Voor het eerst in jaren is er minder interesse in campers en caravans en neemt de vraag af.
Nederlanders staan er om bekend. Als de zon door de wolken breekt pakken we onze caravan of camper en sluiten netjes aan in de file voor de Gotthardtunnel, de Brennerpas of we zakken af richting zuid Frankrijk en Spanje via de Autoroute du Soleil. Het liefst op zwarte zaterdag en met een mud aardappelen onder de banken.
Alle niet gekeurde sleurhutten achter de leasebak of in de kampeerbus en hoppa naar de zon. Dat is altijd al populair geweest onder ons volk wereldreizigers, maar in coronatijd ontstond er een ware run op de kampeermiddelen. Tot nu.
Minder interesse in caravans en campers
Onderzoek van Marktplaats.nl wijst namelijk uit dat er de afgelopen vier maanden op de site 6,8 miljoen keer naar de mobiele vakantiewoningen is gezocht. Dat is 19 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzicht van 2021 is het zelfs 32 procent minder.
Grappig genoeg neemt het aanbod juist toe. Qua advertenties waarin verkopers proberen hun caravans of campers te verkopen spreekt Marktplaats zelfs van een record.
Stonden er in de eerste vier maanden van 2021 en 2022 nog respectievelijk een kleine 42 duizend en 46 duizend advertenties online, dit jaar is dat gestegen naar ruim 50 duizend nieuw geplaatste advertenties.
Goedkoper of juist duurder?
Aanbod groter, vraag kleiner. Iedere leerling leert bij economie dat de prijs dan daalt. Nou nee. Nog niet in ieder geval. Gemiddeld steeg de vraagprijs van campers en caravans juist met 17 procent ten opzicht van 2022 naar een gemiddelde vraagprijs van 29.000 euro (!). Ten opzicht van 2021 is de prijsstijging zelfs bijna 25 procent.
Iedereen die tijdens de coronaperiode op zoek was naar een camper of caravan heeft inmiddels zijn slag geslagen en dus gaat de vraag weer terug naar een meer normalere situatie.
Handelaren kopen nog altijd goed in dus het aanbod zal nog wel even groot blijven. Kunst is nu om het juiste moment af te wachten waarop ook de prijs weer wat zal dalen. Tenminste, als die economieleraar (hallo meneer van Meer) gelijk had op mijn middelbare school natuurlijk.
Aon zegt
Zonder is veel relaxer, overnachten in een hotel, lekkere cafeetje pakken met een overheerlijk mille fieulle. Veel ontspannender. Dikke x5, ik wist het wel.
Peerke zegt
Voor mij is er niets zo relaxed als met de eigen caravan op vakantie. Veel flexibeler, kan geen reden bedenken waarom het zonder meer ontspannen zou zijn. Kunnen gaan en staan waar en wanneer we maar willen en altijd de eigen spullen bij de hand.
Flutterbear zegt
De ene wil de avontuur van iets anders, de ander het vertrouwde van je eigen spul. Laat mensen lekker zelf genieten van hun vrije tijd zoals ze zelf willen. Met kleine kinderen maak je mij niet blij in een hotel, hooguit op doorreis.
tmon zegt
Marktverzadiging.
Als iedereen die voornemens is een caravan te kopen, dat tijdens corona doet. Dan is t toch niet raar dat je de jaren erna minder verkoopt?
kniesoor zegt
Exact. Bovendien kan er qua Covid inmiddels weer onbeperkt gereisd worden. Dus komen er caravans en campers, die tijdens de corona-periode gekocht zijn door mensen, die er eigenlijk niet zoveel mee hebben (liever in een hotel e.d. zitten), nu weer de markt op. Structureel hoger aanbod + structureel lagere vraag = druk op de prijzen. Voor potentiële kopers een kwestie van wat geduld hebben.
roquez zegt
Is ook lastig sleuren met een EV, dan haal je met een beetje pech de camping in Renesse.
En in 2021 was de vraag zo hoog door covid, dus vraag me af of dit beetje vertekend is.
p993 zegt
Precies, dan kan het eigenlijk alleen minder worden.
Het EV effect is ook een aardige; kan de journalist zich daar niet eens over buigen?
Flutterbear zegt
Wie met een caravan op vakantie wilt zal zijn auto niet snel vervangen voor een EV. Wij maken echter de meeste kilometers met de EV en pakken alleen voor de uitzonderingen de vakantie auto met trekhaak.
audirs3 zegt
Is ook logisch, tijdens Covid enorme boom in vraag naar campers en caravans, moet dan toch weer een keer stabiliseren
Tonnie zegt
Ik ga deze zomer nog zonder, maar daarna wilde ik toch wel op zoek naar een caravan. Ik vind dat kampeergevoel (maar wel een beetje luxe) toch wel fijn. Hopelijk daalt de prijs een stuk, want het is echt niet normaal wat een ruim 20 jaar oude caravan nu nog moet opleveren.
Flutterbear zegt
Onze 25 jarige caravan gaat er volgend maar weer uit, volgend jaar maar iets nieuws. Dat de prijzen dalen is niet zo gek gezien de inflatie die de meeste niet gecompenseerd hebben gekregen, het geld raakt op.
tijntje2 zegt
De meesten hebben wel 6 tot 12 procent er bij gekregen over dit en vorig jaar en zowel in dit stukje als overige zaken spreekt men niet over dalende prijzen. Stijgende wel.
PunicaOase zegt
Heb wel eens doorgerekend wat een beetje mooie caravan je paar jaar kost en ermee op vakantie gaan.. Was snel genezen: huisje huren is stuk goedkoper en makkelijker..
p993 zegt
Niemand zei dat het de goedkoopste manier was, of dacht jij dat? 😄
Ligt er maar aan wat je wilt uitgeven uit caravan/camping of aan hotel…
Flutterbear zegt
Als je ziet dat de gemiddelde caravan amper meer afschijft dan de inflatie dan verandert het kostenplaatje wel.
tijntje2 zegt
Wat voor huisje zit je dan is de grote vraag. Mijn rekensom Egt toch echt kamperen ook redelijk luxe is goedkoper.
pomoek zegt
Niet onlogisch. Kamperen is gewoon rvck. Moet je even achter komen. Godzijdank heb ik die ervaring al als kind opgedaan. waarschijnlijk veel millennials niet.
Kost dat nu een gemiddelde Kip? En in verhouding ten opzichte van de studieschuld?
rc1990 zegt
Dat is ook niet zo vreemd met de prijzen die op dit moment worden gevraagd. De caravan die mijn ouders 12 jaar geleden kochten, wordt nu voor meer aangeboden dan zij er toen voor hebben betaald. Iets fatsoenlijks vinden onder de 15K is er niet bij. Maar soit, het zijn vraagprijzen, mensen mogen vragen wat ze willen. Ik wilde er ook een kopen, maar ik overweeg het over een paar jaar wel opnieuw.
eunosroadster zegt
Economieles 1: zoekopdrachten van Markplaats zijn niet representatief voor marktonderzoek, want de werkelijkheid is toch compleet anders. Er is nog steeds gigantisch veel vraag naar campers en caravans… levertijd zijn nog steeds (vooral bij FIAT) gigantisch lang. Gemiddelde camper op Stellantis-chassis ben je “ergens 2e helft 2024” aan de beurt als je heel geheel zelf wilt samenstellen. Order van 2020 moeten soms nog steeds uitgeleverd worden. Daardoor droogt het aanbod gebruikte campers op. Dealers hebben veelal nog steeds half lege showrooms en occassionprijzen gaan nog steeds door het dak door vrijwel geen aanbod in de markt. Door leverings- en productieproblemen zie je nu dat er veelal maar enkele modellen van het assortiment worden produceert. Die kom je dan ook wat meer tegen en het aanbod van ‘dat specifieke model’ verzadigd soms indien het het minder gangbaar model is. Veel courantere modellen zijn op dit moment gewoon niet te produceren vanwege nog immense leveringsproblemen (vooral Stellantis), maar daar is nog altijd gigantisch veel graag naar. Bovendien zag je de verkopen campers 2 jaar voor corona al exploderen, dus het is echt niet alleen de corona-boom die is gaan liggen… maar dat bekt zo lekker op een verjaardag
kniesoor zegt
Jij ben direct danwel indirect betrokken bij de handel in campers ?
eunosroadster zegt
Klopt, en dan kun je zeggen dat ik niet onpartijdig ben. Voor een deel is dat misschien ook wel zo, maar bovenstaande reactie is wel feitelijk de huidige marktsituatie…