Dat is balen voor de liefhebbers. Mini stopt met de handbak.
Het is een eeuwenoude discussie: Ajax of Feijenoord? McLaren of Williams? Frank de Grave of Jan-Peter Balkenende? En natuurlijk: Automaat of handbak? Tegenwoordig zijn automaten dermate goed, dat er eigenlijk geen gegronde reden is te kiezen voor een handbak. Zeker met emissies in het achterhoofd is een automaat de betere keuze.
Maar er zijn auto’s waarbij de handbak nog altijd de voorkeur geniet. Zeker als het gaat om een kleine en sportieve auto. Denk aan de Mazda MX-5, Toyota GR86 of Honda Civic Type-R. Uiteraard hoort de MINI ook in dat rijtje. En zoals de titel verklapt, stop Mini met de handbak. Dat meldt Autocar.
Waarom stopt Mini met de handbak?
De reden hiervoor zit ‘m niet zozeer in de afnemers, dan wel de toeleveranciers. De reden dat de toeleveranciers het niet voor elkaar krijgen, is tweevoudig. Enerzijds zijn er nog uitwassen van corona (tekort aan halfgeleiders), anderzijds speelt de oorlog in Oekraïne ook mee.
Dit betekent automatisch (pun intended) dat Mini’s ook duurder gaan worden, nu Mini stopt met de handbak. In veel gevallen zijn de Mini’s met een handbak namelijk een stukje goedkoper. Het scheelt een beetje per type en uitvoering wat de nieuwe meerprijs is.
Nederland
De Nederlandse Mini-configurator is op dit moment niet online. Voorheen kostte de goedkoopste Mini (de One) 26.957 euro. De Mini One met automaat kost 29.167 euro. Bij veel andere Mini’s is het prijsverschil tussen de handbak en de automaat veel kleiner.
Dat Mini stopt met de handbak, wil nog niet zeggen dat het definitief is. Mini doet dit om tijdelijk het gamma zo eenvoudig mogelijk te houden om hun klanten te kunnen bedienen. Nu zijn automaten telkens populairder, ook in Mini’s. Dus een heel vreemde keuze is het niet. Hopelijk is het niet een permanente.
Meer lezen? Heeft de handbak überhaupt nog toekomst?
mashell zegt
E ris een tekort aan halfgeleiders dus stoppen we met een puur mechanische bak. Heel logisch.
ukbob zegt
@mashell: dacht ik ook gelijk…! Laat ons maar lekker schakelen, kunnen die vrij gekomen ‘chips’ weer wat nuttigs doen :)
Richmond zegt
@mashell: hoeft niet aan de halfgeleiders te liggen, we hebben ook injectoren die niet geleverd kunnen worden door gebrek aan grondstoffen. Dus zo zal het nu ook zijn.
faalhaas zegt
@mashell: Waar ik werk zijn we blij dat autofabrikanten niet vol gas kunnen geven. Wij gebruiken veel aluminium om chipmachines te bouwen. Fantastische loop.
cossiekiller zegt
Prachtige samenstelling van die blauwe met bruin interieur!
mashell zegt
Kleur in het interieur is altijd goed. Maar als jij dit oranje bruin noemt eet je misschien teveel wortelen.
cossiekiller zegt
Brown is the new Orange.
invictus66 zegt
Nu de elektrificatie volop versnelt wordt, zullen er snel nog velen volgen.
sportabgasanlage zegt
Een beetje off-topic maar ik vroeg me laatst af: op een bepaald moment mogen er geen auto’s met brandstofmotor meer (nieuw) verkocht worden. Dus alle lesauto’s worden EV’s met automaten. Maar het wagenpark blijft voorlopig nog wel gedmonineerd door brandstofauto’s die (in NL) meestal ook een handbak hebben.
Betekent dus dat je straks een rijbewijs hebt, maar bijna geen tweedehands auto kunt rijden, omdat je alleen automaat mag rijden? Lekker dan…
On-topic: ik snap het wel hoor. Rij al jaren automaat en ik vind het heerlijk. Al die dino’s die blijven roepen hoe superieur een handbak is sterven vanzelf uit.
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Dat is serieus een leuke gedachtegang! Ik zal er eens een induiken (wellicht dat Pechtold en co er ook nog niet aan gedacht hebben ;-))
sportabgasanlage zegt
Vraag een (oud-)politicus om antwoord en hij/zij zal vakkundig de vraag ontwijken door in algemene termen nogmaals het beleid of de voordelen te benoemen. Het kunstje is al zo oud als de politiek zelf.
Overigens zie je nu dus al EV lesauto’s. Ben benieuwd of de tieners achter ’t stuur zich bewust zijn van de beperkingen die ze zichzelf opleggen…
Richmond zegt
@sportabgasanlage: goede vraag / punt, nu is het natuurlijk niet zo dat rijscholen verplicht zijn om een nieuwe auto aan te schaffen. Ook zij kunnen gewoon een gebruikte auto ombouwen naar les auto…
vbarchetta zegt
@sportabgasanlage: Ik heb ook dezelfde gedachte al een tijdje. Wellicht zou het een idee zijn om gewoon alle nieuwe lesauto’s ev’s te laten zijn en voor degene die wel een rijbewijs willen hebben die ook geschikt is om in handgeschakelde auto’s te rijden gewoon een extra cursus aan te bieden. Soort van E achter B rijbewijs zoals nu het geval is voor aanhangwagens boven een bepaald gewicht. Dan een toevoeging ‘H’ op het rijbewijs van handgeschakeld. En voor alle mensen die al een tijdje een rijbewijs hadden, bij verlenging automatisch de H als toevoeging erbij (zonder extra cursus uiteraard)
cloverleaf zegt
@vbarchetta: ja want de eerste auto die de meeste jongeren kopen na hun rijbewijs is een EV…. Soms vraag ik me af of er wel nagedacht wordt.
vbarchetta zegt
@cloverleaf: hoeft natuurlijk niet perse een ev te zijn als 1e auto. Er zijn genoeg (betaalbare) alternatieven met automatische versnellingsbak, ook als 1e auto en dat hoeft niet persee een ev te zijn natuurlijk. Maar als lesauto ev’s lijkt me een goede ontwikkeling met de huidige brandstofprijzen en milieuzones in de grote steden…..
jarnobakker zegt
Klein en sportief is al bijna 15 jaar geleden. Als ik zie dat sommige modellen bijna 1500 kilo wegen is het sportieve er wel vanaf.
dawwg zegt
Ja; dat is bijna D-segment gewicht; allang niet meer interessant; een 1500kg wegende FWD automaat is echt niet de kart meer die de originele – of R53 remake uit 2005 – was. Ow wacht; iedereen rijdt tegenwoordig de reguliere versie als mode-statement ipv om het rijplezier /nevermind !
karhengst zegt
Hogere vanafprijs, lagere kosten. Volstrekt logisch. Merkwaarden deden ze in München toch al eventjes niet meer aan. Nu het gros van de klanten het reeds vrijwillig betaalde kan je de rest wel op deze manier “overhalen”.
slisse zegt
Ken je doelpubliek, MINI heeft het weer voor elkaar! :D
karhengst zegt
Vrouwen met meer geld dan rijvaardigheid toch?
Jan zegt
Maar onderhand duur gadget kitsch doosje geworden.
Brol zegt
En kreeg je van diezelfde bron ook te horen dat de Mini One geschrapt wordt ?
Dat er heel wat veranderd in het kleurenaanbod en de optie-paketten ?
Ik vraag mij af wat er in de komende maanden nog beschikbaar zal zijn.
Met de actuele covid-sluitingen in China wordt er een nieuw tekort van half-geleiders en onderdelen ingeleid.
Je moeder heel erg zin in hebben om momenteel een nieuwe auto te bestellen.
Brol zegt
Moet er en niet moeder, sorry.
alcantara zegt
Op zich niet heel gek toch, voor een vrouwenauto.
Richmond zegt
@alcantara: hoho dat is niet een kloppend stereotype van de mini klant
mashell zegt
Klopt. MINI’s worden gekocht door mannen die ze cadeau doen aan hun echtgenote/minnares of dochter (m/v/d).
Richmond zegt
@mashell: ook dat is niet per definitie zo. Binnen de mini clubs zijn er veel mannen van alle leeftijden die mini bewust rijden en er gek van zijn. Inclusief ikzelf. En bij de dealer waar ik werk zie ik ook genoeg mannen die bewust Mini rijden omdat het model ze aanspreekt.
stekkerkoning zegt
Onze eigenste @martijngizmo is er bijvoorbeeld zo eentje.
MartijnGizmo zegt
Ik identificeer mij als Gooische huisvrouw!
lexis zegt
Een mini f56 cooper zit kwa gewicht nog altijd onder de 1200kg. Dus hoe er iemand verzint dat die 1500 kg zou wegen snap ik niet. Een mini hatch 3d is nog steeds een van de best sturende “betaalbare “BMW producten”. Natuurlijk geen volwaardige gezinswagen ,
Heb er ook eentje met automaat, eerlijk die manuele bak nog niet echt gemist in het moderne verkeer met al die files. Oké met een handbak kan je meer spelen met het toerental bereik en de beleving iets analoger maken.
alcantara zegt
Ik dacht dat een Mini zo geweldig was om mee te rijden, maar heb er eens 1 meegekregen bij Autotaalglas toen mijn 1-serie gerepareerd moest worden. Maar ik vond het helemaal niet zo geweldig rijden, 1-serie gooi je veel lekkerder een bocht om. En kwaliteit valt ook tegen vergeleken met de 1-serie, alleen al dat harde plastic stuurwiel…en het voelt allemaal heel cheap aan, de 3-cilinder liep ook vrij ruw, zeker voor een auto die slechts 30k gereden had. Verademing toen ik weer in m’n 1-serie zat daarna.
Nou dan weten jullie dat ook weer he, groetjes!
wimof zegt
En de dienst na-verkoop is ook (heel) blij met deze beslissing.