Dat is de conclusie van het Duitse Openbaar Ministerie.
De Duitse rechter heeft BMW een geldboete van 8,5 miljoen euro opgelegd in nasleep van een zaak die al maanden speelt. Duizenden BMW’s met een dieselmotor brachten meer NOx in de lucht dan uit emissietests bleek. De Duitse autofabrikant moest door het stof, want al gauw werd gedacht aan sjoemelsoftware om gunstiger uit tests te komen.
Een logische gedachte, maar niet geheel correct in deze zaak, zo oordeelde het Duitse Openbaar Ministerie. Het klopt dat de BMW’s, het gaat hier om 7.965 auto’s, minder schoon waren dan de bedoeling was. Het bleek echter te gaan om een fout van BMW zelf. De autobouwer had de software auto verkeerd afgesteld. Een soort onbewust sjoemelen. De rechter zegt dat er geen aanleidingen gevonden waren die met fraude te maken hadden.
De rechter rekent de fout van de autofabrikant wel aan en koos daarom voor die geldboete van enkele miljoenen euro’s. BMW zegt de uitspraak van de rechter te accepteren en de geldboete te gaan betalen. De zaak kwam begin 2018 aan het licht. De duizenden diesels werden vorig jaar al een update aangeboden om de software correct af te stellen.
wahltiroler zegt
Korrektur!
Wij sjoemeln niet en hetvis geen boete…
Die 8,5 mln is liefdadigheid
lekkaah zegt
mooie schikking dus..
gandini zegt
@lekkaah: Die lachen zich inderdaad kapot. Een mooie goedkope manier om een enorme nasleep aan onderzoeken en rechtszaken te voorkomen.
Design_Driven zegt
Ik ken net als iedereen de in’s en out’s hier niet maar het lijkt er op dat de auto dit getest had een soort software had en de auto’s die vervolgens van de band rolde een andere.
berlinetta zegt
@sketcher: Of het ligt eraan dat het maandag is of jouw zin is onbegrijpelijk.
e38ossie zegt
@berlinetta: Het is mij wel duidelijk hoor.
berlinetta zegt
@e38ossie: Jij bent vast en zeker een kenniseconoom ..
E34M5Touring zegt
@sketcher: Waarschijnlijk gewoon 1of meerdere batches die verkeerd zijn ingeleerd. 8k stuks is nou niet echt een enorm aantal afgezet tegen de productiecijfers. Slordig natuurlijk en een boete is dan de straf gewoon terecht.
Rick-dos zegt
Gebeurt niet vaak dat BMW het verkeerd heeft. Laatste keer dat ze het verkeerd hadden is toch al gauw zo’n tachtig jaar geleden. Was er toen niet bij maar heb vernomen dat ze toen echt fout waren…
2wheeler zegt
@Rick-dos: jij hebt de i3 en 2 serie Active-Kukident niet helemaal meegekregen?
berlinetta zegt
@2wheeler: Autoliefhebbers ontkennen het bestaan daarvan.
Rick-dos zegt
@2wheeler: Gezien de aantallen die daar van rondrijden hebben ze dat niet verkeerd gedaan.
BaRa zegt
@2wheeler: Iedere goede familie heeft een zwart schaap.
moveyourmind zegt
@rick-dos: Op YouTube is over het verleden van de Quandts nog een interessante documentaire te zien, ‘Das Schweigen der Quandts”.
Ook al is het lang geleden, en is de huidige generatie niet verantwoordelijk voor de wandaden van hun voorgangers, het blijft bijzonder hoe de Quandts hun verleden in de doofpot hebben proberen te houden.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Zaten ze vast niet bij de winnende partij ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Geen idee, wat ik wel weet is dat de Quandts een soort kennis-economen waren, maar dan zonder kennis…
Ze wisten van niets.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Ging pas mis toen Hitler zei “stem op mij en ontvang 1000 Markies” ..
wimof zegt
@rick-dos: Maar ze wisten het niet.
ghost zegt
BMW had kennelijk een hele goede en slimme advocaat die de testauto als schuldige naar voren kon schuiven! Chapeau!
Dutchdriftking zegt
@ghost: lijkt het wel op idd.
gregorius zegt
Kromme richtlijnen & kromme testen die niet aansluiten bij wat het volk wil. Dan ga je krijgen dat fabrikanten gaan klooien.
BMW weet precies, tot op de liter precies, wat al hun auto’s die ze de afgelopen 10 jaar verkocht hebben in het echt verbruiken en hebben verbruikt (en met hun eigen tests kunnen ze daaruit de NOx afleiden).
Organisaties als de ANWB (die het voor elkaar krijgen om klanten te laten betalen om hun data af te geven) & verschillende verzekeringsmaatschappijen weten ook PRECIES hoeveel auto die hun dongle-producten verbruiken. (Ok, niet NOx, maar dus wel verbruik).
Maar nee, de lokale overheden & Europa gaan nog lekker een nietszeggende-test aanpassen naar een nieuwe, nog-steeds-nietszeggende test en vervolgens dure rechtszaken voeren.
Het lijkt me al lang duidelijk dat vrijwel alle diesel auto’s die nu verkocht worden daadwerkelijk meer NOx uitstoten dan dat de WLTP-test laat zien. Bij de ene auto zal het 5% zijn en bij andere nog altijd >100%.
Wat dan, vraag je je af?
Laat nieuw verkochte modellen met een NOx meter rijden. Verplicht het dat instanties dat uit kunnen lezen.
Beetje programma kan dat aan de boordcomputer van een auto hangen. Laat de nationale verkeers ambten dat uitlezen. Daaraan kunnen ze precies zien wat zo;n auto in het echt verbruikt; link dat aan boetes op het moment de vloot meer verbruikt dan door de maker opgegeven. Moet je zien hoe snel die cijfers gelijk zijn aan de echte cijfers.
(het wordt natuurlijk wel minder leuk voor de modellen die door petrolheads gereden worden: want die zullen vaker boven-gemiddeld gereden worden, dus meer uitstoten en dus duurder worden.).
Maar goed, automakers bestraffen omdat ze een krom system proberen te omzeilen. Ach…
ghost zegt
@gregorius: je eerste zin doet mij denken aan een quote van Henry Ford;
“If I asked what the people wanted, they said; Faster Horses!”
acizane80 zegt
@gregorius: vriend relax, nog even en we moeten allemaal met een stofzuiger rondrijden. Ergens begrijp ik jou wel maar geen enkele regering zal zodanig controle uitvoeren op een multinational die 1000den mensen aan het werk zet. Dat gaat huk economie nooit goed doen. Dus krijg je taferelen zoals deze.
bitd zegt
@gregorius: nou, wat wil het volk dan volgens jou? NOx zegt helemaal noppes voor het volk en eerlijk gezegd het is net zo’n fenomeen als fijnstof. Beiden weten we veel te weinig van om daar allerlei grote doemverhalen aan te koppelen.
Enige wat ik zie is dat we meer CO2 belasting betalen omdat het volk zogenaamd een andere testcyclus wil die dichter bij het onzuinige gedrag ligt van het volk…
gregorius zegt
@bitd: het grootste gedeelte van het volk zal het geen reet uitmaken wat een auto uitstoot.
Er is maar een klein gedeelte van het volk dat weet dat de CO2 uitstoot 1-op-1 gelinkt is aan verbruik.
Dus ik geloof zeker dat als de ANWB, met hun spy-dongle het daadwerkelijke verbruik van hun gebruikers in NL zou publiceren dat dat zomaar het koop en leasegedrag van de Nederlander aan zou pakken. Maar dat gaat de ANWB natuurlijk niet doen; ze willen die data liever verkopen.
wimof zegt
@gregorius: Schreef ik al ten tijde van het VW ag debacle.
BaRa zegt
@gregorius: Het volk weet niet wat het wilt. Gelukkig hebben we volledige neutrale en niet-betrokken autofabrikanten die ons, als volk, kunnen uitleggen wat we wel willen. En goh, wat een verrassing! Blijkt dat we allemaal willen wat de autofabrikanten ons in hun marketing en communicatie vertellen.
Gulli zegt
Autoriteiten: jullie sjoemelen!!
BMW: ehhhm, nee dat ging per ongeluk, (Klaus! Haal er ff een met de normale software!!) kijk maar.
Autoriteiten: ok je hebt gelijk, beter opletten voortaan he! Foei!
BMW: ja meneer de autoriteit, sorry meneer de autoriteit ?
Foramen zegt
@gulli: doen ze beter dan de VAG haha.
wimof zegt
@foramen: Rechter rijdt tot het eind zijn dagen met een 7 td .
raoufff zegt
De kerstpakketten van BMW worden dit jaar dus iets kleiner.
lincoln zegt
Tja ..
Dat waren nou juist de motoren die ze niet naar landen durfde te exporteren waar jokken wel illegaal is ..
azuli zegt
Beter dit dan bekend staan als fraudeur.
wimof zegt
@azuli: Gaan we VW ag nu ook zo aankijken?
Die produceerden ook enkel wat de klant verlangde.
Daar ben ik 100% zeker van.
BaRa zegt
@wimof: Je verwart ‘klant’ met ‘aandeelhouder’. Voor alle duidelijkheid: het is niet omdat je VAG koopt, dat je automatisch een aandeel in het bedrijf hebt.
wimof zegt
@bara:Ik bedoel enkel dat de klanten enkel vermogen en zuinige wagens verlangden.
En als ze doorhadden dat ze er nog meer kregen door alle reinigingsapparatuur uit te schakelen, dan deden ze dat.
suzikubelona zegt
Software om software in te stellen? Software is er toch om hardware te programmeren? Help me eens even om dit te begrijpen.
gerjanm zegt
@suzikubelona: Tuurlijk bestaat er software om software in te stellen. Denk maar aan software met een interface die de software van bijvoorbeeld een boordcomputer van een bepaalde machine of auto kan instellen of updaten.
Ook bestaat er software die weer geschreven software/code compiled voor instructies voor de hardware.
Software is wat dat betreft een heel groot woord.
suzikubelona zegt
@gerjanm: Thnx! Zo had ik het nog niet bekeken. ?