Lijkt veel geld en dat is ook zo. Wij weten waar de 12,9 miljard voor infrastructuur in 2023 naar toe gaat.
Meer wegen, betere wegen en veiligere wegen. Dat zijn zomaar drie dingen die wij graag zouden zien. Het is de vraag of de beleidsmakers dat ook vinden. Er is in ieder geval flink veel geld voor infrastructuur uitgetrokken, want er komt bijna € 13 miljard beschikbaar. Dit werd gisteren duidelijk tijdens Prinsjesdag.
12,9 miljard euro voor infrastructuur in 2023
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil Nederland ‘bereikbaar, veilig en leefbaar houden’. Nou, dat is fijn. Ik denk dat heel Nederland dat zou willen. Voor 2023 komt het eerder genoemde bedrag beschikbaar. Het zal besteed worden om snel en veilig naar je werk te kunnen gaan en het schoner maken van het wegverkeer door elektrische auto’s. Tevens zal fietsen gestimuleerd worden en dijken zullen een beurt krijgen zodat we geen natte voeten krijgen.
Concreet zal dit inhouden dat er financiële middelen geïnvesteerd zullen worden. Het meeste geld zal besteed worden aan de hieronder genoemde onderwerpen.
Veiligheid
En dan met name veiligheid op de weg. N-wegen zijn gevaarlijk(er). Daarom investeert minister Harbers € 25 miljoen om deze wegen aan te pakken. Ook na 2023 zal hiervoor geld zijn. In totaal wordt er € 200 miljoen voor vrijgemaakt tot 2026.
Onderhoud
Na een tijdje wordt alles ouder en slijt het. Helaas. Dus de wegen, vaarwegen en het spoor hebben onderhoud nodig. Hier gaat veel geld naar toe. Het komende jaar zal hier 4 miljard euro voor uitgetrokken worden. De verdeling is als volgt: € 1 miljard naar wegen, € 500 miljoen naar vaarwegen en € 500 miljoen naar waterbeheer (zoals dijken). Het meeste geld, namelijk € 2 miljard, gaat naar het spoor.
Bereikbaarheid van woningen
Naar huis kunnen komen zonder lange files is wel zo fijn. In Nederland is er sprake van woningnood en daarom zullen er nieuwe woonwijken verschijnen. Deze woonwijken moeten goed bereikbaar zijn en de infrastructuur moet hieraan voldoen. Hier komt €900 miljoen voor. Het geld zal worden besteed aan nieuwe wegen, het verbeteren van bestaande wegen, fietstunnels enzovoorts.
Milieutoezicht
Uit een onderzoek is gebleken dat het milieutoezicht beter kan. Dit om onze natuur te beschermen en onze gezondheid te verbeteren. Jaarlijks is hier € 18 miljoen voor. Hiermee komt er toezicht dat goed werkt en dat schade moet voorkomen. In plaats van achteraf moeten herstellen.
Dutchdriftking zegt
Ik ben toch wel benieuwd wat er wordt gedaan om N wegen veiliger te maken. Mijns inziens zijn deze hartstikke veilig, maar zijn er af en toe beschonken idioten welke alsnog rare ongelukken creëren. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. De bereikbaarheid van nieuwe woonwijken realiseren is top. Ik zie hier in de randstad ieder laatste plukje landbouwgrond volgebouwd worden, maar men vergeet dat de bewoners ook naar hun werk moeten. De huidige wegen kunnen het absoluut niet aan. Veel file in bebouwde kom dus, en ook veel sluipverkeer.
por100 zegt
Nou dronken idioten zijn een behoorlijke ramp, maar ik ken genoeg N-wegen waar ook op een doordeweekse middag veel ongelukken plaatsvinden met zware afloop. Dat komt omdat een klein stuurfoutje of even afgeleid worden al leid tot op de andere weghelft belanden en frontaal botsen met een snelheidsverschil van 100 (50 km N-weg), 140 (70 km N-weg) of 160km/u (80 km N-weg) is al snel dodelijk. Dus zou niet de focus houden op dronkenschap alleen, maar vooral het ontwerp van een N-weg an sich onder de loep nemen.
Robert zegt
Dat “even afgeleid” zijn is tegenwoordig de grootste oorzaak van alle ongelukken. Met dank aan die k*ttelefoon.
Illustratief: als inwoner van Gelderland lees ik de Omroep Gelderland app voor het regionale nieuws. Een terugkerend item daar, is de 112-live blog. Afgelopen weekend werd er daar vijf keer melding gemaakt van een ongeval waarbij tenminste één automobilist betrokken was. In vier van die vijf gevallen ging het om eenzijdige ongevallen, van automobilisten die op de verkeerde weghelft of juist naast de weg raakten, en eindigden tegen bomen, in sloten of anderszins stuk gingen. Allemaal ‘afgeleid’.
mashell zegt
Bij ons in Overijssel zijn zware ongelukken met jongeren in de nacht van zaterdag op zondag helaas geen uitzondering. Drank en vermoeidheid zijn ook steeds veel voorkomende oorzaken van ongelukken.
luittinke zegt
Hier in het noorden zijn er nog (te) veel N-wegen met tweerichtingsverkeer. Een inhaalactie is dan echt wel gevaarlijk.
Er is al gestart met het dubbelstrooks maken van de rijrichtingen, met een vangrail er tussen, maar er zijn nog vele N-wegen die dat niet hebben.
mashell zegt
Mag je er nog inhalen? In Overijssel en Drenthe mag je bijna nergens op een N weg nog inhalen en op de weinige plekken waar het nog wel willen de mensen nog best wel eens wat risico nemen om eindelijk die trage vrachtwagen/opa/auto met caravan in te kunnen halen.
In Overijssel hebben we de N36 als dodenweg, die is druk met een 100 limiet, veel vrachtverkeer en veel auto verkeer dat dolgraag de toegestane 100 wil rijden, dat niet kan, gefrustreerd raakt en dan gaan ze gekke dingen doen. Misschien kan een verkeerspsychologische analyse die wat aan die frustratie opbouw doet meer bereiken dan nog meer inhaalverboden en middengeleiders.
luittinke zegt
Op de N381 (Leeuwarden – Emmen) zijn er nog stukken enkelstrooks waar je mag inhalen.
En dan krijg je inderdaad die taferelen dat mensen moeten en zullen inhalen.
Ot92 zegt
@mashell En de N48 dan? Daar mocht je tot vorig jaar nog inhalen. Nu mag je nog maar over een klein stukje van 500 meter ofzo inhalen. Ik geef de wegbeheerder geen ongelijk als ik zie hoe sommige mensen proberen in te halen. Sommige doen er langer over dan ik in mijn 1.0 60pk sterke ongeblazen motor…
por100 zegt
alleen de projecten rondom Amsterdam kostten bij elkaar al 32 miljard. En dat was nog voor de stijging van de bouwprijzen. Dus zo heel veel is dit niet en zeker voor veel N-wegen moeten structurele oplossingen worden bedacht om de dodelijke verkeersslachtoffers naar beneden te brengen. Van die 200 miljoen ben je in 4 jaar tijd alleen al de helft kwijt aan administratieve (vergunningverlening en dergelijke) kosten. Dan is er nog geen schop de grond in.
leaper035t zegt
Hadden we in BE maar een dergelijk beleid. Diepe zucht.
Stay Positive zegt
Leuk die foto van de ringweg in Groningen met daaronder de kruising Esperantostraat en Verlengde Lodewijkstraat :)
ar166 zegt
Die overweg is inmiddels al verdwenen, daarvoor is die tunnel in de plaats gekomen, thv de Mediacentrale.
awesome zegt
Good old times. De overweg is verdwenen en de ringweg wordt straks verdiept aangelegd.
mc96 zegt
Geld voor het veiliger maken van N wegen is een goede zaak. Al vraag ik me af of dit bedrag veel zoden aan de dijk zet. Heel veel dodelijke ongevallen of ongevallen met zwaar letsel gebeuren doordat auto’s tegen bomen langs de weg rijden. Dat zijn zeker niet altijd dronken torren of hardrijders. Als je het aantal doden onder bestuurders fors wil verminderen zul je een hele hoop bomen weg moeten halen (en elders nieuwe bomen aanplanten).
PunicaOase zegt
Doordat de VS zijn (vervallen) infrastructuur (eindelijk) gaat opknappen stijgen de prijzen ook flink dus extra geld was sowieso nodig. Overigens vind ik dat we in NL fantastisch mooie/goede wegen hebben. Kom je verder in de wereld weinig tegen..
JanJansen zegt
2 miljard voor het spoor?
Kunnen we niet gewoon ophouden met die bodemloze put.