
Er is minder schade gereden in 2020, dus kan premie van je autoverzekering ook omlaag toch? Nou, niet overal gaat dit zo eenvoudig.
Het is een vaak terugkerend bericht van de verzekeraar die je in de inbox krijgt. De premie gaat omhoog, want inflatiecorrectie. Ook zeggen verzekeraars in zo’n bericht vaak dat de premie omhoog moet vanwege toenemende prijzige claims. Bijvoorbeeld omdat schade herstellen van een elektrische auto prijzig is. Meer EV’s op de weg, meer kans op schade. En dus duurdere schade.
Maar in 2020 was het een stuk rustiger op de weg. Bovendien viel het wel mee qua extreme stormen en andere pittige weersomstandigheden. Kortom, verzekeraars kregen met veel minder autoschades te maken dan normaal. Hoewel er minder autoschades zijn, hebben verzekeraars de premies niet naar beneden bijgesteld. Dat blijkt uit een onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl.
Autoverzekering en schade
De site benaderde 15 autoverzekeraars. 11 daarvan kwamen met een reactie. Vrijwel allemaal lieten ze weten dat er 2020 minder schades zijn geclaimd via een autoverzekering dan in 2019. Exacte cijfers werden overigens niet gecommuniceerd. Van de autoverzekeraars hebben alleen Promovendum, ABN AMRO en Univé de premies aangepast naar aanleiding van de omstandigheden.
Waarom bij de meeste verzekeraars de premies niet omlaag gaan is koffiedik kijken. Ze geven verschillende redenen op. Zo zegt de één dat het totaalbedrag per schade nog steeds hoog is en dat dit in de toekomst nog verder zal stijgen. Weer een ander stelt dat de coronaperiode slechts één van de factoren is die op de lange termijn meewegen in de premies.
Foto: Audi R8 met schade via @patrickcoerver op Autojunk
Bij mij viel het mee. Ik ontving vorige week het nieuwe premiebedrag; na de 4 euro prijsstijging vorig jaar, ging deze nu weer met anderhalve euro omlaag.
Tja bezuinigen…… de overheid doet hetzelfde, als er bezuinigd moet worden gaan de belastingen omhoog…. de burger moet meer gaan betalen. De verzekeraars hebben de truukjes goed afgekeken, want zonder verzekering kun je niet…
Een Audi in Renault RS spec, leuk :)
Wel zo netjes van die 3 verzekeraars. Dat de rest het niet doet verbaast me totaal niet, dat die 3 het wel deden verbaast me dan weer wel.
Tja, premie omlaag is wellicht niet handig, dan blijf je aan de jojo. Maar een eenmalige teruggave aan alle verzekerden van een paar tientjes had een fantastisch gebaar geweest, en had klanten behouden voor de toekomst. In de ‘business to business’ sector doet men dit namelijk wel….
Ik ben verzekerd via Inshared en daar kun je aan het eind van het jaar geld terug krijgen als de schade mee valt. Is meestal neit bijzonder veel, maar toch een mooi gebaar.
Heb je überhaupt wel eens geld terug gekregen? Toen ik bij Inshared zat kreeg ik elk jaar een mailtje met “Ja, om $reden kunnen we je nu geen geld teruggeven”, zelfs als de claims meevielen dan was er wel wat anders waardoor de kosten waren gestegen. Ik ben toen maar overgestapt op de verzekeraar waar ik meer verzekeringen had lopen en daarom korting kreeg.
Ik heb wel eens wat terug gekregen. Maar het is zeker niet veel.
In de B2B of B2C sector een paar tientjes korting geven voor eeuwige loyaliteit. Ik zeg, plausibel.
Ze verzekeren niet om ons een plezier te doen hè
. Zoals elk bedrijf willen ze meer winst maken. Alsof je zelf een deel van je salaris gaat inleveren, als het even minder druk is op je werk…niet zo naïef doen hier
.
Trouwens wel vreemd dat een ‘dure’ schade, bijvoorbeeld aan een EV, klaarblijkelijk over de rug van ‘goedkope’ auto’s moet worden verdisconteerd. Alsof een autoverzekering in eens geen maatwerk meer kan zijn.
@RRRobert: reken maar dat je voor een Tesla veel meer premie betaalt dan voor een goedkope auto.
Dat is helaas hoe de verzekeringswereld werkt. De schade van de een wordt mede betaald met het geld van een ander. Waarom denk je dat de zorgpremie in NL ook zo hoog is? Door de vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig en dat betalen we met z’n allen. Daarnaast declareert iedereen zich ook nog de pleuris omdat ie te gierig is om zijn bril of lenzen zelf te betalen en daardoor stijgt de premie nog verder. Vooral dat laatste is een ontzettend onlogisch en duur systeem dat we met z’n allen zelf in stand houden. Gaat bij autoverzekeringen net zo. In principe zou je alleen een uitkering moeten krijgen als het echt een fiks bedrag. Schade die je zelf kan betalen, zou je ook zelf moeten betalen. Dan kunnen al die premies flink omlaag.
@berlinetta: je lijkt te suggereren dat je weet hoe de verzekeringswereld werkt, maar je vergeet te melden dat premies van EV aanzienlijk hoger zijn
Nou dat is wel hoe de verzekeringsmarkt werkt, althans voor een deel. Ik geloof graag dat de premies voor EV’s hoger liggen, maar komt dat puur doordat deze auto’s op stroom rijden ipv brandstof? Lijkt me eerder dat de meeste EV’s goed in de opties zitten en sowieso duurder zijn dan hun brandstof-broertjes. Dat zou de hogere premie ook verklaren.
Toch vreemd. Jou had anders verwacht van onze moraalridders de verzekeraars. Oh wacht….
Ondanks dat er elk jaar een schadevrij jaar bijkomt, gaat er elk jaar maar een paar euro af. De tarieven gaan omhoog als er meer schadegevallen zijn en niet omlaag als er minder zijn. Met één auto rijd ik niet meer dan 5000 km per jaar, dan is verzekeren eigenlijk hopeloos inefficient.
Voor mijn twee auto’s samen was de premie dit jaar toch redelijk wat lager. En zit niet bij bovengenoemde drie. Dus er wordt ook bij een enkele andere verzekeraar daadwerkelijk naar beneden bijgesteld. Blij mee.
Ik dacht dat een verzekering altijd de prijs baseerde op wat voor auto , prijs van auto , leeftijd bestuurder,waar je woont
Waarom moet ik dan meer betalen omdat iemand anders een tesla heeft , ik heb gewoon een ouderwetse zonder dure sensoren in de bumpers
Ach als er meer schade is dan is het heel simpel dan begrijpt toch iedereen dat de verzekering omhoog gaat, wanneer de consument minder zou moeten gaan betalen ligt dat blijkbaar toch ingewikkelder. Net als met stijgende en dalende olieprijzen het geval is. Bij een werkgever zit een loonsverhoging er vaak ook enkel in wanneer je een voorstel van een op tafel legt van een potentieel nieuwe werkgever. Het punt is dus dat de consument zijn macht in aantallen niet kent.
Het heeft mij/ons geholpen om af en toe van verzekeraar over te stappen. Van Nationale Nederlanden naar Univé en nu al 3 jaar bij InShared.
Het systeem is rigged zoals ze in de voormalige Trumpistan kolonie zeggen. Verzekeringsmaatschappijen herverzekeren vaak hun hele klantenbestand. Hun beleggingsverliezen worden vaak verdisconteerd met toekomstige klantenpremies.
De risico algorithms die zij toepassen zijn immer ingesteld op lange termijn hogere claims en aantasting van hun algemene reserves.
Zodra het eerste snowvlokje in Nederland valt of bij vorst of bij een storm, krijgen ze bij de afdeling risico-analyse allemaal spontaan een hartritmestoornis.
Ik kreeg vorig jaar maar liefst 15% korting van Geico (in USA) omdat er minder gereden werd etc ivm Covid. De vernieuwing daarna was het ineens 25% hoger.
@B00G1E: Ouch.