De woorden “China” en “Copycats” worden nog geregeld in één adem genoemd. Aan de ene kant flauw, want de Chinezen bewegen langzaam in de goede richting en worden in verschillende samenwerkingsverbanden bijgestaan door westerse bedrijven. Aan de andere kant terecht, want een beetje spieken mag best, maar er wordt nog altijd ontzettend veel schaamteloos gejat. Zo ook bij de Lifan 3-series.
Details over de Lifan 320 ontbreken, maar er zitten een paar vuiltjes in je ogen wanneer je niet niet direct ziet dat de Chinezen hier heel erg hun best hebben gedaan om de Mini Cooper te klonen. Wat wel meteen opvalt is dat Lifan de auto vijf deuren gaf in plaats van de drie deuren die de Mini telt. De Lifan 320 zal ongeveer halverwege dit jaar in China worden verkocht (bron: autohome.com.cn).
Scimitar GTE zegt
een mini cooper met voorkant van een of andere daihatsu en die dubbele uitlaat is echt hilarisch! Als de wielkasten iets groter waren geweest was het ook meer 1 geheel maar dit is een rommeltje :P
FabianVTR16V zegt
Niet normaal dat dit wordt toegestaan zeg :?
Wat een gedrocht en zal vast wel 1 hele ster halen in de NCAP testen………
Tabasco zegt
Kloon? Kloon?
Waar?
(al proberen die chinezen het, dit lijkt niet eens op een mini)
CorteX zegt
Idd, wat een onzin.
Zo kun je alles wel een kloon noemen.
Yahoo zegt
Mini meets Range Rover (dakstijlen)… Op en top brits deze wagen, ik snap niet wat er Chinees aan is? ;-)
CorteX: bril nodig?
Jandepandaman zegt
Goed, ik snap dat er wordt gesproken over klonen en zo, maar overdrijven we nu niet een beetje?
Als ik dan lees dat Scimitar GTE gaat zeggen dat de voorkant van de een of andere Japanse Nies op 4 wielen is en ik zie zelf die achterstijlen weer iets meer kenmerken van een Land Rover Freelander hebben en er zitten wat mij betreft te kleine wielen in de wielkasten die ook al door Scimitar te klein zijn afgestreept, waar praten we dan nog over…? Ja schuin van voren van opzij met zicht op die grille heeft hij er wat van weg. Maar de voorruit is of te hoog, of mist breedte. Voor de rest dan dus blijkbaar toch niet zo als iedereen in 1 oogopslag ziet dat het hem niet is? Dan is het toch geen kloon meer?
Nee ik denk niet dat er vuiltjes in mijn ogen zitten- ik denk eerder dat wij hier met ons allen een beetje geobsedeerd zijn geraakt door het Chinese gekopieer en dat we daardoor alleen nog maar de overeenkomsten zien en niet meer de verschillen. Wat dat aan gaat- Je ziet het bij de Europese en de Japanse auto’s toch ook als je voor een …wat was het…? Nissan Micra of zo? op een bepaald moment een kit kon kopen waardoor hij er meer op een Fiat 500 uit ging zien? Of als die nieuwe Fiat juist heel erg lijkt op de Aziatische kleine autootjes? Of als zelfs de fabrikanten zo erg gaan samenwerken dat je een bepaalde Renault niet meer van een Peugeot van een Citroën kunt onderscheiden, of een C1 van een Aygo van een 105…?
Ik zou zeggen- laat die Chinezen lekker aanknutselen en klodderen- Kwalitatief vallen ze de eerste jaren namelijk toch nog ruimschoots door de mand.
W!d zegt
Ik vind de daithatsu trevis een grotere kloon.. en dit is dan volgens mij de kloon van de trevis..
Jandepandaman zegt
Goed- Correctie- Niet de achterste raamstijl van de Freelander maar inderdaad van de Range Rover…
Bedankt Yahoo.
LC zegt
‘Lost in translation’, iemand? :lol:
Floris zegt
http://www.cars-directory.net/gallery/toyota/duet/2003/toyota_duet_3332212_p.html
Een Daihatsu Sirion/Toyota Duet look-a-like misschien. Heeft weinig met een Mini te maken…
apos zegt
inderdaad dacht ik ook Daihatsu
Ralph zegt
Daihastu: gebaseerd op de oude Mini
Lifan 3-series: gebaseerd op de nieuwe Mini
Conclusie: 1 pot nat dus geen wonder dat ze op elkaar lijken! Maar vooral de striping en de mini-velgen doen vermoeden dat ze bij Lifan echt wel met 1 (scheef) oog naar de Mini hebben gekeken om deze auto te ontwikkelen…En ik denk niet dat het zoals bij PSA en Mitsubishi om een samenwerking gaat…
Patrick zegt
Dat veel te duur Duits/Brits Mini gedrochtje dat door BMW is gerecupereerd is tenslotte ook maar een copycat van de originele Mini van 40 jaar geleden.
Maar blijkbaar mogen de Duitsers wél wat voor de Aziaten not-done is.
Zoepie zegt
Mja zoals zovelen al gezegd hebben het lijkt er niet echt op.
Het zijn vooral andere verhoudingen heb ik de indruk. Wat ik mij afvraag is de grootte van de auto zelf want chinezen staan niet bekend om hun lengte en in hoeverre houden ze rekening met de afmetingen voor de gemiddelde europeaan
Ralph zegt
@ Patrick
Er is nog altijd een verschil tussen de merknaam en rechten erop kopen dan schaamteloos kopieren…
Patrick zegt
Ralph, dus het isgewoon een kwestie van geld volgens jou?
3-serie zegt
Echter dan de looks is toch wel de naam………..
Zijn namen niet beschermd of zo?
3-serie zegt
ik bedoel uiteraard ‘Erger’
ben echt van slag
Patrick zegt
Is mini een merknaam dan? Straks krijgt de lokale H&M nog problemen met BMW omdat ze mini rokjes verkopen.
3-serie zegt
Ik heb het natuurlijk over ‘3-Serie’…..
he waar rij jij in? In een 3-Serie! Wauw tof man!
Ralph zegt
Het is een kwestie van intellectuele eigendomsrechten, waar je houder van kunt worden als het een schepping is van je eigen geest en je laat het patenteren of als je geld voor op tafel legt. Wanneer je dingen kopieert schend je de rechten van de houder, en het doet er niet toe op welke manier hij die rechten verkregen heeft… V
Patrick zegt
De gemiddelde puberale BMW eigenaar rijdt toch ook in zo’n dikke vette 3-reeks.
Ralph zegt
Neen patrick, Mini is geen merknaam… :-S
Kees-Jan zegt
gatver wat lelijk
en ik zie er ook wel veel Dailhatsu in
Jareth zegt
Het is duidelijk, dit ziet er NIET uit. Ik vind dat de chinezen maar eens mogen komen met een schte auto. i.p.v een copycat te doen op de MINI.
Als ze nou eens http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/16/k1-roadster-bijna-klaar-voor-de-nederlandse-weg
Patrick zegt
BMW maakt zich evengoed schuldig aan plagiaat van modelnamen, de Mazda 323 bestond al enkele jaren voordat BMW met dezelfde typenaam om de markt kwam. Maar de dikke Duitsers mogen dat, Aziaten mogen dat niet.
Scimitar GTE zegt
@ Jandepandaman
Je hebt gelijk. Maar wat we allemaal vergeten is dat China een opkomende auto industrie heeft. Japanse auto’s waren eerst ook ‘ clones ‘ en de Engelse autoindustrie is ten onder gegaan aan badge-engineering. Ben benieuwd naar de Chinese autoindustrie over 10 á 15 jaar..
majinstar zegt
Bmw heeft geen 323 in zijn collectie. Wel een 323i :D
Ralph zegt
Aangezien de 3 reeks van BMW en de Mazda 323 alletwee in 1975 op de markt kwamen, kon Mazda moeilijk zeggen dat de aanduiding 323i van BMW – die inderdaad pas in 1978 op de markt kwam – gestolen is van hun Mazda 323. De -23 in de 323i is namelijk een typeaanduiding van de motor die erin zat… Maar dit is way off-topic! En btw,,, de Aziaten doen het toch ook nu zonder dat BMW er iets over zegt?
Kafka zegt
Stelletje mierenneukers, ik geloof dat BMW hier vast wel tegenop gaat treden. Niet dat het veel uithaalt, want de Chinezen (incl overheid) trekken zich van deze bezwaren niet zoveel aan. Daarnaast is het wat mij betreft de vraag of er wettelijk gezien wel sprake is van een kopie omdat de auto 5 deuren heeft en er waarschijnlijk een x% onvergelijkbaar blijkt. Toch blijft het onmiskenbaar waar deze auto zijn inspiratie vandaan haalt. Meer nog, het is de meest duidelijke copy cat, omdat hier slechts 1 auto nagemaakt wordt, in plaats van het front van de een en de staart van de ander.
Michael zegt
Ralph is my kinda guy!
Patrick daarentegen ;)
Patrick zegt
Dat is jouw probleem
monza zegt
de lifan 320 is spuuglelijk …..die stickers doen gewoon pijn aan je ogen,…wat is prijs van deze zeepkist trouwens .
Patrick zegt
Veel te veel voor jou, maar die stickers zul je wel kunnen betalen.
monza zegt
@patrick,….ben je met het verkeerde houte been uit bed gestapt….of ben je altijd zo.
Patrick zegt
Alleen als ik wakker ben :)
Patrick zegt
Trouwens Monza, bij die dikke Duitsers Mini plakken diezelfde stickers op het dak.
Franky zegt
@Kafka,
Je zegt het zelf al; “Toch blijft het onmiskenbaar waar deze auto zijn inspiratie vandaan haalt”.
Dan zeg ik weer…wat is er daar nou zo erg aan? De auto wordt niet aangeboden als een New-Mini of een vervanger voor de (overigens belachelijk dure) origineel!
ML zegt
hij heeft niks van de coole uitstraling die de echte Mini heeft,..
Jandepandaman zegt
@Kafka- “Meer nog, het is de meest duidelijke copy cat, omdat hier slechts 1 auto nagemaakt wordt, in plaats van het front van de een en de staart van de ander.”
Ik zou zeggen bekijk de commentaren hier dan nog eens en je ziet dat jouw statement bij voorbaat kansloos is- Velen hier incluis ik zelf noemen zo al voor de vuist weg de nodige andere autotypes waar stijlkenmerken vreselijk op lijken. BMW gaat dat dus hoe dan ook verliezen als ze daar een zaak van maken. Het wordt zo een welles nietes spelletje dat alleen al meer kost dan die hele wagen en zelfs de markt er voor ooit waard zal zijn…
monza zegt
aha…de lifa 320 zal het instapmodel zijn….later volgen nog de lifa”s 323i, 325i,328i en een krachtpatser die z”n gelijken niet kent…de lifa 365i met alle denkbare opties….zoals,bekleding van lulleleer….een pilotenstuur met een badge van lifa…..ruitensproeier[tegen meerprijs leverbaar met 2 standen],…en waar lifa bekend om staat…een gratis wandeltocht langs de anwb praatpalen,aangeboden bij aankoop van een lifa 3 serie .
R. zegt
is dit een sportversie? met die 2(!) uitlaten?
Pomoek zegt
Dat er stijlelementen van verschillende auto’s inzitten is denk ik niet echt relevant. Duidelijk is dat wel een hele duidelijke knipoog naar de mini is. Dat de Mini een overpriced lifestyle trutjesauto is doet daar niet aan af. BMW heeft fors geïnvesteerd in het uiterlijk van de Mini, en dan hebben we het over miljoenen zoniet miljarden, en ik kan mij voorstellen dat de Duitsers “not ammused” zijn als deze in China wordt nageaapt. Uiteraard gaat iedereen roepen, “ja dat deden ze 50 jaar geleden in Japan ook en die weten nu toch goede auto’s te bouwen met een eigen smoel”. En dat is nu precies het probleem. Dat heeft de autoindustrie in Europa enorm veel geld gekost. En het verhaal herhaalt zich nu dus weer. Dus: onmiddelijk procederen en alle registers open trekken, want dit wordt anders een economisch drama!
lincoln zegt
wat is er dan zo mini aan de mini ??
en als je dit echt op een mini vind lijken .. dan zitten er wel meer dan een paar vuiltjes in je oog ..
een mini is in mijn ogen een veelste dure veelste kleine auto ..
waarom zouden chinezen dat na WILLEN maken ..
oooohhh .. je hebt het over de verlichting en een beetje lak ..
ja .. dan is het idd schofterig kloon werk .. laat me niet lachen ..
opel powerr zegt
hoorde ik iemand daar sportuitlaten zeggen???
Jan C. zegt
Inspiratie van de Mini? ja. Kloon? nee. Kortom, iets als met de Swift/Fabia, auto;s die stijlelementen lijken te hebben overgenomen.
jonas zegt
Ik heb er geen problemen mee dat ze deze klonen. Ik zou het al veel erger gevonden hebben moesten ze de originele versie gekloond hebben.
Lifan doet dat trouwens voor brommers zoals de honda monkey…
Klassiekerrally zegt
Zo blijkt maar weer: beter goed bedacht dan slecht gejat! ;)
kooskoets zegt
ik rij mini…. maar ik zie hier geen mini in. Ik zie hierin de zoveelste vaudte ontwerp die nietszeggend is. Oké ik zie mini accenten. Persoonlijk zou ik hier dood nog niet in gevonden willen worden.
Elk merk kijkt en kopieerd van elkaar. De één wat meer dan de andere (Chinezen zeker). De nieuwe Skoda Fabia kan je nu met een ander kleur dak kopen(net zoals de mini), De nieuwe Audi A4… heeft erg goed gekeken naar de nieuwe belijning bij BMW, Als Mercedes (al weer een paar jaar geleden) weer ronde koplampen introduceerd.. dan zie je dat opeens weer terug bij de VAG groep en Toyota (geweldige auto’s trouwens) doen het zonder ontwerpers en kopieren alles lukraak gooien het bij elkaar, schudden nog eens wat… en komen dan met wat vroeger de OPEL was.
Cooper S zegt
Dit is voer voor de lachspieren. En weer dat “cheap” voorkomen.
Patrick zegt
Inderdaad niks voor de liefhebbers van de dikke Duitsers mini, die willen chique overkomen, zelfs als het op langetermijn afbetaling is (maar dat zien de buren niet).
Tabasco zegt
Vanmorgen zag ik het ineens!
Het is wel een kloon.
Van een ConneXXion bus!
Jandepandaman zegt
@ Dennis-
Vind jij nou nog steeds dat een ieder die niet direct ziet dat de Chinezen hier heel erg hun best hebben gedaan om de Mini Cooper te klonen een paar vuiltjes in je ogen heeft…?
De meesten hier verschillen toch van mening met jou, lijkt me zo.
;-)
TheEdge zegt
de fik erin!!!
Ben zegt
Sjezus, dat doen die chinezen nou altijd.
Ze pakken een goed uitziende europese bak, en verneuken hem dan, maken het verschrikkelijk goedkoop en dan verwachten ze dat iedereen hem gaat kopen…
Als ik BMW was, deed ik ze een proces aan.
Patrick zegt
Je bent BMW niet, alweer een frustratie rijker.
Luuk zegt
Je kunt ook overdrijven…. Ze hebben er gewoon een ouwe Daihatsu Sirion tussen gegooid om hem onherkenbaar te maken :p
Citrofiel zegt
Oke, ze hebben mss de Mini als inspiratiebron gebruikt, maar het resultaat is zo slecht dat je niet van een kloon kunt/mag spreken. Dat zou een belediging zijn voor Mini!
Btw, de Daihatsu Trevis is dan nog beter geslaagd dan deze…