Onze Belgische vrienden van Minerva zijn heel wat van plan, als we hun website moeten geloven.
De standaard die door de huidige generatie hypercars is neergezet, kan als volgt worden samengevat: hybride, ongeveer 900 pk en ‘de 100’ moet in elk geval binnen 3 seconden op de teller staan. Minerva, het Belgische merk van weleer, gaat een poging wagen om met hun J.M. Brabazon (vernoemd naar een Britse coureur) aan al deze pittige criteria te voldoen.
Op papier lijkt het er in elk geval op dat Minerva z’n huiswerk goed gedaan heeft. De auto zou namelijk een V12 met twee turbo’s krijgen met een vermogen van ruim 1000 pk, die bovendien nog eens wordt ondersteund door drie elektromotoren. Dit trio zou goed zijn voor meer dan 200 pk. Twee van deze motoren drijven de voorwielen aan, één exemplaar ondersteunt de verbrandingsmotor via de achterwielen. Inderdaad, net als bij Lamborghini’s Asterion. Geheel elektrisch rijden kan trouwens ook, want de elektromotoren op de voorwielen zouden het alles bij elkaar zo’n 100 km uit moeten houden.
Om de toegankelijkheid van zoveel power te waarborgen, heeft Minerva hun kindje uitgerust met een limited slip differential, verstelbare vering en vierwielbesturing (à la Porsche 911 Turbo). Schakelen gaat via een 7-bak met dubbele koppeling en er wordt, er geheel naar de laatste trends, gebruikgemaakt van actieve aerodynamica. Dat laatste is met een drooggewicht van slechts 1200 kg waarschijnlijk geen overbodige luxe.
De basis van de J.M. Brabazon wordt gevormd door een carbon chassis en de auto komt beschikbaar in twee verschillende uitvoeringen. De ‘Royal’ wordt met zijn gouden grille en luxueuze interieur waarschijnlijk de keuze van voetballers en andere voorbeelden van young money, waar de ‘Excellence’ juist een uitgeklede en op de racerij gerichte uitvoering is voor de notoire circuitganger.
Al met al klinken de plannen op z’n minst veelbelovend, maar het is uiteraard nog maar afwachten of we de J.M. Brabazon inderdaad op de weg gaan zien.
gieltj zegt
Ziet er lekker uit! Laat maar komen :)
b00m3rang zegt
@gieltj: achterkant is lekker, maar die voorkant kunnen ze nog wel wat aan doen
mmot05 zegt
Je kan gewoon mensen vervoeren in de inhammetjes van de deuren
Edge zegt
@mmot05: De ideale plek om Polen mee het land in te smokkelen?
moondustfocus zegt
Ik zou nog eerder voor een Ferrari replica gaan dan dit hok
barkingfangio zegt
Knap, Belgisch, Goed
Thomasio zegt
@barkingfangio: Die woorden heb ik nog nooit bij elkaar zien staan :P
lowbird zegt
Komt er toch niet van, misschien ook maar beter…
MaartenD zegt
Denk dat de Belgen nog even door moeten kleien….
stanny zegt
@maarten020: dat denken wij ook…
Alfarobert zegt
Hadden we in Nederland ook geen merk met een propeller? Is Victor M.naar Belgie verhuist?
bofkont zegt
Niets voor niets hebben we dat domme stukje afgestaan ;)
E34M5Touring zegt
Ongeveer 900pk maar de V12 alleen levert al ruim 1000pk…. Jaja mooi verhaal. Waar zijn die electromotoren voor? De computer die deze mooie render heeft gemaakt?
JanC zegt
@E34M5Touring: Leuk, maar die 900pk wordt door de “huidige generatie hypercars” geleverd. De Minerva heeft meer.
E34M5Touring zegt
@JanC: Je hebt gelijk, verkeerd gelezen. Niet mijn dag vandaag ;)
mmot05 zegt
@e34m5touring: je hebt het verkeerd begrepen, in dat stukje worden de ingrediënten opgenoemd van een hypercar
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Dit doet bij mij een belletje rinkelen en doet me denken aan die Edran supercar van een jaar of 10 geleden. Die toen door de crisis uiteindelijk niet gefinancieerd geraakt is. Als het die wagen is die wat opgefrist is, dan kunnen die cijfers wel kloppen.
jmcclane zegt
Nu al mooier dan onze Vencer Sarthe
nvhuijkelom zegt
Krijgt vierkante wielen zeker
lekbak zegt
In Nederland wordt ook nieuwe supercar ontwikkeld. Deze krijgt een 7,5 liter V12 met 1199pk. Daarnaast komen er 4 electromotoren bij, voor elk wiel eentje. Totaal vermogen 1599pk. 0-100 in 2,2 sec en een topsnelheid 485kmh. Inclusief actieve aërodynamica. Mag ook wel met een gewicht van 1328kg. Futuristisch design inbegrepen, kan alleen met de modernste kunstoffen en composieten worden gemaakt.
Dit technisch hoogstandje wordt gebouwd door meneer A. Lekbak uit het kleine dorpje Liegebeestgeest.
JanC zegt
Het zullen wel Franse vrienden zijn: De firma is gevestigd in Frankrijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@JanC: Waar dat?
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik heb sinds kort geleerd dat het niet in Frankrijk gevestigd is: MINERVA AUTOMOBILES SARL
24, Bockwee
8562 Schweich
LUXEMBOURG
axel968 zegt
Eerst bouwen, dan geloven.
PeugeotGTI zegt
1200 kg met een twin turbo V12 en drie elektromotoren? Gaan ze die motor van unobtainium maken ofzo?
rotarypowah zegt
@PeugeotGTI: Dat blok en dergelijke zal wel off-the-shelf spul zijn. Ik denk juist dat de rest van de auto van unobtainium gemaakt zal worden..
tupperware zegt
De beauty contest wint hij alvast van Laffe Arie, al is dat niet echt een prestatie..
jpoers zegt
Een v12 met turbo’s, 3 elektro motoren en mogelijkheid om 100km volledig elektrisch te rijden en dan maar 1200 kilo? Komt er een ballon gevuld met helium boven te hangen?
Carreza zegt
Toen ik “concurrent voor de LaFerrari” las wist ik dat ik dit niet serieus moest nemen.
exrabies zegt
Zo, da’s een hoop pk’s meer dan de Minerva van m’n pa. Die heeft 12pk! Gelukig bestaat die tenminste wel in ’t echt.
stationcar zegt
@Minerva: sluit u maar aan in de steeds langer wordende rij ‘supercars’ die niet verder komen dan een slappe render. Eerst bouwen dan geloven.
Oja, dan heb je hem gebouwd, wie gaat hem dan kopen? Zou je zelf zo’n auto kopen als je geld had? Nee toch?
Get real…
Ik ben klaar met praatjesmakers met slechts plaatjes.
reistje zegt
Ze werken achteruit? Want vorig jaar waren ze verder:
http://www.autoblog.nl/nieuws/wordt-minerva-het-spyker-van-belgie-60074
Ach lees er over 5 jaar wel weer wat over als ze toch maar besluiten een 911 killer te maken.
MaartenD zegt
Misschien leuk projectje voor Victor Muller om in te stappen! ;-)
roppp zegt
Hopelijk laten ze er nog ff een ontwerper naar kijken
mnmg zegt
Soort kruising tussen een koningsei en een 959, met de achterlichten van een 991-4s.
En ook die voorkant ziet eruit als een eerste schets bedoeld om investeerders warm te maken. Die zul je ook nodig hebben met deze technische ambities…
mrniesoe zegt
Eindelijk een Belgische supercar!
proost zegt
Als ze dit waarmaken hebben ze een nieuwe standaard. Maar 0-100 in 2,1 sec,10.000rpm redline en 1200kg? Dream on…
StijnB zegt
Leuk die badmobile van Playmobil, en het is nog bijna Sinterklaas ook…
Edge zegt
Ach ja, hebben ze hun 5 seconds of fame ook weer gehad. Maar volgende keer niet jullie best wel prima uitziende ontwerp van de vorige keer in de magnetron stoppen, oke?
Edge zegt
Overigens: De mensen achter dit project zijn niet echt slim. Die beste “J.M. Brabazon” heet John Moore-Brabazon, dus de afkorting is al fout om mee te beginnen. Het zou namelijk J Moore-Brabazon moeten zijn. Buiten dat: John Moore-Brabazon heeft slechts één race het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht in de politiek en luchtvaart. Niet echt een volbloed racecourer om het maar even zo te zeggen. Dat is de volgende elektrische Renault vernoemen naar Bavo Galama omdat hij in een van hun auto’s de Amsterdam E-Challenge heeft gereden.