
Er is één ding waar MINI al hun hele historie aan vast houdt, maar daar zou verandering in kunnen komen.
Als je aan succesvolle retro-revivals denkt, moet MINI wel hoog op je lijstje staan. Toen BMW het merk uit de dood liet herrijzen in de vroege jaren ’00, was het een mooie manier om iets bereikbaardere auto’s met de BMW-kwaliteit uit te brengen. Daarvoor moest wel gebroken worden met een BMW-traditie: alle MINI’s zijn voorwielaangedreven. Bij MINI kan je dan altijd terugvallen op de historie: vrijwel alles van het merk toen het nog op en top Brits was, was voorwielaangedreven.
Traditiebreuk
Op zich slim, want dan kon BMW lekker vasthouden aan hun Freude am Fahren met premium RWD maar konden ze toch voorwielaangedreven hatchbacks slijten. Totdat bleek dat de gemiddelde koper van een 1 Serie wellicht ook liever gewoon FWD heeft. Enfin, BMW’s met voorwielaandrijving, dat snappen we wel.

Andersom hebben we nog niet eerder gezien. Alles wat MINI sinds hun banden met BMW uitbracht had en heeft voorwielaandrijving, of natuurlijk vierwielaandrijving in het geval van de Clubman en Countryman JCW. Zelfs de nieuwe elektrische MINI Cooper, gebaseerd op een uniek EV-platform, heeft voorwielaandrijving. Toch is er sprake van achterwielaangedreven MINI’s.

Neue Klasse
Dit omdat MINI ook gaat profiteren van BMW’s baanbrekende Neue Klasse Gen6-architectuur, waar vanmorgen veel over te doen was. Het zou betekenen dat de volgende generatie elektrische MINI’s ook op het Neue Klasse-platform gebouwd gaan worden, zo melden BMW en MINI aan Autocar. Aangezien het NK-platform enkel RWD of AWD aankan en FWD vanwege de plaatsing van de motoren enkel op de achteras lastig wordt.

Op zich dus logisch, maar op zijn minst opmerkelijk dat een consistent FWD-merk nu RWD zou gaan. Qua platform is RWD bij EV’s veel normaler, zo is het MEB-platform van VW ook RWD of AWD. En om een ID.4 nou een driftkanon te noemen? (al kan ‘ie het wel)





Ik denk dat de koper van een 1-serie juist helemaal nooit zat te wachten op FWD. En een Kia Ceed design.
Veel F20 bezitters zullen de 1-serie in het vervolg links laten liggen, waaronder ondergetekende.
Dan nog liever een A3 als er verder toch geen RWD hatchbacks meer zijn.
Heb eens gehoord in een podcast dat BMW aan 1 serie rijders had gevraagd of hun auto FWD of RWD was, en een overgroot deel was in de veronderstelling dat hun auto FWD was, ookal was het RWD. Iets in die trend.
Wij hier zijn niet de gemiddelde koper eh.
Er zullen er ook zat gekozen hebben voor de 1 serie omdat het lekker rijdt, ondanks dat ze geen idee hadden welke wielen aangedreven werden.
De Ceed heeft een 1-serie design, niet andersom.
Rwd zorgt voor beter gebalanceerde auto’s qua design maar kost enorm veel binnenruimte. De 1 serie is nooit de mooiste geweest maar ook zeker niet praktisch. De cabrio en coupe van de 1 serie kan overigens wel waarderen.
Met fwd kan je altijd rijden, met rwd heb je een probleem als het glad is. Kijk maar naar de formule 1, als het flink regent stoppen ze de race om dat die wagens alle kanten op vliegen behalve recht voor uit. E.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met de hoeveelheid p. k.’s, maar zo langzamerhand schieten de meeste auto’s al aardig op in de richting van de formule 3
Met het grote verschil dat een moderne auto ESP heeft en F1 niet.
En motor rijden is altijd als rijden op ijs, want er is geen motoGP race dat er niet iemand af valt. Of je vergelijkt racen op een circuit, waarbij snelheid telt en de afwatering niet altijd even goed voor elkaar is niet met straatverkeer?
Hier staan 2 redelijk krachtige RWDs voor de deur die allebei ook met gladheid gebruikt worden en daar valt prima mee te rijden. Anders, maar niet lastiger dan de FWD voorganger van 1 van beide.
Misschien moet je niet als Max Verstappen op de openbare weg rijden.. Totaal ander asfalt, andere banden en andere uitdagingen. Of stop jij ook met rijden als het hard regent omdat je op semi-slicks onder je auto heb gemonteerd?