Na de initiële onthulling van de F56 MINI heeft het concern nu ook de gegevens van de One-varianten vrijgegeven. De 1,2 liter driecilinder levert in benzineuitvoering 102 pk en 180 Nm, maar is wel onzuiniger dan de Cooper, met zijn grotere 1.5 driepitter en 136 pk.
Bovenstaande zet de deur wijd open naar de vraag wie dan nog een One boven een Cooper zou verkiezen. Het antwoord laat zich raden: ‘geen geld, wel MINI’. Met € 18.495,- is de One precies 3 mille goedkoper dan de Cooper, en dus bereikbaar voor mensen die absoluut niet meer dan 20.000 euro kunnen missen. Aan de andere kant: wie rijdt er nou in een kale MINI? De kekke bakjes worden doorgaans aardig opgeplust met prijzige opties.
Met handbak stuur je de 1.233 cc sterke One in 9,9 seconden naar de 100, de automaat doet het in 10,2 tellen. De topsnelheid bedraagt 195 km/u, en gemiddeld gaat er 4.6 – 4.7 liter aan brandstof door, 0,1 liter meer bij de automaat. De Cooper zit met 4,5-4,6 liter hier net even onder. Vergelijk het met de 1.6 die ooit in de vorige generatie 1 Serie werd gemonteerd. Dat arme blokje moest zo hard werken dat hij beduidend meer zoop dan de zwaardere motoren die iets rustiger hun omwentelingen konden maken.
De MINI One D tot slot deelt zijn blok met de Cooper D. De 1.5 driecilinder die in de Cooper 116 pk en 270 Nm aan de dag legt, moet het in de One met 95 pk en 220 Nm stellen. Met de kraan volledig open duurt het minimaal 11,0 seconden om naar de 100 te nagelen. Dat zijn 14% bijtellerswaarden, maar een 14-procenter is de One D geenszins. Doordat er minimaal 89 grammen aan CO2’s uit de uitlaat puffen mag de zakelijke rijder gewoon 20% aftikken.
Ons advies: ga voor leuk, en pak als je dan toch voor een MINI kiest meteen de Cooper S, de dikste uitvoering en de enige resterende MINI met vier zuigers op de krukas. Dit kost je alleen wel zeker 30 mille.
Alfarobert zegt
Gaan die 3 cilindertjes ook ruim 300000km mee? Mijn advies;Koop een gebruikte 4 cilinder ipv een nieuwe 3 cilinder. Is al ingereden en scheelt je duizenden euro’s.
Donstil zegt
@Alfarobert: Ja want een 2e hands 4 cilinder waar je de historie niet van kent (behalve de beurtjes op papier) is natuurlijk veel beter?
Geef mij maar een nieuwe 3 cilinder dan. Zeker als die 3 cilinder Cooper veel sneller is dan zijn oudere 4 cilinder broertje.
Vroeger toen we naar 4 cilinders gingen vond ook iedereen dat eng, ook onzin gebleken.
m19nl zegt
@Alfarobert:
M’n vorige auto was een Polo 9n Bluemotion, ook een driepitter (1.4 tdi). Auto heeft totaal in 4 jaar 150k gereden met 0 problemen. Ik ben er niet zo bang voor.
ramshoek zegt
@m19nl:
Een Polo 1.4 tdi zonder problemen ? You lucky basterd !
ramshoek zegt
Zeg, die 1.2 driepitter. Is dat nu een PSA blokje?
Ik meende dat de verkering tussen BMW en PSA al geruime tijd uit was…
sir_smokalot zegt
@ramshoek: Ben ik nog aan het uitzoeken, maar ik denk nee. PSA is nl 1.199 cc, en deze 1.233 cc.
ar156sw zegt
Zit er nog verschil in de standaard uitrusting van de One en de Cooper? Vaak zijn de iets hoger gepositioneerde uitvoeringen ook al (iets) rijker uitgerust… zou het verschil in praktijk nog kleiner maken.
Maar zelfs als dat niet zo is… als je dat beetje extra niet kan (of wil) betalen voor een betere, zuinigere motor… dan kan je denk ik beter geen Mini kopen. (Nou denk ik dat je uberhaupt beter geen Mini kan kopen, maar dat terzijde :P)
Overigens zijn dit natuurlijk wel “opgegeven waardes”. De kans is inderdaad groot dat een klein blokje extra hard moet werken en dus meer verbruikt, maar het zou ook kunnen zijn dat ze allebei hard moeten werken, en de One minder uitnodigt tot doortrappen… Afijn, dat kan alleen de praktijk vertellen en is natuurlijk erg eigenaar-afhankelijk.
lekkaah zegt
Én 3 cilinders schijnen nogal luidruchtig te zijn bij het optrekken, en je gaat mij ook niet wijsmaken dat hij ‘lekkerder’ loopt dan een 4 in lijn.
Maar goed ‘geen geld, wel MINI’, dat gaat op voor 99% van de consumenten dus go figure.
ar156sw zegt
@lekkaah: weet wel dat toen ik een twinair MiTo te leen had, ik even dacht dat ik weer 16 was en op m’n opgevoerde scooter zat :P Maar, dat zijn zelfs maar 2 cilinders… de Clio van m’n schoonmoeder heeft er wel 3 geloof ik… die bromt ook aardig :P
Op zich geen naar geluid trouwens, maar het gaat misschien wel snel vervelen…
mout zegt
De motoren. Is er toch nog iets Mini aan die dingen.
Zag er pas eentje tussen een C-klasse en een i40 staan. Wat zijn D-klassers toch mooi gelijnd en slank!
patab zegt
Wat is het verschil tussen de One en de Cooper?
sandniggah zegt
@patab: de letters ?
one is basis en cooper is wat sportiever
aventadorsv zegt
@patab: als je ’t volhoudt om t/m regel 2 te lezen, wordt het misschien aardig duidelijk.
Overigens kan een Mini wel een 3-cilinder sound hebben denk ik.
patab zegt
@aventadorsv: bedoel je 2 de alinea?
sandniggah zegt
In topgear was een jaguar diesel zuiniger dan de polo diesel omdat hij minder toeren maakt en veel koppel heeft .
potver7 zegt
@sandniggah: … en een grotere tank had. Want dáár ging het om in die test: of ze op één tank van A (in Frankrijk) naar B (in Engeland) konden rijden.
potver7 zegt
Zit die vent op de foto hierboven nou te balen dat-ie een Mini heeft gekocht, en geen zeilboot?
jaapiyo zegt
Vroegah toen BMW nog de good old 6 in lijn had was dit ook al zo…met name de 3.0 was een hele mooie motor die ook zuinig was, vaak zuiniger of even zuinig dan/als de 2.5, 2.2 en 2.0 versies. Kennelijk is dat nog steeds zo als je ze doormidden breekt dus (de 3.0 –> 1.5 en de 2.5 –> 1.2(33 in dit geval)…wel grappig.
Ik zou overigens niet zomaar de Cooper S kiezen bij deze generatie (bij de vorige generaties wel). Dat 2 liter blok zou best wel eens te zwaar op de neus kunnen wegen en daarbij vind ik persoonlijk de spoilerts van de Cooper S aan de voorzijde van de bumper niet mooi; die accentueren de toch al te groot gegroeide overhang nog eens extra. Ik vind echter het interieur nog steeds te geforceerd dus mijn auto is het sowieso niet maar ik ben het afgezien daarvan dit maal niet eens met de autoblog top tip.
bofkont zegt
@jaapiyo: Bij de E46 heeft elke uitvoering van de zes in lijn praktisch hetzelfde verbruik.
Van 320i tot de 330i is het allemaal rond de 1 op 10/11.