoord?? Het niveau heeft een nieuw dieptepunt bereikt.
moveyourmind zegt
@johnwaters: Nou, nou…
Vind het wel ver gaan om te zeggen dat het niveau Minomóol is vanwege één uitglijder op het toetsenbord.
pomoek zegt
Ziet er leuk uit maar is vrijwel volkomen nutteloos. Actieradius is te klein, het kan dus alleen voor korte afstanden worden gebruikt. Kies dan een ( elektrische) fiets. Beter voor jezelf en het milieu. Waarschijnlijk is de wegligging ook niet denderend (smart?) Dus als je er lange afstanden mee willen rijden zijn het kilometers uit de hel. Jonge gezinnen hebben er niets aan. Er kunnen maar 2 personen in. Zelfs als je slechts een kind hebt kan het vriendje of vriendinnetje dus niet mee.
Dit is echt zo’n auto die je als 3e of 4e wagen op de oprit van kapitale villa’s ziet staan. Met de naam van het bedrijf erop van de inwoner van die villa. Op zich niets mis mee, maar geen Volkswagen zal ik maar zeggen.
kjeld zegt
@pomoek: ik heb de brommobiel Twizy gehad als 2e auto. En toen ik nog een kind had was dat perfect voor dingen als naar zwemles etc. Goedkoop en het rijd als een kart, erg leuk. In en om de stad is het een verademing. Hij is nu weg omdat ik 2 kinderen heb. Ik mis hem wel erg :)
pomoek zegt
@kjeld: Oh, maar ik vind de Twizzy een geweldig apparaat! Maar zoals je zelf al aangaf, je moet er wel nog een “echte” auto bij hebben. Een volwaardige auto moet je mee op vakantie kunnen gaan, hout bij de bouwmarkt halen, een paar kids in kunnen vervoeren, mee naar je werk kunnen, boodschappen, noem maar op. Met de Twizzy kun je gewoon erg weinig. Maar het is een geweldig ding.
Onehp zegt
@pomoek: ach, je kan er meer mee doen dan met de fiets, en vaak is dat toch genoeg? Voor veel families is dit voldoende als 2e auto…
pomoek zegt
@onehp: exact. Als 2e auto. Hooguit. Maar ik zou iemand deze auto nooit aanraden als het de enige auto in een gezin zou zijn. Een Aygo zou dan een meer logische keuze zijn.
wimof zegt
@kjeld: Waarom die tweede kleine? (dan)
kjeld zegt
@wimof: 2e kind of auto? ;) Neem aan dat je auto bedoeld. Als de vrouw met de grote auto naar haar werk is dan had ik er nog een. En als ik kon kiezen dan nam ik de Twizy als de afstand binnen het bereik lag, lekker goedkoop en fun. Het is veel leuker rijden dan een Skoda Fabia Combi zo een Twizy.
kjeld zegt
@wimof: ps ik denk dat ik nu een Mini Cooper D r53 ga kopen als 2e auto. Ook voor de fun misschien gaat de achterbank er wel uit. Gewoon ook een soort kart, alleen duurder dan de Twizy in lasten.
defl8 zegt
Ik denk dat de kracht van de 4 zitter ligt in het feit dat je er gewoon altijd mee uit de voeten kan. Je kan er als vrijgezel 99% van de tijd alleen in zitten, maar toch ook net even oma en een neefje mee ophalen, de meeste IKEA/Gamma spulletjes in proppen en als het moet rij je nog naar Frankrijk met twee vrienden ook.
Ja je kan huren, laten bezorgen, greenwheelen, mywheelen etcetera etcetera, maar zolang er geen extreme voordelen aan dit soort wagentjes zitten (parkeervergunning, 50% minder kosten) neemt het leeuwendeel van de kopers gewoon een vierzitter.
moveyourmind zegt
1 seat + 1 seat = 1 Seat
fedal zegt
Ach,het is een leuk stadsautootje.
pignon zegt
De Twizy moet wel een fantastisch ontwerp zijn als nagenoeg ieder detail door Seat gekopieerd wordt.
sanderz28 zegt
Ik dacht een gefacelifte twizzy te zien….
Onehp zegt
In tegenstelling tot de Renault zit je helemaal binnen zonder tentdeuren, en ie zou ook ruimer en dus onverwacht comfortabel zitten. Zoals ik reeds schreef, meer van dit aub…
ericd zegt
Heeft Renault niet bezwaar aangetekend tegen het door Seat zo openlijk jatten van zijn idee?