Jij stapt nog steeds met alcohol op achter het stuur? Dan ben je een van de weinigen, want het aantal beboete automobilisten is de afgelopen jaren bijna gehalveerd. Of zou er iets anders aan de hand zijn?
Laten we beginnen met de cijfers, want die zijn overduidelijk. In 2006 werden er 61.000 bestuurders op de bon geslingerd, omdat ze teveel gedronken hadden. Vier jaar later, in 2010, waren dat er nog ‘maar’ 46.000, ruim een kwart minder. Het AD publiceerde vandaag de cijfers over 2013 en kwam tot 35.000 bekeurden over het afgelopen jaar.
Nu kun je jezelf afvragen hoe dat komt. Hebben we eindelijk in de gaten dat rijden na een avondje stappen niet zo handig is, of zijn we gewoon handiger geworden in het omzeilen van de controles? De politie neigt natuurlijk naar het eerste en krijgt bijval van Sjoerd Houwing van het SWOV, het Wetenschappelijk Onderzoeksbureau Verkeersveiligheid. Zij zien een ‘cultuuromslag’, onder andere door strengere regels en de BOB-campagnes.
Toch staat Houwing zelf als eerste klaar om zijn bevindingen onderuit te halen. “Wellicht hebben sociale media een invloed op de pakkans omdat controles zo razendsnel bekend zijn. Of speelde de crisis een rol en gingen mensen minder vaak uit. Dat zou nader moeten worden onderzocht”, zegt hij over de andere factoren die mogelijk een rol spelen.
Wat social media betreft is er de afgelopen vier jaar natuurlijk het nodige veranderd. Zelfs je moeder beschikt inmiddels over een smartphone, dus het is makkelijker dan ooit om te checken of er ergens politie op de loer ligt. Jammer, want een dronken bestuurder kan niet hard genoeg gestraft worden.
tupperware zegt
Mooi, dan zouden ze nu capaciteit over moeten hebben om de lieden die nuchter bezopen rijden aan te pakken..
Volgens mij een minstens even grote groep automobilisten, pak dan ook die figuren mee die strak 90 in de middelste baan blijven plakken. Het valt mij de laatste tijd op dat vooral onze zuiderburen hier erg goed in zijn.
rob5nismo zegt
@tupperware: mee eens laat ze dan nu ook de zondag rijders aanpakken
tupperware zegt
@rob5nismo:
Met zondagsrijders heb ik niet zo’n probleem als ze alleen op zondag zouden rijden, dan is er toch ruimte zat. De pest is dat ze 7 dagen per week zo rijden..
henkhupelschoten zegt
Of de regering is gewoon overal fucking hard accijns op aan het plaatsen, kratje Bavaria (of welk ander 24’ticher kratje dan ook) zit €5 belasting op in tegenstelling tot Duitsland en België waar het maar €1 is, laat staan voor cafe’s 20 liter of 50 liter fusten. 50 liter kost nu gewoon €136. Toch abnormaal dit
gijsso zegt
@henkhupelschoten: Vergeet niet dat bij zo’n fust in die 140 euro heel veel emballagegeld bij zot. Je krijgt veel geld terug, als je het fust ook terugbrengt.
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Wie drink er nu ook Bavaria? Dat piswater zou verboden moeten worden.
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: zeker van boven de rivieren? Jullie begrijpen niet wat echt pils is!
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Ik ben uit Limburg. En begrijp me niet verkeerd vriend, ik ben gek op Brabant, maar bier brouwen kunnen jullie niet. Dat kunnen alleen onze zuiderburen.
jrk68 zegt
@henkhupelschoten:
Ik ga geen uitspraken doen over de kwaliteit, waar ik en mijn vakgenoten zich wel aan storen is de agressieve misleidende vorm van reclame die Bavaria maakt.
2 voorbeelden van hun marketing strategie.
Hoe haal je het in je harses om in “de blije doos” die zwangere vrouwen krijgen 2 blikken Bavaria te stoppen. Alcohol is desastreus voor het ongeboren kind.
Ten 2de de reclame campagne waarin 0.0 wordt aangeprezen voor mensen die uit een afkickkliniek komen terwijl bewezen is dat als die mensen 0.0 gaan drinken ze binnen 2 weken weer aan het “echte” spul zitten.
Mijn mening is dat je als producent van dat bocht een zekere verantwoordelijkheid draagt, je hebt immers van de overheid het recht gekregen om een levensbedreigend gif te verkopen.
henkhupelschoten zegt
@jrk68: gevalltje geen humor ben jij volgensmij. En komop het is Charlie sheen iedereen weet het echte verhaal maar jij snapt het volgensmij niet echt zo
escort77 zegt
Ik zal nooit begrijpen waarom iemand via social media aankondigingen over alcoholcontroles verspreidt.
Dat je vrienden waarschuwt voor een flitser: OK, dat is toch wat anders.
rnej zegt
@escort77: agree. ik roep al jaren: ik bel de politie nog voor m’n eigen moeder als ze bezopen zou willen rijden. ik vind het gewoon echt niet kunnen. that being said: 35k bekeurden betekent dat er nog veel meer rondrijden die niet gepakt worden.. ik vind elke bezopen automobilist er een teveel… ik vind dat de straffen ook stukken zwaarder mogen.
henkhupelschoten zegt
@rnej: je kan nog niet met 1 biertje op achter het stuur……. Ik moet voortaan altijd de fiets pakken wil ik ergens iets gaan drinken. Niet iedereen is na 1 biertje al bezopen, gewoon geen lol meer aan en dat allemaal dankzij den haag….
rnej zegt
@henkhupelschoten: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3580437/2014/01/20/Achter-het-stuur-is-een-slok-drank-al-te-veel-en-gevaarlijk.dhtml
henkhupelschoten zegt
@rnej: en jij gelooft da allemaal komop zeg je moet toch gewoon 2/3 glazen kennen drinken zonder al da gezeik van hun. Aanstellers
rnej zegt
@henkhupelschoten: ik denk dat het voor veel mensen niet zal gelden… maar ik heb liever dat we allemaal zo aangepakt worden zodat het aantal ongelukken daalt.
en trouwens. niet zonder bier kunnen vind ik eerder aanstelleritis dan vinden dat het “moet kunnen” . toen ik 18 was vond ik bier drinken vet stoer. nu doe ik ’t wel met het OV of de fiets. en anders ga ik niet lopen miepen. ’t is maar bier.
henkhupelschoten zegt
@rnej: gaat een bietje moeilijk als je in een dorp woont, en kom. Het maakt heel de horeca en gezelligheid kapot, ben jij er zo eentje die maar een cola of 0.0 bestelt?
tupperware zegt
@henkhupelschoten:
Onzin, drank en gezelligheid hebben niets met elkaar te maken, zet eens een glas water en een glas Jenever op de bar. Dan mag jij mij vertellen welk glas “gezelliger” is.
Mensen die menen dat je gezelliger wordt hebben niet zelden een “probleem”..
henkhupelschoten zegt
@tupperware: jenever, kende toch proeven….. Water zit geen smaak aan
trident zegt
@henkhupelschoten: ben je er zo eentje? wel je verantwoordelijkheden nemen he als je iemand ewat heb aangedaan met je dronken harses
henkhupelschoten zegt
@trident: ik weet wanneer ik moet ophouden en de verantwoordelijk heid zal ik altijd hebben
reactief zegt
@rnej: je kan helemaal niets met dat onderzoek… Puur onderzoeken op wel of geen alcohol in je bloed zegt niks als je niet verder kijkt naar andere meespelende factoren.
Als je namelijk geen rekening houdt in de vergelijking met tijdstip, drukte of de locatie, kan de uitkomst vertekenen.
Je moet dus als voorbeeld mensen vergelijken die allen op een zelfde plek en tijd rijden. Maar nu wordt er vergeleken over een hele periode…
Maar goed, onze media heeft er nogal wat van om onzin onderzoekjes als nieuws te presenteren…
rnej zegt
@reactief: tuurlijk niet. de conclusie is overtrokken, dat ben ik met je eens. maar als je 570 duizend ongevallen pakt, dan neem je alle denkbare situaties mee. en als je dan een significant getal hebt van 2x zo vaak schuldig aan een ongeval met weinig alcohol in het bloed… dan is er wel een verband aan te merken. of dat dan in al die gevallen zo is geweest zou je dan inderdaad op jouw manier moeten onderzoeken. maar een verband bestaat er desalnietttemin. het punt dat ik vooral wilde maken is dat mensen DENKEN dat 2 bier wel kan, maar het is allang bewezen dat 2 bier je reactievermogen wel degelijk beinvloedt…
reactief zegt
@rnej: de kans is aanwezig dat er een verband in zit.
Maar ik denk dat de kan op een fataal ongeluk in de avond/ nacht ook veel groter is. Ook voor nuchtere mensen. Want er wordt harder gereden, mensen zijn moe, rijden eerder door rood enz. enz.
En in de avond wordt juist vaker gedronken. Dus is de kan op een ongeluk dan daadwerkelijk groter doordat er gedronken is, of omdat het in de avond is…
tupperware zegt
@rnej:
Wat heb je aan zwaardere straffen als de pakkans nihil is?
Verdiep je eens in de strafmaat, als je gepakt wordt met meer dan 1,3 promille ben je echt zwaar de Sjaak.
Reken er maar op dat voor ze klaar zijn met je, dat je zomaar 5K lichter bent.
Boete+EMA+Alcoholslot, het zijn geen cadeautjes.
Voor de duidelijkheid, ik vind die maatregelen terecht hoor maar als mensen weten dat de kans dat ze gepakt worden groter is, heeft dat een meer afschrikkende werking.
De PVV aanpak is niet zalig makend..
rnej zegt
@tupperware: eens, de pakkans moet ook omhoog.
maar meer dan 1,3 promille is natuurlijk belachelijk hoog.
nu met het beginnersrijbewijs gaan de boetes omhoog als je beginnend bestuurder bent, maar ik vind dus dat bij lagere promillages gewoon het rijbewijs al een tijdje ingenomen mag worden. ipv 450 eu aftikken en lekker doorrijden…
jrk68 zegt
@rnej:
Nu kom je op mijn vakgebied, hoeveel iemand kan drinken voordat een bepaald promillage bereikt wordt hangt af van het gewicht van de persoon.
Iemand met een gemiddeld gewicht (75kg) zit na het nuttigen van 6 flesjes op een Vrimibo aan dat promillage.
Ik wil ze niet de kost geven die dat voor elkaar krijgen, ook een puntje van aandacht is dat ze zich dan nog prima voelen en de alcohol zijn werking pas doet als ze al in de auto zitten.
Dat gewichtsverhaal betekend dat die persoon van 75kg max. 3 glazen (1,5 flesje) kan drinken alvorens hij in overtreding is.
Bij vrouwen ligt dit gemiddeld nog lager daar zij genetisch een lagere alcohol tolerantie hebben.
Komt bij dat je niet kan voorspellen wat alcohol op een gegeven moment met je doet. Je tolerantie is mede afhankelijk van factoren als vermoeidheid en wat je die dag gegeten hebt.
Ik geef je dus gelijk waar je het hebt over het simpele feit dat verkeer en alcohol niet samengaan, hetzelfde geldt natuurlijk voor alle drugs. Alcohol is gewoon een legale harddrug.
De redenaties die ik hier van Henk lees kom ik in de dagelijkse praktijk tegen, al mijn cliënten hadden die redenatie voor ze bij mij aanklopte….
jasperdobber zegt
Tja minder alcohol in het verkeer heeft misschien niet zoveel te maken met die briljante controles die ik nooit meer zie! Want wie drinkt dat nou nog tegenwoordig op een festival of groot feest? Daar vliegen de snoepjes en de flesjes water je om de oren.
jack_abarth zegt
En hoeveel controles hebben ze daadwerkelijk uitgevoerd? Zonder dat cijfer zegt het sowieso al niks…
reistje zegt
@jack_abarth: “Volgens de politie rijden bestuurders bewuster, aan het aantal controles is niet getornd.” staat in het AD bericht.
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen ze gecontroleerd zouden hebben in totaal. Ik vind 36.000 alsnog veel, als je zit hoe klein de kans is dat je gecontroleerd word.
reactief zegt
Ik ben de laatste jaren eigenlijk nooit meer gecontroleerd, terwijl ik regelmatig in de nacht naar huis rijdt (in het centrum ook nog). Daarvoor, een jaar of drie/vier/vijf geleden, werd ik nog wel regelmatig aangehouden voor alcoholcontrole…
Dus is dat toeval voor mij, of zijn er minder controles?
mashell zegt
@reactief: de laatste jaren niet meer. Maar een paar maand geleden ben ik nog staande gehouden bij een alcohol controle. Niet aangehouden want ik had immers niet gedronken. Zelfs nog een Bob sleutelhanger gekregen!
reactief zegt
@mashell: ik bedoelde ook staande gehouden. Want ik heb alleen nog maar P-tjes geblazen. Zo’n BOB-sleutelhanger heb ik helaas nooit gehad…
tupperware zegt
@reactief:
Ik wel, heb hem aan het vrouwtje gegeven, die is immers altijd de Bob..
reistje zegt
@reactief: Volgens het AD artikel zijn er niet minder controles. Misschien kiezen ze andere plekken voor betere resultaten?
Maar ik heb wel de zelfde ervaring, ik heb minder controles gezien.
VeniVidiVici zegt
http://www.alcoholcontroles.net ook handig als je heel de avond cola op hebt en gewoon lekker naar huis wil rijden zonder langdurige hindernissen…
amg65 zegt
Sociale media onzin gedoe, nog nooit gezien. Ik chauffeur af en toe en hoor van veel mensen dat ze vaker een (goedkope) chauffeur regelen voor een avondje. Men is het zich ook meer bewust denk ik.
Gulli zegt
Ik ben in de 15 jaar dat ik inmiddels bijna dagelijks op de weg zit werkelijk waar 1x gecontroleerd. En dat was omdat ik op vrijdagmiddag langs een bedrijventerrein reed dus de VriMiBo-controle deed daar goede zaken.
Ik heb het idee dat meer controles uitvoeren zichzelf waarschijnlijk ruimschoots terugverdient in een veiliger wegennet.