Milieuwappies strike again!!1! Dit keer hebben ze banden laten leeglopen van 43 SUV’s.
Onlangs liet een puik artikel nogal wat stof opwaaien in ’s lands serieuze media. Feit was dat bij een auto evenement een zwik auto’s gesloopt en beschadigd waren. Echter sommige zaken in de berichtgeving zouden niet kloppen, dan wel nodeloos een niet bevestigde link leggen met pro milieu groepen. Het zou bizar zijn om te opperen dat dit gedrag vanuit de milieuhoek zou komen.
Milieuwappies eisen aanval op
Welnu, onze nederige excuses aan Jesse Klaver, Rob Jetten en de hunnen. Vanaf nu zullen we alleen nog berichten over milieuwappies die auto’s slopen als het bewijs helemaal rond is. Zoals in dit geval. Een club milieuwappies heeft namelijk een aanval op 43 SUV’s zelf jubelend opgeëist.
Het gebeuren vond plaats in een van de betere wijken van Boston. Een zelfbenoemde groep klimaatactivisten genaamd The Tyre Extinguishers heeft daar bij 43 SUV’s de banden leeg laten lopen. Of zoals zijn het zelf beschrijven, 43 SUV’s ‘ontwapend’. Juist ja.
Flyers
Los van het leeg laten lopen van banden, liet de groep ook ongevraagd flyers achter op de auto’s. Hierin worden de hardwerkende eigenaren geattendeerd op het feit dat zij hele nare mensen zijn die de planeet vernietigen. De eigenaren zijn niet allemaal overtuigd. De lokale politie geeft aan meerdere aangiftes van vandalisme ontvangen te hebben. Er is een onderzoek ingesteld.
De actie van de Tyre Extinguishers staat niet op zich. Het is een groep die zowel in Europa en Amerika actief is. Het missiestatement is om het wereldwijd onmogelijk te maken in een SUV te rijden. Volgens de wappies ‘verdedigen ze zichzelf’ tegen SUV rijders.
Tutorials
Lidmaatschap van de club is voor iedereen vrij verkrijgbaar. Er zijn ook tutorials beschikbaar over hoe je het makkelijkst een moderne band snel leeg laat lopen. In december voerde de club een gecoördineerde actie uit, waarbij in 18 landen in één nacht bij 900 SUV’s de banden leeg zijn gelaten. Het is dus zeg maar net het Eurovisie Songfestival. Net zoveel wokies, alleen iets minder flamboyante uitdossingen. In plaats van een glitterpak is een zwarte hoody in dit geval een pre.
Mocht je dit nu wel wat lijken, zou je hier lid kunnen worden. Doen?
rfocus zegt
Blijf met je poten van andermans spullen af. De milieu groepering wordt een criminele bende. Doen alles wat verboden is. Als wij als Auto liefhebber te hard rijden worden we gestraft. En flink ook! Gas er op om deze groepering de kop in te drukken.
schuimbekje3 zegt
“your gas guzzler kills”…
jammer dat ik geen amerikaan was, dan had ik kunnen zeggen ” my belgium Herstal Five seveN kills too…”
jaapiyo zegt
Belgian.
gallardogt zegt
@jaapiyo. Hou eens op met het misplaatst gebruiken van het begrip wappie! Een echte wappie vernielt niet andermans spullen. Zoek het eerder richting extinsion rebellion,
katoenboer zegt
Iemand voelt zich aangesproken…
faithnomore zegt
nee, wappies zijn gewoon massamoordenaars door andere idioten te overtuigen dat ze het beter weten dan wetenschappers. Veel minder erg dan op een ventiel te duwen. Ik ben akkoord, wappie is hier volledig misplaatst – al heb ik het gevoel dat mijn reden niet overeenkomt met de jouwe.
mashell zegt
Je wilt toch niet de term wappie als geuzennaam gaan claimen voor iets? Een wappie is iemand die volkomen doorgedraaid is, niet meer voor rede vatbaar is en dan soms ook zinloze onacceptabele dingen doet.
Dat maakt deze banden leeg lopers tot het schoolvoorbeeld van wappies.
Maar er zijn er tegenwoordig heel veel van, je ziet ze links en (vooral) rechts van het politieke spectrum. Gele hesjes, extinction rebellion (hun vliegveld acties), heel erg woke mensen, anti woke mensen, complot denkers zijn allemaal echte wappies. En dat moeten we keihard aanpakken want ook normale mensen die bijvoorbeeld tegen windmolens protesteren of farmers defense force bedienen zich tegenwoordig van wappie technieken.
faithnomore zegt
Hmm. Ik koppel de term concreet aan antivaxxers, of misschien iets ruimer, alles wat science denial is. Had het nog nooit ruimer gehoord eigenlijk.
Computer Freak zegt
Buiten klimaat en uitstoot om zijn die dingen ook waardeloos met hoeveel ruimte ze in beslag nemen op parkeervakken, hoe slecht ze zijn bij een verkeersongeluk (voor de tegenpartij), hoe weinig je ziet als je naar buiten kijkt en hoe gemakkelijk ze fietsers en voetgangers neermaaien.
Het zijn oprecht ikke-ikke machines. Ik keur vandalisme niet goed. Maar ik wil wel graag een maatschappelijk debat of we niet helemaal de verkeerde kant op gaan met onze auto keuze.
toniominestrone zegt
Een maatschappelijk debat? Ikke-ikke machines zijn die godvergeten bakfietsen die te pas en te onpas de weg over schieten.
El_Bastardo zegt
Over smaak valt te twisten, maar als iemand zijn geld aan een grote auto wil uitgeven omdat hij dat gaaf vind? Waarom niet?
Echt ikke ikke gedrag is dat je iemand anders gaat vertellen wat jij vindt wat die ander moet doen.
Ik wil dus jij moet.
Die persoon die de banden laat leeglopen is een grotere egoist dan diegene die in de auto rijdt.
Tja..
Computer Freak zegt
In een samenleving leef je samen. Als iemand een SUV koopt heeft dat gevolgen voor ons allemaal. Vandaar dat je daar afspraken over maakt. Bijvoorbeeld door bepaalde zaken omtrent voetganger veiligheid verplicht te stellen. Of het gebruik van knipperlichten te verplichten.
De VS is een voorbeeld wat er gebeurd als je doorschiet in individualisme. Daar moet je kind een kogelwerend vest aan naar school.
El_Bastardo zegt
Daar raak je dus wel de kern van het probleem.
De samenleving heeft allang besloten dat SUV’s acceptabel zijn.
Er is alleen een klein groepje dat met dwang toch probeert hun zin door te duwen – ogenschijnlijk omdat ze denken de wijsheid in pacht te hebben.
En daar gaat het mis.
roadster zegt
SUV’s nemen niet meer parkeerplek in dan vergelijkbare “gewone” auto’s. Bijvoorbeeld een X5 is niet groter dan een 5 serie, een ML niet groter dan een e-klasse. Alleen hoger. En zolang er geen vliegtuigen tegenaan vliegen, zijn ze niet te hoog. En het zicht rondom is zeker niet minder.
Of het bij aanrijdingen gevaarlijker is, ligt maar aan de situatie. Ik heb eens een hond aangereden die vlak voor me de straat op rende. Doordat ik in mijn vader’s, hoog op de wielen staande SUV reed, kon de hond het zonder verwondingen navertellen. Ik was toen blij dat ik niet met mijn eigen mx-5 was, met zijn lage neus. Dan was het slechter afgelopen.
Computer Freak zegt
Bij fileparkeren maakte de lengte zeker uit, je kunt dan minder auto’s kwijt langs de weg. En bij naast elkaar parkeren zorgt de breedte dat je soms niet meer uit kunt stappen of überhaupt niet kunt parkeren. Een BMW X5 is 26 centimeter breder dan een MX5. En zelfs 41 centimeter breder dan mijn auto.
SUVs zijn gevaarlijker bij aanrijdingen. Er zijn internationaal tal onderzoeken geweest en ze rijden én meer voetgangers aan én de gevolgen zijn groter. Ondermeer door de grotere dode hoek, hoger gewicht en hogere motorkap (en daardoor grotere grille).
hotze zegt
‘k heb de indruk dat gij een “wappie” zijt 😂
faithnomore zegt
Laten we effe heel eerlijk zijn. “Wappies” zijn in essentie wetenschapsontkenners. Die zullen dus uiteraard veel meer in het pro suv kamp zitten dan omgekeerd
werf76 zegt
Lezen blijft moeilijk. Hij maakt een vergelijk met een x5 –> 5 serie sedan/station. ML –> E-klasse
Dan kom jij aan met je mx5. Wat moeten gezinnen met zo’n skelter?
Vrachtwagens zijn ook gevaarlijke dingen. Nog veel groter dan SUV.
Sowieso is verkeer gevaarlijk. Zeker wanneer partijen met andere zaken bezig zijn dan met verkeer.
faithnomore zegt
Daar bestaan genoeg cijfers over hoor. Suvs zijn wel degelijk gevaarlijker dan normale ouders naar alle vormen van andere weggebruikers en ik bepaalde gevallen ook de inzittenden
z3cabby zegt
Een maatschappelijk debat is tegenwoordig een dag lang roeptoeteren op een artikel online waar iedereen zijn pros en cons uitkotst. Volgende dag weer een nieuw debat over totaal iets anders.
Gelukkig hebben we AB, dat zijn bestaansrecht min of meer aan dat fenomeen ontleent.
Of ga jij serieus op je werk, in de kroeg en op elke verjaardag waar je komt de discussie aanzwengelen over dat je SUV’s zo groot, gevaarlijk en egocentrische dingen vindt? Hou toch op. Next.
sportevo zegt
Je zou hetzelfde kunnen zeggen over het gros van de auto’s die verkrijgbaar zijn. Wat is het nut van een 2-zits coupé? Neemt in principe net zoveel ruimte in als een sedan/touring maar je kunt er maar met zijn tweeën inzitten. Wat is het nut van een Ferrari, McLaren of Lamborghini met 700+ ok? Met een simpele 1 liter 3 cilinder kun je ook een rondje rijden en ook meer bagage meenemen.
faithnomore zegt
Volledig akkoord.
grandmasterb zegt
Geklets, 1 normale SUV bezet 1 parkeervak, dat is net zoveel als de kleinste normale personenauto
marcomanta zegt
Vroeger werden je handen eraf gehakt…. Lekker anoniem onschuldige mensen op kosten jagen en aggressie kweken richting de milieuwappies, nee dat schiet lekker op.
theghost zegt
In plaats van dit milieuwappies te noemen zou het verstandiger zijn dit soort organisaties gewoon te benoemen voor wat het zijn: Een bende criminelen.
Dat je op komt voor het milieu is prima, maar de wet overtreden om je punt te maken is complete onzin. Ik rijd (gelukkig) geen SUV (Dat stel ik zo lang als ik kan uit), maar als iemand met z’n gore poten aan mijn auto komt probeer ik alles wat maar kan om je te (laten) straffen op elke mogelijke manier.
tortuga zegt
Weten die milieu tockies dat nieuwe banden nog meer co2 betekend?
Extra huur autos vervangwagens enz…?
En zelf in een auto tot daar komen terwijl je voor de tv had kunnen zitten
doublechevron65 zegt
Waarom huur auto’s of vervangend vervoer? Gewoon ff oppompen, hebben ze meteen een sportief dagje!
p993 zegt
Maakten ze de banden ook kapot dan?
Laten leeglopen is toch iets anders. Even de compressor eraan en we zijn weer vertrokken!
Volvo_440_turbo zegt
Ik denk eerder dat die activisten gewoon jaloers zijn omdat ze niets bereikt hebben in het leven, ik denk dat Jeremy Clarkson daar ook eens aan uitspraak heeft over gedaan.
Gelukkig ben ik niet jaloers, als mensen willen pronken met een grote lompe wagen, dat is hun zaak, op mij maken ze alvast geen indruk, dat zouden ze wel doen moesten ze een échte (liefhebbers-)auto kopen zoals enkele van mijn oud-studenten die met héél begeerlijke Porsches rijden en een andere die met een Audi TT RS rijdt om enkele voorbeelden te geven.
faithnomore zegt
Mja dat is hoe jij er naar kijkt als autoliefhebber. Maar als ik kijk naar mijn minder auto minnende vrienden is het wel heel duidelijk dat een suv een status symbool is en dat dat dus blijkbaar belangrijker is dan het rijden zelf ( want laten we eerlijk zijn, daar is een suv niet goed in). Ook bestaan suvs tegenwoordig in alle budgetten.
Maar wat ik als autofan vooral vond is dat een sportwagen wel degelijk nut heeft, misschien geen rationeel nut, maar het ding is wel degelijk gebouwd om bepaalde kwaliteiten te hebben. Terwijl een suv enkel en alleen gebouwd is om de buurman het gevoel te geven dat je voertuig bepaalde kwaliteiten heeft.
Bij mij is het zeker geen jaloezie. Ik heb een paar maanden geleden zelfs een x5 45e getest omdat die fiscaal dik in orde is (België), ruimte heeft EN de magische b58. Maar dat viel zo hard tegen. Rijdt als een busje – en dat is dan de droomauto van de gemiddelde medemens… nu ben ik naar ander merk gegaan. Bmw had me kunnen hoonden met een 545e touring, maar die bestaat niet.
CYBRTRK zegt
”Maar wat ik als autofan vooral vond is dat een sportwagen wel degelijk nut heeft, misschien geen rationeel nut, maar het ding is wel degelijk gebouwd om bepaalde kwaliteiten te hebben. Terwijl een suv enkel en alleen gebouwd is om de buurman het gevoel te geven dat je voertuig bepaalde kwaliteiten heeft.”
Als je in dit verhaal de SUV en sportwagen omdraait klopt het verhaal nog steeds, het is maar net hoe je er naar kijkt
faithnomore zegt
Neen. Een suv is een alsof off-roader. Het enige “positieve” dat je er over kan vertellen is misschien een hogere zitpositie. Marcher kan niets dat een normale station niet veel beter of worst case even goed kan. Dat kan je van een sportwagen toch niet zeggen?
roadster zegt
In GB hebben 2 activisten van Stop Oil ruim 2,5 jaar celstraf gekregen voor “causing a public nuisance”, omdat ze een brug hebben geblokkeerd. Dus het kan wel (maar natuurlijk niet in NL).
legion1349 zegt
Zolang jullie over wokies praten juich ik deze acties 100% toe.
flow82 zegt
Ik hou het liever op klimaatterroristen. Walgelijk volk.
Fernando zegt
De meeste werken niet, kunnen dus weinig geld uitgeven waardoor ze zich vervelen en hun jaloerse frustraties op auto´s van onbekende gaan afreageren.
pomoek zegt
je “gelijk” halen bijna een maand na dato. Moet je wel 5.500 km voor reizen. Maar het is gelukt. Gefeliciteerd.
Wolflow zegt
Ze zouden die vandalen zelf leeg moeten laten lopen.
Griffin zegt
In de US kan je dit soort vandalisme weleens een acute loodvergiftiging opleveren. Daar kan je wel op wachten als ze doorgaan denk ik…