Het model is officieel nog niet eens in omloop.
Voor elektrische auto’s gaat 2020 een belangrijk jaar worden. Veel fabrikanten hebben express ‘gewacht’ om dit jaar uit te pakken met uitstootloze auto’s. Dat was voornamelijk een strategische reden. Dit jaar zijn de emissie-eisen aangescherpt.
Een fabrikant moet voldoen aan een gemiddelde uitstoot. Een elektrische auto (met gram per kilometer) compenseert dan lekker met de oudere modellen. Voor wie bang is voor elektrische auto’s: net als bij auto’s met een verbrandingsmotor zitten daar hele saaie en hele leuke auto’s tussen.
De Mini Cooper SE belooft een bommetje te worden. Natuurlijk, het gewicht zal een de hoge kant liggen voor een EV. Maar dat gewicht ligt wel laag (daar waar je het wil hebben) en als er een merk is dat strak sturen de auto’s kan ontwikkelen, is het Mini wel. De MINI-e was een probeersel, maar met de MINI Cooper SE wordt er groots uitgepakt. Betreft die naam, in Nederland zal de auto MINI Electric gaan heten.
Nu is het de vraag: zitten mensen hierop te wachten? Ja, en het is zijn er nog eens een hoop ook. Vorig jaar waren het er vlak na de introductie al 45.000. MINI weet trots te melden dat er nu al 90.000 klanten zijn die zich geregistreerd hebben als zeer geïnteresseerd. Normaal gesproken moet je als merk CEO dan op Twitter zeggen dat je een grote groep volgers hebt en hoe geweldig ze wel niet zijn. Dat een groot gedeelte van sommige merk-apostelen hun aanbetaling intrekken, laten we even buiten beschouwing.
In het geval van MINI lijkt het om serieuze prospects te gaan. Dat is opmerkelijk en bijzonder vanwege twee redenen. Ten eerste de concurrentie. Die is heviger dan ooit in 2020. Denk aan de Peugeot 208-e, de guitige Honda e, de Opel Corsa-e, de vernieuwde Renault Zoe. Ten tweede vanwege de relatief beperkte actieradius in combinatie met de vrij hoge prijs.
De USP’s zijn weer typisch MINI. Denk aan prettige rijeigenschappen (waarschijnlijk), prestaties (6.9 naar de 100 km/u!), uiterlijk en een uniek interieur. Voor MINI komt het succes zeer gelegen. In 2019 werden er iets meer dan 346.000 auto’s verkocht en dat mogen er wel wat meer zijn. De MINI Cooper Electric staat in maart bij de dealers. Een dekbedovertrek van Olivier Zipse is vooralsnog niet verkrijgbaar.
widodh zegt
Ik snap het écht niet. De auto is te duur en heeft een te kleine accu.
Mijn vrouw en ik overwogen deze als vervanging van haar huidige EV. Maar toen de specs en prijs bekend werden haakten we toch echt heel snel af.
berlinetta zegt
@widodh: Het is een hippe auto en dat is wat de consument wil blijkbaar. Ik zou hem zelf ook niet uitkiezen vanwege de redenen die jij noemt.
barendbotje zegt
@berlinetta: Dit zijn boodschappen karretjes, niet vakantie stations
berlinetta zegt
@barendbotje: Duur boodschappenkarretje dan.
barendbotje zegt
@berlinetta: Dat is toch juist de kick, Caroline van verderop doet t met een 911
gwnbmw zegt
@widodh: 235/270 kilometer op 1 accu. De gemiddelde nederlander doet de helft nog niet op een dag, en voor dit soort karretjes is een kleine accu, die dus minder weegt, juist gunstig. Voor het heen en weer rijden naar de supermarkt, moeders 10 kilometer verderop en af en toe naar een part time baan aan de andere kant van het dorp is dit de ultieme auto.
De prijs (vanaf 35) is wel erg overdreven.
widodh zegt
@gwnbmw: Gemiddeldes zijn leuk, maar zeggen niet alles. Mijn vrouw werkt 3 dagen per week in de stad. Gaat ze op de fiets naar toe. De andere twee dagen rijd ze ongeveer 200km per dag. Dat wordt met een Cooper SE lastig.
Haar huidige Model S85 uit 2013 kan dit prima, maar die is wat groot, dus we zouden liever een kleinere EV nemen.
Dat gemiddelde van 35km per dag vind ik altijd een heel gevaarlijk stukje statistiek.
gwnbmw zegt
@widodh: tja, uiteraard is iedereen zijn situatie anders. Maar als ze 200km rijdt, er eventueel een laad paal in de buurt van haar werk is en het ding minstens 235km haalt (wat bij elektrische auto’s meestal verdomd accuraat is) is de mini toch ruim voldoende?
widodh zegt
@gwnbmw: Het probleem is dat die laadpalen er daar niet zijn. Mega parkeerterrein waar geen laadpalen staan. Dus je moet dan vertrouwen op de accu dat je de hele dag door kan komen.
En nee, 235km bij een EV is niet dat je ook écht 235km gaat halen. 200km gaat al krap worden.
Dus nee, voor ons voldoet de auto niet en wachten we gewoon nog even. De Model S uit 2013 doet het verder ook nog steeds prima!
heidekonijn zegt
@widodh: Heb er eentje besteld omdat ik bij mini het meest terugkreeg voor mijn inruil en hij daarom het goedkoopst was. En het snelst. Ziet er leuk uit ook. Ook woon ik binnen de 100km van mijn werk. Onderhoudscontract is silly goedkoop…
widodh zegt
@heidekonijn: Veel plezier er mee. Ik hoop oprecht dat het een leuke auto is die goed bevalt!
hplh zegt
@heidekonijn: mag ik weten wat dat onderhoudscontract kost? En voor welke periode is dat afgesloten?
heidekonijn zegt
@hplh: Iets over de 1000 euro voor 5 jaar aan 10 000km per jaar, inclusief onderhoud, verlengde garantie, wegbijstand.
fanboy zegt
@widodh: Ze verkopen hem als een elektrische versie van de Mini Cooper S. En dan is de prijs dus niet zo gek. Want ja, die prestaties krijg je wel met elektrisch rijden.
Verder is het gewoon een i3 aandrijflijn. Die helemaal prima is, maar met die accu niet mega ver komt.
Maar daardoor wel goed toe te passen in dit ontwerp denk ik.
koeberg zegt
> Een dekbedovertrek van Olivier Zipse is vooralsnog niet verkrijgbaar.
Onbegrijpelijk. Hij is zo aantrekkelijk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oliver_Zipse
cazzo046 zegt
Ik snap het wel. Mijn vrouw rijdt een 500C die over een jaartje aan vervanging toe is. Dan gaan we hier wel even naar kijken. Prima stadsauto. Voor de langere afstanden kan ze de M3 pakken.
flutterby zegt
@cazzo046: als tweede auto is 200 km range vaak ruim voldoende.
Wel dapper om M3 te noemen, want ik vermoed dat niet dé M3 is die hier regulier besproken wordt.
cazzo046 zegt
@flutterby: klopt, had inderdaad 1M moeten schrijven of M3P. Daar mag ze uit kiezen ;)
flutterby zegt
@cazzo046: kijk dat is nou nog eens een wagenpark om jaloers op te worden! Zeker met een elektrische Mini erbij, al vind ik de elektrische Honda ook leuk.
stewie zegt
Als ik de Autoblog app open mute Spotify, iemand anders hier ook last van?
widodh zegt
@stewie: Ja. Super irritant! Komt door de reclame die gaat afspelen.
flutterby zegt
@stewie: helemaal irritant als je F1 volgt via de Ziggo app en even Autoblog wil bekijken..
bo1133 zegt
@stewie: das al jaren zo moker irritant
Dutchdriftking zegt
Tja, als je veel betaald voor een kleine auto koopt men nu eenmaal liever een gebakje met een premium badge. Een dure elektrische A1 zal dan ook beter werken dan een dure elektrische Polo.
jerry zegt
Juist ja, het gewicht van de accu is aan de hoge kant, maar zal laag liggen.
berlinetta zegt
@jerry: Het gewicht ligt grotendeels onder in de auto, dus daarmee ligt het laag.
jerry zegt
Ik snap em hoor maar vond het grappig geschreven. Het klopt dat autofabrikanten zoveel mogelijk de accu in de bodem willen wegwerken.
PunicaOase zegt
Tsja, komt door het design.. de reactie van vrouwen op een 3-deurs MINI is bijna altijd positief.. bovendien is er een grote schare die genoeg geld heeft om een MINI boodschappen-wagen te kopen..
En Frans en elektra..
PunicaOase zegt
@punicaoase: oh ja: en MINI’s zijn behoorlijk waardevast..
heidekonijn zegt
Het gewicht is net aan de lage kant voor een ev. Lichter dan Honda e, Mazda MX30, 208e…
Dutchcarwizard zegt
Een snob is in het algemeen iemand die denkt dat hij in wezen meer is dan anderen op grond van afkomst, kennis, intellect of rijkdom. Deze superioriteit uit zich over het algemeen in een (eventueel denkbeeldige) verfijnde smaak….. Dit lijkt me een geschikt product…
cazzo046 zegt
@baidu: Daarom wil ik m, voor t vrouwtje.
Dutchcarwizard zegt
@cazzo046: Ik hoop dat ze er in past!
barry355gtb zegt
@baidu: ze zijn niet zoals jouw wederhelft?
Dutchcarwizard zegt
@barry355gtb: Ik hoop het niet!
cazzo046 zegt
@baidu: Ze komt uit een 500, dus dat zal best ;)
macmiller zegt
Heb er laatst een stukje mee gereden, dat ding trekt als een malle!