Of die boete ook daadwerkelijk gaat komen?
Hoofdpijn voor de top van PSA. De Franse krant Le Monde publiceerde vandaag een artikel, waarin werd omschreven dat PSA wel degelijk zou sjoemelen met de uitstootwaarden van twee miljoen auto’s. De krant zou documenten van de autoriteiten hebben ingezien. In de documenten wordt volgens de krant een boete omschreven voor PSA, dat neerkomt op zo’n 10 procent van de jaaromzet. Bij elkaar opgeteld kom je dan uit op een boete van ongeveer vijf miljard euro.
Nonsens, stelt PSA vandaag in een reactie. Het concern zegt niets te hebben gehoord van de autoriteiten. Bovendien maken de Fransen nog eens duidelijk niet te hebben gesjoemeld met auto’s. Peugeot zegt de zaak te gaan onderzoeken.
In response to press reports today, Groupe PSA indicates that it has not been contacted by the judicial authorities. The group is outraged to learn that information has been provided to third parties whereas Groupe PSA has never had access to the file submitted by the DGCCRF to the public prosecutor’s office, making it impossible for the group to put forward its arguments.
Groupe PSA has repeatedly explained its strategy regarding engine settings. This strategy is based on its customers’ use in real life. It favors low nitrogen oxide (NOx) emissions in cities while ensuring the best NOx/ CO2 balance on open roads.
This situation undermines the group’s reputation and the interests of its 210,000 employees, its customers and its partners. Groupe PSA reserves the right to file a complaint for breach of confidentiality of the investigation and the authorities’ confidentiality obligation.
Eerder dit jaar werd bekend dat de Franse autoriteiten een onderzoek hadden gestart naar het concern. Ook toen ontkende het concern sjoemelsoftware te gebruiken op haar modellen. PSA was het vierde concern dat door de Franse waakhond onder de loep werd genomen. Eerder onderzochte de waakhond auto’s van de Volkswagen Groep, Renault en FCA.
banaan7 zegt
Die waakhond kan maar beter oppassen. Leeuwen kunnen heel gevaarlijk zijn. Vooral als ze net citroen hebben gegeten.
karhengst zegt
@banaan7: desondanks heeft een opeltje met ze te schillen
kilum zegt
Wanneer worden de Amerikaanse merken eens aangepakt? Lijkt mij dat dit nog steeds de grootste uitstoters zijn? De best verkochte auto in Amerika is de F150 en te gelijkertijd 1 van de goedkoopste. Het is wel opvallend dat het steeds de Europese merken zijn die worden aangepakt.
mclarenf1lm zegt
@kilum: Amerikaanse pickups voldoen ook niet aan dezelfde regels als personenauto’s. Staan allemaal als trucks op kenteken. Sowieso zijn de uitstoot regels niet te vergelijken daar met Europa..
mashell zegt
@mclarenf1lm: behalve de regels voor NOx, die zijn juist strenger in de VS.
Orichy zegt
@mashell: mclarenf1lm zegt ook niet dat zij strenger zijn, hij zegt, dat de auto’s daar niet aan dezelfde regelgeving, als personenauto’s hoeven te voldoen, het zijn trucks en dat de regelgeving in het geheel niet te vergelijken is. Dat jij dat opvat zal milder, klopt dus niet en is een eigen vrije intepretatie.
De Amerikanen houden zich redelijk aan de eigen regelgeving, natuurlijk moet je oppassen met de nieuwe motoren van de fabrikanten. Maar eigenlijk scheelt het de Amerikanen niet zo heel veel. Die leven liever leuk, dan alleen beknot te worden, door allerlei regelgeving, die alleen aan een betere gezond bijdraagt. Auto’s en Pick-up trucks dragen daar minder aan bij, het is het grote vervoer, met vliegtuigen en vrachtschepen, wat de grootste vervuilers zijn. Maar alle beetjes helpen voor een schoner milieu, een compromie is ook lastig te vinden. Met elektrisch rijden hebje weer het gedoe met de accu’s, het maken en afbreken na gebruik, geven veel milieubelastende stoffen. Dus de doorontwikkeling en gedeeltelijk electrificeren van brandstofmotoren is een manier om van beide kanten de geneugten te hebben.
mashell zegt
@orichy: wat is dat toch met het internet van tegenwoordig? “Dat jij dat opvat zal milder, klopt dus niet en is een eigen vrije intepretatie”. Waarom zo gretig met de conclusie “klopt niet”?
mclarenf1lm: Sowieso zijn de uitstoot regels niet te vergelijken daar met Europa.
mashell: behalve de regels voor NOx, die zijn juist strenger in de VS.
Klopt wel! De regels in de VS zijn gewoon veel soepeler. Behalve die voor NOx. Die zijn strenger. En dan hebben we het gewoon over personenwagens.
Daarnaast zijn er nog de pickup trucks, die worden in de VS als vrachtwagens geklassificieerd. Omdat het natuurlijk ook gewoon vrachtwagens zijn. Dat vrachtwagens daar nog lichtere normen hebben is een heel andere discussie.
dawwg zegt
@orichy: Dat pickups zo goedkoop zijn komt juist omdat ze als ’trucks’ gekwalificeerd worden; een pure ‘belastingontwijking’, mede mogelijk gemaakt door de overheid en een prima manier om voor ‘legale’ concurrentie-vervalsing t.o.v. de buitenlandse merken te realiseren.
lincoln zegt
@dawwg:
Waarom kosten de buitenlandse merken daar dan veeeeeeel minder dan de Europese merken binnen Europa ??
fapfap zegt
@lincoln: omdat de Murikanen ze anders niet kopen, duuuh
spykerboy zegt
@kilum: amerikanen sjoemelen niet, die geven gewoon geen f*ck om millieu (in het algemeen) waardes en geven dan dus ook de echte waardes.
E34M5Touring zegt
@kilum: Ze hebben daar in de meeste staten geen Co tax oid. Daarbij, MPG en uitstoot wordt gewoon gecommuniceerd en dat zijn echt geen mooie cijfers. Maar die liegen er niet over. Dat is heel wat anders. Iedereen weet dat die meuk veel uitstoot, bij de genoemde merken wordt er 1 ding gecommuniceerd en iets heel anders gemeten.
mashell zegt
@kilum: Amerikanen rijden zoals als je al zegt vrij primitieve auto’s en die ook nog eens op benzine. Omdat de benzine zo goedkoop is in de VS kunnen zij het zich veroorloven in die primitieve benzine zuipende voertuigen te rijden. NOx is juist een probleem van geavanceerdere efficiente dieselmotoren.
bartteeuwen zegt
@mashell: hehe, iemand die het ook begrijpt.
Henkie86 zegt
@bartteeuwen: +1. Downsizing is de duivel voor wat betreft giftige uitstoot. Een hoog rendement gaat vaak hand in hand met hoge verbrandingstemperaturen en dat zorgt op zijn beurt weer voor schadelijke uitstoot. De focus in Europa ligt veel te veel op CO2 uitstoot vanwege de klimaatproblematiek, dus moet het rendement omhoog. En we belasten CO2 op allerlei mogelijke manieren, waardoor heel de industrie er ook op is gaan focussen…
Wanneer je de klimaatproblematiek loslaat en genoegen neemt met een iets lager rendement, kunnen de verbrandingstemperaturen omlaag en daarmee de gevaarlijke uitstoot ook. Dit is wat ze in de VS doen. Daar is de uitstoot van NOx-en al sinds de jaren ’70 hot item.
Kort door de bocht en enorm gechargeerd; de VS heeft minder moeite met de opwarming van de aarde en meer moeite met smog, longklachten en nare ziektes. In de EU willen we koste wat kost de klimaatverandering een halt toe roepen en vinden we het “minder erg” dat mensen naast de snelweg kapotdood gaan.
mashell zegt
@henkie86: er is natuurlijk nog wel een andere reden voor downsizing. Brandstof is duur in Europa en dus willen we er het liefst zo min mogelijk zinloos van verbranden. Dus willen we steeds efficientere motoren. Efficienter is meer vermogen uit een kleinere motor.
En tja, klimaat verandering. Moreel kun je de afweging niet maken, maar ik weet wel wat de politici zullen kiezen als ze de keuze moeten maken tussen Nederland verdwijnt vanwege een stijgende zeespiegel, of de mensen (niet alleen die langs de snelwegen wonen) sterven een paar maand eerder.
Henkie86 zegt
@mashell: Daar zit hem de crux. Een downsizemobiel verbruikt in de praktijk maar marginaal minder dan een conventionele (of zal ik er maar ouderwetse van maken) auto met vergelijkbare specificaties. Je moet immers de zelfde massa accelereren en dat kost een gegeven hoeveelheid energie. Die benodigde hoeveelheid is niet anders voor een downsizemobiel dan voor een “ouderwetse” auto. En het is niet alsof het rendement van een downsizemobiel over de gehele linie ineens 30% beter is… Enkel wanneer het benodigde vermogen erg laag is (kruissnelheid 50-120) heeft downsizing effect. Immers, je beschikt middels downsizing over een kleinere motor met minder interne weerstanden = beter rendement. Jammer genoeg zijn wij in Nederland voortdurend aan het accelereren en afremmen…
Daarbij hebben we er een handje van om auto’s steeds vadsiger te maken en hoger op hun poten te zetten (yay crossover, hypocrisie ten top in tijden waar ieder laatste beetje rendement aangewend moet worden), waardoor de benodigde hoeveelheid energie om ons in deze misbaksels voort te bewegen alleen maar groter geworden is. Met als resultaat; de middenklasser van nu verbruikt in de praktijk niks minder dan de middenklasser van 20 jaar geleden.
vondick zegt
@Henkie86: Wat dus eigenlijk heel goed voor t milieu is. Er zijn teveel mensen, dus dat wordt langs de snelweg opgelost minder klimaatverandering.
Henkie86 zegt
@vondick: Eens. Geboortebeperking (al dan niet reflectief) is de enige manier om de planeet te redden.
lincoln zegt
@kilum:
Goedzo .. ook de niet-sloemelaars “keihard aanpakken” ..
Anders is het discriminatie ..
cloverleaf zegt
2 miljard auto’s!! Snel aandelen psa kopen. Niet duur die boete, een knaak per auto?
pomoek zegt
@cloverleaf: precies, 2,5 euro boete per auto. Ik zou als PSA zijnde juichend akkoord gaan!
bartteeuwen zegt
@pomoek: jij mag mij ook 2,5 euro boete geven per auto die in je bezit is. Ik zou als jou zijnde juichend akkoord gaan!
lincoln zegt
@bartteeuwen:
Dan blijf je arm .. die gast heeft nog nooit een auto van dichtbij gezien ..
pomoek zegt
@lincoln: Grappig doen als het niet om dode peuters gaat. Het lukt je maar niet.
vondick zegt
@cloverleaf: Hmm… 2 miljard… de grootste autobedrijven produceren zo’n 10 miljoen auto’s per jaar. Stel PSA zou dat ook wegzetten en dat elk jaar sinds mensenheugenis. Dan zouden ze al 200 jaar sjoemelsoftware maken! Nooit geweten dat die gekke Fransen hun tijd zo ver vooruit waren.
Gulli zegt
Wat nou als er blijkt dat Opel ook al jaren heeft gesjoemeld en boetes krijgt. Moet PSA die dan betalen?
lincoln zegt
@gulli:
PSA gaat net als VAG geen cent betalen ..
Wel effe wakker blijven ..
Gulli zegt
@lincoln: trrrrriiiiiiinggggg! Je wekker gaat!
https://www.usatoday.com/story/money/cars/2017/01/11/volkswagen-epa-doj-department-of-justice-settlement/96439678/
Volkswagen Group agreed to plead guilty to weaving a vast conspiracy to defraud the U.S. government […]
The automaker will pay a $2.8 billion criminal fine and $1.5 billion in civil penalties for rigging more than half a million vehicles […]
Ben je wakker?
lincoln zegt
@gulli:
blijf jij maar slapen dan ..
trustmeiamanengineer zegt
2 miljard auto’s?! Nooit geweten dat PSA zo’n gigantische afzet had!….
jochempie zegt
Eeeeeeen Opel is weer van GM.
tarquesh zegt
Een kwestie van afwachten naar het resultaat van de onderzoeken.
Voor mij hoeft PSA niet worden bestraft. Ondanks dat ik niks heb met PSA vind ik het onzinnig om zo’n concern te bestraffen.
Je eigen autoindstrie bellemeren goed te kunnen werken is iets dat er bij niet in kan.
Dan kunnen concurenten zo de bal inkoppen. Daar in Japan bij een autoconcern die begint met een letter T gaat de saki al rijkelijk vloeien, Frankrijk ligd open om veroverd te worden.