Ja, de heilige koe is aan de beurt in de Miljoenennota, we zetten het op een rij.
Zojuist is de Miljoenennota 2024 bekend geworden en er staan een aantal zaken in die voor de automobilisten in Nederland van belang zijn.
Een opvallende is het invoeren van Betalen naar Gebruik: Rekeningrijden zoals we het noemen. Daarover zegt de Miljoenennota het volgende:
Gezien de demissionaire status van het kabinet, is besloten om vooralsnog
Rekeningrijden wordt dus het probleem van het volgende kabinet
geen invulling te geven aan de drie openstaande lastenmaatregelen uit
het klimaatpakket van het voorjaar, maar besluitvorming hierover aan de
formatie te laten. Dit betreft de maatregelen Betalen naar Gebruik, de
afbouw van fossiele subsidies en de taakstelling van 1,2 Mton CO2
-reductie via tariefaanpassingen van de energiebelasting.
Dit betekent ook direct dat de demonstranten op de A12 voorlopig hun zin niet krijgen, want afschaffen van fossiele subsidies gaat niet versneld gebeuren.
Wat lezen we verder in de Miljoenennota?
- Het kabinet wil vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm verhogen met ongeveer € 200. Afhankelijk van de inflatie tussen nu en 2025 past het kabinet dit bedrag nog aan. Het variabele deel van de bpm verandert niet. Dit is het deel dat afhangt van de CO2-uitstoot van de personenauto.
- In de mrb geldt een kwarttarief voor kampeerauto’s. Deze regeling wordt per 1 januari 2026 versoberd naar een halftarief. Dan betalen ze dus niet 25% maar 50% van het tarief voor een personenauto. Campers voor eigen gebruik of verhuur krijgen hiermee hetzelfde tarief.
- In de mrb geldt voor voertuigen die 40 jaar en ouder zijn een vrijstelling. Met deze maatregel wordt de oldtimersvrijstelling voor auto’s vanaf 40 jaar niet afgeschaft, maar met ingang van 1 januari 2028 versoberd tot voertuigen die voor 1988 zijn gebouwd.
- In de mrb geldt een lagere brandstoftoeslag voor personenauto’s en bestelauto’s die door particulieren worden gehouden, wanneer in het kentekenregister de brandstofsoort CNG, LNG of de brandstofsoort LPG met de typeaanduiding af-fabriek-, G3- of R115-installatie is opgenomen. Deze regeling wordt per 1 januari 2026 beëindigd.
- Hogere vrijstelling reiskostenvergoeding. Vanaf 2023 mocht je al 21 cent per zakelijk gemaakte kilometer declareren. Dit wordt per 1 januari 2023 verhoogd naar 23 cent per km. Procentueel best een forse verhoging!
Betekent dus dat het voordeel van LPG rijders per januari 2026 nog steeds op de schop gaat en dat vanaf hetzelfde moment mensen met een camper naar een verdubbeling kijken van de motorrijtuigenbelasting.
En elke auto wordt dus vanaf 2025 ruim € 200 duurder los van alle andere prijswijzigingen.
Dit artikel wordt aangevuld
FiXeR zegt
Zolang ze maar van de youngtimerregeling afblijven.
michaelras zegt
leuker kunnen we het niet maken….
G-Ammo zegt
Uiteindelijk heeft niemand meer een (electrische) auto. Wat het hele doel is uiteindelijk.
mark997gt3 zegt
Idd. Wel onbegrijpelijk dat die regeling nog stand houdt. Waarschijnlijk omdat de aantallen zeer gering zijn. Vanuit milieu perspectief niet te begrijpen. Volgens mij maken er ook redelijk wat ZZP-ers en DGA’s gebruik van de regeling. Die rijden zo een leuke hobby auto. Dus de subsidie gaat eigenlijk ook naar verkeerde doelgroep.
Ik rijd zelf een leuke BMW e36. Aanschaf 2500. Maar God wat een onderhoud om dat ding rijdend te houden op het circuit😜.
nicolasr zegt
Eens. Het slaat eigenlijk helemaal nergens op. Maar ik vind het geweldig dat de regeling bestaat en blijkbaar nog wel even blijft bestaan. Het levert me toch een flink cadeautje op aan het eind van het boekjaar als ik zie hoe vreselijk veel geld er naar de youngtimer is gegaan. Allemaal van de winst af. En dat voor een paar tientjes bijtelling in de maand.
Waarschijnlijk heeft Mark het zelf zo bepaald. Kan hij -net als ik- lekker goedkoop rondrijden in zijn Saab! ;-)
Flutterbear zegt
Ik keer winst liever uit dan het naar de garage te brengen. Gelukkig heeft mijn youngtimer niet zoveel onderhoud nodig omdat ik er amper mee rijd.
Flutterbear zegt
1 op 8 is flink wat accijns hoor.
Marco zegt
Ik rij met mn CLS500 onder aan de streep niet duurder dan voorheen met de Volvo V60PiH. Die schreef namelijk E1.000 per maand af.
Daarnaast nog nooit zo vaak een garage gezien als met de PiH, elektrische aircopomp zeker 6 keer vervangen, key less entry sensoren allemaal stuk , achteruitrijcamera stuk en dat allemaal binnen 5 jaar. Het internet staat er vol mee.
Mn huidige V70 uit 2001 is een stuk betrouwbaarder.
De 2005 CLS heeft soms ook wel wat TLC nodig maar doe ik zelf, kost weinig en schrijft weinig af.
Heerlijke auto!
Johanneke zegt
Okay, dus mijn 1993 auto met kat, die een stuk minder vervuilend is dan auto’s van voor 1988, zal nooit wegenbelasting vrij worden. Beetje jammer dit.
Flutterbear zegt
Het gaat bij oldtimers niet om vervuiling. Wie rijdt er überhaupt meer dan 10dkm per jaar in een old timer?
jdbn zegt
Ik afgelopen jaar zo’n 150km met de mijne.. Jammer :P
Flutterbear zegt
Een echte lieverhebber doet z’n oudje ook geen 10.000 per jaar aan. Op die leeftijd alleen nog plezier ritjes en in de winter lekker binnen.
Wat dat betreft is de youngtimerregeling ook een teleurstelling. Zo rijden ze die auto’s op voordat ze oldtimer worden.
W115 zegt
De rijken moeten natuurlijk wel in hun ouwe Jag/ Volvo/ Saab rond kunnen rijden.
nicolasr zegt
De iets minder rijken ook hoor…
Marco zegt
Ik rij met mn CLS500 onder aan de streep niet duurder dan voorheen met de Volvo V60PiH. Die schreef namelijk E1.000 per maand af.
Daarnaast nog nooit zo vaak een garage gezien als met de PiH, elektrische aircopomp zeker 6 keer vervangen, key less entry sensoren allemaal stuk , achteruitrijcamera stuk en dat allemaal binnen 5 jaar. Het internet staat er vol mee.
Mn huidige V70 uit 2001 is een stuk betrouwbaarder.
De 2005 CLS heeft soms ook wel wat TLC nodig maar doe ik zelf, kost weinig en schrijft weinig af.
Heerlijke auto!
faalhaas zegt
En mijn Prius op LPG-G3 is een ecologische moordenaar die extra belast moet worden.
golf1985 zegt
Mijn golf uit 1985 gekocht 4 jaar geleden met 125000 op de teller. Staat nu 4 jaar later met een andere motor toch al om 175k. Scheelt dat ik nu een auto van de zaak heb maar is gewoon mijn dagelijkse auto geweest.
rwdftw zegt
De afbouw van fossiele subsidies wordt overgelaten aan het volgende kabinet. Zou XR nu tot na de verkiezingen (22-11) demonstreren op de A12?
audirs3 zegt
Beetje raar dat ze een vaste datum van 1988 hebben gekozen voor oldtimers. Maak het dan 50 jaar oud ofzo ipv 40. Maar dan blijft het fluïde.
mikespek zegt
Snap het van die g3 regel niet zo, dus betaal je altijd het duurdere niet g3 tarief. Terwijl je met g3 al veel meer betaald dan benzine
MarcoM zegt
Het wordt tijd dat alle auto’s van onze overheid per direct op stroom moet gaan rijden, geen dikke Audi’s meer, geen Leopard tanks meer, geen dieseltreinen.
JelmerS zegt
Beetje jammer dat het financieel of hagelnieuw of een youngtimer moet zijn. Is er nu ook eindelijk eens duidelijkheid over de wegenbelasting voor EV’s?
MarcoM zegt
Vanaf 2026 volle bak betalen over het gewicht van een benzine auto, plus dat de verzekering hoger is, waar blijft het voordeel, oh nee, we doen het voor het milieu…
pomoek zegt
Dat kwarttarief voor Campers was bij mij niet bekend. Per direct afschaffen. Ik ken genoeg mensen die weinig met een (hobby) auto rijden. Waarom moeten die dan wel het volle pond betalen?
Nanning zegt
Het antwoord op beide vragen heet schorsing.
mc96 zegt
Schaf dan ook maar de yountimer regeling af. Gelijke monniken gelijke kappen.
Jantje_555 zegt
Hopelijk lezen ze hier niet mee en passen vervolgens nog wat voorwaarden aan, in negatieve zin voor ons natuurlijk.
schuimbekje3 zegt
de VVD kaasschaaf techniek… van tientallen dingen een klein beetje afschaven….
psychologisch werkt het, financieel amper meer inkomsten maar niemand gaat echt miepen..
totdat ze het resultaat na enkele keren kaasschaven zien..
begin je op een dik stuk kaas merk je er niets van van maar inmiddels zijn we asn het kaasschaven op vingers en dat ga je voelen…
omdat er op zoveel stukjes wat gebeurt is het effect financieel verwaarloosbaar maar mensen die op AL die plekken nu een schaafwond hebben is het vreselijk.
kijk ik naar auto:
aanschaf met bpm varierend van 0 tot 300% van de.autowaarde waardoor een nieuwe EN 2e handse zo’n 2x zo duur zijn dan in de rest van de eu.. dan komt verzekering met belasting was 7% nu 21%, dan komt het parkeren, veel.plekken verplicht vergunning of meters.. dan komt tanken of laden… vandaag 2.39.9 gezien op de snelweg en traagladen hier bij de gemeentepaal een whopping 79 cent per.kwh.. en dan wegenbelasting, weer een van de hoogste van de wereld..net als de benzine.. en dan onderhoud, weer een van de duurste van eu… en dan straks nog rekening rijden.. en de wegenbelasting zal blijven want er is vast weer een mediteraans land dat op omvallen staat waar miljarden naar toe meoeten..
LaCotse zegt
En waar blijft het wegenvignet? Waarom niet al die miljoenen bezoekers van ons mooie wegennetwerk ook mee laten betalen dmv 10eur per week? Oostenrijk moet je betalen, Zwitserland, Italie overal vignet of tol. Alles moeten we zelf opvangen.
MarcoM zegt
Nog meer stickers op de ruit? Heb er nu al 3.
pijl zegt
Vrijwel alles dat onze overheid doet met betrekking tot vervoer en auto’s is een drama.
De auto is en blijft een melkkoe. Daarbij is onze overheid volstrekt onbetrouwbaar inconsequent en incompetent. Grotere flauwekul kan niet verzonnen worden. We hebben al genoeg meegemaakt met grijs kenteken auto’s. Ramen blinderen, dak verhogen. Ook lachwekkend is dat voor de ene overheidsinstantie, de belastingdienst, een camper anders is dan een camper voor de rdw.
Eindeloos geneuzel over rekeningrijden maar ze zijn domweg niet in staat een simpel, effectief en vooral rechtvaardig wegenbelastingsysteem te maken. En het is eenvoudig uit te leggen. Op de eerste plaats kan nooit iets eenvoudig in dit land en belangrijker, met het huidige idiote systeem harkt de overheid meer geld binnen dan een goed systeem. Leuteren over “de gebruiker betaalt, maar ze kunnen het domweg niet in de praktijk brengen. De wegenbelasting voor een camper is al asociaal hoog als je beseft dat je als camperbezitter wellicht 3 maal per jaar de camper gebruikt om dit land uit te rijden. Deze verdubbeling van belasting laat overigens ook zien dat ze helemaal niet van plan zijn rekeningrijden in te voeren.