Oftewel: geen zorgen dat de aankomende nieuwe MINI radicaal anders wordt: verwacht een evolutie à la Porsche 911.
De auto-industrie lijkt heden ten dage te spelen met de ‘regels’. Een Ford Puma is niet meer een kekke sportwagen, maar een crossover. Ook de Mitsubishi Eclipse is geen sportwagen meer. De Mustang is een elektrische SUV en als we het nieuws van vanmorgen mogen geloven is ook de naam Smart niet meer enkel uitbesteed aan een kleine stadswagen.
Nieuwe MINI
Genoeg reden voor vrees als het gaat om MINI en de geluiden dat de aanstaande MINI de ‘grootste verandering tot dusver gaat worden’. De drie evoluties die de MINI Hatchback heeft gekend waren op zijn zachtst gezegd, voorzichtig.
Met de wetenschap dat MINI niet bang is om hun merknaam op een SUV te plakken, wat is er heilig in MINI-land? CEO Bernd Körber zegt dus dat we de grootste verandering sinds de eerste generatie New MINI mogen verwachten. Moeten we vrezen dat die grote verandering een crossover-gerelateerde carrosserie is? De gruwel…
Onze 911
Korber kan ons echter ook geruststellen: er moet toch een basisrecept zijn waar de ontwerpers zich aan gaan houden. Volgens de baas van MINI is de Hatchback ‘hun Porsche 911’ Dat wil zeggen: Porsche kiest ook al een tijdje voor voorzichtige evolutie, maar durfde ook radicaal anders te zijn. Kijk maar naar wat er gebeurde toen de 996 op de markt kwam. In grote lijnen hetzelfde, maar je hoeft geen liefhebber te zijn om het verschil te zien. De 911 belichaamt wat Porsche in de kern is. Dat is een inspiratie voor MINI.
Toch verandering
MINI moet echter wel vooruit. Korber legt het uit als volgt: het gamma gaat een gedurfde stap vooruit zetten met vele elektrische ontwikkelingen en een aantal crossovers. De aankomende MINI Hatchback moet echter dicht bij de kernwaardes blijven: herkenbare styling, drie- en vijfdeurs en nogal Engels. Hij gaat enorm gemoderniseerd worden, maar het is onmiskenbaar een MINI Hatchback. Sterker nog: als we eerdere geruchten mogen geloven, wordt hij kleiner dan de huidige driedeurs MINI. Dichter bij het origineel kun je dus niet komen.
Toekomst
Wellicht dat de MINI ooit echt radicaal gaat veranderen. Het heeft even tijd nodig: voor de MINI van 2023 gaan we zeker geen revoluties zien als het gaat om design en herkenbaarheid. Wij moedigen dat zeker aan. (via Autocar)
Image-credit: MINI versus Porsche, via @sebasjuhh op Autojunk.
Poulusma zegt
Wat slecht dat ze dit gebakkie met een icoon als de 911 vergelijken…
Daarbij is een Mini allang niet meer “mini”, misschien maar Maxi noemen? 😅
rfocus zegt
@poulusma: dat geld toch eigenlijk ook voor een 911.
Poulusma zegt
@rfocus
De 911 heet geen Mini….
The Stig NL zegt
Slechte grap.
Poulusma zegt
@the_stig & @djohnson
Leuk dat jullie het grappig vinden, zo was het in ieder geval niet bedoeld…
De originele Mini past er onderhand 2 keer in, en bij een dergelijk groot model past is deze naam niet meer van toepassing!
mashell zegt
@poulusma: en je doet ook geen boodschappen bij Albert Heijn meer omdat Albert al lang dood is en die zaak nog steeds zo heet? Je hebt geen abonnement bij KPN omdat die helemaal niet in Posterijen doen?
djohnson zegt
@poulusma: had je deze grap nog op de plank liggen?
mwti zegt
@poulusma: naar verhouding is het nog steeds een Mini. Een 3-serie is tegenwoordig groter dan een 5 serie uit de jaren ‘80-‘90. Zelfs breder dan ééntje van twee generaties terug.
Poulusma zegt
@mwti
Dat klopt, maar dat maakt een Mini toch niet mini meer ofwel?
Maar goed, dat is mijn mening. 😉
Richmond zegt
Mooi vergelijk, ik vind de f56 net zoiets als de 996 met de spiegel ei koplampen
jarnobakker zegt
Mini met maxi gewicht. Auto’s zijn tegenwoordig zwaar , maar een Mini met een gewicht van bijna 1400 kilo vind ik geen Mini meer.
PunicaOase zegt
Ik vind de huidige (3-deurs) MINI nog steeds heel herkenbaar als MINI, ondanks dat ie telkens flink gegroeid is..
Ben wel benieuwd wat ze bedoelen met ‘enorm moderniseren’.. Hij heeft al alles (althans vaak als optie): uitgebreide navigatie, LED-verlichting, Head-up-display, variabel onderstel, etc. etc. Enige wat ze kunnen ‘moderniseren’ is naar een digitale cockpit zoals bijv. in de A-klasse en de MINI-electric, maar dat is toch niet enorm moderniseren?? Zal wel weer marketing-gezwets zijn..
Zukunft1 zegt
Hoop echt dat ze de Mini weer mini maken. Zoiets als een Up! maar iets meer premium. Een Mini rocketman. Een echte Mini met het “vermogen” van bv. Up GTI.
stradale888 zegt
En dan te bedenken dat de originele Mini niet eens een hatchback was…