• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI: “hatchback is onze Porsche 911”

Auteur: Loek, gepost 22 december 2020 om 15:36 – 14 Reacties

Oftewel: geen zorgen dat de aankomende nieuwe MINI radicaal anders wordt: verwacht een evolutie à la Porsche 911.

De auto-industrie lijkt heden ten dage te spelen met de ‘regels’. Een Ford Puma is niet meer een kekke sportwagen, maar een crossover. Ook de Mitsubishi Eclipse is geen sportwagen meer. De Mustang is een elektrische SUV en als we het nieuws van vanmorgen mogen geloven is ook de naam Smart niet meer enkel uitbesteed aan een kleine stadswagen.

Nieuwe MINI

Genoeg reden voor vrees als het gaat om MINI en de geluiden dat de aanstaande MINI de ‘grootste verandering tot dusver gaat worden’. De drie evoluties die de MINI Hatchback heeft gekend waren op zijn zachtst gezegd, voorzichtig.

  • MINI Hatch 3-deurs (R50)
  • MINI Hatch 3-deurs (R56)
  • MINI Hatch 3-deurs (F56)

Met de wetenschap dat MINI niet bang is om hun merknaam op een SUV te plakken, wat is er heilig in MINI-land? CEO Bernd Körber zegt dus dat we de grootste verandering sinds de eerste generatie New MINI mogen verwachten. Moeten we vrezen dat die grote verandering een crossover-gerelateerde carrosserie is? De gruwel…

Onze 911

Korber kan ons echter ook geruststellen: er moet toch een basisrecept zijn waar de ontwerpers zich aan gaan houden. Volgens de baas van MINI is de Hatchback ‘hun Porsche 911’ Dat wil zeggen: Porsche kiest ook al een tijdje voor voorzichtige evolutie, maar durfde ook radicaal anders te zijn. Kijk maar naar wat er gebeurde toen de 996 op de markt kwam. In grote lijnen hetzelfde, maar je hoeft geen liefhebber te zijn om het verschil te zien. De 911 belichaamt wat Porsche in de kern is. Dat is een inspiratie voor MINI.

  • Porsche 911 (993)
  • Woueters Porsche 911 Carrera 996.2
    Wouter zijn Porsche 911 (996)

Toch verandering

MINI moet echter wel vooruit. Korber legt het uit als volgt: het gamma gaat een gedurfde stap vooruit zetten met vele elektrische ontwikkelingen en een aantal crossovers. De aankomende MINI Hatchback moet echter dicht bij de kernwaardes blijven: herkenbare styling, drie- en vijfdeurs en nogal Engels. Hij gaat enorm gemoderniseerd worden, maar het is onmiskenbaar een MINI Hatchback. Sterker nog: als we eerdere geruchten mogen geloven, wordt hij kleiner dan de huidige driedeurs MINI. Dichter bij het origineel kun je dus niet komen.

Toekomst

Wellicht dat de MINI ooit echt radicaal gaat veranderen. Het heeft even tijd nodig: voor de MINI van 2023 gaan we zeker geen revoluties zien als het gaat om design en herkenbaarheid. Wij moedigen dat zeker aan. (via Autocar)

Image-credit: MINI versus Porsche, via @sebasjuhh op Autojunk.

Ook interessant!

  • Volgende Mini Cabrio
    Volgende Mini Cabrio nog steeds geen EV?
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hatchback, MINI

Vorig bericht: « Video – hoe de automatische rem een aanrijding voorkomt
Volgend bericht: Wij reden deze Volkswagen ID.3 echt helemaal leeg! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Poulusma zegt

    22 december 2020 om 17:30

    Wat slecht dat ze dit gebakkie met een icoon als de 911 vergelijken…
    Daarbij is een Mini allang niet meer “mini”, misschien maar Maxi noemen? 😅

    Login om te reageren
    • rfocus zegt

      22 december 2020 om 17:46

      @poulusma: dat geld toch eigenlijk ook voor een 911.

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        22 december 2020 om 19:52

        @rfocus

        De 911 heet geen Mini….

        Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      22 december 2020 om 17:55

      Slechte grap.

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        22 december 2020 om 20:23

        @the_stig & @djohnson

        Leuk dat jullie het grappig vinden, zo was het in ieder geval niet bedoeld…
        De originele Mini past er onderhand 2 keer in, en bij een dergelijk groot model past is deze naam niet meer van toepassing!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 december 2020 om 07:49

          @poulusma: en je doet ook geen boodschappen bij Albert Heijn meer omdat Albert al lang dood is en die zaak nog steeds zo heet? Je hebt geen abonnement bij KPN omdat die helemaal niet in Posterijen doen?

          Login om te reageren
    • djohnson zegt

      22 december 2020 om 18:48

      @poulusma: had je deze grap nog op de plank liggen?

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      24 december 2020 om 09:20

      @poulusma: naar verhouding is het nog steeds een Mini. Een 3-serie is tegenwoordig groter dan een 5 serie uit de jaren ‘80-‘90. Zelfs breder dan ééntje van twee generaties terug.

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        24 december 2020 om 10:05

        @mwti

        Dat klopt, maar dat maakt een Mini toch niet mini meer ofwel?
        Maar goed, dat is mijn mening. 😉

        Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    22 december 2020 om 19:06

    Mooi vergelijk, ik vind de f56 net zoiets als de 996 met de spiegel ei koplampen

    Login om te reageren
  3. jarnobakker zegt

    22 december 2020 om 20:25

    Mini met maxi gewicht. Auto’s zijn tegenwoordig zwaar , maar een Mini met een gewicht van bijna 1400 kilo vind ik geen Mini meer.

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    22 december 2020 om 22:11

    Ik vind de huidige (3-deurs) MINI nog steeds heel herkenbaar als MINI, ondanks dat ie telkens flink gegroeid is..

    Ben wel benieuwd wat ze bedoelen met ‘enorm moderniseren’.. Hij heeft al alles (althans vaak als optie): uitgebreide navigatie, LED-verlichting, Head-up-display, variabel onderstel, etc. etc. Enige wat ze kunnen ‘moderniseren’ is naar een digitale cockpit zoals bijv. in de A-klasse en de MINI-electric, maar dat is toch niet enorm moderniseren?? Zal wel weer marketing-gezwets zijn..

    Login om te reageren
  5. Zukunft1 zegt

    23 december 2020 om 05:11

    Hoop echt dat ze de Mini weer mini maken. Zoiets als een Up! maar iets meer premium. Een Mini rocketman. Een echte Mini met het “vermogen” van bv. Up GTI.

    Login om te reageren
  6. stradale888 zegt

    23 december 2020 om 11:55

    En dan te bedenken dat de originele Mini niet eens een hatchback was…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North