MINI’s zijn ongekend populair, zo ook de tweede generatie Clubman (F54). Deze MINI staat in dit Occasion Aankoopadvies centraal.
Een stationwagon van Mini. In de beginjaren van de Mini bestond hij al, maar eigenlijk brak het model pas in 2007 echt door toen MINI opnieuw een Clubman op de markt bracht. Dat ging toen om de R55-generatie. Tijdens de 2015-editie van de Frankfurt IAA Motor Show presenteerde MINI de tweede generatie Clubman (F54). In alle opzichten een meer volwassen auto ten opzichte van de eerste Clubman.
Leuke features
Maar toch zijn een aantal leuke features gebleven, zoals de tweedelige achterklep. De ‘suicidedeuren’ van de eerste generatie zijn wel gesneuveld in het ontwikkelingsproces van de F54, want generatie II heeft normale portieren. Wel zo handig met instappen, want hoewel die in tegenovergestelde richting te openen achterdeuren van de eerste generatie leuk waren, bleken ze in de praktijk toch niet heel erg praktisch.
Maatje groter
De tweede generatie Clubman werd ook een maatje groter ten opzichte van zijn voorganger. Hij is ook groter dan de huidige MINI vijfdeurs. In de lengte gaat het om 27 centimeter meer en in de breedte om 9 centimeter. De wielbasis is 10 centimeter groter ten opzichte van de vijfdeurs.
De grotere lengte heeft vooral effect op de beenruimte achterin en de bagageruimte. De bagageruimte kan dankzij een neerklapbare rugleuning van de achterbank (40: 20: 40) worden vergroot van 360 liter tot maar liefst 1.250 liter als dit nodig is. De Clubman is niet alleen langer, maar ook breder dan de andere MINI’s.
Interieurruimte
De interieurruimte van de tweede generatie MINI Clubman is in orde, ook als volwassen persoon kun je achterin nog goed zitten. De bouwkwaliteit van het interieur is bovendien top, met doorgaans zachte kunststoffen. En het is een MINI, dus verwacht leuke vormgeving.
Facelift MINI Clubman in 2019
In 2019 verscheen er een faceliftversie. De grootste verschillen? Een opgefriste voorkant met nieuwe grille en LED-koplampen. Aan de achterkant bespeuren we LED-achterlichten, eventueel in ‘Union Jack’-design. Het interieur kreeg ook een upgrade, onder meer met betere materialen, nieuwe kleuren en een nieuw MINI Connected-infotainmentsysteem. Goedkopere modellen hebben een 6,5-inch display, bij rijker uitgeruste types is dat een 8,8-inch scherm. De kleurrijke ring rondom in het display bleef gehandhaafd.
Motoren
Benzine
- MINI One Clubman: 75 kW/102 pk
- MINI Cooper Clubman: 100 kW/136 pk
- MINI Cooper S Clubman: 141 kW/192 pk
- MINI Cooper S Clubman ALL4: 141 kW/192 pk
- MINI John Cooper Works Clubman ALL4: 231 pk
- MINI John Cooper Works Clubman ALL4: 306 pk
Diesel
- MINI One D Clubman: 85 kW/116 pk
- MINI Cooper D Clubman: 110 kW/150 pk
- MINI Cooper SD Clubman: 140 kW/190 pk
- MINI Cooper SD Clubman ALL4: 140 kW/190 pk
Twee versies John Cooper Works
Je leest het goed: van de John Cooper Works-versie bestaan twee varianten. Het pre-faceliftmodel was uitgerust met een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met 231 pk en 350 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 6,3 tellen en een topsnelheid van 238 km/u.
MINI greep de facelift van de Clubman aan om de JCW-versie een flinke upgrade te geven wat betreft performance. Vanaf 2019 is de JCW-variant daarom uitgerust met een 2,0-liter viercilinder met een stevige 306 pk en 450 Nm aan koppel, goed voor een 0-100-tijd van 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Daarmee is dit model een van de snelste MINI’s ooit.
Zoals je ziet in bovenstaand overzicht is het ALL4 systeem tegen meerprijs verkrijgbaar voor de MINI Cooper S en MINI Cooper SD. Bij de JCW-versies is ALL4-standaard.
De transmissies
Op het pre-faceliftmodel was een handgeschakelde zesversnellingsbak standaard. Op de Cooper D Clubman en Cooper S Clubman was een 8-traps Steptronic automaat optioneel leverbaar. Een 6-traps Steptronic automaat was optioneel voor de MINI Cooper Clubman.
Na de facelift waren er wat wijzigingen. In plaats van de standaard handgeschakelde versnellingsbak is optioneel ook een 7-traps Steptronic transmissie met dubbele koppeling mogelijk voor de One Clubman, de Cooper Clubman, de Cooper S Clubman en de One D Clubman. Een 7-traps Steptronic sporttransmissie is als meeruitvoering verkrijgbaar voor de MINI Cooper S Clubman: deze transmissie kenmerkt zich door zeer snelle schakeltijden. De MINI Cooper D Clubman kan tegen meerprijs worden voorzien van een 8-traps Steptronic transmissie. Deze is standaard bij de Cooper S Clubman ALL4, de Cooper SD Clubman en de Cooper SD Clubman ALL4.
Aandachtspunten
En dan zijn we aangekomen bij de aandachtspunten. Met de betrouwbaarheid van deze tweede generatie MINI Clubman is weinig mis. Toch hebben we een lijst met wat punten samengesteld.
Carrosserie & Interieur
- Soms kan er een soort gel uit de regensensor lekken. Vervanging van de gelpad in de regensensor verhelpt dat.
- Check of alle rubbertjes goed vastzitten, want de pinnetjes kunnen afbreken.
- Het tellerhuis (instrumenatrium) kan na verloop van tijd gaan kraken. Dit tellerhuis zit vast op de stuurkolom.
- De achterdeuren gaan relatief zwaar dicht.
- Door lage daklijn zijn stoplichten niet altijd goed te zien.
- Deurrubbers bevriezen snel in de winter waardoor je de auto lastig open krijgt.
Onderstel
- Bijgeluiden onderstel kunnen veroorzaakt worden door versleten rubbers van de spoorstang. Deze dienen dan vervangen te worden.
- Geluidsisolatie in wielkasten kan beter.
Elektronica
- Controleer elk systeem in de auto, kijk of alles werkt.
- Een elektronische storing is altijd mogelijk, laat de auto dan even uitlezen bij de vakspecialist.
- Let bij exemplaren met een panoramadak op de gezondheid van de rubbers in het dak. Die kunnen na verloop van tijd uitdrogen.
Aandrijflijn
- Er zijn een aantal gevallen bekend van de 1.5 benzine die olie lekt bij de pakking van de klepdeksel. Symptomen zijn niet lekker (stationair) lopen.
- Vanaf modeljaar 2020 ploft de uitlaat beduidend minder/ bijna niet bij gas lossen bij de Cooper (S). Het zijn auto’s gebouwd vanaf (pakweg) augustus 2019. De oorzaak zijn de immer strenger wordende milieunormen.
- Mocht je een diesel tegenkomen, controleer dan of de distributieketting ratelt. Het is vooral te horen bij een koude start of (verhoogd) stationair toerental. Het probleem wordt veroorzaakt doordat ketting uitrekt en de spanner deze niet meer strak krijgt. Vervangen is dan noodzakelijk.
- D-versies van de Mini kunnen problemen hebben met een vervuilde AGR-klep, te herkennen aan een slecht lopende motor, haperen, en vermogensverlies.
- Kabelbreuk bij de startmotor, waardoor de motor niet wil aanslaan.
Aanbod MINI Clubman (F54) op Marktplaats
Een stevige 350 exemplaren staan er te koop van de MINI Clubman, generatie F54, op marktplaats.nl. Rijden kan vanaf 13.500 euro, dan krijg je wel een diesel met de nodige kilometers. Prijzen lopen op tot dik 70.000 euro, jawel, dat is geen grapje. Voor dat geld krijg je wel een nagenoeg nieuw exemplaar en 306 pk. De JCW-versie dus. Voor het totale aanbod van de MINI Clubman F54 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
sportabgasanlage zegt
“Check of alle rubbertjes goed vastzitten, want de pinnetjes kunnen afbreken.”
Welke rubbertjes? Er zitten er nogal wat op en aan zo’n auto…
wimof zegt
Regensensor zou ik zeggen.
Johanneke zegt
Correct me if I’m wrong, maar dit zijn technisch gewoon BMW’s toch? Oftewel het rijdt fantastisch en ziet er tof uit, maar ai wat kan er veel kapot en ai wat gaat er veel kapot en ai wat is het allemaal duur.
Richmond zegt
Jip zelfde uurtarief bij de dealer en zelfde onderdeel prijzen.
PunicaOase zegt
Heb een Cooper S uit 2016. Tot nu toe zijn vervangen: lambdasonde, achterlichten. Allen onder garantie. Valt bij mij mee dus.. Duurste beurt was 500 euro.
Let vooral op de achterlichten. De rubbers zijn niet goed en er gaat allemaal troep, mos en beestjes in die lampen zitten. Vanaf 2018? hebben ze een zwarte rand en is dat verholpen, althans je ziet het niet meer. Verder vind ik de automatische (sport)versnellingsbak wat lomp, vooral bij filerijden. Verder echt een topauto, vooral die klappen en knallen (echt geen scheetjes) in sportstand zijn geweldig :-P
sportabgasanlage zegt
N=1 maar ik heb jarenlang probleemloos BMW gereden. Toegegeven, onderhoud bij de dealer was niet goedkoop, maar dat is het nu bij de Porsche al helemaal niet.
Johanneke zegt
Wat voor kmstand heb je gehaald?
Ik hoor te vaak enge verhalen, schrikt mij wel een beetje af. Kettingen hoor je het vaakst, maar de 1.5 schijnt niet geweldig te zijn, die laatste atmosferische 2.0 ook niet. Olie verbruik hoor ik vaak, kapotte turbo’s. Ze zijn mede verantwoordelijk voor de THP.
En dan lees ik weer hier op autoblog dat volgens amerikaans onderzoek BMW de duurste auto is om te rijden qua onderhoud van nieuw en 10 jaar de auto rijden. En echt met afstand:
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-merken-hebben-de-hoogste-onderhoudskosten-88028#:~:text=Op%20nummer%201%20staan%20onze,Audi%20completeren%20de%20top%205.
Schrikt mij wel wat af, terwijl ik de auto’s zelf echt geweldig vind. De crossovers kunnen mij gestolen worden, en de nieuwste designs zijn echt niet best, maar ze hebben zo veel moois gemaakt. Zo’n 1 of 2 serie coupé met handbak, om van te watertanden.
Robert zegt
Qua binnenruimte houdt het ook bij deze generatie niet over, maar dit ziet er fraai uit en is stukken bruikbaarder als familie auto dan de eerste generatie.
Het enige wat ik nooit begrepen heb, is waarom de ontwerpers voor horizontaal liggende achterlichten hebben gekozen. Op de een of andere manier detoneert dat gigantisch met de rest van het ontwerp.
kennone zegt
Bij de S en hoger, verwijder de katalysator voor serieuse klappen uit de uitlaat(jes)
wimof zegt
Wettelijk absoluut verboden, net zoals elektriciteit pikken van je baas, cfr vorig artikel.
CYBRTRK zegt
Ach gewoon bij de APK er weer onder schroeven ;)
Richmond zegt
Zoveel moeite voor het geluid
Johanneke zegt
Opzich echt heel zielig om te doen toch. Het lawaai zegt ook niks over het vermogen van de auto. Als je de middendemper van een aygo lek steekt komt er ook een ontzettende kloteherrie uit.
Voor mensen met een tekort aan aandacht ofzo. Compensatiegedrag. Dat soort dingen.
PunicaOase zegt
Nee joh, is superleuk af en toe terugschakelen en dan BAM BAM BAM, heerlijk! Ik geniet ervan (en je kan het gewoon uitzetten zodat je geen baby’s wakker maakt in je woonwijk).
PunicaOase zegt
Tot 2019 ook in de sportstand zonder dat je de katalysator weghaalt en met een Remus wordt het nog beter. In de andere rijmodi heeft niemand dan last van je ;-)
techniekmeneer zegt
AGR klep? EGR.
Kabelbreuk bij de startmotor zorgt er voor dat hij niet aan wil slaan? Nee, dat zorgt ervoor dat hij niet wil starten.
lexis zegt
Wij hebben de gewone mini versie f56 met 3 pitter . Nu dik 60 k km. Moet toegeven dat trillingen en onrustig lopen toch wel beginnen op te vallen. Toen ie nieuw was het net andersom voor een 3 pitter draaide het ding verdraaid goed en prduceert het een vermakelijk roffeltje, maar het blijft dus helaas niet goed. Verder hebben we een versie met 6 traps auromaat, schakelt wel oké maar sinds dag 1 krijg je flinke trillingen wanneer het ding in drive staat en je staat bv op de remmen voor een stoplicht. Heeft te maken met een te laag toerental, schakel je de airco uit dan is het nog erger want dan draait de motor nog trager ik denk te weinig koppel om de koppelomvormer aan te drijven onder die omstandigheden. Verdere problemen: afpellen leder (namaak ?) van het versnellingspookje, neerklap mechanische voorzetels defect (enkel bij de 3d). En wij hebben ook issues gehad met een slecht gespoten zwart dak en voorspoiler en is in garantie opgelost.. En idd in de winter vriezen de deuren gewoon vast, fohn en antivries spray enige oplossing. Ook vreet het ding achterremblokken. Verbruik van de 1.5 bij normale rijstijl niet onder de 6.5 l per 100km. Verder een van de best sturende bmw produkten, stuurt gewoon pakken beter dan bv veel duurdere bmw’s (kan het weten want hebben er ook eentje staan)
PunicaOase zegt
Die hebben wij ook gehad (1.5). Dingen die jij beschrijft hadden wij allemaal niet gelukkig. Wel kapotte motor ruitenwisserarm en niet goed passende afdekking. Onder garantie vervangen. Verder top ding, maar werd te klein. De eerste 1.5 2014 hadden wel wat issues maar van de latere hoor ik niet zo veel.. ook niet op fora..