Het ging vorig jaar een stukje beter dan het jaar daarvoor qua terugroepacties.
Vorige week kondigde minister Stientje van Veldhoven dat er nieuwe regels komen met betrekking tot terugroepacties. Waar je tot op heden een oproep nog aan je laars kon lappen, gaat daar waarschijnlijk binnenkort verandering in komen. Dan zullen er in bepaalde gevallen een wegverbod opgelegd worden als er geen gehoor wordt gegeven aan de oproep. Terugroepacties gaan dus op dat punt strenger worden, maar hoe staat het er verder voor? Is het aantal terugroepacties bijvoorbeeld gestegen?
Het antwoord op deze laatste vraag is: ja. Er zijn meer terugroepacties geregistreerd door het RDW in 2019. Er zijn in totaal echter wél minder auto’s teruggeroepen. In totaal zijn er vorig jaar 497 recalls geweest. Dit is een forse stijging ten opzichte van voorgaande jaren, want in 2017 en 2018 waren er respectievelijk 341 en 340 recalls.
Deze stijging betekent echter niet dat er ook in totaal meer auto’s teruggeroepen zijn. De stijging zit hem vooral in het feit dat de RDW het beleid gewijzigd heeft wat betreft het aankondigen van terugroepacties. Daardoor worden er meer recalls geregistreerd door het RDW.
Als we dus kijken naar het totaal aantal teruggeroepen auto’s dan zien we dat dit er vorig jaar 580.857 waren. Dat is juist een daling ten opzichte van 2018. Toen waren het er namelijk 601.691. Desondanks zijn het er wel fors meer dan de voorgaande jaren, met uitzondering van 2016. Toen waren er namelijk maar liefst 759.544 teruggeroepen auto’s.
De terugroepacties waren over het algemeen ook minder ernstig. 48,53% van de gevallen was namelijk als ‘ernstig’ aangemerkt door het RDW. In 2018 was dit percentage nog 62,02% en in 2017 63,10%.
De distributeur die het vorig jaar het drukst had met terugroepacties was PSA Nederland. Zij hadden namelijk hun handen vol met 175.847 auto’s die teruggefloten moesten worden. Dit had onder andere te maken met de grote terugroepactie van de 107/C1/Aygo-drieling. Op de tweede plek volgt Volvo Cars Nederland met 94.456 teruggeroepen voertuigen. Toyota-importeur Louwman & Parqui neemt de derde plaats in met 69.392 voertuigen.
Zelf een blik werpen in het terugroepregister van RDW kan hier.
Via: kenteken.tv
moveyourmind zegt
Nou nog terugroepacties voor ondeugdelijke politici…
Of nog beter terugroepacties voor politici die teveel willen deugen. Die zijn pas echt levensgevaarlijk.
bernoulli zegt
Sjoemeldieselopmerkingen in 3, 2, 1….
trustmeiamanengineer zegt
Excuses voor de offtopic en weinig subtiele reactie: Maar wat een verschrikkelijke lay-out zeg het nieuwe design van de site…. Zeker op de mobiel (iPhone 7 Plus) scrol ik me een ongeluk. Enorme witvlakken en gigantische letters. Lijkt wel of m’n telefoon op standje “slechtziende bejaarde” staat… Ook de reacties zijn maar moeilijk leesbaar (ook via de pc). Hopelijk nog work-in-progress?
degrotemuis zegt
Bedoel je de extra wit ruimte tussendoor, of rechts van het artikel? Op Android zit rechts nog een hele berg wit. Het artikel past goed in het scherm, maar daarnaast kan je nog eens iets meer dan een schermbreedte naar rechts scrollen naar een wit vlak omdat de footer met de copyright melding en het logo niet lekker mee schaalt. Bij uitzoomen zie je ook dat het halve scherm dan leeg is. Ik vermoed dat die wel opgelost gaat worden. De witruimte tussendoor gaat wel blijven vrees ik, dat zie je tegenwoordig op meer sites terugkomen als nieuwe layout.
Ontopic: benieuwd in welk jaar mijn ford met mogelijk exploderende koppeling valt. Stond in 2018 al op site RDW, eerste brief kwam halverwege 2019.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchcarwizard zegt
En komen ze dan ook?
lckies zegt
Het percentage afname in terugroepacties komt aardig overeen met het percentage toename in elektrische auto’s, just saying..