MINI rondt haar gamma naar boven af met deze rappe stationwagon.
De nieuwe MINI John Cooper Works Clubman is een bijzonder sportief en veelzijdig talent. Authentiek raceautogevoel is gekoppeld aan ruimte, praktisch gebruiksgemak en sublieme rijkwaliteiten, ook op langere afstanden.
Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, komen de twee bovenstaande zinnen uit het persbericht van MINI zelf. Authentiek raceautogevoel dus, ze leggen de lat in ieder geval niet heel laag. Dat gevoel moet je vooral krijgen door de opgefokte tweeliter in het vooronder, die er een gezonde 231 pk uit perst.
Maak niet de fout door te denken dat de Clubman (rijtest) daardoor een hele rappe voorwielaandrijver wordt, want MINI heeft in al haar wijsheid besloten de JCW standaard te voorzien van vierwielaandrijving. Wat we wel leuk vinden is dat MINI standaard een handgeschakelde zesbak levert, al kunnen de mensen zonder een linkerbeen ook een gratis achttraps automaat krijgen.
Dan nog het rekensommetje. MINI (katching!) + Clubman (katching!) + John Cooper Works (KATCHING!) = 45.990 euro. Lieve hemel…
dedokter zegt
Waar is de tijd dat mini een mini was ?
Shit ik wo… ben oud
pomoek zegt
@dedokter: leeggewicht meer dan 400 kilo. Dat is dus meer dan de Volvo 240 die mijn vader vroeger reed wat altijd als ‘ een lel van een auto’ werd gezien.
kennone zegt
@pomoek: Die 240 rijd ik nu! Ik ben echt hip hehe
pomoek zegt
@pomoek: 400 : 1400kg.
ralfast zegt
@dedokter: mini is sinds het in handen van BMW veranderd van naam. Heet nu MINI. Dat geeft aan waarom MINI niet meer mini is.
Rob zegt
@dedokter:
Speciaal voor jou;
https://www.youtube.com/watch?v=0ZGjCkbWwmo
Kiek ‘em goan!
granlusso zegt
Oh Mini, Maxi, ik snap hem hihi
viezefreddyw zegt
‘Mini’…
Mini is Mini niet meer. Ik bedoel… Een stationwagon. Authentiek raceautogevoel… De enige moderne Mini die die naam zou mogen dragen is die van @martijngizmo.
Het is toch niet best meer.
't Peugje zegt
@viezefreddyw: Dat is ook precies de bedoeling van MINI. Het eerste model New MINI kwam het dichtst bij de originele MINI in de buurt en langzaam laten ze de MINI evalueren met de tijd mee. And you know what? Het verkoopt als warme broodjes! Daarbij komt dat de Clubman, of stationwagon, niet opnieuw bedacht is he… Ik ben het met je eens, MINI is MINI niet meer. Maar marketing technisch doet BMW het fantastisch en dat vind ik knap want menig merken slagen daar niet of nauwelijks in.
viezefreddyw zegt
@straatzakelijk: Ja, ze verkopen zeker als warme broodjes. En ik ben het volledig met je eens dat het een knappe prestatie is van BMW. Alleen Mini is inderdaad Mini niet meer. Zoals de titel van het artikel al aangeeft, het is eerder Maxi. Ik persoonlijk vind dat best jammer.
Rob zegt
@viezefreddyw:
Volgens mij heeft BMW er nooit een geheim van gemaakt dat ze een hip/”premium” merk van MINI wilden maken. Doelgroep makelaars en bakfietshuismoeders. Da’s heel iets anders dan het idee achter de klassieke Mini. Twingo, Suzuki Swift, Volkswagen Up; dat zijn de moderne interpretaties van de klassieke Mini.
En je kunt van BMW niet verwachten dat ze zo’n karretje kunnen maken. Ze zijn goed in dure luxe wagens. Om dan in één keer goedkope en slimme stadskarretjes te gaan bouwen is nogal een ingrijpende gebeurtenis…
Hoewel, ze hebben het wel geprobeerd: (Mini Spiritual Concept)
http://static.autoblog.nl/images/wp2015/Mini-spiritual-concepts.jpg
viezefreddyw zegt
@rob: Nooit geweten, de Spiritual Concept. Een beetje een mix tussen een Ford Ka en Renault Twingo. Vind hem wel geinig. Maar ik snap je punt, mee eens ook wel nu ik er wat meer over nadenk.
ae86 zegt
Nette bak!
Alleen die velgen op foto 17? Die staan niet op deze auto.
suheyl zegt
Vind mijn JCW Club toch veel beter geproportioneerd ?
kingjoop zegt
Twee liter + Turrrrrbo + AWD en slechts 231 pk. Dat kan, wat zeg ik, moet meer.
300 trappelende paardjes aub. VW kan het, kan BMW /JC works het ook.
GregBem zegt
@kingjoop: Nog een paar jaar geduld en je wordt beloond!
kingjoop zegt
@GregBem: wat weet jij hierover wat ik niet weet? #nieuwsgierig
JanJansen zegt
4-wiel aandrijving, station… dat is gewoon een zware bak.
No way dat dat nog zo leuk rijdt als een Mini hoort te rijden.
Net zoals BMW zegt stuurmansauto’s te maken… oh wacht.
mazdarx zegt
Such premium, much 4WD, that power. Wow. Laat me niet lachen, droeftoeter mobiel.
hight96 zegt
@mazdarx: Doe mij maar een Mazda RX inderdaad ;)
PunicaOase zegt
@hight96: mij niet, vind bijv. de RX-8 maar een raar ding, weinig koppel, klinkt als een stofzuiger en ‘hij kan nergens tegen’… tenminste dat was mijn ervaring :-(
mrrallycross zegt
231 pk uit een 2 liter is niet meer zo spannend toch
JanJansen zegt
@mrrallycross: nee, zelfs niet als het een atmosferische motor is.
ericc zegt
Prijs in België….(Katching!)
GregBem zegt
@ericc: 36.650,00 BTW incl.
GregBem zegt
Volgens mij is de automaat betalend! Waar hebben jullie deze info gevonden?
Daarom heb ik een Clubman:
https://www.facebook.com/miniantwerpstore/photos/a.1140219432710676.1073741871.138971996168763/1223680061031279/?type=3&theater
GregBem zegt
Eigenlijk ben ik dat gezeur van iedereen over MINI is niet meer Mini beetje zat… Er is hier blijkbaar niemand met verstand denk ik dan…
Er is 1 reden waarom een MINI niet meer Mini is en dat is omdat ze anders niet meer zouden bestaan.
Het segment van de kleine Mini is nu eenmaal oververzadigd dus daar valt geen verdienmodel meer uit te halen. Het C segment waar de Clubman en de nieuwe Countryman straks onder valt, zit in booming business! That’s it! En of er ooit nog een kleine MINI komt, ja dat hoop ik ook, en dat zal over een paar jaar wellicht het geval zijn. Maar MINI is een commercieel merk dat winst moet maken, en dat valt nu eenmaal nu te halen in het C segment. Amen.
mashell zegt
@gregbem: winst in het C segment? Dat valt nog wel mee er is daar immers heel veel concurrentie. En dat is voor MINI wel een probleem. Want hoewel de Clubman een leuke wagen is, is deze nogal duur. Voor 45k heb je ook een BMW 330i touring met nog wat meer vermogen.
berlinetta zegt
@mashell: Maar die biedt geen authentiek racegevoel!
GregBem zegt
@mashell: En wie ben jij dan om te denken te weten dat daar geen winst uit te halen valt? Het is het segment dat het meest gaat evolueren. Heb je graag wat cijfers misschien? BMW weet heus waar ze mee bezig zijn hoor. Een flater als een Roadster, Coupe & Paceman gaat niet snel meer gebeuren… En duur? Nee hoor reken maar eens uit wat een Audi A3 sportback kost of een Mercedes CLA… Enkel VW zit onder de prijs van MINI als je uitrusting/motor juist vergelijkt! Je vergelijking met een 330i touring gaat niet op helaas. Denk dat je de prijslijsten nog eens moet besturderen…
mashell zegt
@gregbem: het is bepaald geen geheim dat de marges in het C segment dun zijn. Dat weet je als je de cijfers van de fabrikanten bestudeert. Daarom willen VW, Opel, Peugeot etc allemaal zo graag premium zijn, daar zit iets meer marge.
Een 330i touring kost 47.826,- en die heeft natuurlijk geen 4 wiel aandrijving (maar heb je dat nodig?). En is net zo kaal als deze MINI is. Want MINI is bepaald niet gul met standaard uitrusting. De 330i sedan kost zelfs minder dan deze MINI.
BMW weet inderdaad heel goed wat het doet. BMW zelf is gewoon goedkoper en aantrekkelijker dan MINI. Bij MINI is het wat de gek er voor geeft en dat is blijkbaar heel wat.
PunicaOase zegt
@mashell: een Works is behoorlijk rijk uitgerust…
PunicaOase zegt
@mashell: ja met 15 inch velgen en halogeenloplampen en zonder navi en airco misschien…
berlinetta zegt
Mini is inderdaad geen Mini meer en deze Clubman vind ik echt een gedrocht, maar verder vind ik dat Mini hele leuke auto’s maakt. Dat ze niet meer zo klein zijn, dat is jammer. Maar het zijn nog altijd guitige autootjes die fantastisch sturen en er leuk uitzien.
PunicaOase zegt
Weekje gereden met de Clubman Cooper (136pk) en die stuurde prima in de heuvels en voelde lekker pittig. Dit zal helemaal toppie zijn… je moet wel van z’n ‘brede smoel’ houden ;-)
Rob zegt
@punicaoase:
Je moet ook wel een beetje houden van het druktemaker interieur. Één groot rommeltje wat mij betreft….
En oja, het zicht door de vooruit is niet heel florissant… Binnenruimte is ook vrij beperkt….
Maar als je daar allemaal mee kan leven is het inderdaad een heel fijn karretje. Vooral die motor, die heeft mij aangenaam verrast!
PunicaOase zegt
@Rob: eens dat zijn idd wel een paar minpunten ja… vooraan bij een stoplicht was idd irritant qua zicht…
Rob zegt
@punicaoase:
Jup, je zit inderdaad met je neus tegen het raam te turen naar het stoplicht…
Maar goed, dat had je in een klassieke MINI ook. Hoezo niet historisch verantwoord zo’n nieuwe MINI??!! ;-)
Rob zegt
Het blijft een leuk en gezellig karretje. Keer eens wat anders als al die booskijkende auto’s. Ik zou die snelle versies gewoon laten voor wat het is en een Cooper nemen. Die heeft een erg prettige drie cilinder turbo motor. Past prima bij deze auto. Een donkerrode met een panoramadak, dat lijk me wel wat. Zoals deze:
http://link.marktplaats.nl/m1086204221?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=91245
Wel duur. Achja, dat is een BMW 1-serie ook wel…. En voor wie zich ergert aan de MINI badge, die kun je er toch gewoon afpulken en vervangen door een BMW badge?! Gezanik allemaal hiero….
erce zegt
Ik heb vorige week maandag bij een feestje van het 100 jarige bestaan van BMW in deze John Cooper Works Clubman gezeten en het is echt een geweldige bak. 45K, maar het is dan ook veel auto. Van binnen als van buiten echt briljant mooi. En dat gemekker over mini is geen mini meer. De naam mini is het merk, niet meer en niet minder. Er worden onder die merknaam hippe, onderscheidende auto’s gebouwd en dat doen ze bijzonder goed, want ze verkopen als een malle.
suheyl zegt
@erce: een Clubman hoort een Clubman door te hebben. Groot gemis.
erce zegt
@suheyl: Mijn vrouw heeft een clubman gehad, met zo’n suicide deurtje. En hoewel het een ontzettend leuke gimmick is, was dat deurtje wel buitengewoon onhandig. Als je in een parkeervak geparkeerd staat, is de opening vrijwel onbruikbaar wanneer er een auto naast je staat. Want het deurtje kan niet ver genoeg open en omdat de voordeur ook vrij lang is, kan die dus ook niet erg ver open. Ontzettend leuk, maar extreem onhandig.
suheyl zegt
@erce: geef dat ding een “nieuwe” naam, Mini Wagon, en het klopt weer. ?
erce zegt
@suheyl: Eigenlijk ook weer niet, want de originele clubman had niets met de huidige clubman te maken. De originele clubman was een standaard mini met een grotere vierkante neus. De originele mini clubman heette ook geen clubman, maar countryman. Dat was de verlengde mini met twee klapdeurtjes aan de achterkant (zoals de huidige clubman nog steeds heeft). De originele countryman/clubman heeft ook nooit zo’n suicidedeurtje gehad. De huidige clubman zou dus eigenlijk countryman moeten heten en de huidige countryman had wellicht een andere naam moeten hebben. Misschien Moke of misschien nog wel beter “Ant”: https://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Ant