Eigenlijk stond de introductie van de derde generatie MINI voor later vandaag gepland, maar er zijn altijd media die embargotijden niet snappen. Dus here goes: de nieuwe, driedeurs MINI, waarvan we een voorproefje kregen in de vorm van het Vision Concept.
Het uiterlijk zal je bekend voorkomen: al op 1 juli publiceerden we spyshots van een volledig ongecamoufleerde oranje MINI. Dit blijkt, onverrassend, inderdaad de introductiekleur te zijn.
Upsizing
In een tijd waarin iedereen zijn motoren flink verkleint, gooit MINI juist een fors zwaarder blok in de topmotorisering. Lekker eigenwijs.
Aangezien BMW en PSA een eind maken aan hun motorensamewerking wordt de oude 1.6 viercilinder er uit gewipt. Je zou verwachten dat de Cooper S een potente 1.5 liter driepitter krijgt, maar nee, in plaats daarvan huist BMW’s 2 liter viercilinder onder de kap, met een vermogen van 192 pk, en een gezonde dosis koppel. De ‘oude’ Cooper S had 184 pk. De 0-100 sprint gaat een halve tel rapper; 6,7 sec in plaats van 7,2 sec.
Dan de basis-Cooper: de oude atmosferische 1.6 (122 pk) ruimt het veld voor eerdergenoemde 1.5 driecilinder. Deze levert met 136 pk een beetje meer vermogen, maar de sprinttijd gaat met sprongen vooruit. 0-100 gaat in 7,8 seconden, waar de oude 1.6 daar nog 9,1 tellen voor nodig had.
Standaard heeft de MINI een handgeschakelde zesbak, een zestraps automaat is optioneel. Een ander stukje BMW-integratie is de Driving Experience Control, die in een iets ander jasje in de MINI debuteert: hier heeft de bestuurder drie modi, waaronder de Green mode, het spiegelbeeld van Eco Pro.
Een diesel en JCW volgen later.
Weer gegroeid
MINI laat zijn naam niet in de weg staan van wederom een groeispurt: de derde generatie MINI is 98mm langer, 44mm breder en 7mm hoger, hoewel hij nog zeer herkenbaar oogt. Voor het eerst kan de eigenaar kiezen voor adaptieve LED-verlichting, en nieuwe assistentiesystemen zoals intelligent networking (met heul veel apps), een head-up display, videogebaseerd speed and distance control, die automatisch een veilige afstand tot de voorligger behoudt, en ook leest de nieuwe MINI bordjes voor je. Hadden Hammond en Clarkson dat maar gehad…
Helaas, die verwijzing naar de productie bij Nedcar in Born ontbreekt? Had zo tof geweest. Maar desalniettemin: een gallery van Mini’s nieuwste. Je vindt ‘m hier. Wat denken jullie ervan?
Design_Driven zegt
Voor de foto van de voorkant hebben ze lang naar de goede hoek gezocht denk ik. De grotere overhang valt hier in tegenstelling tot
Design_Driven zegt
@sketcher: Oeps, was nog niet klaar Android.
..de spot shots niet op. Ben benieuwd hoe dat er in het echt uit ziet. Voor de rest mhee, word er niet warm of koud van.
Design_Driven zegt
@sketcher: spyshots, nee autocorrect niet spotshots, en ook niet Sonyshots grrr
Joost1990_2 zegt
@sketcher: oei oei, hou je maar rustig en op de achtergrond vandaag, het zit je allemaal niet mee… ;-)
Design_Driven zegt
@Joost1990_2: het was nog vroeg hier, komt wel goed.
wheelzzz zegt
@sketcher: Eensch, vind de overhang ook nogal fors voor Mini. Vind/vond de wielen op de hoeken altijd één van dé kenmerken die het autotje gaaf maakten.
Design_Driven zegt
@wheelzzz: idd. Ik moet het wel opnemen voor mini door nieuwe regels en test voor voetganger veiligheid ontkomen fabrikanten er niet aan om meer ‘lucht’ tussen harde interne onderdelen en de buitenkant te creëren. In de praktijk betekend dit meer overhang voor en een hogere motorkap.
jweelden zegt
Vind hem niet eens heel lelijk.
umadbrah zegt
@jweelden: Inderdaad! Ziet er best guitig uit. Leuke motorisering overigens.
jweelden zegt
@umadbrah: t is en blijft een mini maar dit is wel een verbetering.
lacker zegt
Blij, dat ze bij Nedcar weer een auto mogen produceren waarvan ze zeker zijn dat er een bepaalde volume van verkocht gaat worden. Het levert iig werkgelegenheid op! Super.
slippie101 zegt
Flinke verbetering bij de cooper! bijna 3 sec sneller naar de honderd dan het vorige type
mashell zegt
@slippie101: dat is verdacht veel, wellicht een heel “korte” versnellingsbak.
Automotivedrives zegt
@mashell: dat denk ik niet, ligt vooral aan de twin-turbo. Het vorige model had 160 nm en deze 230 nm bij overboost.
griffendahl zegt
@mashell: Of een langere, net een keer minder schakelen scheelt al een leuk stukje op een 0-100 tijd ;) Daarom was de 205 1.9 GTi op papier ruim sneller als de 1.6, in de praktijk scheelde het echter nagenoeg niks, de 1.9 had echter een langere bak, en kon met net een keer minder schakelen toe op een sprintje naar de 100.
martino zegt
@slippie101: De huidige Cooper gaat in 9.1 seconden van 0 naar 100. Dit is 1.3 seconden sneller dan de tijd die in het artikel staat. Het verschil tussen oud en nieuw is dus groot, maar niet zo groot als gemeld.
sir_smokalot zegt
Klopt inderdaad, ik had zat bij de One te kijken. Is aangepast!
kraakensmaak zegt
Waar is de nieuwe zf negentraps automaat?
towi1989 zegt
@kraakensmaak: Het is geen vrachtwagen.
martino zegt
Nice! De auto komt zo veel beter tot z’n recht dan op de eerder gelekte telelens foto’s. Ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen van de Cooper.
screamer zegt
Ik ben benieuwd of de ‘gewone’ mini iets minder frummeltjes heeft, vind em een beetje druk. Maar de verdere BMW integratie kan alleen maar goed zijn!
ar156sw zegt
Ik zou, zeker voor wat ze kosten, nooit een Mini kopen. Maar, vind het wel een verbetering, zeker qua motorisering. Trouwens nooit geweten dat die standaard Coopers zó sloom waren… hoe langzaam was een One dan wel niet?!
swaffelaer zegt
Toch blijf ik de eerste versie van de new generation mini het mooist vinden. Cooper S met jankende compressor en de mooiste lijnen.
Da’s meteen mijn geluk, want die worden behoorlijk betaalbaar nu.
motoragent zegt
@swaffelaer: Eerste generatie blijft veruit de leukste inderdaad, ben ooit met een Cooper S gaan proefrijden als auto voor dagelijks gebruikt. Uiteindelijk toch maar van af gezien, omdat het geluid van de supercharger mij véél te verslavend is, dat zou niet goed zijn voor mijn portemonnee…
E34M5Touring zegt
Mooi dat de basic Cooper eindelijk het vermogen krijgt wat ie verdient! Zo’n leuk ding om mee te sturen, alleen die NA 1.6 was niet supersnel. Dit past veel beter bij het goeie onderstel.
@ar156sw: De One is een geknepen variant van de ,toch al niet zo snelle, 1.6. Helaas is in de One alle gretigheid uit dat blok gehaald. Laatste paar 1000RPM zijn nutteloos. Wil ook niet op toeren komen.
griffendahl zegt
Dus nu voor de benzine dezelfde strategie als ze voorheen ook al bij de diesel hanteerden :)
baasbas zegt
Is dit hetzelfde blok als BMW gebruikt in de *28i? Zo ja, tuners zullen zich in hun handen wrijven…
En is er iets over gewichten bekend? Dat is nog belangrijker dan extra vermogen natuurlijk…
E34M5Touring zegt
@baasbas: Voor zover ik terug kan halen wel. Al komt ie bij BMW nog niet voor in deze powersetting. Enkel als 320i en 328i maar daar levert ie 184pk/245pk. Wellicht is dit een upgrade van de 320i motor en krijgt die binnenkort ook meer vermogen. Verschillen tussen de 320i motor en de Cooper S zijn minimaal. Idd een goed blok voor tuning. Is in ieder geval makkelijk naar 245pk te zetten. Moet toch lekker knallen in een MINI.
baasbas zegt
@E34M5Touring: Is de *20 makkelijk naar *28 spec te zetten? Zo ja, dan zal hetzelfde wel gelden voor de Mini. Misschien niet helemaal 245pk omdat het vast wat krapper is voorin de Mini.. Misschien luchtfilterhuis niet ideaal, of een spruitstuk wat een bocht moet maken ofzo.. Maar toch.
@tampie: Toch zwaarder. Op zich maar 27 kilo.. maar toch
E34M5Touring zegt
@baasbas: Voor zover ik weet allemaal te regelen via motormanagment. Al weet ik niet of ie inderdaad zijn ideale in en uitlaattraject kan realiseren in de ruimte die de MINI heeft. Bovendien zal deze een bonk meer koppel leveren dan de huidige 1.6T. Weet niet of de voortrein wel berekend is op die vermogens. De zwaarst getunede Cooper S die ik uit tests ken heeft 275pk. Maar dat is wel pushing the limit volgens die tests. En die heeft minder koppel dan de ’28i’ variant zou hebben.
tampie zegt
@baasbas: Is gebaseerd op de 3 liter 6 in lijn van BMW. Een Cooper is precies de helft met 3 cilinders en 1,5 liter en de Cooper S is precies 2/3 van deze motor.
Gewicht van Cooper S is iets toegenomen met ongeveer 27 kg.
kishannegi zegt
Ik vind dat vooral het zware plastic ding waar het kenteken aan hangt een betere plaats had kunnen krijgen in plaats van in de gril.
tupperware zegt
Ik vind het een onsamenhangend geheel, overhangen horen niet op een Mini en qua maten is het nu een Maxi geworden.
Tijd dus voor een echte Mini, dat kan met die nieuwe 3 cilinder best een bommetje worden.
Zoals door swaffelear en motoragent al aangehaald, de eerste Cooper S blijft de leukste BMW Mini, jammer dat die blokken kwalitatief best beroerd waren.
lambowambo zegt
Ziet er goed uit! Vooral de achterkant
julez zegt
Bah.. De voorkant is nu nóg meer onder een hoek gezet, alsof er iets op de voorkant is gevallen. En het lelijkste van alles is nog dat de plastic wielkastlijsten opeens onderbroken worden aan de voor- en achtwrkant door een stuk bumper. Bah bah bah.. Was al geen fan van de nieuwe minis, maar dit is echt vreselijk
endofline zegt
Leuk dat er een grotere motor in het aanbod zit. Alleen jammer dat het algemene design weer net iets minder is geworden tov het eerste model. De grote overhang aan de neus voorspeld weinig goeds.
Mijn vriendin heeft een R52 en de kleine overhang vooraan en achteraan heeft de mini een superscherp weggedrag. Stiekem vind ik hem zelf leuker rijden op de kleine wegen dan mijn krachtigere BMW. In de MkII vond ik de wegligging al een stuk minder speels. De nieuwe mini is ouder geworden denk ik, samen met zijn oorspronkelijke kopers. Iets praktischer maar wel minder leuk. Gelukkig kan de mini van mijn vriendin nog een tijdje mee.
zijnekoninklijkelinearalgebraischehoogheid zegt
De supersized achterlichten verpestten alles
bmwe46csl zegt
Mooie gele kleur!