We hadden reeds wat officiële foto’s van de Clubman (zelfde kenteken), maar MINI heeft besloten om alles stap voor stap te lekken. Nu hebben we wat specs voor je…
De Clubman Cooper S krijgt een 1,6-liter turbocharged viercilinder met 175 pk en 240 Nm. De instapper heeft een normale 1,6 met 120 pk en 160 Nm. In Europa komt er natuurlijk ook een diesel met 1,6-liter common-rail, deze is goed voor 110 pk en 240 Nm.
De MINI Clubman zal worden aangeboden met zesbak en optionele automaat.
Update – Langzaamaan zijn de officiële afbeeldingen nu ook binnengedruppeld (via):
W!d zegt
ik wil wel eens zien hoe die suicide deuren in de praktijk werken.. net zoals bij de rx8?
JLJ zegt
Wellicht ben ik wat te nostalgisch ingesteld. Ik vind het een schande dat men de naam Clubman voor de stationwagon gebruikt, zoals reeds (heel) vaak gezegd.
Daarbij vind ik het ook onbegrijpelijk dat een Engelse auto de enige extra deur aan de verkeerde kant (voor de Engelsen dan) heeft zitten. Willen ze geen Clubmans in Engeland verkopen?? Waarom niet aan beide kanten zo’n deur zoals de RX8??
Laat maar zitten dus, deze uitvoering.
vinox zegt
Dat zijn geen suicides hoor ;-) Driedeurs, kijk maar naar de kleppen op de schouders van de stoelen. Wel lame eigenlijk, ik had toch wel 4 deuren verwacht.
M Freak zegt
120 pk uit een 1,6….Vind ik wat weinig eerlijk gezegd. Liever die supercharged versie :)
Turbopaultje zegt
pffffffffffff………….wat een miskleun. Daar hadden ze bij BMW toch iets leukers van kunnen maken.
Tjsa, het MINI concept hebben ze destijds gekocht………..
JLJ zegt
@Vinox
Die zitten er ook bij de RX8, de instapopening is groter, maar het naar voren schuiven van de stoel blijft noodzakelijk voor een goede instap.
Aan de andere kant heb ik nooit foto’s van een geopende deur gezien, je ziet alleen een extra stijl, en een carrosserienaad. Ik vind het nog steeds vreemd dat men voor asymetrische zijkanten heeft gekozen.
wimbers zegt
Wat erg jammer is, is hoe mini zo’n clubman positioneert. Ik heb een presentatie bijgewoond waar een vertegenwoordigster van mini tot vervelens toe herhaalde dat deze mini absoluut niet voor mensen met kinderen is bedoeld, maar voor de hippe tweeverdiener. God verhoede dat iemand met kinderen in deze mini gezien wordt. Dat zou toch het hele imago naar de knoppen helpen.
Dit terwijl ook de hippe jonge moeder wel in een toffe kar wil rijden, maar een gewone mini is te onhandig (met instap).
Daar komt nog bij dat deze clubman geen enkele centimeter meer achterbankruimte heeft dan de gewone mini. hij is wat langer door meer overhang, maar de rest is optisch.
om echt praktisch te zijn zouden ze beter de markt kunnen bekijken en hem aanleveren met inderdaad 4 deuren, 4 wielaandrijving, bmw’s technologie met twin turbo’s op kleinere motoren om zo aan de 200 pk te komen en een beetje binnenruimte want geef toe, iedereen die er wel eens in heeft gezeten kan beamen dat je enorm veel geld voor enorm weinig auto betaald.
Ik heb deze week nog in een mini cooper gereden (auto van een vriendin) en vond de prestaties vies tegenvallen. om een beetje leuk te rijden heb je echt die cooper S nodig. tel daarbij dat de clubman nog zwaarder is ook en je kunt wel wat nm’s en pk’s gebruiken.
asha zegt
toch echt mottig zo ne mini-break. ik vraag me af wie nu zoiets lelijk zou kopen. tis dan ook nog verschrikkelijk duur..
STEEFGTI zegt
DE NIEUWE Lichaamelijke gehandicapte Mini….
Neej, toch maar niet…….
vinox zegt
@ JLJ: Azoooooo! Da wistek ni :-) Maar dan nog, ik zie om eerlijk te zijn echt geen deur vanachter. Bij de RX8 is dat veel duidelijker zichtbaar. Strange. :?
JLJ zegt
Op de rechterflank zie ik een duidelijke naad, even groot als van de voordeur. Maar, zoals reeds gezegd, alléén aan de rechterkant (=besturrderskant voor de Engelsen)
vinox zegt
:? DA is DOM. ’t Is al zo lelijk, die deur, en dan zetten ze hem nog maar aan ene kant… Deze auto is ZO nutteloos, moest hij nu nog mooi zijn…
vinox zegt
Btw thanks voor het geduld met mijn fridaymorning sleepy headed brain ;-)
cl600 zegt
de achterkant twijfel ik nog een beetje aan, maar dat zal wel ff wennen zijn denk ik. verder is het wel een orginele leuke auto dit :) ohh btw, niet echt iets nieuws dus wat de motorblokken aangaat, word dus gewoon overgelepeld van de cooper (s)
Solstice zegt
Ik vind ‘m mooi en die derde deur is best origineel. Het past goed binnen de hele filosofie achter de Mini, die toch meer een soort van lifestyle item is dan een vervoermiddel alleen.
Bewijs wat betreft die suicide door:
http://www.motoringfile.com/2007/07/25/initial-us-clubmans-to-be-pre-specced/
Pieter-Jan zegt
Lelijke auto, achterkant slaat nergens op.
Rick dos zegt
Tsja, tsja, tsja. Wat moet je hier nou van maken? De normale MINI vind ik een leuke auto. Begrijp ook wel waaromhet een succes is, want het is hip en trendy, het is een lifestyle product etc. etc..
Maar waarom deze auto dan? Ik zie even niet waarom dit ook een succes zal worden. M.a.w. welke markt gaat deze auto bedienen? Jonge succesvolle mensen c.q stelletjes. Nee, daar is de normale al voor. Moeder met kinderen? Nee, daar is die te klein voor. Welke markt dan? Het enige wat ik me kan bedenken zijn de bedrijven die hip en trendy willen overkomen en dus dit ipv de usual combi autootjes hebben rondrijden. Maar is die markt dan wel groot genoeg om er een succes er van te maken? Als ik alles bij elkaar optel, aftrek, door elkaar deel en vermenigvuldig. Dan kom ik op een negatieve waarde uit en dus DENK ik dat dit niet een succes gaat worden.
Wat ik overigens wel mooi vind zijn de details, zoals achterdeuren die over de achterlichten heen klappen en het derde deurtje is ook apart. En zo moet je dat deurtje ook zien eerder als een gimmick dan een nuttig iets.
Henk zegt
Wiki:
Hoewel er nooit een vervolg is gemaakt op de originele Italian Job uit 1969, komt er wel een vervolg op de remake uit 2003. Al in september 2005 is er gestart met de productie van The Brazilian Job. Ergens in 2008 zal deze film in de bioscopen verschijnen.
Hopelijk speelt de Clubman hierin de hoofdrol :P
smoke zegt
Update: meer foto’s toegevoegd.
robbie zegt
@wimbers, de wielbasis is 8 cm langer en die ruimte komt ten goede aan de achterpassagiers…
j zegt
ik vind hem persoonlijk niet zo leuk, een beetje rare auto, vlees nog vis, want echt praktisch zal die toch niet worden dus daar hoef je hem niet voor te kopen en dan is een gewone mini toch veel blitser als het praktische wegvalt
John Cooper Works zegt
@ Wimbers
” en een beetje binnenruimte want geef toe, iedereen die er wel eens in heeft gezeten kan beamen dat je enorm veel geld voor enorm weinig auto betaald.”
Een autojournalist op niveau zou toch op z’n minst moeten weten dat men een MINI niet koopt vanwege z’n ruimte…..
pffff…
ilona zegt
ik wil heel erg graag de maxi mini cooper hebben
voor mij moet ie dan om gebouwd worden want ik heb een handicap en mag dan alleen mar in een 45 kilometer auto rijden en ik heb een linkszijdige verlamig
ik wil hen zo graag hebben
ik wil weten waar ie word verkocht welke autobedrijf word ie verkocht???
en hoe veel gaat ie kosten ?????????
groetjes ilona
Carl zegt
Tja,
veel goeie kritiek zie je hier niet. Ik vraag me af wat voor nut het heeft om een auto af te breken? De keuze voor een wagen is immers individueel. Sommigen vinden dit lelijk, anderen vinden dit juist hip. Ikzelf rij met een BMW 5 Touring, en zou dit een leuke 2de auto vinden voor mijn vrouw. Al is het maar om naar de bakker te gaan of de kinderen naar school te brengen. En noem ons dan maar een snob, ik vind dat helemaal niet. Ik rij graag met BMW omdat dat gewoonweg goed rijdt, en hetzelfde vind ik van een Smart en een Mini Cooper.
Dat de Mini klein is, en dat je voor hetzelfde geld een veel grotere en meer praktische auto vindt, dat zal wel kloppen. Maar daar gaat het helemaal niet over. Je koopt een Mini omdat je dat een toffe auto vindt, waar je graag mee gezien zou worden.
En dan spreken ze hier van 200Pk… geef toe, alles boven de 150Pk is pure verspilling, tenzij je op een circuit wil gaan rijden. Onze wegen zijn niet gemaakt om dergelijke PK’s te gebruiken. Voor een mini lijkt mij een 110Pk 1.6d zoals ze in een 407SW steken overigens meer dan genoeg.
Ik kan wel de Engelsen begrijpen dat daar niet meteen aan gedacht is. Maar goed, misschien overwegen ze dat toch ooit, als dit toch een succes zou worden. Voor mij lijkt 1 deur overigens voldoende. Dergelijke deuren zijn kennelijk niet goed voor de stijfheid van het cassis, vandaar dat ze voor 1 deur gekozen hebben.
Kortom, het lijkt me een auto die erg subjectief beoordeeld wordt. Erop of eronder !
perry smit zegt
We hebben de clubman aangeschaft. wat een stoer karretje. Mensen geloof mij alle 39.000 eurotjes waard. Wat een ruimte achterin en wat een fun.
lincoln zegt
@perry smit .. gefeliciteerd volstrekt onbekende ..
absoluut een goede keuze .. verkoop em nooit .. rij em lekker helemaal op .. en veel veilige kilometers ..