Tsja, als je last hebt van Obesitas Automotiva Extremas dan heb je een ruimere jas nodig. Een 26 centimeter langere en 17 centimeter bredere jas om precies te zijn.
Met de komst van de nieuwe MINI Cooper (f56) moest ook de Clubman opgefrist worden natuurlijk. En dus zien we op de Autosalon van Genève volgende week de MINI Clubman Concept, een zo goed als productierijpe opvolger voor de MINI Clubman. De auto meet 4223 mm in lengte en 1844 in de breedte exclusief buitenspiegels en de hoogte bedraagt 1450 mm. Dat is 26 centimeter langer en 17 centimeter breder dan de huidige Clubman en daarmee kan je je wederom afvragen hoe mini een MINI eigenlijk nog is.
De focus lag bij het ontwerpen van de huidige Clubman opvolger meer op bruikbaarheid volgens de designers. De in totaal zes aanwezige deuren maken het bijvoorbeeld makkelijker om veel meuk in je MINI te mikken. Of personen natuurlijk want in deze concept zijn vijf stoelen te vinden volgens het persbericht, hoewel ik die vijfde stoel niet kan vinden op de foto’s. Een typische concept-feature is het centrale ronde display, dat zich aanpast aan de omstandigheden en rijstijl van de bestuurder. Ook is er gebruik gemaakt van de aerodynamische knowhow van moederbedrijf BMW: de AirCurtains en AirBreather hebben hun weg gevonden naar de MINI Clubman Concept. De sportieve strepen die bij MINI vaak over het dak lopen zijn in dit geval uitgevoerd in transparant plexiglas.
In ieder geval lijkt er meer dan genoeg ruimte te zijn voor een paar sportschoenen als we de persfoto’s mogen geloven. Als je liever bruikbare ruimte hebt dan vijf stoelen: vrees niet, er komt vast ook weer een ClubVan in de toekomst. Wat vinden jullie van de nieuwe Clubman Concept? Het interieur is nog niet echt productierijp zo te zien maar het exterieur lijkt aardig af te zijn. Moeten jullie net zo wennen aan het ontwerp (van met name de achterpartij) als ik?
tupperware zegt
Geen porem met die horizontale achterlichten, ze zijn nu definitief de weg kwijt bij Mini.
Rob zegt
De vorige Clubman had nog wel wat, leuk wagentje.
Maar dit? Nee, hier krijg ik een beetje een Fiat 500L gevoel bij. En dat is niet positief….
eklasse zegt
Twijfelgeval… Hij oogt beter dan de vorige, de verhoudingen zijn nu wel lekker dik: lang, laag, breed. Maarja nu dus wel concurrent voor n A-klasse of 1 serie. En dan is het ook wel veel show.
tupperware zegt
@eklasse:
Als ik de maten lees is dit meer een concurrent voor de A3 dan voor de A1.
eklasse zegt
@tupperware: Niet goed gelezen of maak je n grap?
Verder denk ik niet echt dat de Audi doelgroep kiest voor een frivole Mini.
tupperware zegt
@eklasse:
Goed gelezen en zeker geen grap, dit zijn de maten volgens het bovenstaande verhaal.
De auto meet 4223 mm in lengte en 1844 in de breedte exclusief buitenspiegels en de hoogte bedraagt 1450 mm.
Dat zijn toch echt C-segment maten, de A1 is zo’n 30 centimeter korter.
Dat geen Audirijder erover denkt om dit te kopen i.p.v. een A3 sportback heeft inderdaad te maken met het feit dat een Mini te frivool voor ze is. Dat en pure merk blindheid maar qua maten is het zeker vergelijkbaar.
ckaka zegt
@tupperware: kortom…niet gelezen…
De beste man praat over een A-klasse (ofwel mercedes) en 1-serie (ofwel BMW).
Nergens wordt een Audi A1 genoemd.
Of wellicht heb je geen verstand van auto’s want beide genoemde auto’s zitten in het segment van de A3.
eklasse zegt
@tupperware: ik schreef A-klasse en 1-serie…. Vandaar
eklasse zegt
@tupperware: heb je mijn reactie goed gelezen?
Pixed zegt
Achterlichten (verlichtingsgedeelte) gepikt van de Paceman. Mooi zo!
stamp zegt
6 deuren? Net zoals de 5e stoel, zie ik geen 6e deur
stamp zegt
@stamp: nevermind
karim_setta zegt
Oh het is een “Mini”..?
mashell zegt
Als je er dan toch een standaard station wagen van maakt MINI, maak dan aub ook een normale achterklep ipv die rare deurtjes.
meneer zegt
New balance onder je pak, zegt dat iets over de doelgroep?
bram95 zegt
Als ik die achterkant zo zie heeft die wel wat weg van een Qoros…
paulaner zegt
Ik vind de huidige echt misplaatst, maar deze een maatje groter bevalt me wel. Liever dit dan een grijze A4/Golf
bozewolf zegt
Als je het nou geen Mini noemt is het eigenlijk best een toffe kar.
367pk zegt
Mooie auto, maar alstublieft niet met deze achterlichten! En mini?! ……Net zo breed als de vorige generatie BMW 5 serie!
wimbers zegt
gaaf. doet me een betje denken aan de ford flex:
mout zegt
Een modieuze schoenenfetish, zoals de meneer op de topicfoto – dat is wel ongeveer wat je nodig hebt om zo’n hippe clubman met de afmetingen van een tram te kopen.
645ci zegt
Hoe mini is een Mini, vast net zoveel als dat een VolksWagen Passat een auto voor het volk is.
Misschien moeten we beide labels als labels zien, niet als absolute waarheid?
Of we blijven natuurlijk zeuren, net zoals ze dat bij autoweek doen. Kan ook.
sydney zegt
@645ci: True that!
notsobig zegt
Ik heb liever een echte Mini, je weet wel zo’n klein autootje van vroeger, van het vorige millennium… Daarom heette dat ding destijds ook Mini, omdat het een klein autootje was…
siepie zegt
@notsobig:
Daihatsu Trevis is pas echt puur, en wat we allemaal willen, die mini van het vorige decennium was veuls te groot. (dawas dus sarcasme)
Mini groeit steeds groter, er komt idd straks weer ruimte voor een echt kleine variant, wie weet komt er wel een echte Rocketman.
kaeser zegt
Die achterlichten zijn echt hypnotiserend.
autoblogger zegt
Zelfs die man op de foto wil er niet naar kijken.
Dimglor zegt
Alle merken dwalen soms af naar andere producten om er zo meer van te kunnen verkopen…
Zo gaat Bmw nu voorwielaangedreven wagens verkopen.
Maserati steekt dieselmotoren in hun wagens.
Porsche doet dit ook..
Porsche verkoopt zelf Suv’s..
Dus ik vind de commentaar dat de MINI niet echt mini meer is wat onnozel..
Ze passen de dingen aan waar hun klanten over klaagden…
De klanten zeiden: Dat is inderdaad wel een kleine koffer en de plaatsen achteraan zijn niet zo ruim. Oh en maar 1 extra zijdeur? Waarom geen 2..
MINI past dit aan en dan krijgen ze ook commentaar…
Zo kan een fabrikant natuurlijk altijd commentaar verwachten.
Maar hé, da’s maar men bescheiden mening..
erce zegt
geweldig mooie auto, niets meer aan doen!
Edge zegt
Die horizontale lampen zijn niet echt des MINI’s, maar ik vind het wel geslaagd! De plaatsing van het MINI-logo op de achterkant even fiksen en in productie nemen die hap!
Corrado16v zegt
Leuk, hoe ze proberen vast te houden aan de oude (Engelse) Mini, door het ophangen van die bolhoeden.
Carreza zegt
Zo, die is lelijk! Maar als dochter van BMW dien je nu eenmaal ook een aantal gedrochten aan te bieden…
slippie101 zegt
Ik vind het best nog een aardig model, nu nog achterwielaandrijving en dan wordt het nog iets interessants
jasperjvr zegt
Wij hebben de huidige clubman S op de oprit staan, super wagen.
Maar wat een gedrocht is dit!..
epo zegt
Dat gejank over ‘mini’ altijd. Het is een (barf) ‘lifestylemerk’, geen meeteenheid. Maar nee, laten we vooral blijven hangen in de jaren ’60, toen een tuinstoel op een rollend walviskarkas als een veilige auto werd gezien en de gemiddelde mens ongeveer één meter tweeëndertig lang was.
pindakoning zegt
@epo: Haha mooi omschreven, volledig mee eens
goof zegt
Vreemd genoeg vind ik deze er goed uitzien. Het lijkt meer op een mini dan de clubman, wat in mijn ogen maar een obees busje is.
pindakoning zegt
Mooi auto hoor, maar wat een merkwaardige pose heeft die kerel op foto 6…
jorisvo zegt
volgens mij is de vijfde stoel verwerkt in de achterklepdeuren??
van bovenaf gezien als ze open staan kan ik me zo indeken dat als dat bij elkaar komt dat een extra plastic camping stoeltje oplevert
jorisvo zegt
@jorisvo: oh stom, das gewoon het dak wat je ziet… idd, vijfde stoel nog steeds niet gelocaliseerd
norge zegt
Het zusje van de 2 serie actieve tourer dus. Deze is dan leuker.