Of zou het per ongeluk een BMW 1 Serie-rivaal worden?
De naam Mini moet je niet al te letterlijk opvatten, dat weten we al lang. Het modellengamma van Mini is alleen maar richting de hogere segmenten gegroeid. Er is even sprake geweest van een kleinere hatchback onder de noemer Rocketman, maar die is helaas nooit van de grond gekomen.
Mini zit nu toch weer te denken te denken aan een nieuwe hatchback, naast de welbekende hatchback-zonder-naam. Dit heeft AutoExpress vernomen van Stefanie Wurst. Deze Duitse dame was eerst de baas van BMW Nederland, maar zwaait tegenwoordig de scepter over het merk Mini.
Mini heeft sowieso twee cross-overs in de pijplijn zitten: de nieuwe Countryman, die weer een slagje groter wordt, en de compacte Aceman. Uiteraard is er ook nog de oude vertrouwde Mini One/Cooper. Wurst ziet echter ook ruimte voor een grotere hatchback.
Hoe zit het dan met de Mini Clubman? Dat is namelijk al een C-segment auto sinds de tweede generatie. Die draait echter alweer zeven jaar mee en is dus zachtjesaan toe aan vervanging. Die vervanger zou dus een traditionele hatchback kunnen worden, in plaats van de semi-stationwagen die het nu is.
Wurst deed nog geen concrete uitspraken, dus het is nog even afwachten wat Mini daadwerkelijk allemaal gaat doen. Wie weet zit BMW wel helemaal niet te wachten op een nieuwe Mini hatchback in hetzelfde segment als de 1 Serie.
In ieder geval zijn de Countryman en de Aceman eerst aan de beurt. Met de nieuwe Countryman wordt al volop getest, dus die zal waarschijnlijk volgend jaar zijn opwachting maken. De Aceman komt waarschijnlijk pas het jaar daarop.
Header-foto: een schets voor de huidige Mini Clubman
Bron: AutoExpress
potver7 zegt
Mini’s gaan er steeds meer uitzien als een Chinese kopie van het origineel.
AutoBloglezert zegt
Je bedoelt waarschijnlijk dat het lijkt op een kopie van een Chinese kopie ?
;-)
peekaas zegt
De Mini Cooper is toch al een BMW 1 serie in een ander jasje? Ook qua prijs ontlopen ze elkaar niet al te veel volgens mij. Beetje een vreemd verhaal mijn inziens.
Richmond zegt
Nee lijken totaal niet op elkaar. Het enige wat ze met elkaar delen zijn de motoren. De grootte is anders, carrosserie, rijeigenschappen, interieur, prijzen.
Een mini is nog steeds B segment, waar de 1 serie echt C segment is.
Robert zegt
Tja, als je die afbeelding in de header weer naar normale proporties stretcht, dan is het eigenlijk weer een hele ‘gewone’ Mini, een die bovendien verrassend dicht bij de originele ‘new Mini’ lijkt te blijven qua ontwerp:
https://i.postimg.cc/4dcYmf2B/Mini-Clubman-2020-edit.jpg
RobTWo zegt
Als je zelf maar genoeg kopieën maakt, blijft er voor de chinezen geen ruimte over om dat ook te doen.
Gulli zegt
De huidige 5-deurs vind ik echt een mispeer van jewelste, die mogen ze wel eens opnieuw tekenen. De Clubman daarentegen ziet er een stuk beter uit, alsof ze daar daadwerkelijk een ontwerper op hebben gezet ipv de 3-deurs langer maken en twee deurtjes erin plakken.
scrmeagle zegt
Kunnen jullie me uitleggen wat B segment danwel C segment inhoud. Is er een definitie.
basman147 zegt
B-segment is de klasse van ondermeer de Polo, Clio 208 en Fiesta , C-Segment is Golf, Astra, Focus etc. Verder heb je nog het A-segment met onder meer de Panda en een Kia Picanto, D-Segment is voor Passat en consorten, E vallen een E-klasse en de A6 onder, en alles daarboven is het F-segment.
Een echte formele definitie is er niet, ook omdat auto’s steeds groter worden (Een Golf 4 is even groot als een Polo van nu). Je moet het meer zien als een grove indeling zodat de klant kan zien wat met elkaar vergelijkbaar is.
GregBem zegt
MINI is met hoofdletters Machiel :p Mini is de ‘classic’ one… weer een auto redacteur wat bijgeleerd ;-)