
In november onthult BMW de nieuwe MINI en in aanloop naar die onthulling krijgen we nu alvast de informatie over de nieuwe motoren en andere techniek.
MINI zet voortaan TwinPower Turbo techniek in op alle motoren, waarbij dual Vanos op de benzinemotoren ook standaard is. Alle motoren zijn ontworpen om zo licht en compact mogelijk te zijn en te voldoen aan de EU6 norm. Het basismodel krijgt een 1.5 liter driecilinder benzine die goed is voor 136 pk en 220 Nm koppel met een overboost functie voor 230 Nm. Daarnaast komt er een twee liter viercilinder met 192 pk, 280 Nm koppel standaard en 300 Nm in overboost. Beide motoren halen hun maximale koppel al bij 1250 toeren en beide blokjes draaien maximaal 6500 toeren per minuut. Ook komen er nieuwe diesels voor de nieuwe MINI, waarbij de instapper een 116 pk en 270 Nm sterke 1.5 driecilinder zal zijn. Deze common rail diesels werken met een maximale inspuitdruk van 2000 bar.
De nieuwe motoren worden gekoppeld aan nieuw ontwikkelde handbakken en automaten, waarbij de nieuwe handbakken gebruik maken van een sensor die ervoor zorgt dat de motor een juiste hoeveelheid tussengas geeft om te rev-matchen voor de in te schakelen versnelling. Daarnaast is op de automaat voortaan start-stop techniek toegepast. Daarnaast kunnen automaten die zijn uitgerust met een navigatiesysteem voortaan rekenen op technologie die de juiste versnellingen toepast op basis van GPS data en de verkeerssituatie, waarbij bijvoorbeeld een andere versnelling wordt ingeschakeld voor een kruising of bocht. Rolls Royce techniek voor je MINI, vet hoor.
De motoren komen te hangen in een volledig herontworpen chassic, waarbij grofweg dezelfde layout wordt gebruikt als bij de vorige MINI: multilink achteras, single-link spring strut vooras. Wel is de spoorbreedte vergroot voor betere handling. De dempers zijn voortaan losgekoppeld van de body met behulp van “complex struts” en dat moet er in combinatie met de verlaging van het ongeveerde gewicht voor zorgen dat de nieuwe generatie MINI’s nóg harder de hoek om kan. Daarnaast zijn er lichtere lichtmetalen wielen om te helpen met het besparen van brandstof en is de bodem opnieuw ontworpen om minder lift te genereren.
Het allerbelangrijkste aan een MINI is natuurlijk voor de liefhebber het stuurgedrag. MINI introduceert elektromechanische stuurbekrachtiging (EPS) met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Dit systeem maakt het ook mogelijk om een parking-assist functie te introduceren. Ook is er gedacht aan torque-steer compensatie. Ook zal MINI voor het eerst een aanpasbaar onderstel gaan aanbieden, waarbij gekozen kan worden uit twee settings: sportief en comfortabel.
Klinkt leuk en volgens mij komt die diesel ook nog aardig van zijn plek.
‘single-link spring strut vooras’ = mcpherson?
@towi1989:
nee het zijn “complex struts” wtf dat dan ook mag wezen. klinkt idd als mcPherson met een of andere minieme modificatie.
@super: is net wat Opel op de astra en Insignia heeft. En ford op de focus.
Zoek maar eens op ford revoknuckle.
@arjontje:
ah ja, zal ws. wel. zal wel iets beter sturen, maar onafgeveerde gewicht lijkt wel ietsje omhoog te gaan?
@arjontje: Heb je misschien een link naar een plaatje (voorwielophanging mini) want ik kan zelf geen duidelijke vinden
@arjontje: En Renault al sinds jaar en dag gebruikt op de Megane RS maar hier niet mee te koop loopt alsof het nieuwe techniek is!
Ot: trouwens wel benieuwd naar hoe zo’n 3 cilinder nou rijdt.
De 2.0 zal sowieso wel een stap voorwaarts zijn t.o.v. de THP denk ik zo!
Meer cilinder inhoud en een relatief bescheiden vermogen zal wel veel reserve betekenen!
Weer elektrische stuurbekrachtiging. :-(
Is er geen aftermarket supplier voor hydraulische stuurbekrachtiging?
Ik zie een gat in de markt.
Leuk dat de basic Cooper wat meer vermogen krijgt. De NA 1.6 was prima maar de auto kon gewoon meer hebben. Dit zal toch wat meer passen bij de goede wegligging en grip.
maar is de tijd niet voorbij dan dat we voor € 35.000 een mini kopen (lenen). ?
Mini’s met 3-cilinders: nu extra snel kapot.
@gash:
Juist niet, minder onderdelen betekend dat er minder kapot kunnen.
Juist de eerste generatie Mini’s hadden motorproblemen, evenals de eerste serie van het nu uitgaande model.
Kinderziektes zullen ze vast wel hebben, het schijnt tegenwoordig normaal te zijn dat de eerste klanten die eruit mogen halen, maar daar hebben meer Duitse merken last van.
@jrk68: minder onderdelen..dus een viercilinder heeft meer onderdelen dan een 3 cilinder twin turbo..yeah right!
@schellekens006: geen twin turbo. Twin power slaat gewoon op de motor(power nr.1) en de turbo (power nr.2), oftewel pure marketing. Maar zijn wel hypermoderne motoren maar om dat aan het modale publiek uit te leggen…. TwinPoweeer!! bekt eenvoudiger ;)
@gash: Die drie cilinders zijn het probleem niet. Ik zou meer wakker liggen van een versnellingsbak die zelf denkt te weten hoe de weg er uit ziet. Bij mij voor de deur ligt een tijdelijke omlegging, voor ongeveer drie weken, waarbij een recht stukje weg nu vier haakse bochten krijgt. Te onbelangrijk om het in een gps-systeem te stoppen, maar wat als de automaat denkt “bocht? hier is helemaal geen bocht” en niet wil terugschakelen? Bij dat soort zaken gaat de techniek naar mijn idee te ver – en te snel kapot. Hoeft niet zo nodig.
@oxymoron: Huh.. Hangen de schakelmomenten bij jouw auto af van de plek waar je rijd? (gps gerelateerd)
Dat is nieuw voor mij. Wat voor auto, motor & bak heb je?
@lamborgfan: De tekst helemaal lezen voordat je commentaar geeft. Het helpt soms.
@oxymoron: die automaat is vast slim genoeg om in een veranderende situatie gewoon als een conventionele automaat te reageren. Denk je echt dat de ontwikkelaars van zo’n systeem, waar vast miljoenen ingestoken zijn, zo iets basaals over het hoofd zien?:p
Arme jongens daar bij PSA: moeten ze nu weer helemaal zelf de motoren ontwikkelen. (Of samen met GM; die natuurlijk bekend staan om hun gigantische dieseltechniek!)
Ik hoop dat er nog een basismotor komt met minder vermogen. 136 pk voor al die 18-jarigen in een Mini lijkt me TE veel! En een diesel is zo’n duur alternatief als je weinig km’s stuurt.
En komt er dan ook meer comfort in de Mini? Want als er iets nodig was…