En dit moet je weten.
Het einde van het jaar nadert en meestal betekent dat een nieuw jaar, in dit geval 1-1-2020, nieuwe regels met zich meebrengt. Regels die de betalende automobilist niet altijd ten goede komt. In dit geval wel goed nieuws voor mensen die geen fan waren van de milieuzone in Rotterdam. Die gaat namelijk verdwijnen. Althans, voor personenauto’s.
Stand van zaken
De beslissing om afscheid te nemen van de milieuzone in Rotterdam werd medio 2018 gemaakt. Het afbouwen gaat in twee stapjes met de tweede stap op 1-1-2020. Sinds 1 juli 2018 mogen benzineauto’s van vóór 1 januari 1992 de stad weer in. Per 1-1-2020 zijn ook oude diesels van vóór 1 januari 2001 weer welkom in de Maasstad. Daarmee doet 010 precies het tegenovergestelde in vergelijking met 020. Waar in Amsterdam juist zoveel mogelijk manieren worden verzonnen om auto’s met verbrandingsmotoren te weren, zet Rotterdam juist de deuren open. Al sinds de invoering van de milieuzone in Rotterdam is er kritiek op het beleid. Met name bezitters van klassiekers die in de binnenstad wonen waren de sjaak.
Nieuwe milieuzone op termijn?
Het is niet bekend of er op termijn een andere vorm van een milieuzone gaat komen voor personenauto’s. Voorlopig is dit niet het geval en kun je per 1 januari met een klassieker -benzine én diesel- boetevrij de stad inrijden. De milieuzone blijft wel actief voor vrachtverkeer. Vrachtauto’s op diesel die niet aan de Euro IV-emissienorm voldoen mogen de stad niet in.
Vermoedelijk komt er op termijn een nieuwe milieuzone in de stad. Per 1-1-2020 mogen gemeenten nog maar kiezen uit twee soorten milieuzones. Aan deze nieuwe soorten voldoet de huidige Rotterdamse milieuzone niet. Keuze één is diesels ouder dan 15 jaar weigeren. Keuze twee is diesels ouder dan 20 jaar weigeren. De huidige milieuzone weigert diesels van 18 jaar of ouder.
Foto: witte Testarossa in Rotterdam. Via @mvdd op Autojunk
pomoek zegt
Prima, maar een beetje vreemd dat de gemeente Rotterdam niet op een van de andere systemen overstapt?
florisje zegt
Dit lijkt mij een stap achteruit, of mis ik wat?
rickthestig zegt
@florisje: Voor de doelgroep van AB is dit goed nieuws.
Ot92 zegt
@rickthestig: Nee joh… het merendeel hier rijd toch op een fiets, daarvoor hebben we nog geen zones bedacht naar mijn weten.
rickthestig zegt
@ot92: Die is er al, bij mij op de oprit… Fietsen is namelijk gezond, daardoor leef je over het algemeen langer, waardoor je totale carbon fotoprint te hoog wordt.
rickthestig zegt
@rickthestig: fotoprint=footprint.
artje zegt
Mooi, de uitstoot van de oldtimer liefhebbers is te verwaarlozen, dat kan je niet ineens verbieden.
De markt zal vanzelf de rest doen, en alle andere afgeschreven niet-liefhebbers auto’s van de markt laten verdwijnen en vervangen door elektro.
mashell zegt
@artje: als het maar goedkoper is dan zijn er opeens een hele hoop “liefhebbers” die een oldtimer importeren uit het buitenland. Zo zagen we een aantal jaar terug opeens zag je heel veel Mercedes W124 in straatbeeld opduiken, je waande je bij tijd en wijle op een taxi standplaats in 1987.
harrie zegt
@mashell:
Ja, maar dat probleem was al opgelost met de veel strenger geworden oldtimer regeling.
seicilindri zegt
@mashell: Als de regering autorijden peperduur maakt worden mensen creatief. Dat kan je de mensen niet kwalijk nemen maar moet je de regelgever verwijten. Of de pannekoeken die op die beleidmakers gestemd hebben natuurlijk. Dat laatste zou echter betekenen dat je nog steeds in een goede werking van de democratie geloofd…….
nietcreatief zegt
@mashell: dat is met de huidige regelgeving niet meer haalbaar. Voor een oldtimer die het hele jaar door gebruikt mag worden moet je er een hebben van 40+. Dat is nogal een toer om die roestvrij en voorzien van onderdelen te houden.
Kwart tarief is voor alles van voor januari 88 of zoiets, maar daar kan/mag je in de winter niks mee.
En ook een 30 jaar oude auto is nogal een dingetje om rijdend te houden. De meeste slijtonderdelen worden zomaar al 20 jaar niet meer gemaakt
O plaat zegt
@nietcreatief:
hangt enorm van merk tot merk af. Indien je een populaire Amerikaan of Duitser hebt kan je van het kleinste boutje tot volledige carrosserie panelen alles gewoon nog nieuw bestellen.
nietcreatief zegt
@shiva: oh gunstig, dus bijvoorbeeld zo’n ouwe 190d is nog prima op de weg te houden?
Ben mijn Alfa’s gewend, daar had ik soms dingen stuk die revisiebedrijven al 10 jaar niet meer innamen. 10 artikel nummers door Google trekken en 3 hits krijgen van leverbare spullen was dan al een verademing.
dondeboer zegt
Lullig voor de mensen die met pijn in hun hart afscheid hebben genomen van hun gekoesterde youngtimers en klassiekers…
rutgerg zegt
Er komt nu een milieuzone voor containerschepen en olietankers gok ik zo
skid zegt
Het invoeren van een milieuzone door een gemeente vraagt om een maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA), zoals de overheid dit vraagt om grotere nationale projecten. De essentiële vraag, wat is het but hiervan? Hoeveel voertuigen worden hiermee geweerd, hoeveel voertuigen zullen überhaupt de stad ingaan en tot welke milieuverbetering leidt dit? Op nationaal niveau stuurt de overheid al aan op bezit van milieuvriendelijke voertuigen, dus in hoeverre zijn alle kosten die gemaakt worden door een gemeente (beleid opstellen, bebording, scanners en handhaving) het nu eigenlijk waard ten aanzien van de maatschappelijk baten. Voor die paar oude auto’s? Die misschien maar een paar km draaien? De APK en onderhoudskosten voor oudere auto’s wieden het “onkruid” er al aardig uit, mijn inziens.
fanboy zegt
@skid: Dat klopt, en ik ben blij dat we niet al die oude gare 190d’s meer zien. Dat waren voornamelijk geen liefhebbers, op een enkeling na.
Maar de overheid is wat meer bezig met CO2 achtige doelstellingen dan steden, die met luchtkwaliteit bezig is.
Wel is er de landelijke fijnstoftoeslag, die hakt er ook al aardig in.
maotje zegt
@fanboy: ik denk ook omdat er op t gebied van milieu mbt de uitstoot al vrij veel bereikt is. Kijk eens naar het hedendaagse wagenpark. Het aantal evs is de afgelopen 3 jr enorm toegenomen. Zo ook de verschoning van het wagenpark door verjonging met auto’s die sownsizing zijn ondergaan. Euro 5 en 6 diesels zijn vrij schoon, mits niet geknoeid met roetfilter of egr. Dus we kunnen wel concluderen dat er op dat gebied flinke stappen zijn gezet in korte tijd en dat zet voorlopig ook nog even door.
Dutchdriftking zegt
Goed bezig 010! Nu maar hopen dat de linkse bolwerken Utrecht en Amsterdam dit voorbeeld gaan volgen……
racerx zegt
Ik had het beleid van 2018 gewoon gehanteerd: ongelimiteerd voor benzine auto’s, maar meurende diesels mochten wegblijven.
niek93 zegt
Eerst de cruise schepen aan de kop van Zuid maar eens voorzien van voldoende walstroom. Denk dat die maatregel meer significant verschil zal maken dan het weren van oudere autos de afgelopen jaren.
bmw2coupeeigenaar zegt
Goed nieuws. Ik zie dit als een grote overwinning voor de petrolheads. Hopelijk zullen andere steden volgen.
Maargoed ik denk dat Rotterdam eerder zorgen mag maken over de uitstoot van schepen die daar aanmeren.
tinustussengas zegt
Zo lang er aan een desbetreffend voertuig een APK met bijbehorende uitstootnormen wordt uitgegeven kan het gebruik maken van de openbare weg, mits natuurlijk daarvoor belasting is betaalt.
Milieuzones zijn daarom grote kolder.
maotje zegt
@tinustussengas: helaas gaat dat niet op. Er staat echt in de wet dat iedere gemeente zijn eigen regels mbt milieu mag invoeren.
evdw zegt
Er klopt iets niet aan dit verhaal want ik mag met mijn diesel uit 1977 gewoon de binnenstad van Rotterdam in en dat is altijd zo geweest.
maotje zegt
@evdw: 40 jr + he. Dan mocht t wel.
evdw zegt
@maotje: Ja dat dacht ik dus ook maar dat vertelt het bovenstaande verhaal niet.
autoriteit zegt
Wat een fijn bericht, eindelijk weer eens een versoepeling van de regels. Hopelijk is de een trend de komende jaren.
autoriteit zegt
@autoriteit: de=dit