De milieuzone, waarbij die smerige trucks zich niet meer binnen de dorps- en stadscentra mogen begeven, lijkt van de baan. Oude, vervuilende bestelauto’s blijven dus gewoon welkom om jonge kinderlongetjes vol te butsen met roet.
Vanaf 2010 zou een groot aantal gemeenten milieuzones instellen, waar oude wagens niet welkom zijn. De nu reeds geflopte minister Cramer (Vrom) heeft daar een dikke streep doorgehaald en meldt dat de maatregel uitgesteld wordt tot zeker 2013, zo schrijft de Telegraaf.
Aanleiding is dat een relatief nieuwe categorie bestelauto’s, verkocht tussen 2000 en 2006, volgens een onderzoek van TNO veel meer stikstofdioxide (NO2) uitstoot dan werd gedacht. Daardoor dreigde de situatie te ontstaan dat oudere bestelauto’s geen vrachtje konden afleveren in de milieuzones, terwijl de meer vervuilende wagens van tussen 2000 en 2006 dat wel mogen.
Ferdinand1 zegt
Van uitstel komt afstel….dom dus.
hanz zegt
ik krab zowiezo achter mijn oren met die mileuzones, als je zoiets dot, doe het dan goed.
wat te denken van al die stinkende stadsbussen? die rijden gewoon door.
scooters op 2 tact ook niet echt fris in de stadslucht..
in Amsterdam de rondvaartboten dan ook maar afschaffen meteen?
je kan nog wel ff doorgaan, maar doe het goed, of doe het niet…
JanC zegt
stadsbussen: 1-op-1 vergeleken met een auto zijn ze meer vervuilend, maar het idee achter een bus is dat er een flink aantal mensen inzitten.
Jochempie zegt
Die ook allemaal kunnen fietsen?
Jesko zegt
@Jochempie: Wat is een fietsen? Is dat waar je moe van wordt? Nee dankje, ik pak de auto. Fietsen… dit is 2009 hoor!
Jesko zegt
*Wat is fietsen? (“een” weg)
AriM6 zegt
Ik denk niet dat zoiets werkt.
Als je ze in de steden niet meer laat rijden , zullen ze vast ergens anders naar toe gaan.
Op die manier verplaats je het probleem.
Of die oude dingen bij ons hier Rotterdam vervuilen , of dat ze ergens in Friesland zitten. Of je het nou in NL of in China doet. Vervuiling is vervuiling, doe je het in NL dat vervuil je eigenlijk gwn de wereld en niet alleen NL.
Dus als ze willen dat ze geen vervuiling meer krijgen van oude trucks dan moeten ze het gwn afschaffen.
autoblogger zegt
PS: oude auto’s blijven dus ook welkom in Amsterdam
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/241644/2009/05/08/Vuile-auto-blijft-welkom-in-de-stad.dhtml
Brun en Dutch zullen er blij mee zijn…
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/26/milieuzone-amsterdam-klimaat-investeringsklimaat
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/27/amsterdam-wat-is-schoon
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/29/amsterdam-en-milieu-luchtkwaliteit-of-economische-belangen
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/08/amsterdam-en-wat-als-het-toch-doorgaat
…
Laurens zegt
Het grootste probleem in die zones.. is de lucht van ongewassen geitenwollen sokken.. doe daar eens wat aan :lol:
AriM6 zegt
“Het grootste probleem in die zones.. is de lucht van ongewassen geitenwollen sokken.. doe daar eens wat aan”
Wat bedoel je daar nou weer mee ?
In de grote steden zoals Rotterdam , Amstedam , Den Haag enzo ruikt het daar helemaal niet naar.
En in de dorpen ruik je eerder koeienschijt dan die geiten gedoe wat jij net zei.
lincoln zegt
@Laurens .. mooi he ..
dat ie zogenaamde natuurvriendelijke bosmongolen altijd een stad verkiezen om in te wonen ..
GOD zegt
@ lincoln
je slaat de spreekwoordelijk spijker diep in de plank. (om maar een beetje wijs te lullen)
Laurens zegt
@lincoln
in de stad kun je je medemens maximaal dwars zitten, volgens mij gaat het de natuurlobby daar meestal om, soort van morele superioriteit :lol:
Citrofiel zegt
Op het nieuws was ook zo’n hippie: Maar het scheelt 40% van het fijnstof als alle oude bestelauto’s geweerd zouden worden, en twee miljoen mensen hebben daar last van! En een milieuzone in stadscentra maken, waar een paar procent van die mensen woont, zou helpen? En 40% minder is nog te weinig voor die mensen? Wat dan? Dan schiet je er dus niets mee op, inderdaad. Lekker bezig!
Een stad moet bevoorraad worden, op een economische manier. Als die vegaburgerliefhebbende astmalijders nu eens elektrische auto’s gaan schenken aan bedrijven, dat zou zijn zoals het hoort. Zelf oplossen waar je last van hebt.
@ lincoln; Jij bent de meest wijze man van Nederland. Het is maar dat je het weet.
AriM6 zegt
LOL @ Lincoln
Jesko zegt
Weet je wat ik een keer gewoon wil doen?
Alle hippies van Nederland uitnodigen in een grote conferentie zaal, voor ze gaan staan, op de microfoon tikken en gewoon zeggen: “Fock jullie, hippies.”
Niet schreeuwend, gewoon heel rustig…. want ik word echt gék van de boomknuffelaars die werkelijk denken dat NEDERLAND een verschil kan maken in de wereld qua vervuiling!
johan zegt
Oudere bestelbusjes zijn vaak niet meer helemaal in topvorm, waardoor ze in de praktijk wel meer rook uitspugen…
Daarnaast is afstel van dit voorstel jammer voor het straatbeeld.
lincoln zegt
onzin preken is altijd gouwe handel ..
of je nu een hippie bent of een geestelijk lichie ..
iets wezenlijks uitvinden doen dat soort lui nooit ..
daar zijn ze stuk voor stuk te achterlijk voor ..
dood en verderf wensen als toekomstbeeld is eigenlijk al te moeilijk voor ze ..
daarom schreeuwen die lui bij voorkeur ..
contraproductief teringvolk ..
Supereikel zegt
Veel commentaren van randdebielen, die werkelijk niets begrijpen van de effecten van uitlaatgassen en fijnstof. Nadenken, wat is dat??
Allemaal niet zo erg want die debielen steken de kop in het zand en of je nu stikt door fijnstof of door zand maakt uiteindelijk niks uit.
mashell zegt
Het schokkende is natuurlijk niet dat de de milieuzones zijn uitgesteld maar dat nieuwere bestelauto’s viezer zijn dan oude. Wat is daar misgegaan?
Jesko zegt
@Supereikel: Ik begrijp prima de effecten van uitlaatgassen, alleen in de huidige wereld moeten we nou eenmaal een economie draaiende houden, dit soort verboden helpt daar niet bij. Denk aan verschillende kleine ondernemers die niet het geld hebben voor een nieuwere schonere bus.
Plus vind ik het naïef dat we in Nederland werkelijk denken een verschil te gaan maken op de wereldkaart der vervuiling. Het enige wat we hier kunnen verbeteren is de luchtkwaliteit in de steden.
Wij arme Nederlanders betalen ons blauw voor een beter milieu, terwijl ze in China het begrip CO2-uitstoot niet eens in de mond nemen. Door grote landen als China, Rusland en Amerika gaat de wereld naar de klote, niet door kleine landen als Nederland.
BananaFlip zegt
Waarom zou je ook met een klassieker het centrum in willen.
Dan ga je toch lekker over landweggetjes en/of bergweggetjes scheuren.
Voor de bestelwaggels wordt dit dan wel een probleem…
JanC zegt
Mooie Mack daar op die foto!