“Klein maar fijn” gaat niet meer op voor deze Mini uit 1962. Dit monstertje zet maar liefst 480 pk op zijn achterwieltjes. Doe dat maar eens na in je truttenschudder met jarretelaandrijving!
Deze Mini met Hayabusa turbomotor wordt in de advertentie aangeprezen als ’s werelds snelste Mini. In het filmpje zien we dat deze stelling wel eens zou kunnen kloppen ook. Hij trekt de 0 naar 100 binnen 3 seconden. Dat voelt snel in een sportwagen, maar in een Mini moet het helemaal spectaculair zijn. Klik snel op play om de actie te zien, en vooral te horen.
Het brein achter dit project is Knight Motorsport Engineering uit de UK. Kosten noch moeite zijn gespaard. Het volledige spaceframe (uitgebreide kooiconstructie) met Mini carrosserie uit 1962 zijn voorzien van een boordcomputer, lichtmetalen velgen, sportonderstel en sportstoelen. Klaar om het circuit op te gaan.
Helemaal mooi is dat deze Mini een klassiek Nederlands kenteken heeft. De echte bikkel kan ‘m dus zonder trailer naar Duitsland rijden voor een rondje Nürburgring. Even wat kilometers bij de 2.500 op de teller zetten. Zuinig zal de rit zeker zijn met de 1300 cc vierpitter die de 580 kg (leeggewicht) moet verplaatsen.
In augustus nog zijn onderhoud gehad, dus daar heb je voor voorlopig geen omkijken meer naar. Fijn, toch? Voor het luttele bedrag van € 34.500,- is de groene voor jou. Alsjeblieft.
Met dank aan Thibaut voor de tip!
Foto credit: Maurice Van De Waarsenburg
Pallas zegt
Super ver gezocht, maar krijg op de foto van de achterkant een enorm Renault 5 gevoel.
Allroundnoise zegt
daar zou ik niet 300+ in willen rijden :p
midasracer zegt
@allroundnoise: 250km/h dan maar? Is gedaan met een 980cc blokje:
http://www.motoringfile.com/2012/08/17/classic-mini-screams-past-record-at-bonneville/
slipstreamer zegt
Echt geweldig dik autootje! Alleen heel erg jammer dat het niet echt een daily driver is… anders echt HEBBE!
gforce zegt
“…moet in een MINI al helemaal spectaculair zijn.” – Spectaculair? Doodeng lijkt me. Levensgevaarlijk. Met zo’n korte wielbasis mag je oppassen als je snel een bocht neemt. Desondanks ziet ie d’r heerlijk uit en na wat G-kracht training wil ik hier toch ook wel een rondje mee een circuit over!!
splitsecond zegt
niet mee te rijden helaas, maar het idee is +1.
fisto zegt
Geweldige bak! Mini’s zijn nou eenmaal supercool. MAAR, het lijkt me toch zeer sterk dat deze de 300+ kan halen. Ik ken een mini met ruim 240pk, en die heeft al moeite boven de 200 uit te komen. Aerodynamisch gezien is het gewoon een heel lastig verhaal..
berlinetta zegt
Hij levert dit vermogen dus op de wielen, hoeveel is het dan op de krukas? 560 pk ongeveer?
KD-Producties zegt
Super gaaf helaas niet straatlegaal ondanks het kenteken
robbie zegt
@KD-Producties: auto is een paar maanden geleden nog gewoon door de APK gekomen en lijkt mij dus gewoon straatlegaal.
bibendum zegt
@KD-Producties: Bullshit!, waarom zou deze niet straatlegaal kunnen zijn vertel me dat eens…
Auto heeft tenstlotte apk, of denk je dat er ergens nog een kloon verstopt staat?
Tuurlijk niet, is gewoon goedgekeurd door de RDW, dus of zo op UK plates gestaan en in NL gekeurd, of herkeurd na ombouw.
Zo lang ie maar een achteruit heeft is dat dus niet onmogelijk.
De achteruit is dan “elektrisch” want een motorbak heeft dit normaal niet (Honda Goldwing dan weer wel..)
KD-Producties zegt
Helaas niet straat legaal maar wat een bak zeg
MartijnGizmo zegt
Is onlangs al verkocht, nieuwe eigenaar had er panne mee en hij staat nu bij Beek Auto Racing in Den Haag voor modificaties: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?p=706646#706646
bsxc2 zegt
@MartijnGizmo: Na dit verhaal krijg ik er een VAG gevoel over.
Hupke zegt
Liever zo’n Vtec minitje dan. 480pk is gewoon een beetje te veel.
toontje96 zegt
ga er over een jaar ook een kopen wel zonder turbo
lambo4all zegt
@Pallas: had ik ook! Maar dat vind ik een goed punt!
lambo4all zegt
Wauw! Echt super gaaf! Heel leuk project dit, hier zullen vast wel verkopers voor gevonden worden. Dit is toch gewoon puur genieten.
maurice_vandewaarsenburg zegt
-edit: check je mail-
maurice_vandewaarsenburg zegt
Checked… Thanks…. Advertentie op autoscout is inmiddels verwijderd….
maru zegt
@Maurice Van de Waarsenburg: Wow, dat is snel gegaan!
maurice_vandewaarsenburg zegt
@maru: gerechtigheid zullen we maar zeggen… :)
maurice_vandewaarsenburg zegt
@splitsecond
Niet mee te rijden ?? Onzin… Heb de eer gehad er langs te mogen zitten en geloof me, het rijdt prima.. Het is alleen een takke herrie in dat ding… Bestuurdar had oordoppen in, ik een blauwe gehoor beschermers… Anders is het niet te doen….
Maar het gaat echt eng snel dat ding… Heerlijk gewoon….
maurice_vandewaarsenburg zegt
Hier ff het geluid van dat ding… Dit filmpje heb ik gemaakt tijdens mijn fotoshoot. Rood mx5 je is van mij… :)
http://www.youtube.com/watch?v=WDiT2CaBbgM
ej20g zegt
Fantastisch! Alleen ben ik meer fan van Mini’s met een VTEC of een Mini met 1JZ. Wel onwerkelijk snel dit!
driver28 zegt
@KD-Producties: als ie van 1962 is dan mag hij gewoon oude blauwe platen hebben hoor :)
meneersander zegt
Vond het een leuk ding, tot ik de prijs hoorde…
SjoerdMini zegt
Puristgeneuzel: MINI (hoofdletters) is BMW, Mini (met kleine letters) is de goede benaming van de austin/morris/bmc/rover Mini…. Voor de èchte Minirijder zeker een belangrijk verschil!
maru zegt
@SjoerdMini: Je hebt helemaal gelijk! Ik ga het meteen aanpassen. Ben zelf ook graag purist. ;)
Klassiekerrally zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
carmasterr zegt
Een Group B Mini?
Yes please!
964rs zegt
Heb t ding in deventer zien rijden. Echt n gaaf gezicht. Alleen stoppen vond ie minder leuk
maurice_vandewaarsenburg zegt
@964rs: waarom vondt hij stoppen minder leuk ?? Hij had er in ieder geval geen moeite mee toen wij er een ritje in maakte… Stoppen zoals elke andere auto…
fapfap zegt
Zie ik dat nou goed, hangt die turbo vlak boven de handrem? Lekker warm dan in de winter :)
swaffelaer zegt
@Maurice: zegt ie aan het eind van het filmpje.
swaffelaer zegt
@Maurice Je zou bijna denken dat jij ooit hebt meegereden in die auto. Bijna, want dan had je daar wel iets over gezegd. Een keer of 30…
Klassiekerrally zegt
Ah, nou herken ik ‘m ook van de Boulevardsprint in Deventer.
Svda zegt
Weet niet of de pk\’s kloppen want heb hem eerder dit jaar op Cpz gezien maar kwam meer over op minimaal de helft minder.Maar buiten dat een mooi project.
midasracer zegt
Waanzinnig, maar je hebt niet veel nodig om 250 km/h te gaan met zo’n ding. Alleen een grote zak met geld om het 1000cc blokje te verbouwen:
http://www.motoringfile.com/2012/08/17/classic-mini-screams-past-record-at-bonneville/
maurice_vandewaarsenburg zegt
@Dahlback.. ga er maar vanuit dat het klopt.. ;)
Vorige eigenaar reed meestal niet met volle turbodruk..
dubhead zegt
Leuk. Ik denk wel dat er voor die cooling ducts elegantere oplossingen bestaan.
Voor het geld, de moeite en wat je ermee doet zou ik electrisch gaan. Kwestie vd enveloppe te duwen weetwel.
Of anders eentje met wat luxe, een normale cooper verbreding en een V-Tecje of zoiets.
tdu2zonda zegt
Haha, wel grappig. Die schoenen heb ik ook, die zijn van Aston Martin. Lopen heerlijk. O.T. Wel chic gemaakt.
jordy14 zegt
Wat een prachtig project!