Geruisloos op vakantie, zo stoor je de flora en fauna ook niet. Best kek, zo’n daktent op je MINI Cooper SE. Ideaal voor in Nederland
Meer lifestyle dan dit wordt het niet natuurlijk. MINI introduceert de mogelijkheid om een daktent te installeren op de Cooper SE Countryman ALL4 en de Cooper SE. Het gaat hier om MINI Original Accessories, items die je via de dealer kunt aanschaffen.
Je hebt wel dakrails nodig om de tent te kunnen bevestigen. Dakrails maken onderdeel uit van de ALL4 Trim of het Classic Plus Package. Met een daktent en bagage achterin de MINI’s moet je er wel rekening mee houden dat dit invloed heeft op de actieradius. In het geval van de Cooper SE Countryman ALL4 is dat een wat minder issue, aangezien dit een plug-in hybride is.
Actieradius
Met de Cooper SE moet je wel de range goed in de gaten houden. Overigens zegt MINI niet wat het effect is van de daktent op de actieradius van de auto’s. Standaard heeft de MINI Cooper SE een actieradius tussen de 203 kilometer en 234 kilometer. Met de Cooper SE Countryman ALL4 kun je maximaal 59 kilometer volledig elektrisch rijden.
Voor een rit naar het buitenland is de Cooper SE Countryman ALL4 beter geschikt. Met de MINI Cooper SE en een daktent zou mijn voorkeur voor een vakantie in de buurt zijn. Mik op een realistische actieradius van zo’n 150 kilometer in de praktijk. Met een bruto capaciteit van 32,6 kWh heeft de Cooper SE gewoon een kleine accu waar je niet ver mee gaat komen. Zelfs zonder daktent en bagage is het al geen topper om afstanden mee te rijden. Het voordeel is wel dat je op sommige luxe campings kunt laden, waardoor de rit naar een volgende bestemming of naar huis begint met een volle accu.
De tent komt met een stevige aluminium ladder zodat je er comfortabel in kunt klimmen. Er kunnen maximaal twee personen slapen in de tent. De tent beschikt onder andere over netten om toch frisse lucht te krijgen, terwijl muggen en ander vliegende rampen niet binnen kunnen komen.
dree16v zegt
Dat is ook een oplossing voor een kleine actieradius….
boomhauwer zegt
@dree16v: een nog kleinere actieradius?
seanxtype zegt
@boomhauwer: nee de mogelijkheid om elke 100 km slapend door te brengen als je aan het laden bent.
dree16v zegt
@boomhauwer: Ja dat ook, maar voor het geval je door de kleine actieradius niet in één dag op je bestemming komt kun je in elk geval onderweg pitten!
mashell zegt
De achterbank van zo’n MINI is wat krap maar op deze manier kun je ook met een MINI met iemand (op een afgelegen plaat, of in de winkelstraat, net wat je ding is) de koffer in gaan…
erce zegt
Toffe tent, al even verkrijgbaar idd op de countryman. Maar reken er maar op dat zo’n ding op je dak nog wel wat van de actieradius afsnoept.
potver7 zegt
Vergeet geen fiets mee te nemen. De meeste campings liggen nogal afgelegen, maar laadpalen zijn nog geen algemeen voorkomende voorziening op campings…
towi1989 zegt
Ben benieuwd hoe dat gaat icm keyless go. Als je bovenin ligt te slapen, ligt de sleutel dan niet te dicht bij de auto om te voorkomen dat iedereen de deur zomaar kan ontgrendelen?
potver7 zegt
Nou, doe mij maar een opblaastent van de Decathlon, met het geld dat ik dan overhou huur ik wel een auto waar de rest van de kampeeruitrusting wél in past.
Leuk idee zo’n daktent, maar voor 99,9% van de kampeerders slaat zo’n ding helemaal nergens op. Met ‘lifestyle’ heeft ’t ook al niks te maken: levensgevaarlijk als je er ’s nachts uit moet om de Prosecco weg te brengen.
Ben trouwens wel benieuwd wat er gebeurt als je zo’n ding ’s morgens dichtklapt terwijl hij zeiknat is van de regen en/of dauw. Heb je dan ’s avonds een zeiknat matras?
alassad zegt
Als je er met 2 man in ligt, kan het dak dat dan wel aan? Dacht dat de meeste autos een max daklast van 100kg hebben..
mashell zegt
De daklast is heel vaak 100 of zelfs 75kg. Maar dat is rijdend, meestal kun je als de auto geparkeerd er heel veel meer op kwijt. Dus met twee man in dat tentje is helemaal prima.
jmeverts zegt
Maximale daklast is toch vaak niet meer dan 100 kg. Dus ben benieuwd wat voor mensen hier met zn tweeen kunnen slapen
flutterby zegt
@jmeverts: die daklast is voor tijdens het rijden. De meeste auto’s kunnen prima zichzelf dragen in stilstand. Tijdens het rijden zijn de krachten veel hoger en abrupter.
jmeverts zegt
@flutterby: nooit geweten dat daar onderscheid in gemaakt wordt maar klinkt erg aannemelijk
PunicaOase zegt
Apart, de Clubman mag max. 60 kg op z’n dak hebben.. verbaasd me sterk dat deze modellen dan ineens minimaal 150 kg aankunnen..
flutterby zegt
@punicaoase: 1000 kg is waarschijnlijk ook geen probleem, tot je ermee gaat rijden.
negennegenzest zegt
Eugh… de daktent is de nieuwe auto-insta hype. Net als busjes dat vorig jaar waren.
rikus zegt
Oke.. Maar er is toch werkelijk niemand die het koopt én gebruikt?!
potver7 zegt
Het gaat erom dat mensen het kopen. Ofze het gebruiken is volkomen irrelevant. LIever niet zelfs, want dan kopen ze volgend jaar de volgende hype.
mashell zegt
Alleen al de seks in dat tentje op het dak midden op de camping lijkt me een reden om zo’n tent te kopen… Hmm, ze zegt “ben je nou helemaal gek geworden?”. Dus ik ben bang dat je gelijk hebt, niemand koopt er eentje…