Wat? een MINI met 370 pk op de vooras? Is dat niet iets te extreem. Om met Rick Brandsteder te spreken: heftig.
MINI is een merk dat op dit moment van alles maakt. Elektrische hatchbacks, vlotte stationwagons en heel veel crossovers. Gelukkig keert het merk altijd even terug nar zijn roots met en extra heftige ‘GP’-versie van de snelle Cooper S. Het resultaat is altijd een heftige en kolderieke auto waarbij je altijd met een enorme smile in de auto zit.
Ook van de huidige ‘F56’-generatie is er een GP, de GP3 (check hier de GP3 rijtest!). Mocht je deze ietsje te braaf vinden, dan is er goed nieuws. Want Octane Factory heeft een flink aantal upgrades voor de GP. Het resultaat is een MINI met 370 pk op de vooras.
Wijzigingen
Daarvoor is er wel het een en ander aan gewijzigd aan de GP3. Er is een Forge Motorsport intercooler en HJS 200 cell-downpipe. In combinatie met een ECU-optimalisering levert dat een maximum vermogen op van 370 pk. Goedemorgen! Het koppel is stiekem zo mogelijk nog indrukwekkender. Er is namelijk 555 Nm beschikbaar. Gelukkig heeft de GP3 standaard een torsen-sperdifferentieel.
Voor een betere wegligging is er een KW Variant 3-onderstel. Deze kun je zoals bekend helemaal naar wens afstellen. Niet alleen in hoogte, ook qua in- en uitgaande demping. De wielen zijn wellicht iets aan de grote kant.
Wielen MINI met 370 pk
Ze zijn namelijk 8,5J breed met een diameter van 19 inch. Op een MINI! Om de boel op tijd te kunnen stoppen zijn er staalomvlochten remleidingen.
De auto is zo subtiel intern mailverkeer tussen Ajax-medewerkers, maar de liefhebber kan dit zeker waarderen. Mocht je deze MINI met 370 pk en 555 Nm nog lang niet extreem genoeg vinden, dan is de kans dat je onze collega @martijngizmo bent.
In dat geval Martijn, kun je via Octane Factory nog een hele hoop andere tuningspulletjes vinden voor je Mini GP. Mocht je een andere MINI hebben, dan hebben wij goed nieuws voor je. In principe kunnen. ze bij Octance Fctory elke MINI flink onder handen nemen.
Meer lezen? Dit zijn alle Mini GP’s op een rij!
Dutchdriftking zegt
Best een fijn speeltje wel. Is al dat vermogen en met name het koppel al beschikbaar in de eerste versnelling, of is het iets begrenst en dan vanaf de 3e versnelling vol los? Ik vrees anders op een innige relatie met je bandenleverancier.
Dutchdriftking zegt
Best een fijn speeltje wel. Is al dat vermogen en met name het koppel al beschikbaar in de eerste versnelling, of is het iets begrenst en dan vanaf de 3e versnelling vol los? Ik vrees anders op een innige relatie met je bandenleverancier.
bietje zegt
Rick wie ?
MrHyde zegt
De Opper FWD-Bom. En hoewel het echt te gek materiaal is, kocht ik voor dat geld toch een andere hobby auto (RWD).
kniesoor zegt
Qua “de wielen zijn wellicht iets aan de grote kant” : hoe wil je die gigantische ho-houders op de vooras anders huisvesten ? Kortom, de velgdiameter is hier vooral functioneel.
ukbob zegt
Moet bij t zien van super snelle Mini’s altijd gelijk denken aan die (Franse?) gast die ‘m op dag 1 gebruikte om rondjes door z’n tuin te crossen en ‘M op z’n dak legde!!
E39.R34.964.A6GCS.2.5-16 zegt
*Belgische – al voelt niemand zich een Belg, maar vooral een Waal, Vlaming of Brusselaar.
1 Uitzondering: wanneer de Rode Duivels een goede prestatie op de mat hebben gelegd.
shalomleon zegt
@willeme jouw teksten spreken mij altijd het meeste aan op AB. Maar mijn OCD speelt echt op als ik je keer op keer “staal omvlochten remleidingen ” zie schrijven…. Dat is zeg maar hetzelfde als een regenpijp bewapenen tegen uitzetten. Staalomvlochten zal echt meer effect hebben op (flexibele) remslangen
willeme zegt
@shalomleon: hallo! Thanks!
Wat bedoel je er precies mee? Want deze Mini heeft dit soort remleidingen (inderdaad tegen uitzetten). Over de zin en onzin ervan kan een discussie worden gehouden (uiteraard ;-)). Maar wellicht mis ik je punt?
jerudo zegt
@willeme: ik denk dat er bedoeld wordt dat een “remleiding” al een metalen buisje is en een “remslang” in rubber met staal omvlochten dan dezelfde kwaliteiten krijgt als een remleiding. Bij motoren zijn de remleidingen sowieso flexibel dus standaard in rubber en een slang. Op circuit durven die uitzetten door de warmte en dan worden vaak staalomwonden remslangen gemonteerd. Ik gebruik zelf nooit het woord remslang maar gewoon remleiding.
Flatsix zegt
Lijkt me een feestje om hier in de rijden! Jammer dat het filmpje niks laat zien over de rijbeleving noch het geluid wat dit geheel maakt maar zal vast bruut zijn,