Afgelopen nacht heeft MINI in Detroit het doek van de “Countryman minus 2 deuren” aka Paceman getrokken. En MINI greep die gelegenheid ook maar gelijk aan om bekend te maken dat de Paceman ook daadwerkelijk in productie zal gaan. Over enkele jaren zal de lineup van het Brits-Duitse merk dus uit MINImaal 7 verschillende modellen bestaan. Wie had dat kunnen bedenken toen BMW het merk 10 jaar geleden nieuw leven inblies?
Wanneer MINI de productieversie van de Paceman op de markt gaat brengen wilde Ian Robertson (sales & marketing bobo van BMW) niet precies zeggen, maar hij vertelde wel alvast dat voor 2011 de Coupé in de planning staat en dat we in 2012 de Roadster kunnen verwachten. Het zou dus voor de hand liggen dat de Paceman ergens in 2013 de wegen onveilig gaat maken. Tot die tijd zullen we het moeten doen met de plaatjes van de conceptcar.
UPDATE Video van de onthulling!
zdev zegt
Het Grote Uitmelken is begonnen. Ik vind de Clubman op het randje. De Countryman is ronduit lelijk, een hele slechte poging om een grotere auto te bouwen met een Mini look. Dit ziet er iets beter uit, maar het is te gekunsteld. De Cooper S en Works, dat zijn de enige leuke uitvoeringen.
zdev zegt
@zdev: Mini zou als merk met Land Rover moeten fuseren. Heel veel overeenkomsten: Engels (oorspronkelijk dan), design icoon, daklijn. Mini aan de onderkant, Land Rover in het midden, Range Rover in de top. Laat BMW de boel maar terugkopen, dat komt bij LR/RR ten goede aan de kwaliteit…
Megakix zegt
@zdev: hahaha, méén je dat nou joh ? Of was het je even ontgaan dat de Mini uit de stal van Rover is onttrokken door BMW, omdat BMW in Rover geen toekomst meer zag ? :lol:
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: In LandRover zagen ze wel nog toekomst, maar het kwam teveel in het vaarwater van de X-reeksen.
Esprit_de_Flandre zegt
@zdev: Dat uitmelken is toch al een tijdje bezig…
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: vanwaar dat uitmelken dan? Mag Mini niet meerdere modellen voeren? Als VW de Fox uitbrengt of Audi de honderste A… of MB een GLK of Porsche met de nieuwe GTRS2VW/VAGi dan hoor ik niemand over uitmelken. Mini is gewoon een merk, alleen met een sterk verleden (dat hebben Skoda en Alfa Romeo) en goed imago. Dat heeft BMW toch gewoon goed gedaan, een eigen merk er van maken (lifestyle, ik weet klinkt vreselijk). De Engelse deal was voor BMW om Rolls Royce binnen te slepen, kennis voor de X modellen en aan de onderkant een kleine compacte auto toe te voegen. Gewoon om geld te verdienen, maar daar zijn bedrijven toch voor. Kunnen weer een hoop gezinnen van eten.
Esprit_de_Flandre zegt
@highperformance: Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar het is ook geen meerwaarde.
Er is maar 1 mini, en dat is…
kingkay zegt
@Esprit_de_Flandre: Amen! Superleuke auto om mee te rijden, een beetje krap, dat dan weer wel.
MichaelvdBroek zegt
@Esprit_de_Flandre: hahah die blijft gewoon dik! :D
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: Meerwaarde wordt bepaald door de verkoopcijfers. Tot op heden doen de Mini marketeers niets verkeerd. Hoe de Countryman en deze het gaan doen zal de tijd ons leren.
Ik respecteer ook ouwuh zooi (ook wel klassiekers), sterker heb er zelfs één gehad. Maar als de oude authentieke mini in dezelfde hoedanigheid op de markt was gebracht dan had die absoluut niet goed verkocht. I know, tis een aanname, maar anders hadden de marketeers van Mini deze geheel hetzelfde uitgebracht. Nieuwe moddelen zijn ook noodzakelijk, deels om de doorgroeiers tegemoet te komen en deels om nieuwe klandizie binnen te slepen.
highperformance zegt
@highperformance: moddelen, kende je nog niet hè ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@highperformance: Economische meerwaarde, ja. Ik heb het over een diepere, filosofische meerwaarde (damn hoor mij bezig).
Zoals ik zei, in feite niets verkeerd aan, maar ik laat me niet meeslepen door zo’n hype-object…
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: hahaha, ik hoor het je zeggen ;-) filosofische meerwaarde, als ik jouw auto dus koop koop ik er filosofische meerwaarde bij? En dan heb jij het over hypen…, jij kan er ook wat van!
Ff serieus, alles wordt gehypt. Ook de sentimenten van weleer. Dat grappige en schattige go-kart achtige autootje ook. Ook toen moest men geld verdienen om overeind te blijven. Ws meer met een bepaalde betrokkenheid die eervol was, maar hebben zij het daar mee gered? Als je ziet hoeveel, met name Engelse, merken zijn opgeslokt door andere bedrijven heeft deze filosofische meerwaarde geen meerwaarde. Behalve voor het sentiment, mooi toch. Geniet jij van de foto en een ander van de nieuwe auto.
Ik chargeer een beetje, want ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Maar het is Mini niet kwalijk te nemen dat zij zoveel mogelijk klanten willen behagen en voor ieder wat wils willen bouwen. Dus komen er meerdere modellen. Dat is toch heel klantvriendelijk (en commercieel handig, want Mini is een sterk merk geworden).
Als je een fan bent van Mini dan moet het je toch ook plezieren dat het merk nog bestaat? Ook met, in de basis, dezelfde ontwerp principes. Alleen wat groter, moderner, veiliger, bruikbaarder, luxer en (helaas) duurder.
Esprit_de_Flandre zegt
@highperformance: “Ook met, in de basis, dezelfde ontwerp principes.”
Zever, Gezever! Dat is wat mij het meest tegensteekt aan retro-karretjes. De volledige verloochening van de werkelijke, oorspronkelijke filosofie.
De mini, de kever, 2cv, Fiat 500, etc… Allemaal auto’s op de markt gezet Ter Motorisatie van de Natie! Betaalbare auto’s voor iedereen. Zelfs als je een stratenveger was, kon je, als je even goed doorspaarde, zo’n auto kopen. In lijn daarmee lag het streven naar eenvoudig, zowel in gebruik als onderhoud, en goedkoop, zowel in gebruik als onderhoud. Het goedkoop zijn verklaart ook het succes, en zo bleven ze ook lang in productie, want er was altijd markt voor, en een nieuw model zou sowieso duurder zijn.
De moderne retro-dingeskes hebben dat allemaal overboord gegooid. Prakticaliteit wordt opgeofferd voor design, goedkoop is vervangen door duur, ook in het onderhoud, eenvoud is vervangen door luxe. Het zijn geen auto’s meer voor de gewone man, maar voor yuppies, rijke wijven en 50’ers die zich plots weer jong voelen…
De enige die in de buurt komt van de oorspronkelijke principes van al deze auto’s is de Tata Nano…
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: Oh, maar we mogen toch van mening verschillen beste kerel. Ik kan een goede retro wel waarderen. Iets verachten omdat het retro is (weet niet of je dat bedoelt) doe ik simpelweg niet. Ik poog dingen te beoordelen zoals ze zijn. Een Mini vind ik geslaagd, de Fiat 500 erg oké, de New Beetle….. jakkes. Maar dat is mijn mening en smaak.
Je kan simpelweg dingen van oudsher niet vergelijken met nu. Vroeger (ken je leeftijd niet maar in de jaren 70) had je in NL een programma kieskeurig. Daar werden barrels van de weg afgehaald, in een kraan gehangen en naar beneden laten vallen. Omdat deze auto’s te rot/gevaarlijk waren op de weg. De huidige maatschappij wil nu eenmaal meer van zijn producten, moet veiliger, luxer, gebruiksvriendelijker. Met de bouwwijze van oudsher kom je nu niet meer weg.
En jij bent ws een uitzondering, want de door ons betwisten auto’s verkopen goed. Dus is er meer afzet bij de doelgroep die jij “aanprijst” dan met de warme filosofische verkoophouding van weleer. En als je de verkopen nagaat, dan rijdt nagenoeg iedereen een auto. Dus die doelstelling wordt ook gehaald.
Maar we hoeven er ook niet uit te komen, ik respecteer jouw visie, maar tis niet de mijne. Joh, zoeken we een ander topic om het eens over te zijn ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@highperformance: Ik ben niet tegen retro-design, maar het kan nooit tippen aan het origineel. En ik veracht iets niet omdat het retro is, maar omdat ze altijd veel te duur zijn. Het wordt een fashionstatement, een gadget, ipv een auto.
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: dat is correct, het origineel blijft altijd het origineel en kan nooit worden overklast door een opvolger. Dat heeft meer met emotie (zoals dat hoort bij dergelijke secundaire voorzieningen) te maken dan met ratio. Want de opvolger is altijd, groter, sneller, veiliger maar kan het gevoel nooit overtreffen.
V.w.b. het hoge fashiongehalte, dat is gewoonweg marketing, dat is nu ook een groter item dan voorheen. Is dat erg? Ik vind van niet, uiteindelijk bepaalt iedereen wat hij/zij koopt. De ene keer meer gebasseerd op ratio en andere keer meer op emotie.
Mini is duur, maar een solide en hoge kwaliteit van het product staat daar tegenover. En voor een ieder is dan te bepalen of diegene de prijs acceptabel vindt.
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: Overigens zei ik ontwerp principes, das iets anders dan een filosofie.
screamer zegt
Ik schaam me gewoon om te zeggen dat ik em cool vind. Maar dat komt mss omdat ik een voorliefde voor Mini heb (wel de klassieke) en 2-deurs auto’s.
driftkicker zegt
Ik ben geen Mini-fan maar deze ziet er toch goed uit.
djohnson zegt
ik vindt hem helemaal geweldig! hele gave daklijn, even wennen maar zal ongetwijfeld weer goed verkopen!
Neptukker zegt
Mini heft inmiddels een hoger **GAAP** gehalte dan het Volkswagen/Audi design. Ik ben inmiddels totaal uitgekeken op dit merk en ik sluit niet uit dat er vele gaan volgen. Mini/BMW gaat voor korte termijn succes en komt straks met totaal uitgeputte akkers te zitten en Mini duikt vervolgens weer voor jaren in de vergetelheid.
Esprit_de_Flandre zegt
@Neptukker: Niet persée. Misschien gaan ze, nadat de retro-hype is uitgeraasd wel heel futuristisch worden…
Megakix zegt
Ook dit is best een leuke Mini…al zou ik persoonlijk nooit het geld voor een nieuwe Mini willen neerleggen. Voor die prijs / prijzen zijn er heel veel andere modellen / merken.
gregorius zegt
Is dit ding nou kleiner dan een normale 1-serie 3 deurs?
gerrelekker zegt
Het concept van de mini: klein, betaalbaar, handig is al lang voorbij en de grote uitmelk strategie is begonnen.
Dat ze auto’s blijven produceren in allerlei wanstaltige uitvoeringen kan mij geen fluit schelen, maar kleef er dan een andere naam op ipv de ooit zo leuke naam Mini compleet te verkloten.
Rhyo zegt
Als we over uitmelken gaan hebben dan moeten we bij Porsche zijn.
Ik vind dit toch best een leuk ding!
jackl zegt
Die achterlichten… Alsof iemand je aankijkt die net LSD genomen heeft. :)
Jipp zegt
ik vraag me af, hoe groot hij nu eigenlijk is, je kun hem zo niet echt vergelijken. Daarbij moet bmw toch echt eens iets aan de prijs doen om het echt een succes te maken!
duckje zegt
in het begin vond ik dit een lelijk ding, nu vind ik hem toch wel mooi.
As_long_as_it_is_fast zegt
Nieje, mini kan mij toch nog steeds niet bekoren. De roadster die zal daar misschien wel in slagen. Ben benieuwd, sta er voor open, alleszins.
Dimglor zegt
Ziet er eigenlijk beter uit dan de Countryman…. maar is net als de Countryman geen Mini.. Ik vind ze eigenlijk niet mooi en naast de gewone Mini kan de Clubman nog net… maar deze hoeven voor mij eigenlijk niet…
Freewarefreak zegt
Ik vind hem toch wel heel erg mooi. Net een kleine Range Rover. Ik wil hem wel eens in het echt zien, denk dat hij heel stoer en gedrongen oogt.
mashell zegt
Niks uitmelken. MINI was de eerste premium auto in het B segment en wegens succes breiden ze dat nu uit met een auto in het C segment.
KaCh1ng zegt
dus het is een 1-serie en A3 concurrent?
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: Nee, de mini is voor het vrouwtje, de 1-serie voor de man. De A3, euhm… voor jou. ;)
KaCh1ng zegt
@Esprit_de_Flandre: toevallig want soms rij ik met een A3 :)
highperformance zegt
Ik vind het een gave bak. Leuke toevoeging.
Christiaanvdd zegt
Hebben ze er nu een soort golf 5 achterkant op gezet?
KaCh1ng zegt
@Christiaanvdd: lol wat :o?
rh95 zegt
mooie auto, alleen achterkant is verlept
rh95 zegt
Hij is best mooi alleen de achterkant is minder
tunefuldjmike zegt
leuk wagentje, nu nog een leuke prijs eraan:)
o wacht bmw nvm van die leuke prijs…
norge zegt
Een BminiW op hoge pootjes met twee deuren ,best wel geinig maar wel een dames mode autootje dat wel.
mellie zegt
Ik heb de Mini Countryman altijd wel een leuke auto gevonden alleen veels te duur. dit model is goed geslaagd alleen wle een ander kleurtje