Het B rijbewijs is binnenkort goed voor 4.250 kg in plaats van de 3.500 kg die nu geldt. Goed nieuws voor milieuvriendelijke busjes!
Het zal jullie niet zijn ontgaan dat auto’s zwaarder en zwaarder worden. Bij het horen van het leeggewicht van de Renault 5 E-tech electric (die nu staat te schitteren op de Salon van Genève 2024) waren we niet eens heel erg verrast. Volgens Renault was het minder dan 1.500 kg en uiteindelijk ligt het tussen de 1.350 en 1.450 kg. Dat vinden we tegenwoordig acceptabel voor een kleine elektrische hatchback.
Auto’s zijn tegenwoordig veel veiliger en luxer dan voorheen, waardoor het gewicht hoger licht. De grootste boosdoener is natuurlijk de accu. In veel gevallen zijn de milieuvriendelijkere alternatieven veel zwaarder dankzij het batterijpakket. De energiedichtheid van een accu is namelijk 17 kleiner dan bij benzine, dus je hebt een enorme accu nodig voor zelfs een klein beetje actieradius.
Milieuvriendelijke busjes mogen 750 kg meer wegen
Bij een A- of B-segment maakt het voor de wetgeving niet uit, maar aan de bovenkant van het segment (qua formaat, niet zozeer qua prijs) kan het problemen gaan geven. Zo ook in het geval met campers en bedrijfswagens (waar campers vaak op gebaseerd zijn). Tot voor kort was het maximumgewicht van 3.500 kg geldig voor rijbewijs B, maar nu heeft de EU ervoor gezorgd dat dat wordt opgehoogd naar 4.250 kg. Dit betekent niet dat je ineens een auto voor van 4 ton kan rijden met je B-rijbewijs.
Het gaat in dit geval om alle campers en om elektrische busjes, die mogen nu 750 kg meer wegen. Betekent dat je nu een superzware camper kunt kopen en rijden? Nee, niet helemaal. Het Europese Parlement heeft zich hierover uitgesproken. Dus het gaat gebeuren, maar moet nu door een administratieve molen. Pas na de Europese verkiezingen (in juni dit jaar) zal men aan de slag gaan met de ‘Vierde Europese Rijbewijsrichtlijn’. Het is wel bekend wanneer deze van kracht gaat: 2028. Overigens kan een land deze regelgeving aanvullen met eventueel een theoretische cursus of praktijkexamen.
Ook voor bedrijfswagens
Dat lijkt een eind weg en dat is het ook. Het is op zich wel prettig voor ‘de markt’ om te weten wat de regelgeving op langere termijn gaat zijn. Met name elektrische campers zitten snel in de gevarenzone omdat deze met een kleine accu al richting de 3.500 kg gaan of daarboven zitten. Met de nieuwe aanpassing van de rijbewijsrichtlijn is de elektrische camper ineens een stuk interessanter.
Er is overigens wel een minimale voorwaarde en dat is dat de bestuurder minimaal twee jaar een geldig B rijbewijs dient te hebben. Overigens geldt de regel ook voor reguliere bedrijfswagens, niet alleen voor campers. Dat is goed nieuws voor bedrijven die willen verduurzamen en meer elektrische bedrijfswagens in de vloot willen hebben. Als alle chauffeurs andere rijbewijzen moeten gaan halen, gaat dat iemand veel geld kosten.
Het gaat niet alleen om milieuvriendelijke kampeerders en koeriers in 4 ton wegende busjes. Ook mogen 17 jarigen straks in een vrachtwagen om het vak alvast een beetje te leren. Het gaat nog gezellig worden op de wegen!
Robertoo zegt
Volgens mij staat heel bedrijfswagen-bezittend NL op z’n achterste benen omdat deze regeling tegen elke verwachting en logica in juist is afgelopen per eind 2023. AB fact check please! Pro-4250kg-lobby is welkom!
https://www.automotive-online.nl/management/overig/2023/09/27/rijbewijs-b-straks-niet-meer-voldoende-voor-zware-elektrische-bestelbussen/
Flutterbear zegt
Vervalt hiermee dan ook het (ongeremde) trekgewicht van 750 kg voor deze bussen? Want dan vind ik het wel logisch, waarom zou het extra gewicht wel op een extra as mogen..
kennone zegt
Die regel hanteert de bestuurder denk ik zelf al als ze zonder laadstop op de bestemming 150km verderop willen komen.
Flutterbear zegt
Gewicht heeft daar weinig invloed op. Het gaat met name om de luchtweerstand die ruk is van een aanhanger, echter is de luchtweerstand van een bus ook gigantisch.
Houthakker zegt
Zou handig zijn als dit ook voor gewone dieselcampers zou gelden aangezien er vaak maar 400 kgs laadvermogen overblijft, en daar moeten de bestuurders nog vanaf
sabrerator zegt
Gaat dit ook voor de personenwagenversies gelden?
Met name de taxisector zit daar met smart op te wachten, en dan heb ik het over contractvervoer met rolstoelbussen. Die hebben nu een bereik van 100km door het hoge gewicht en daardoor kleine accu.
audirs3 zegt
Lekkere stemmingmakerij weer: de accu energiedichtheid is misschien 17x kleiner dan benzine, maar een ICE kan nooit 90% efficiëntie uit die brandstof halen (zoals een EV wel doet). Ligt nooit op meer dan 30%. Dus je hebt 1/3e minder energie nodig voor een EV. Hou je inderdaad nog steeds een energiedichtheid over die 6x slechter is, maar dat staat dan wel tegenover dat een electromotor veel lichter is dan een verbrandingsmotor, kardanas en versnellingsbak. Al met al heb je, met een “goed” ontworpen EV, nauwelijks extra massa nodig. Vergelijk maar eens het gewicht van een Model S Plaid tegenover de BMW M5, de Tesla is lichter!
Flutterbear zegt
Tesla is vrij uniek daarin. Andere merken zijn aanzienlijk zwaarder. Een Taycan is bijvoorbeeld met bijna 2400 kg ongeveer hetzelfde als een Model X of EV9.
MarcoM zegt
Lang leven onze overheid….