De MINI is tegenwoordig, heel burgerlijk, met vijf deuren leverbaar. Het betekent dat de Nederlands-Duitse Brit de concurrentie aan kan gaan in het hevig bevolkte C-segment.
Er zijn veel tegenstrevers die de handschoen zouden kunnen opnemen, van Golf tot Megane, van i30 tot A3. Gezien de premium-ambities zou de “hippe” Sportback uit Ingolstadt nog niet eens zo’n vreemde keuze zijn, maar toch reden we een andere route. Een andere populaire jongen uit het C-segment is de Peugeot 308 (niet in de laatste plaats door 14% bijtelling) en dus is dit in zekere zin een waardige tegenstander voor de MINI.
Geen groter contrast mogelijk
Zowel de 308 als de MINI doet het in het interieur net even anders. De MINI met heel veel knoppen, kleuren, lampen, gadgets, toeters, bellen en andere designelementen. Het staat inmiddels wel vast dat je alleen bij MINI kan werken als je ADHD hebt. In de Franse designstudio van Peugeot zijn diezelfde personen verbannen, het 308 interieur is strakker dan strak.
Peugeot koos ervoor om, net als bij de 208, een veel kleiner stuur te plaatsen. Aangezien moderne auto’s allemaal stuurbekrachtiging hebben, kan dat ook makkelijk. Er is geen grote hoepel meer nodig om de radiaalbanden bij stilstand of lage snelheid een andere kant op te forceren op pure spierkracht. De meters van het dashboard verhuisden naar boven en de bedoeling is dat je niet meer tussen de stuurwielspaken door loert, maar er overheen kijkt. Het lijkt een recept voor onleesbare meters (en in de 208 is het dat ook), maar in de 308 beviel het ons beiden prima.
De rest van het dashboard is ook strak, het aantal knoppen is geminimaliseerd en het ziet er rustig uit. Het vergt geen gewenning, alles zit waar je het verwacht en werkt ook op die manier. Alleen het navigatie-systeem gooit roet in het eten, het is traag en soms omslachtig te bedienen. Dat hebben ze bij MINI veel beter voor elkaar, met dank aan moederbedrijf BMW overigens.
Ergonomisch is de MINI helaas een drama. Sommige dingen leiden alleen af, zonder dat ze veel toevoegen (de oplichtende ring rondom het navigatie-scherm). Andere zaken zijn vervelend, maar overkoombaar: het headsupdisplay wat voor langere mensen de informatie veel te laag projecteert. Maar er is ook iets waarop we de MINI zouden laten staan: de iDrive controller leende MINI bij BMW. De Engelsen plaatsten deze echter op een onmogelijke lage positie. Met de armsteun in positie kan je er niet bij, klap je de steun op, dan is het nog onprettig.
Styling
Of je het mooi vindt of niet: één ding staat buiten kijf. Iedere MINI is direct herkenbaar als MINI. Bij de 308 kunnen we ons voorstellen dat je een blik op het logo moet werpen om het merk te bepalen. Het contrast met de vorige 308 (uit 2008) is best groot, verdwenen zijn de grote grille en scherpe lijnen. Het maakt de nieuwe 308 een tikje anoniem en wellicht zelfs saai. Dat is de MINI in ieder geval niet, maar de forse groei in alle dimensies (en alle lichtunits) zijn niet direct ieders smaak.
14% bijtelling
Het is de troef van Peugeot, en eentje die ze volgend jaar ook nog kunnen gebruiken. De 308 Hatchback stoot slechts 82 gram CO2 per kilometer uit en dus ook volgend jaar geniet de 308 als een van de weinigen in dit segment nog van 14% bijtelling. De MINI is daarmee vergeleken een “vieze” jongen: zelfs de MINI One Diesel met een 95 pk sterke driepitter komt op 92 CO2 gram per km. Voor de rest van de wereld is dat schoon genoeg, maar in Nederland zijn we iets strenger.
Meer ruimte, maar kleine deurtjes
De lengte nam 161 mm toe, maar van de zijkant is al te zien dat de achterportieren van de MINI niet bepaald overbemeten zijn. Kinderen klimmen er ongetwijfeld makkelijk in, maar als volwassene is enige lenigheid wel noodzakelijk.
Wat te kiezen?
Zelf koos ik de dikste MINI die er nu is. Casper deed net zo braaf als de gemiddelde leaserijder en kwam met de zuinige 1.6 diesel. Ik won bijna alle sprintjes, maar is er ook reden om toch voor de 308 te gaan? Dat zie je in de video.
Op zoek naar een lease-auto? Check dan de LeasePlan SuperDeals.
Bartol zegt
309 natuurlijk
tupperware zegt
@Bartol:
U vraagt, wij draaien.
Je 309..
kevin82 zegt
@Bartol: vertel hoe ziet die eruit? Heb ik niet in filmpje gezien namelijk…
piquet1986 zegt
Kwa lijnen is de peugeot eigenlijk mooier, alleen alle details maken de mini veel completer. De peug is gewoon een saaie grijze muis naast de mini
tupperware zegt
Eindelijk een test waar de gemiddelde reaguurder ook echt wat aan heeft, volgende week de Twingo?
FF alle gekheid op een stokje, wat is die nieuwe Maxi toch een gedrocht.
In dit vergelijk voor mij de 308.
knipperlichtje zegt
Het zijn wel krappe auto’s, zo verschrikkelijk veel past er niet in een 308 en de mini is gewoon een drama. Als je het sportief wilt, waarom dan niet een Leon ST met 1.8 tsi? En als je het goedkoop wilt, waarom dan niet een Octavia greenline? En dan is er nog een gulden middenweg in de vorm van de Golf Variant.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Dan rij ik nog liever in een sfeervolle comfortabele Fransoos dan in die kille zakelijke troep die jij voorstelt..
Ik vraag me wel af wat dit soort sluikreclame je eigenlijk oplevert?
knipperlichtje zegt
@tupperware: voor elke reactie krijg ik een gratis golf. De tuin staat er vol mee
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Spannend, lekker veel variatie ook..
lekkaah zegt
@tupperware: Ik vind die Peugeot in deze uitvoering hierboven anders ook behoorlijk saai.
Bartol zegt
@knipperlichtje: neen, anders weer veel te veel VAG-gezeik hier.
xiran zegt
@knipperlichtje: zijn die ook 14%? Appels met peren vergelijken
knipperlichtje zegt
@xiran: die zijn allemaal 14% als je de ecoversie met 1.6 TDI kiest.
mierenneuker zegt
Mini, lekkere brom. Peugeot, saai, geen geluid
Dino2400 zegt
Als ik nu een kleine gezinswagen in dat segment moest kiezen ging ik voor de Citroën Cactus.
Fraaie styling, vijf deuren en een laag gewicht met bijpassend brandstofverbruik, belasting en verzekering. En dan een versie met glazen dak, 17 inch velgen en velours bekleding.
eklasse zegt
@Dino2400: een cactus kun je inderdaad behoorlijk optoppen in dit vergelijk!
baasbas zegt
@Dino2400: Nog niet mee gereden, maar daar het hele idee van dat ding vind ik verfrissend. Erg mooi vind ik ‘m niet, maar toch. Wil er nog graag eens mee op pad
Dino2400 zegt
@baasbas: Of je hem mooi vindt of niet hij is in ieder geval onderscheidend en echt nieuw. Ik vind hem wel mooi, zeker als je de juiste combi van kleur, “air bumps” en opties (velgen, dak en interieur) aanvinkt. Het is de eerste auto in dit segment die de vicieuze cirkel van steeds snellere, veiligere auto’s volgehangen met opties met daardoor een onnodig hoog gewicht weet te doorbreken.
Ik heb er ook nog niet in gereden maar mijn schoonouders zijn in de markt voor een nieuwe auto, met bij voorkeur een hoge instap dus dit lijkt me wel wat. Een proefrit gaan we in ieder geval maken.
meneer zegt
10,5 seconden…. tsja, niet heel snel, maar kan het ook niet veel erger?
nvhuijkelom zegt
De mini heeft een vrolijkere persoonlijkheid
utr1984 zegt
Die 2 gekke rechthoeken in de voorbumper van de Mini vind ik echt vreselijk. Vind de Cooper daardoor zelfs mooier…
jarnaud zegt
leuke review maar hoe slecht is het dat het audiojungle watermerk nog in de achtergrondmuziek zit. Jullie zijn toch niet te beroerd om een muziekje te kopen om in een video te verwerken?
autoblogger zegt
@jarnaud: nope, ook wij maken wel eens een foutje. We gaan het proberen te fixen!
autoblogger zegt
@jarnaud: is inmiddels gefixt (net zoals bij al onze andere vids zonder audio watermerk;)
kwatsjkop zegt
Prima vergelijking, een Mini Cooper met 192pk en een catalogusprijs van €36500 (incl. opties volgens VWE zelfs €43200) te vergelijken met een 112pk sterke diesel 308 met catalogusprijs van €24500 (VWE: €26440).
eklasse zegt
Mini (niet natuurlijk maar toch net iets leuker in details)
Alleen jammer van die achterlichten.
gezondverstand zegt
Mini is die niet voor vrouwen en kappers ?
utr1984 zegt
@gezondverstand: OMG, jij bent origineel! Jij bent echt gaaf!
Carreza zegt
@utr1984: maar hij heeft wel gelijk.
mout zegt
Lachen. Jullie testen ff een 2.0 turbo benzine tegen een 1.6 diesel.
Dat zie je niet veel.
Carreza zegt
Jammer genoeg is die MINI 5-deurs zo lelijk dat ik het model niet eens zou overwegen. Ik zou dus voor de Peugeot kiezen (die trouwens een gigantische vooruitgang is tegenover zijn voorganger).
E34M5Touring zegt
Vind de 3drs MINI al geen looker, maar die 5drs, damn wat een lelijk ding zeg. Vind de 308 daarintegen erg fraai. Vooral de Estate moet ik zeggen. Jammer dat het allemaal 1.6hdi’tjes zijn. Een mooie 2.0HDiF van een paar maanden oud is een stuk lastiger te vinden.
desjonnies zegt
Conclusie :
de Mini als je wilt bluffen en het nodig hebt om ‘lifestyle’ uit te dragen naar de hele wereld.
de Peuz voor mensen die in de Echte wereld leven.
En die Mini, die is zo langzamerhand wel over de houdbaarheidsdatum heen, HET probleem waarmee deze wagen geboren is, want een opvolger, die is er doodgewoon niet (of BMW moet van mening zijn dat de MIni Metro een re-incarnatie verdient)
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Ik zeg, Moke revival!!
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Zoiets?
E34M5Touring zegt
@tupperware: Niet basic genoeg ;)
e1000bmw zegt
Neem dan gelijk een 2-serie Active Tourer… Of F20.
xenonlampje zegt
Ik rij zelf de 308 sinds December. Geniet er nog elke dag van. Een ding is wel. Iedereen zou verplicht de optionele LED koplampen moeten nemen. Maakt de neus gewoon af. En ze zijn geweldig in het donker!!!
mout zegt
@xenonlampje: Wel een lollig statement voor iemand met jouw nick
e1000bmw zegt
@mout: Xenon is dan ook overrated. Vooral met de techniek en kwaliteit van Halogeen tegenwoordig.
Ram-G-maN zegt
Toffe rijtest! Graag vaker duorijtesten a.u.b.!
toyotafortuner zegt
Leuke test, zeker! Maar in dit segment zou ik toch liever voor een Pulsar of een Mazda3 kiezen. Never nooit een Mini voor mij
gregorius zegt
Leuk die Duo-testen inderdaad.
Mis in t filmpje overigens wel een stukje dat jullie dan laten zien dat het 308 navi system uit de middel-eeuwen komt.
De echte conclusie is dus: neem twee voorbeelden anno 2014 en het verbaast je dat er bij beide nog zoveel niet goed is.
Een Mini van BMW, waar men miljarden spendeert en ze komen met een autotje waar je niet in de achterdeur past en waar je 45k voor neertelt (ik gok dat er aardig wat CO2 belasting op zit?!) en voor 45k heb je nog steeds niet t gevoel dat je in een auto van 45k rijdt. En dan heb je Peugeot, die geweldig doet over hun nieuwe design, die anno 2014 niet een modern navi systeem in hun auto’tje gooien en deze versie zo underpowert dat je geeneens in 10 sec op de 100 komt… dat is echt pre-2000; en met het verkeer van nu, in de foute handen, eigenlijk ook gewoon een gevaar bij het invoegen.
gregorius zegt
@Wouter: Overigens zeg je in t filmpje dat de Mini een geknepen versie heeft van t blok dat ook gewoon in de 328 ligt. Dat is dus niet geheel waar. De mini heeft een afgeleide van het B48 blok; weer een nieuwe familie: 1998cc, boring/slag 82/94.6 mm. En lijken in eerste instantie in 192 & 234 pk te komen (oa. ook in 225i Active Tourer).
De 328 heeft nog het oudere N20 blok; N20B20: 1997 cc, Boring/slag 84/90.1 mm.
carspotter-rietdijk zegt
Jammer dat jullie ze zo vergelijken. Mini cooper S en dan tegen een niet al te geweldige uitvoering van de Peugeot 308! Allure of anders Première uitvoering had beter geweest.