De nieuwe Mini Electric GP wordt erg hardcore en milieuvriendelijk. Handig!
We kunnen heel erg veel zeggen over Elon Musk. Dat doen we ook geregeld, overigens. Maar er is een ding wat de beste man briljant heeft gedaan: elektrisch rijden werd cool, spannend en gaaf. Met name de Model S was de auto die het beeld voor eeuwig heeft bijgesteld.
Fun
Veel fabrikanten volgen nu ook met elektrische auto’s. Het enige nadeel is dat ze erg duur en exotisch zijn. Een Model S Performance is relatief gezien een koopje, maar alsnog vrij prijzig. Ook leggen veel fabrikanten van dergelijke EV-auto’s de aandacht op vermogen, prestaties en reikwijdte. Maar komen er ook leuke elektrische auto’s die een klein beetje fun en betaalbaar zijn?
Elektrische Hot Hatch
Het lijkt erop dat Mini het spits gaat afbijten met een elektrische Hot Hatch! Ze hebben hun plannen omtrent het GPE-project van de John Cooper Works-divisie bekend gemaakt. De Mini GPE is in principe identiek aan de versie met verbrandingsmotor. Die heeft een 2.0 liter viercilinder met 306 pk. Hoeveel vermogen de nieuwe Mini GPE gaat leveren is nog niet bekend. Ook niet wat de actieradius is, overigens.
Mini Electric GP
Nee, daar gaat het niet om. Het is goed om te zien dat Mini bevestigt dat de GPE-versie (een soort Mini Electric GP) dezelfde hardcore rijbeleving moet bieden als de benzineversie. Mini geeft tevens aan dat de verbrandingsmotor nog wel eventjes zal blijven, zeker in de topmodellen. Dat is op zich logisch, want het gaat een flink karwei worden om een elektrische hot hatch te ontwikkelen.
Elektrische variant GP
Kijk, een grote elektrische SUV is niet zo moeilijk, die waren al zwaar en groot. Bij een Hot Hatch is een laag gewicht zeer belangrijk voor de wegligging en het stuurgedrag.
De elektromotor is het probleem niet, de accu’s die die motor nodig heeft wél. Het is daarom goed om te zien dat Mini de elektrische variant van de GP nu al aan het testen is.
Meer Mini EV’s
Er komen sowieso meer elektrische Mini’s aan. De naam ‘Paceman’ keert terug voor een elektrische crossover. Daartnaast krijgt de Mini Electric een opvolger die op een separaat platform staat, anders dus dan die van de benzine-versie.
Daarnaast zal de komende Mini Countryman een stukje gaan groeien. Wanneer de nieuwe hardcore Mini GP wordt verwacht, is nog niet bekend. Maar voor petrolheads is het dus goed om te weten dat ook met de gehele EV-transitie ook de leukere versies worden meegenomen.
Een elektrische Mini op de Nordschleife is overigens niets nieuws. Al 12 jaar geleden pakte de Mini-e het elektrische ronderecord op de Nordschleife. Dat was vrij makkelijk, daar het oude record ook met een redelijke elektrische fiets gehaald kon worden.
hiostu zegt
“Kijk, een grote elektrische SUV is niet zo moeilijk, die waren al zwaar en groot. Bij een Hot Hatch is een laag gewicht zeer belangrijk voor de wegligging en het stuurgedrag.”
Een Golf GTI wordt volgens mij toch wel als een hothatch gezien. Een Golf GTI weegt met volle tank 1515kg, een Tesla Model 3 SR+ weegt 1584kg. Waarbij bij de laatste het gewicht voornamelijk onderin ligt en bijna geen gewicht voor of achter de assen. Ik denk dus dat het helemaal niet zo moeilijk is om een electrische hot hatch te maken die kan concurreren met de huidige populaire hot hatches (GTI, RS3, 1 serie). Zeker niet als je kijkt naar de prijzen van de ICE hot hatches en de prestaties. Deze kun je makkelijk behalen voor dezelfde prijs.
knoopa zegt
Bij een hot hatch denk ik persoonlijk eerder aan een Fiesta ST of Clio RS. Een Golf GTI gaat tegenwoordig meer om vermogen en minder om de wegligging.
jaggie zegt
@knoopa: de GTI is de moeder der hot hatches, archetype hot-hatch, dé hot-hatch. Als je het mij vraagt. Kortom, idd tegenwoordig zijn hot-hatches steeds zwaarder en wordt elektrisch ook lichter mogelijk. De MINI electric was al relatief licht dus moet kunnen.
knoopa zegt
@jaggie die status hebben ze inderdaad bereikt door de eerste modellen. Echter zitten ze tegenwoordig toch in een andere klasse imo. De echte hot hatches zijn voor mij lichte auto’s waarbij weggedrag en fun centraal staat zonder enorm veel vermogen nodig te hebben. Tegenwoordig draait het bij de GTI vooral om snelheid en acceleratie en is er van het speelse gedrag wat de eerste generaties hadden weinig over. Ik verwacht dat Mini juist dat speelse gedrag in deze auto wil zien te krijgen zoals ze bij de normale GP ook doen.
Het zou dan ook logischer zijn om het gewicht te vergelijken met de benzine versie van de GP in plaats van een Golf GTI wat toch best flink scheelt.
Onehp zegt
@hoistu je gewichtvergelijk strookt niet. GTI is incl 75kg bestuurder en opties, waar je model 3 gewicht vandaan komt weet ik niet maar verdacht licht. Het verschil ligt eerder op 200kg voor de kleine batterij en ~350kg voor de grote. En dan is de model 3 inderdaad erg licht voor een BEV, de meeste zoals de Polestar 2 zijn nog een stuk meer…
mpgc zegt
@hiostu: dat is een interessant punt dat je maakt!
PunicaOase zegt
Leuk, alleen mis je dan wel die dikke ploffen en knallen uit de uitlaat.. hoewel dat al flink minder is geworden sinds de facelifts..
petroldrinker zegt
Gaaaaaaaap een hothatch zonder geluid ofzo, nee dankje (sws elke auto zonder motorgeluid pas ik voor)
Onehp zegt
Hopelijk beter dan de benzineversie dan…