Je wordt straks door nog jongere kinderen ingehaald.
In september dit jaar vonden de Europese beleidsmakers het genoeg. De V8-fatbike (hoe zouden ze op die naam zijn gekomen?) van het merk Ouxi werd als illegaal bestempeld. Dat weerhoudt dikkefietsmakers er niet van om door te gaan met het bouwen van gevaarlijke elektrische tweewielers voor jongeren. Sterker nog, de fietsen worden alleen maar gevaarlijk doordat een nieuwe doelgroep wordt aangeboord: tien- tot veertienjarigen.
De mini-fatbike heeft de naam Cooryda C80 Pro Mini. Het aluminium frame staat wat dichterbij de grond en de wielen zijn nu 16-inch groot in plaats van 26- tot 29-inch. De dikke banden zijn natuurlijk wel aanwezig. Volgens fietshandelaar E-Bike Drenthe is deze fiets bedoeld voor ‘kleine bestuurders’ terwijl een Amerikaanse handelaar het heeft over een fiets die ideaal is voor ”tieners tussen de tien en veertien jaar”.
Het verschil tussen de mini-fatbike en de gewone fatbike, aldus de verkoper
In een Facebookpost (en zoals je weet, is alles dat op Feesboek heb gestaan, de waarheid) van de Drentse handelaar is de elektrische kinderfiets niet opvoerbaar en volledig legaal. De fiets heeft een 250 watt elektromotor die zorgt voor een topsnelheid van 25 kilometer per uur. Da’s al behoorlijk hard voor Fleur van 10 als je het mij vraagt. Tegenover het Parool geeft de fietsverkoper uit Drenthe tekst en uitleg: ”Het is aan de leverancier om zo’n versie wel of niet uit te brengen. We hebben al meerdere aanvragen binnen.”
De Nederlandse krant vroeg ook Veilig Verkeer Nederland om een reactie. Voor hen komt deze fiets als een verrassing. “Dit is nieuw voor ons, wij volgen deze ontwikkeling met argusogen. Kinderen van 10 jaar missen de vaardigheden voor veilige verkeersdeelname. Hun hersenen zijn niet voldoende ontwikkeld om verkeerssituaties bij hogere snelheden in te schatten”, zegt VVN-woordvoerder Ingrid Wetser. Hoelang gaat deze fatbikegekte nog aanhouden denken jullie?
Foto: Ouxi
Lynkesoep zegt
Het begint bij de eencellige ouders die hun nageslacht op dit soort appraten laat fietsen. Het voordeel is dat er op termijn minder eencelligen zullen zijn. Maar ze zullen je goed gelukte kind aanrijden waardoor die de rest van zijn/leven alleen nog kan kwijlen in een rolstoel.
Allison Burgers zegt
Precies dit. Als ik 12 zou zijn, zou ik ook zo’n ding willen ipv een gewone fiets.
mashell zegt
Het is aan de Drentse fietsenhandelaar om zo’n kinderkiller wel of niet in assortiment op te nemen. Heb je een geweten of niet?
kniesoor zegt
Exact. En het commentaar van de fietsenboer doet vermoeden, dat er op gewetensgebied nog wel wat opvoerwerk te doen is, die lijkt vooral geïnteresseerd in geld . . .
drdre1 zegt
Da’s eigenlijk ook al jarenlang hetzelfde met opgevoerde brommers. 70cc cylinders zijn ook nog makkelijk te koop, opbouw kan je zelf doen, maar ook laten doen. Min of meer hetzelfde probleem: de verkoper mag het spul wettelijk verkopen, opbouwen, maar je mag er niet de openbare weg mee op. Het geweten bij deze verkopers deert ze ook niet. Het enige verschil hier is wel de leeftijdsgrens voor brommers tov de fatbike.
Allison Burgers zegt
Pff, alsof 10-14 jarigen nu niet op zo’n ding zitten.
Voor een beetje degelijke fiets ben je zo een rug kwijt. Voor een e-bike al snel het dubbele, en dan heb je nog niks bijzonders. Die stomme dikfietsen trek je voor een paar honderd Euro van Ali Express, of voor een honderdje of 7 bij de importeur (die ze zelf via Ali naar Nederland haalt). Zie je meteen wie er op rijden.
maxidyne zegt
En zo wordt elke generatie dikker en dikker. Alles moet worden gemotoriseerd.
Robert zegt
De alarmsignalen zijn eh… inderdaad, alarmerend.
Gelukkig geeft ons populistisch-conservatieve Kabinet geen ene f#ck om de gezondheid van de bevolking en gaat de btw op sportlidmaatschappen óók van 9% naar 21%.
harrie zegt
Als je je eigen gezondheid afschuift op een of ander links of rechts kabinetje, ben je sowieso niet handig bezig.
drdre1 zegt
Eens, maar je kan ook door zo’n maloot worden aangereden en die kans is nou eenmaal groter met het huidige beleid (of gebrek aan). Daar kan ik als burger weinig aan doen, behalve stemmen op een partij die dit probleem serieus oppakt.
Robert zegt
Precies dit. Je zal maar zo’n onderontwikkelde (pre)puber onder de wielen van je auto krijgen…
Om de horror uitkomst maar even te skippen: dat gun je je ergste vijand nog niet.
Fernando zegt
Het probleem kan met een vingerknip door de bevoegde Minister opgelost worden.
Alle gemotoriseerd vervoer tot 16 jaar verbieden.
Verplicht een rijcursus volgen en rijbewijs behalen. Helm en fietstassen met bloemen of Disneyfiguren verplichten voor de Fatbike en het probeem is opgelost
Allison Burgers zegt
Daarmee los je het probleem niet op. Je zult moeten handhaven.
SanderB zegt
Ik denk dat het een groot deel wel oplost. Handhaven moet nu ook voor niet rijden op een brommer onder de 16 of niet rijden in een auto onder de 18. Verbieden zal voldoende afschrik effect hebben op de grote meerderheid.
Onbegrijpelijk dat de overheid nog steeds niet over is gegaan op deze simpele aanpassing, heel het probleem kan in 5 minuten verholpen zijn ipv deze eindeloze discussies.
rwdftw zegt
“Niet opvoerbaar”…. Het is gewoon software en Chinezen kennende moet het zo goedkoop mogelijk zijn dus dit zal exact dezelfde hard en software zijn als die in de grote modellen. Ook deze zullen op een manier opvoerbaar zijn.
De prijs voor een postnatale abortus is bij deze ook bekend. Een euro of 700.
drdre1 zegt
Dan doe mij die fatbike maar. Go out with a bang! ;-P
Hubert zegt
Zal het vast goed doen in zo’n tokkiebuurt.
Opvolger van kinderen op een hooverboard op straat.
theghost zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
mclovin zegt
Ik zie die dingen gewoon als opvolger van de Cita. Ideaal alternatief voor de fiets en in de jaren 90 begin 2000 reed ook de helft van de Nederlandse tieners op zo’n ding. Maak de Fatbike net als de Cita gewoon voor 16+, zonder helmplicht of scooterrijbewijs en je bent van al het gezeik af.