Het heeft even geduurd!
Eindelijk, eindelijk. MINI heeft het doek getrokken van de nieuwe John Cooper Works GP. De hot hatch beleeft zijn wereldpremière op de Los Angeles Auto Show en it’s been a long time coming om er maar meteen een toepasselijke uitspraak in te gooien.
Aan het begin van deze zomer begon MINI met het teasen van de nieuwe John Cooper Works GP. Tijdens de 24u van de Nürburgring mochten media, waaronder Autoblog.nl, kennismaken met een prototype van de MINI. De locatie was niet toevallig uitgekozen. Het is deze hot hatch die een tijd van 07:56:69 wist neer te zetten op de Nordschleife.
En nu is de JCW GP dan hier. Met 306 pk en 450 Nm koppel uit een tweeliter viercilinder turbomotor behoort dit model tot het groepje zeer krachtige MINI’s, bijgestaan door de eerder dit jaar gepresenteerde JCW Clubman en JCW Countryman. Gekoppeld aan een 8-traps Steptronic automaat doet de JCW GP 0-100 km/u in slechts 5,2 seconden. De topsnelheid is niet begrensd en komt uit op 265 km/u. Meer dan 300 pk vergt serieuze hardware om het vermogen in goede banen te leiden. De JCW GP heeft dan ook een mechanische sper op de vooras. Met deze ingrediënten zal deze MINI sterk gaan concurreren met de Renault Mégane R.S. Trophy-R.
Enkele belangrijke kenmerken van dit model zijn de krachtigere remmen, een nieuw sportiever uitlaatsysteem, 10 mm verlaging ten opzichte van een John Cooper Works, een opvallende achterspoiler en een interieur met slechts twee stoelen.
MINI gaat de nieuwe John Cooper Works GP in een oplage van 3.000 stuks maken. De eerste leveringen vinden in maart 2020 plaats. Een Nederlandse prijs is op dit moment nog niet bekend.
atrak zegt
Die spoiler kan echt niet.
brammetjedeb zegt
@atrak: mwo…
artje zegt
@atrak:
Zeg dat niet te snel, het is na vele windtunnel studies bewezen dat deze achterspoiler bij snelheden boven de 120 km/u ca. 80kg neerwaardse druk op de achterwielen genereert, met dien gevolge dat in de praktijk vrijwel niemand dit verschil werkelijk gaat benutten en je alsnog riant voor lul rijdt.
spacemoon24 zegt
@artje: downforce op de achterwielen met een voorwiel aangedreven auto, lijkt me ook niet een strak plan
artje zegt
@spacemoon24: Hoop voor je dat dit ook een grap is…
3246cm252kw zegt
Hele gave bak wederom!
djohnson zegt
Ik ben fan! Wat een gave bak!
PunicaOase zegt
Achterbank hadden ze van mij mogen laten zitten.. verder een gaaf ding.. Ben overigens benieuwd naar het geluid, dat valt bij de Clubman namelijk nogal tegen :-(
sanderz28 zegt
@punicaoase: dat is juist het concept, net als de voorgaande edities.
PunicaOase zegt
@sanderz28: I know, maar ik wil 300 pk in een Mini met achterbank..
gwnbmw zegt
@punicaoase: dan zal je zelf aan de gang moeten, kost waarschijnlijk nog minder ook.
sanderz28 zegt
@punicaoase: dan moet je een clubman kopen?
kennone zegt
@punicaoase: wat boeit het af fabriek geluid nou bij dit soort auto’s? Zat opties uitlaten tekoop bij dit soort modellen, en als je meer vermogen wilt is het sowieso geen onverstandige optie om gelijk een dikkere uitlaat lijn er onder te plaatsen.
PunicaOase zegt
@kennone: en weg garantie.. snap jezelf ook wel toch?!
johnhert zegt
Ik vind het geen porum met die spatbordverbreders, spoilers en diffusers etc. Het zal bloedsnelle en zeer capabele Mini zijn. De eerste new mini cooper s vond ik nog wel leuk, lekker bescheiden !
slowland zegt
Het is allemaal lekker over de top, maar ik hou er van.
Bij deze auto kan en mag het
focusrs1 zegt
Leuke auto alleen jammer dat hij fwd is.
flatsixx zegt
@focusrs1: eens, wij hebben een normale Cooper S stage 1 en omdat echt lekker op de weg te krijgen is al “lastig” (nou niet dat het zo’n extreem snelle auto is)
kennone zegt
@flatsixx: een sper doet womderen
focusrs1 zegt
@kennone: nee 4wd doet dat
kennone zegt
@focusrs1: ja maar dat is wat lastiger er onder te schroeven
focusrs1 zegt
@kennone: af-fabriek niet hoor
rikv99 zegt
Had eigenlijk wel verwacht dat ze voor een AWD systeem zouden gaan voor deze Mini GP.
escort77 zegt
Wat weegt zo’n mini nou?
minicoopers zegt
@escort77: Ongeveer 1200 kg
Gulli zegt
@escort77: Standaard One (R56) van m’n lief weegt 1045kg met een 1.6 4-cilinder erin
Dutchcarwizard zegt
Onder de 8 minuten op de ring, dat is netjes! Blok is hetzelfde als in de m140ix lijkt me.
b2014209 zegt
@baidu: nope. Wel hetzelfde als de nieuwe m135i. Alleen dan zonder xdrive/ALL4
Dutchcarwizard zegt
@b2014209: die ja!
pcooperworks zegt
Heerlijk !!!
bimmerfan zegt
Word hier warmer van dan bij de nieuwe m135i.
ericc zegt
Schat rond de 65000 euro’s in België voor dit bommetje.
fabiancarspoter zegt
Heel ziek!
baf07 zegt
Mini is tof, maar deze laat ik lekker staan. Lijkt op een iets te dikke dame met teveel lippenstift…
JanJansen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
De BMW M135i welke je eigenlijk moet hebben. Best een stoer ding geworden.
Jantje_555 zegt
koop je een BMW M135i, komt deze op de autobahn onbegrensd voorbij en zijn exact dezelfde auto’s
pascalio92 zegt
Lees net op nu.nl dat mini alweer 60 jaar is .was dat vandaag?
ozzytrk zegt
Snelle wagentje voor om naar de homo ontmoeting plek te gaan