Vorige week riep Toyota wereldwijd miljoenen auto’s terug wegens mogelijk defecte airbags, en nu volgen Nissan, Honda en Mazda met nog grotere aantallen. Wat is er aan de hand met de plofzakken en hoe serieus moeten we het nemen?
Om met de laatste vraag te beginnen: zeer serieus. 2 doden bij onafhankelijke verkeersongevallen zijn toe te schrijven aan het defect. Waar het om gaat is dat de drijfstof in de airbags niet meer voldoet, omdat het mogelijk aan vocht is blootgesteld. Dit is momenteel de officiële lezing van fabrikant Takata, die eerder al door waakhond NHTSA en journalisten van Reuters was opgevoerd.
De CEO van Takata, Shigehisa Takada, verklaarde het volgende:
“We currently believe the high levels of absolute humidity in those states [Florida, Puerto Rico] are important factors; and as a result our engineers are analyzing the impact that humidity may have on the potential for an inflator malfunction,”
De drijfstof die in patronen zit verpakt heet ammoniumnitraat, dit is een stof die bij contact met vocht kan desintegreren, of beter gezegd: verkruimelen. Hierdoor verbrandt het na ontsteking te snel, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een explosie van de patronen. De twee verkeersdoden zouden in 2009 door rondvliegende metaalscherven zijn gevallen.
Er zijn wereldwijd 3 grote spelers op het gebied van veiligheidssystemen, die allemaal hun productiefaciliteiten van dit soort onderdelen in droge, liefst onbewoonde gebieden hebben staan (Amerikaanse woestijnstaten als New Mexico of Arizona zijn in dezen ideaal). De mogelijk aangetaste airbags dateren overigens al van het begin van deze eeuw. Tussen 2000 en 2002 hebben Takata’s fabrieken in Washington en Mexico een drijfstof gebruikt die aan vocht was blootgesteld. Dit schijnt in de fabriek te zijn opgelost, maar door een slechte archivering was naderhand niet meer vast te stellen welke batches teruggeroepen dienden te worden.
In totaal is er nu sprake van ruim 6 miljoen teruggeroepen airbags, meer recalls zijn niet uitgesloten. (via Automotive News)
parker zegt
Juist ja.. Dus je botst en vervolgens maakt je airbag je af met metaalscherven..? Lekker dan..
reggie-boy_rood zegt
boom, headshot!
parker zegt
@reggie-boy_rood: mjaa.. ’t is wel een oplossing voor de kosten van de vergrijzing in Nederland, aangezien deze merken voor 99% door bejaarden worden bereden..
tupperware zegt
@parker:
Gelukkig kan jou op je premium Gazelle niks gebeuren..
chimaera zegt
*Rijdt nog lekker door in z’n oude veilige wagen zonder airbags*
hansolo zegt
“Dit schijnt in de fabriek te zijn opgelost, maar door een slechte archivering was naderhand niet meer vast te stellen welke batches teruggeroepen dienden te worden.”
Goh….., welke waren het ook al weer….. geen idee, dan maar niets terug halen…..
Zeer schokkend dit…
tupperware zegt
@hansolo:
Eh nee, omdat ze niet meer weten welke badge het betrof roepen ze nu dus alles terug.
Dat voor een probleem dat ze met een goede archivering hadden kunnen beperken tot die badge en/of de voertuigen die in de betreffende landen zijn verkocht.
Zoals gewoonlijk nemen d Japanners geen enkel risico en worden kosten nog moeite gespaard om verdere ellende te voorkomen. Daar kan VAG een voorbeeld aan nemen..
mashell zegt
@tupperware: haha. VAG heeft blijkbaar een betere registratie en archivering zodat ze niet telkens de hele vloot hoeven terug te roepen. De kwaliteitsproblemen van slecht presterende toeleveranciers hebben beide in gelijke mate lijkt het wel. Dan vraag je je toch af, wat doen Nissan, Opel, Ford etc eigenlijk anders?
waxweazel zegt
@hansolo: Je bedoelt eerder: “… Dan maar alles terughalen, ook die dat waarschijnlijk wel goed zijn…”.
Waarom een recall als jij maar beweerd dat ze niets terughalen -_-
hansolo zegt
@waxweazel: Deze recall was niet nodig geweest als ze alles teruggehaald hadden op het moment van ontdekking…..
rotarypowah zegt
Chrysler, GM en BMW halen de airbags ook bij Takata.
nasty zegt
@rotarypowah: maar daar blijft het stil. Die vervangen de zaak stiekem bij je volgende onderhoudsbeurt.
numpty zegt
Goh, wat is het stil vanaf het JDM front… Al die mensen die altijd haarfijn uit weten te leggen dat de Europeanen altijd alles fout doen en de enige goed en betrouwbare auto’s uit Azië komen… Waar blijven die ? jrk68 en zijn broeders?…. #snapperniksvan
jrk68 zegt
@numpty:
Zeg lieverd, als je zo nodig stemming moet maken…, doe je namedropping dan goed.
Ik rij mijn hele leven al Europees, geen idee wat daar Japanese Domestic Market aan is….
numpty zegt
@jrk68: Je heb gelijk.
G-Ammo zegt
@numpty: lees reactie van nasty…
:)
numpty zegt
goed **
awesome zegt
2 doden op 6 miljoen auto’s.
Alleen niemand die wil dat het in zijn merk gebeurt, en de plofzakfabriek draait toch voor de kosten op..
Wat doen we met de oude airbags dan? Biologisch afbreekbaar?