De MINI hatchback, Clubman en Cabrio worden vanaf september uitgebreid vernieuwd. Er komen twee nieuwe dieselmotoren met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km en aan de buitenkant wordt het geheel wat opgefrist.
De MINI’s krijgen een nieuwe, hogere motorkap en een gewijzigd design van de bumpers. Een nieuwe luchtinlaat aan de voorkant moet de sportiviteit vergroten en de aanpassingen aan de motorkap zorgen voor meer voetgangersveiligheid. De achterlampunits bevatten voortaan LED-jes voor de achter- en remlichten. Dynamic Brake Lights zijn standaard: bij een noodstop gaan de remlichten automatisch knipperen om achterliggers te waarschuwen. MINI introduceert verder nieuwe wieldesigns, carrosseriekleuren en opties waarmee kopers naar eigen smaak hun MINI kunnen opbouwen.
Daarnaast claimt MINI een primeur in het compacte segment met de introductie van Adaptive Headlights. Met deze xenon-verlichting draaien de koplampen – afhankelijk van de rijsnelheid en de beweging van het stuurwiel – met de bocht mee, zodat je een beter zicht op de weg krijgt.
Het motorengamma wordt uitgebreid met twee nieuwe, door BMW ontwikkelde diesels (66 kW/90 pk en 82 kW/112 pk). Ze bieden volgens MINI zeer verantwoorde sportieve prestaties: een gemiddeld verbruik van slechts 3,8 liter per 100 kilometer en zodoende een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km. Met de komst van de nieuwe diesels introduceert MINI direct twee nieuwe modellen: de MINI One D Clubman en de MINI Cooper D Cabrio, de eerste cabriolet van MINI met een dieselmotor. Uiteraard maakt ook de onlangs vernieuwde 1,6-liter benzinemotor van de MINI One zijn opwachting in de nieuwe MINI. Op 18 september staan de vernieuwde MINI’s bij de dealers, bekijk de video nu alvast op autojunk.nl.
Nijntje_ zegt
lekker!
Citrofiel zegt
Driewerf hoera, het is fantastisch.
SHFT zegt
Ik vind er geen hol aan, er scheelt iets aan de onderlip…
xilver zegt
lelijke hokken… kan er echt niet mee leven sry…
g. Bert zegt
Het vooraanzicht wordt net wat te druk tov de huidige smoel, die vind ik strakker ogen
Revhead zegt
Weet niet wat ze bij MINI het compacte segment noemen, maar de Opel Corsa heeft al jaren adaptieve koplampen die meedraaien in de bochten…
York zegt
@Revhead: Trendystadswagen => klasse: Citroën C3, Alfa Romeo MiTo en nu de AUDI A1. :-)
Pantoffeldier zegt
Kansloze facelift?
Knap dat ze na een facelift een auto alleen lelijker maken, al heb ik die MINI’s nooit mooi gevonden.
anonymous coward zegt
Hoezo advertentie?
‘verantwoorde sportieve prestaties’ met een 90pk (danwel 112pk) diesel?
Zeg dan gewoon meteen dat je graag een baantje op de marketingafdeling van BMW wil…
autoblogger zegt
@anonymous coward: ik vind MINI’s lelijk. Tevens heb ik een grondige hekel aan hun marketing, zie mijn recente reacties hier: http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/17/mini-gaat-door-met-het-uitdagen-van-porsche-video
Maar de motoren van BMW zijn gewoon goed. Punt.
super458 zegt
Beter gemaakt, voorkant is nu nog mooier.
anonymous coward zegt
@autoblogger,
Ik zeg ook niet dat BMW geen goede motoren bouwt, maar ‘sportief’ en 90pk diesel in dezelfde context?
En het artikel leest nogal alsof er gewoon woord voor woord een press-release van BMW is overgenomen..
autoblogger zegt
@anonymous coward: het was laat, dus ik had inderdaad weinig inspiratie ;)
York zegt
@anonymous coward: Heb je er al mee gereden? Waarschijnlijk niet want die one D herneemt beter dan een cooper. De sprint naar 100 doet ie wat trager maar wie doet dat dagelijks uit stilstand? Niet vergeten dat het een STADSwagen is hé;-).
De facelift zelf vind ik vooral de achterkant wat minder. Die lichten.. Pff. En het interieur. Waarom dat zwart? Okay in het donker is het beter af te lezen maar in de huidige ziet het er wel leuk uit in de grijs:)
York zegt
@ AUTOBLOG:
Op de foto’s van de “one D cabrio” staan de foto’s van de Cooper D cabrio. Komt er wel een one D cabrio? Ik dacht enkel een one D Clubman?
autoblogger zegt
@York: helemaal gelijk, het is inmiddels aangepast!
anonymous coward zegt
@York
Ik heb een jaar lang in een eerste model new mini Cooper gereden, en ik kan je twee dingen vertellen, het is zeker geen stadsautotje (ja hij doet het lekker in de stad, maar ‘stadsautotje’ suggereert dat ie op de snelweg niks waard is), en voor mijn gevoel hoort in zo’n auto toch gewoon een benzine-motor (die je heerlijk in de toeren kan jagen). Een Diesel-brom past niet bij het karakter van de mini wat mij betreft
York zegt
@anonymous coward: Dat is jouw mening. Dat van de snelweg is zeker waar maar je moet zo’n wagen toch op een of andere manier positioneren he;-). Vergelijken met de Corsa lijkt me toch ook niet echt aangewezen. In het vorige model(R50-R83) zou ik ook geen diesel gekocht hebben maar in dit modeal (R55-R57) lijkt me dat zeker geen slechte keuze, temeer omdat die minder verbruikt en minder kost in gebruik. Voor de meeste fun is de cooper zeker aangewezen. Maar als je echt fun wil, koop dan de cooper cabrio. Zonder diesel uiteraard. :D
Smokey zegt
Rij dagelijks een One, de leaseauto van mijn vrouw.
maar man, voor de stad en korte stukjes is hij perfect.
Grotere afstanden gaat hij toch irriteren, ruimte valt natuurlijk tegen (je weet dat hij niet groot is..) de voorruit vangt zoveel rommel doordat deze vrij recht omhoog staat (je blijft wissen&wassen) en veel rijgeluiden (ook interieur), windsuizen.
Zal hem nooit kopen, vind het geinig dat we hem een paar jaar hebben maar dan is het ook wel leuk geweest.
Heb d’r een nieuwe Fabia naast staan, deze biedt zoveel meer value for money. Ruimte, rust en natuurlijk hoek je hem niet zo hard de bocht om als de One.. maar komt aardig in de buurt voor de helf van de € !!! en de opvolger van de One… een 1-serie ;-)
York zegt
@Smokey: 1 serie is ook super wagen! Daar kan je met de gas nog wat bijsturen waar nodig;-).
Smokey zegt
@York: Ben wel echt een fan geworden van “kleintjes” sinds de Mini, het is een onwijs lekkere stoeiwagen, wat kan dat ding hard over de rotonde.. ben niet vaak harder over een rotonde gegaan, tja, met 1 wagen, maar daar mag ik mij niet over uitlaten.. ;-)
Maar een klein bommetje lijkt mij wel weer leuk, mis mijn V40 T4 namelijk best wel..
York zegt
@Smokey: Met de 1 reeks kan je rotondes op andere manieren nemen, deze winter (dat was wel met een 3) heb ik er een aantal al driftend genomen, dankzij de sneeuw ;) (wel zien dat je genoeg plaats hebt voor moest het fout gaan!) Met wat voor wagen ben je harder over een rotonde gegaan dan met een Mini??:o Vliegtuig?:p of Moto?
Smokey zegt
ai, mis een letter t in bovenstaande tekst ;-)
met rust in de Fabia bedoel ik het vooral qua geluiden, een stille auto.
JoepeN zegt
Ah, de Cooper S wordt nog drukker dan ie al was. Wat mij betreft was de originele New Mini als standaard Cooper toch verreweg de mooiste. Jammer van dat vervelende motortje, wat dat betreft is de huidige misschien wel een verbetering.
Dimglor zegt
Mja is eigenlijk niet zoveel verandering.. maar op zich blijft het wel nog een leuke wagen ;)
i-love-suv zegt
@smokey. Heb ook een T4 gehad. Wat kon dat ding blazen zeg.
Vind dat orange wel tof kleurtje.Achterkant vind ik wat minder geslaagd. Drive happy
majinstar zegt
Hij ziet er weer fuckable uit !!!
GOD zegt
Had moeten worden zoals op deze chop te zien is:
http://www.digimods.co.uk/images/Virtualcarimages/cars/minipickup.jpg
Tostitje zegt
mini is lekker. maar ik mis in de nieuwe het oude kart gevoel. in de oude heb je lekker het idee dat je hem de bocht om kan hoeken. het lijkt nu wel op het broertje van de mercedes ofzo. vind die computers maar niks aan:P tegenwoordig doet de auto te veel voor de bestuurder
mashell zegt
Hiep hiep hoi! Die lelijke goedkoop uitziende grijze plastic schakelaars op het dashboard zijn weg! Ze zijn nu saai zwart maar oneindig veel minder lelijk!
Kyanite zegt
Die nieuwe voor- en achterbumper zijn veel te druk qua ontwerp, ze passen niet bij de Mini.
karel zegt
puik karretje! ondanks de facelift vindt ik het huidige type nog niet gedateerd! hebben ze prima gedaan!
sim zegt
De motor is helemaal niet door BMW ontwikkeld maar is wel de nieuwe versie van 1.6 HDI van PSA die nu ook in verschillende modellen komt van Peugeot-Citroen
KaCh1ng zegt
@sim: wat zeg je toch? dit is een NIEUWE motor, volledig door BMW ontwikkeld, de oude zat nog in de mini maar is met facelift dus verdwenen!
Dirk zegt
Sim heeft gelijk.
Ik heb in ik denk de autokrant of autogids gelezen dat het de verbeterde versie is van de PSA motor.
Die is nu al leverbaar in verschillende modellen van de groep.
karel zegt
@Dirk: deze motor is enkel leverbaar bij mini