Het staat in de dealer-instructies van Audi in Zwitserland; komt de klant in of met sleutels van een MINI aan, geef hem dan €1140,- extra inwisselpremie. Is dat genoeg?
Een beetje vreemd is de actie als je bedenkt dat Audi naar eigen zeggen met de A1 een heel nieuw segment heeft aangeboord. De A1 was volgens de marketingbobo’s uit Ingolstadt de eerste kleine premium auto. Waarom dan concurreren met ‘iets heel anders’ zoals de Britse Beierse MINI. Zou dat dan toch de belangrijkste concurrent zijn? En als we dan blijkbaar wel meer alternatieven hebben in het compact-premium segment, is Audi dan nog wel een goede keus?
Waar de MINI geroemd wordt om zijn wegligging, staat de Audi niet altijd even stabiel op zijn pootjes. Bovendien rij je in een MINI Cooper meteen de leukste van het merk, de A1 zal altijd een kleine Audi blijven. Vergelijk je de prijzen en uitvoeringen dan heeft Audi enkel marginaal sterkere motoren voor vergelijkbare prijzen. Hoeft het allemaal niet zo premium* dan doet Fiat het wat motoren betreft weer een stuk beter. (bron: bimmertoday.de)
*duur, Duits, naam/sleutelhanger belangrijker dan rijkwaliteit/plezier.
supasweet zegt
geef mij toch maar liever een A1, want dan kun je nog altijd zeggen, “Ik rij met een audi”
JamesBond007 zegt
@supasweet:
En met een Mercedes A-klasse rijdt je ook Mercedes?…
supasweet zegt
@JamesBond007:
ja daar heb je wel een punt, maar ik vin de A1 wel mooier als de mini
ferry832 zegt
@supasweet: Wauw, kan je zeggen dat je een Audi rijd. Maak me gek !!. Half Nederland rijd in een Audi.
Vanquish zegt
@supasweet: Alsof je dat aan mensen wilt vertellen. Dan zeg ik toch liever dat ik een Mini heb…
S8Power zegt
Een Mini is zooo 2001 … we zijn inmiddels al bijna 10 jaar verder, en de A1 is wat mij betreft in dit segment een zeer welkome aanvulling.
Groeten, Marc
BananaFlip zegt
Dat is onnozel. Alsof vrolijke MINI-rijders in zo’n saaie kleine Duitser zouden stappen. In dit segment gaat het niet zo zeer om kwaliteit en rationaliteit, het gaat om rijplezier en de fun-factor. Op dat punt is de A1 erg zwak.
DG87 zegt
@BananaFlip: LOL, je bent 14 jaar oud man. Wat weet jij nou van rijplezier ;)
288 GTO zegt
@DG87, en jij bent 0? Een embryo weet sowieso niets van rijpleijzier hahaha ;)
rsh zegt
Audi is niet primium. Daarnast heeft een Mini een zeer goede restwaarde en is betrouwbaar. Dat laatste kan Audi de laatste 3 jaar niet zeggen.
Northwestern zegt
Reintjan zegt
Een audi a1 kan je togh echt niet vergelijken met de mini.
je koopt en mini vanwege de fun en styling. een audi a1 koop je alleen maar vanwege de styling.
check deze rij-test van evo.co.uk : http://www.youtube.com/watch?v=czDvbTAp97c
ik ben het echt 100% eens met wat hij zegt. een audi is leuk voor nu, een mini blijft fun.
p.s. een echte mini rijder (R53 Cooper S)
@BananaFlip, je hebt gelijk, je ruilt togh geen quattroporte om voor een porsche panamera
Hupke zegt
Zou het ook werken voor een veroeste oude mini, koop je er zo eentje, krijg je er nog een 500 a 700 inwisseling op en 1140 extra. Maar dan zit je wel weer vast aan zo’n mottig a1 hok.
Gerrit zegt
Whaha audi is for cocks! Geweldige foto ^^.
Maar ik ben het wel met de schrijver eens. Waarom een A1 als je een vele leukere mini cooper kan kopen. Die ook nog eens stukken beter op de weg ligt. Ik heb mijn keus al gemaakt. Mini!
Rick-dos zegt
In dit segment gaat het niet om “premium”. In dit segment gaat het om “hip en trendy”.
De 500 en Mini zijn daar veel verder in en daarom ook een succes. Premium begint pas te spelen vanaf de Golf klasse.
Audi heeft geprobeerd om de A1 “hip en trendy” te maken door er een campagne met Justin Timberlake aan te gooien. Gelet op bovenstaande heeft dat niet gewerkt.
Hupke zegt
@Rick-dos:
De DS3 is anders zonder noemenswaardige reclame al wel hip en trendy, zoiets ligt puur aan het design van de wagen.
Rick-dos zegt
@Hupke:
Ik weet niet of je de DS3 hip en trendy kan noemen. Laat het duidelijk zijn, ik vind de DS serie van Citroën een goed stap en zeker wel gaaf, maar of het (al) hip en trendy is?
Iets hip en trendy noemen heeft meer factoren nodig dan alleen een leuk design.
schnitzerken zegt
Nuja, voor mij is de keuze snel gemaakt.. Een dieseltje kost bij Mini minder en heeft ook een 6bak ipv 5 (Want ik schakel toch zo graag). En volgens mij zijn de looks in een Mini toch nog wel iets beter dan in een A1 (want daar komt het op neer dat je jezelf geen A3 of A4 kan permitteren)..
En btw: Die Autovergelijker is echt een handig ding!
toyotaprius zegt
Bij een audi a1 moet ik denken aan een aap met een gouden ring, ok dan zelfs vier gouden ringen.
De mini mag wellicht dan al uit 2001 komen, maar elke keer als ik er 1 zie, en je ziet ze best veel. Komt er toch een glimlach op mijn gezicht. Waarom, ondanks dat deze Mini niks te maken heeft met het origineel concept, vind ik het toch een leuke auto.
de a1, daarin tegen, dat is een pukkel op wielen.
Exotic. zegt
Waarom heeft iedereen een hekel aan Audi.?
dennis zegt
@Exotic, omdat meer dan de helft hier zich geen Audi kan veroorloven.
RND zegt
@dennis:
een mini wel dan?
MAB zegt
Die is goed verzonne dat mense in een mini korting krijgen:C
De_Wonderslof zegt
“Marginaal sterkere motoren” Op papier marginaal sterker, maar de 1.4 TSI lijkt mij echter ook wel fijner dan de atmosferische 1.6 van de Mini.
De eigenaar van de Mini is ook wat ouder geworden en apprecieert misschien wat meer comfort en een ander niveau van interieurafwerking/materialen. Misschien is dat het doelpubliek van deze actie?
Pieter-Jan zegt
Wat een dikke zever allemaal. Weeral.
“En als we dan blijkbaar wel meer alternatieven hebben in het compact-premium segment, is Audi dan nog wel een goede keus?”
Ik zou de Mini dan eerder bij de Golf steken, als het allemaal om segmenten draait. Was de Mini niet het antwoord op de A3, de eerste snob-hatchback?
“Waar de MINI geroemd wordt om zijn wegligging, staat de Audi niet altijd even stabiel op zijn pootjes.”
Alsof een Mini niet in dezelfde omstandigheden zou omvallen.
“Bovendien rij je in een MINI Cooper meteen de leukste van het merk, de A1 zal altijd een kleine Audi blijven.”
Je linkt naar een Mini van 51000 euro startprijs, die trouwens nog steeds 200kg zwaarder is dan de Audi. Metteen de leukste voor €51k? Ik weet wel wat anders te kopen dan een hatchback voor zo’n geld.
“Vergelijk je de prijzen en uitvoeringen dan heeft Audi enkel marginaal sterkere motoren voor vergelijkbare prijzen. Hoeft het allemaal niet zo premium* dan doet Fiat het wat motoren betreft weer een stuk beter.”
De Audi is net uit, vandaar de basis motoren, en de marginaal sterkere motoren ten opzichte van de Mini moeten wel veel minder massa meeslepen.
FelixF zegt
Als je bij BMW aankomt voor een 5 en je hebt op het moment een A6/E krijg je ook meer korting dan wanneer je al een BMW hebt. Gewoon om nieuwe klanten binnen te halen, niets nieuws dus.
Jack zegt
Beide merken zijn “premium” alleen is de Mini origineler (het origineel in die klasse) en zie ik dat de A1 nog niet zo snel worden. Ook de nieuwe Countryman mag je toch wel weer origineel noemen. Toch knap….
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, Audi is altijd goed geweest in 1 ding: marketing…
Daar houdt het dan ook wel op als je het mij vraagt maarja, er zijn (gezien het succes van Audi) blijkbaar genoeg mensen die erin trappen!
Jimmy zegt
@Svenska Aeroplan AB: Uhh.. ja
Bob zegt
@Jack
Premium is een verzinsel om produkten tegen een hogere prijs te kunnen wegzetten.
Timmie zegt
Die marketingbobo’s moeten zulke leugentjes wel verkodigen om bestwil. Anders raken ze die A1 niet aan de straatstenen kwijt wegens veel te duur voor zijn grootte…
majinstar zegt
Audi een merk dat alleen kan concureren door onder de marktprijs te zitten van premium. Als je een Audi rijdt ben je en rij je goedkoop.
XRI6 zegt
Overrated hokjesgeest altijd ..
matthis zegt
Ik vind zo’n BMW MINI toch wel redelijk premium hoor.
hippopotamus zegt
Hoeveel mensen schreeuwden niet moord en brand toen de New Mini uitkwam? Hoe lelijk hij was en hoe hij zijn afkomst zou verloochenen? En hoe populair is de Mini nu? Wacht maar, deze A1 zal veel worden verkocht. Waar de New Mini populair werd door zijn onderstel, heeft de Audi ook aspecten (kwaliteit, mogelijkheid tot ongekende luxe in dit segment) waardoor het een topper zal worden.
RonnieD zegt
Fijn om te horen dat audi deze polo + kerstboomverlichting nu al niet aan de straatstenen kwijt kan.
boxster zegt
Je moet wel gek zijn om je Mini in te ruilen voor deze wannabe.. Dan liever een Citroen DS3!
De_Wonderslof zegt
In België waren er begin juli anders reeds 1200 bestellingen genoteerd…
Jimmy zegt
Voor iedereen die zegt dat Audi niet premium: dom. Het is net zo premium als BMW of Merc. Volkswagens zijn gedegradeerde Audi’s en daarom heel goed. Al dat huilehuile altijd over Audi en mensen die zeggen dat het volkswagens zijn..
the-budel-guy zegt
@Jimmy: dat zijn ook meestal de mensen die hem niet kunnen betalen of met andere mensen meelopen om (er bij te horen)
Vincenzo zegt
Premium zit in je hoofd en is een marketingterm. Maar als jij wil dat je bekerhouder op de goede plek zit…
mb man zegt
Je krijgt in ieder geval een interieur van audi die bij deze prijsklasse hoort.Kan je van die mini niet zeggen met dat krakende klikoplastic.Over een overgewaardeerde auto gesproken.
bakkerst zegt
@mb man:
Amen!!!
Ik ben dus niet de enige die de New Mini (nog steeds) een verschrikking vind. Mensen, met alle respect, de Mini heeft geen goede styling, de New Mini is een karikatuur van zichzelf, een rijdend cliché waarin in men krampachtig probeert vast te houden aan een geweldig succes uit het verleden. Hij moet geforceerd ‘hip en trendy’ zijn, en slaagt daar mijns inziens niet in. Het interieur is een aanfluiting, zo goedkoop vorm gegeven en nog veel goedkoper gemaakt. Als ik in een cartoon wilde rijden bouwde ik de 313 van Donald Duck wel na..
Hoe kan een auto van 1400 (!!) kilo nu een opvolger zijn van een Mini? Deze New Mini is een schande voor zijn naam, en spuugt op zijn verleden. En de New Mini is GEEN icoon, toen de New Mini uitkwam, stapten veel mensen van New Beetle over op New Mini, sommigen stapten over op de Fiat Panda, en nu zullen er weer net zoveel overstappen op de nieuwe Fiat 500, waarom denk je dat Mini’s de laatste jaren voor spot prijsjes opgepikt kunnen worden. Ik ken best een aantal Mini rijders, en verbazingwekkend weinig van hen hebben gekocht om zijn rij eigenschappen. Laat ik het zo zeggen, veel van hen gebruiken spullen van Apple “omdat die het beste zijn” en in hun droom garage staat naast een klein hip dingetje een grote offroader “een X5 ofzo”..
need I say more?
Wil je origineel zijn? Neem de Audi, dan durf je een keuze te maken. (mijn persoonlijke voorkeur in dit segment zou naar de DS3 gaan btw)
karel zegt
@bakkerst: Hij moet geforceerd ‘hip en trendy’ zijn, en slaagt daar mijns inziens niet in…. je zegt het zelf al! ”mijns inziens”…. en doe je huiswerk beter…. een mini one weegt 1050kg een stuk lichter dan een audi…. en nee ik ben geen mini rijder!
bakkerst zegt
@karel:
en dan ga ik mn huiswerk doen en kom ik erachter dat het 1135kg is, en jij het ook fout hebt, maar, sorry, paar kilotjes dr naast, en die countryman legt leeg 1240 kg in de schaal, hoe MINI is dat? Een Mini-SUV?
sorry maar hoe kun je je nalatenschap nog meer verkrachten en uitmelken? Sir Alec Issigonis draait zich om in zn graf als ie dit zou kunnen lezen..
voorbeeldje:
het interieur uit de nieuwe cabrio, zoals dat ook in de clubman zit. Het plastic is goedkoop en dun, in dit ene shot word zijn is drie keer een knoppen cluster zichtbaar in de vorm van het logo. (het stuur, de snelheidsmeter, en temperatuur regeling) Goedkoper, fantasielozer, en simpeler kun je het niet maken. Tegenwoordig denkt men al snel dat een hip fel kleurtje je auto stijlvol en mooi maakt. Sorry, er is meer nodig, een goed ontwerp en besef van historie bijvoorbeeld. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen kleur op de weg. Maar wel tegen mensen die denken dat je met een hip kleurtje ook opeens hip bent. Is namelijk niet zo. Ik heb een topic eerder ook al eens geageerd tegen retro design, ging over de stratos geloof ik. Maar het is vechten tegen de bierkaai lijkt het wel..
karel zegt
@bakkerst: een clubman one weegt 1135kg een hatchback one 1035 en een cooper S 1085kg…. maakt ook veder niet uit, de Classic MINI zou nu nooit meer aan de verwachtingen kunnen voldoen op gebied van veiligheid etc… hoe knap is het (zonder het uitgemolken te vinden) dat een icoon van vroeger nieuw leven krijgt ingeblazen! en uiteraard het moet geld op leveren…. dus inplaats van dat je het nou een misplaatst iets vindt, kan je het ook een nieuw automerk vinden met wat kenmerken naar zn roots!
niet zeuren! amen
the-budel-guy zegt
super manier van verkopen maar ik koop zo ie zo al een Audi boven een BMW product en dat heeft 2 redenen
1. ik ben VAG fan
2. wij rijden thuis zelf Audi en je moet natuurlijk wel een beetje bij je merk blijven.
(en nee onze Audi is niet lease)
(en nee onze audi is niet lease)
Dimglor zegt
Mja… Euhm als je moet kiezen tussen een Mini of een Audi A1 zou ik wel voor de Mini gaan hoor… en als je geen overpriced kleine auto wil, koop dan gewoon een Ford Fiesta… Zoals ik gedaan heb :)
jurgen zegt
geef mij ook maar de Audi A1 . Heb er onlangs mee gereden , daar kan een Mini nog niet aan tippen ! ik reed met een 1.4 benzine automatic 7 traps . die rijdt zo goed dat ik er mij zo 1tje zal aanschaffen . Audi is het bij iedereen in zowel jong als oud . mensen die nog niet met een Audi gereden hebben zijn gewoon jaloers omdat ze geen Audi kunnen aanschaffen…
QQQQQ zegt
Waarom heeft iedereen een hekel aan Audi? Als ze een A4 van het werk rijden zijn ze de man van de weg en hier maar afkappen op Audi.
boxster zegt
@QQQQQ Geen idee waarom mensen aan Audi in het algemeen een hekel zouden hebben. Ik vind het een mooi merk. Vind alleen deze A1 echt niet mooi, en het tegendeel van stoer. Eigenlijk gewoon een klein lullig autootje. Puur qua looks, rijeigenschappen zullen prima zijn.
De Mini daarentegen vind ik qua totaalconcept een megaprestatie. Heel knap om van een icoon als de oorspronkelijke Mini een nieuw icoon te maken. En qua rijeigenschappen moeilijk te overtreffen.
BmwMPower zegt
Kostte zo’n ding gaal niet al gauw 35 tot 40 mille?
Om van te kotsen!
Van het hele merk trouwens.
peter zegt
wegligging is nooit relevant geweest voor Audi, spijtig, maar kan je hen ongelijk geven ?
Audi doet het enorm goed.
Net zoal SUV’s bijvoorbeeld.
Wat vertelt dat ons over de interesses van de gemiddelde autokoper ?
Die wil een badge en die wil opscheppen.
Prestaties & rijplezier komen pas daarna.
Timmie zegt
@peter: Imago is alles tegenwoordig. Voor bedrijven is dat evident, aangezien een goede uitstraling positief werkt op de omzet. Voor particulieren is het het persoonlijk imago. Al moet wel gezegd worden dat bedrijven vaak voor premium kiezen vanwege de hogere restwaarde…
george zegt
1140 Euro extra, in of met sleutels van een Mini, in Zwitserland.Verkapte (verknipte) terugroep-aktie !
pess zegt
Audi maakt mooie auto’s daar is niets van te zeggen, maar dit exemplaar A1 is echt vreselijk. Jammer, dus doe mij die oude mini maar. Trouwens nog steeds een hele frisse verscheining op de weg.
bakkerst zegt
http://seriouswheels.com/pics-2009/klm/2009-Mini-Convertible-Dashboard-1280×960.jpg
voor high ress van bovenstaande afbeelding
2007 Corsa 1.3 CDTI zegt
Ik vind de A1 té lelijk en geforceerd.
De MINI is tijdloos.
karel zegt
overigens zijn we over 3 jaar de A1 en de DS3 alweer vergeten…. de MINI blijft een MINI…. en nee ik ben geen audi basher en geen mini fan dan wel eigenaar….
bakkerst zegt
@karel:
Ja die Mini gaan we ons wel herinneren, de oude, de nieuwe niet. Dat er geld verdiend moet worden ala, en dat een upgrade naar moderne standaards nodig is, akkoord. Maar dit (door sommigen geprezen) Retro design is echt de goedkoopste manier om te scoren. Laat dan het merk opleven in de geest, niet alleen visueel. Want het was niet het uiterlijk van het karretje dat zo enorm revolutionair was. En dat er voor zorgde dat het zo een enorm succes werd. Dat was de techniek eronder, en de gedachte erachter.
Die bekendheid uitmelken door een (relatief) zwaar ontwerp te maken, daar een opgeblazen Mini jasje overheen trekken, daar heb ik iets op tegen. Neem de nieuwe panda als voorbeeld. Dat vind ik een naamsterugkeer die wel geslaagd is, dat is een op zichzelf staande auto die met recht de naam panda mag dragen omdat hij precies doet wat de oude panda ook deed. Zonder heel modieus op het oude uiterlijk te leunen. Want de New Beetle, de New Mini, nuovo 500, de Mustang, de Camaro, de Challenger, allemaal retro, en van geen van allen zal het retro model lang herinnerd worden, maar zal men altijd blijven denken aan het origineel. Dat origineel is immers de reden dat het retro model succesvol is.
AlfaRomeo8c zegt
haha,
dat doen ze omdat toch geen mens z’n hippe MINI inruilt voor zo’n saaie A1:lol:
York zegt
@bakkerst:
Dat is het oude interieur. Zoek eens foto’s van na de facelift. Danku
bakkerst zegt
@York:
Dit is een interieur foto van een 2009 Mini Convertible, hoeveel nieuwer wil je em hebben? De meest recente nieuwe mini is de countryman, dat interieur is voor 90% gelijk, andere kleuren wellicht, maar de hoofd vormgeving is hetzelfde. you want proof? here it is:
http://reviews.carreview.com/blog/mini-unveils-countryman-crossover/p90055103/
praktisch hetzelfde; iets andere kleurtjes, en de teller indelingen zijn veranderd..
@York2;
Ja ik heb wel eens in een Mini gereden, mijn huisgenote heeft er eentje. Mini one, niet hard mee gehoekt uiteraard, het is niet mijn auto en ze zou het niet waarderen. Ook een stuk mee gereden in een Clubman (2009 model) ook niet echt van onder de indruk. Het zal best een fijn sturend karretje zijn hoor. Daar hoor je me niet over, een oud collega heeft jarenlang Cooper S gereden naar volle tevredenheid. Uiteindelijk weg gedaan voor een Alfa 147 ivm het hoge brandstof verbruik van de Mini.
En als je mijn artikel gelezen had had je op gemerkt dat er nog enige nuance in zat. En dat de meerderheid van de Mini rijders die ik keen hem NIET om zijn rijeigenschappen koos. Doe je dat wel dikke prima, dan maak je wat mij betreft ook een prima keuze. Maar een auto kiezen om er hipper van te worden vind ik minder, en dan helemaal het imago dat Mini zo krampachtig hoog probeert te houden. Sorry als ik je generaliseer, maar je hebt de schijn tegen.. ;)
@ Bob:
mij niet bekend, maar het ding heet nu eenmaal panda, en het past. En na wat research kom ik erachter dat de “Gingo” bedoelt was als opvolger voor de Panda, en in die lijn en gedachte ontworpen is. En dus in feite hoe dan ook een Panda was. Overigens kwam er geen protest van Peugot, maar werd intern besloten om van Gingo af te stappen
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Panda
York zegt
@bakkerst:
De MINI is ondertussen gefacelift. Zie model 2010. Interieur lijkt nu op dat van countryman alleen is dat geel gelukkig niet meer te verkrijgen. In de JCW kan er wel gekozen worden voor rode inlegstukken.
York zegt
@bakkerst: Heb je eigenlijk zelf al eens in een MINI gereden? En er eens een paar bochten aan hogere snelheid mee genomen? Zelf rijd ik met een MINI, ben niet gesteld op sociaal contact, hou van auto’s en tegen een groot deel van de Apple producten en SUV’s kan ik al helemaal niet uitstaan. Stop dus met elke MINI rijder over dezelfde kam te scheren. Bedankt:).
Bob zegt
@bakkerst
De naam Panda was een noodgreep voor de nieuwe, zou eerst Gingo heten maar dit kon niet i.v.m. protest van Renault.
Tommy2 zegt
Een Audi A1 is voor mensen die wel een comfortabele en luxe maar niet zo’n grote auto willen en er dus meerendeel alleen in rijden. Tot voor kort kreeg je standaard als je een kleinere auto uitzocht een karige bak met plastic dashboard, de A1 heeft veel opties die je ook bij een A4 vindt en heeft een goede bouwkwaliteit dat kan niemand ontkennen. Over de styling denkt ieder het zijne want dat is persoonlijk.
QQQQQ zegt
@bakkerst: Binnen 50 jaar zal de nieuwe Mini en de nieuwe 500 nog steeds een icoon zijn…en zullen het wagens worden waar geld zal worden voor betaald. Net zoals men nu veel geld vraagt voor oude Mini’s en 500tjes. Het zal zeker herinnerd worden, alles komt terug. En zoals York het zegt: rij zelf eens met een Mini. Los van de (over)styling van het ding is dit een cart in de bochten. Geen enkele hatchback kan daar tegen op.
Weet je wat niet herinnerd zal worden? Die saaie Passat ’99 van jou.
bakkerst zegt
@QQQQQ:
Waarom denk je dat een kopie beter herinnerd zal worden dan het origineel? Voorbeeldje graag..
Als het mijn Mini was had ik er wellicht sportief mee gereden, maar ik vind het niet gepast om dat soort dingen te proberen met een auto die niet van mij is. En als je oplet merk je op dat ik nergens de wegligging bekritiseerd heb. Dat word er door anderen bij gesleept, als zou het een goed excuus voor slechte styling zijn. Neen, in dit geval niet.
En die saaie ’99 passat van mij? Kerel, hoezo gok je dat maar in het wilde weg? Ik heb geen eens een auto. En laten we het netjes houden en niet op de persoon spelen.
mb man zegt
@bakkerst: Het is zo jammer dat de mensen de waarheid niet willen zien.Mini is overgewaardeerd voor zogenaamde hippe mensen.
bakkerst zegt
@mb man:
Amen en dank u..
karel zegt
@bakkerst: is een A1 dan niet vergewaardeerd als polo en alle andere eenheidsworstjes binnen het vag-concern?
bakkerst zegt
@karel:
Daar ga ik niet eens inhoudelijk op in, daar gaat het nu toch helemaal niet over? Ik merk op dat de Mini beroerd ontworpen is, en als argument “alles binnen het VAG lijkt op elkaar en een A1 is een overgewaardeerde polo”
koop en bril, en een boek over argumenteren..
QQQQQ zegt
@bakkerst: Koop jij een auto.
bakkerst zegt
@QQQQQ:
met welk geld als student? Bovendien kan ik zonder zelf auto te rijden prima discussiëren over het ontwerp van die auto. Vind je ook niet?
peter zegt
@bakkerst
Belachelijk om je mening uit te roepen over een auto die je dus blijkbaar niet kent.
Je kan er inderdaad een punt van maken dat de nieuwe mini zwaarder en groter is dan het origineel (maar dus geen 1400 kg), maar dat is een realiteit van vandaag.
De nieuwe mini had niet beter kunnen zijn dan hij nu is, hij is direkt herkenbaar, hij is wellicht de best rijdende auto in zijn categorie en natuurlijk, hij verkoopt.
Het interieur had wat kwalitatiever kunnen zijn vind ik.
Maar het belangrijkste, hij levert wat hij belooft ( rijplezier)
En blijkbaar doet zijn voorlopig ongeveer enige concurrent, de A1, dat absoluut niet.
bakkerst zegt
@peter:
ehm, hoezo niet kent? er staat er eentje voor de deur? oud collega reed Cooper S, postings niet gelezen? En ik heb het helemaal niet over rijeigenschappen gehad. Zoals ik al eerder vermeld heb. Mijn enige probleem is dat het retro ontwerp zo verschrikkelijk misbruikt word.
en het enige wat is als antwoord krijg is, “maar hij rijd zo fijn” en “koop er zelf eentje”..
QQQQQ zegt
@bakkerst: De Mini is gewoon een tijdloos ontwerp. Enkel is het nu aangepast aan het verkeer van nu en de wensen van nu. Geef mij liever een “retro” Mini of een Fiat 500 dan een “anti-retro” (want zo noemen de Fransen dat) Citroën DS3.
Om even terug te komen op die Audi A1; ik heb hem in het echt gezien (Donker blauw). Na het zien op foto’s was ik er niet wild van, maar in het echt is het wel een stoer bakje. Ik zou me niet schamen als ik hierin gezien zou worden, verre van.
Trouwens, in mijn Mini ook niet…
bakkerst zegt
@QQQQQ:
En op jouw eerste zin verschillen wij van mening denk ik.
Ik vind het origineel tijdloos, en het nieuwe ontwerp een slap aftreksel van dat origineel. Ik kan de franse slogan van Anti-retro wel waarderen. We gaan niet vooruit als we maar blijven terug grijpen op het verleden. Het siert de fransen dan ook dat ze nooit een retro 2CV hebben uitgebracht, hoewel daar wel uitgebreid om gezeurd is.
geniet van je mini.. als je hem maar flink laat janken als je eens voorbij scheurt..
QQQQQ zegt
@bakkerst: Het ontsiert de Fransen dat ze die New 2CV gewoon Pluriel hebben genoemd.
Is goed zal’m laten janken, wuif jij dan terug van op je Gazelle?
bakkerst zegt
Volgens mij heeft Citroën er expliciet niet voor gekozen om een Retro 2CV te doen. Dat de C3 een stiekeme nieuwe 2CV is, geloof ik niet zo hard, maar het zou kunnen.
verschrikkelijke auto trouwens, C3 Pluriël, wat een verschrikkelijk hok..
ik zwaai wel, vanaf mn batavus..
mb man zegt
Wat een vermoeiende discussie zeg.Een mini is gewoon te duur en is in mijn ogen gewoon niet hoogwaardig.Audi heeft gewoon meer aanzien.Liever een batavus dan zon mini.
peter zegt
man, man, audi fanboys worden erger, irritanter en talrijker …
Na 2 audi’s gehad te hebben, heb ik het zelf wel gezien.
Ja, het interieur is mooi afgewerkt en de panelen zijn stevig.
Maar daar eindigt het wel. De wegligging was slecht, onderhoudskosten enorm net zoals het olieverbruik. De A4 is zelfs een paar keer aan de kant gemoeten (kapotte waterpomp bvb). Ik heb nu een BMW, na 150000km nog steeds niets stuk, en wat een rijplezier. Ik heb men keuze gemaakt intussen, en niet alleen door reclameboekjes te doorbladeren zoals zovelen hier :-)
tarquesh zegt
zoveel mensen zoveel smaken. Voor mij is 1 ding erg belangrijk en dat is voldoende motorvermogen en een redelijk normale instap zonder dat ik als Jungle Bill me naar beneden slinger, en als ik uitstap de eerste de beste liaan moet grijpen om me uit de mini te slingeren.
2good4you zegt
de audi A1 is gewoon lelijk bekijk die achterkant eens ??? trekt op niks . dan de mini die is gewoon afgezaagd . dus geef mij maar eens iets mooi en sportief een citroen ds3 :D
QQQQQ zegt
@ 2good4you: Over smaak valt niet te discussiëren. Maar over die slechte smaak van jou zeker wel!