Tussen Rotterdam en Amsterdam heerst een altijd latente vete. Rotterdam met zijn schitterende skyline is een moderne stad met wereld allure en in het authentieke Amsterdam kun je altijd zo geweldig stappen. Ik zal de verschillen verder niet uitkauwen, want deze zijn er legio.
De Rotterdamse en Amsterdamse kampen weten elkaar over een weer altijd goed te bestoken met argumenten waarom de ene stad beter is dan de andere. Wat ik persoonlijk wel weer erg opvallend vind is hoe Rotterdam gehoor geeft aan het milieuvraagstuk en hoe dat verschilt van de Amsterdamse aanpak. Zoals we deze week vernamen gaat Gemeente Amsterdam de auto’s de stad uit pesten door in heel Amsterdam het allerhoogste parkeertarief in te voeren (waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor schone auto’s).
De Stadsregio Rotterdam pakt het milieuvraagstuk net iets subtieler aan en werkt aan een subsidieregeling die het voor pomphouders interessanter moet maken om de milieuvriendelijkere bio-ethanol (E85) brandstof aan te bieden. Hierdoor kan de prijs voor de consument aanzienlijk omlaag.
Op dit moment kan alleen nog maar bij een tankstation van ArgosOil aan de Colosseumweg in Rotterdam-Zuid E85 worden getankt voor 1,91 euro per liter, terwijl Euro 95 op moment van schrijven 1,44 euro per liter kost. Door de regeling moet het aantal pompstations dat E85 aanbiedt flink stijgen in de regio Rotterdam. De bedoeling is om hier al na de zomer mee te beginnen en er het eerste jaar 150.000 euro voor uit te trekken.
Uiteindelijk wordt de subsidie ook verstrekt met onze belastingcenten, maar ik vind de benadering van Rotterdam een stuk vriendelijker en positiever ingestoken dan de aanpak van Amsterdam (via: bovagkrant).
Def Tovertor zegt
met een prijsverschil van 50 eurocent kan ik mij niet voorstellen dat biobrandstof tegenswoordig verkocht wordt. of wel?
w0o0dy zegt
volgens mij kun je niet zomaar in iedere auto E85 gieten omdat de benzineledingen (en nog wat andere kunsstof onderdelen die in aanraking komen met de brandstof) vaak niet bestand zijn tegen de ethanol in de brandstof……. wel jammer want het loopt goed met wat ehtanol.
g zegt
dus 47 eurocent meer betalen om milieuvriendelijk tezijn hahah,ik kom vaak in duitsland en daar is de e85 vele malen goedkoper dan de e95,doet me meer denken aan bestolen worden waar je bijstaat tekijken,belachelijk dit zeg
Oul@ zegt
Alles is beter in Rotterdam behalve het voetbal :)
50 eurocent meer betalen om milieuvriendelijker te zijn? Maak het dan 50 eurocent goedkoper dan de reguliere benzines!!!! Zo wordt het ook nooit iets.
mashell zegt
Dus de stadsregio Rotterdam gaat subsidie geven omdat de landelijke overheid de accijnzen hoog houdt. Een beetje vest zak broekzak. Maar goed, ze doen wel wat. Dat kun je van het minsterie niet zeggen, daar horen we alleen mooie woorden van.
Bart zegt
E85 is niet schoner als je de winning van de bio ethanol er bij neemt. Alleen de verbranding is schoner.
Kevski Style zegt
Mensen: Who gives a shit about schoner? het enige waar het mij om gaat is dat dit meer vermogen oplevert. Met de benzineleidingen heb ik er al rekening mee gehouden. Het enige wat nog rest is het landelijk invoeren en die prijs gelijktrekken met 98….
Emiel zegt
Tiefus wat is die grafzooi duur.
Overigens die hele milieu discussie begint me enigzins de strot uit te komen, ik bedoel het is goed dat erover nagedacht wordt, maar zoals het nu gaat loopt een beetje de spuigaten uit. Vroegah reed iedereen een golf 1.6d en ik ben er vrij zeker van dat een enzo of een hummer minder uitstoot veroorzaakt.
Ik zou voorstellen die oude barrels van de weg te halen en de fabrikanten het leven wat minder zuur te maken, anders blijft er niets over behalve herinneringen aan lang vervlogen tijden, toen we nog een kaakje bij de ranja kregen en dan na sesamstraat lekker door moeders ingestopt werden! Heerlijk waren die tijden.
Kevski Style zegt
@ emiel:
Vrij zeker? Think again! Co2 is een restproduct van verbranding. Dit is ten alle tijde aanwezig, en hangt puur samen met het benzineverbruik. Oftewel, meer verbruik is meer Co2.
Kijk je naar Co wat giftig is maar niet schadelijk voor het milieu/broeikaseffect (voor zover Co2 dat wel is, want daar geloof ik ook niet veel van) dan is dat bij oudere auto’s wel hoger….
Emiel zegt
@ Kevski Style
Je hebt gelijk… my bad… maar ter mijn verdediging een oude golf heeft zo meer schade veroorzakende zaken, lees roetdeeltjes en dergelijke zeker door het gebrek (vaak) aan een katalysator.
Hoe dan ook het gaat mij meer om het gezeur over het milieu de laatste tijd het lijkt erop dat wij in het rijke westen gaan opdraaien voor de kosten van het verbeteren van het milieu terwijl de ‘nouveau riche’ van deze wereld (China, Japan etc.) de wereld het ergst vervuilen met hun kolen gestookte economie die maar door dendert. Ik vind het krom om dan hier zo veel te gaan investeren in een verbeterende effectiviteit terwijl wellicht met minder geld er in andere delen van de wereld de vervuiling met veel grotere stappen terug kan worden gedrongen.
rico_d zegt
juist iedereen aan de E85, wat zou betekenen dat er meer formaldehyde en acetaldehyde in de lucht gepompt word, lekker aan mondkapjes..
Maarten zegt
Naar mijn mening is het enige voordeel van bio-brandstoffen (tevens ook hybrideauto’s, brandstofcellen,…) dat onze maatschappij minder afhankelijk wordt van de olie die we moeten invoeren.
Dit kan een voordeel zijn in het heden en de toekomst: minder prijsstijgingen door oorlogen in het midden-oosten en als de olie binnen x aantal tijd opgeraakt of moeilijker wordt om te winnen hebben we reeds betaalbare alternatieven.
Citrofiel zegt
Ik houd me buiten de discussie of ethanol goed of slecht is, want ik weet er niet genoeg van, maar ik weet wel dat dan meer mensen een auto gaan kopen die geschikt is voor bioethanol (volgens mij nu alleen Ford, Saab en Volvo), want gewone auto’s zijn, zoals W0o0dy al zei, niet geschikt daarvoor. Ik wíl alleen niet meer Fords, Saabs en Volvo’s! :? ;)
de sjonnies zegt
Volgens mij ligt de brandstofcel binnen handbereik maar zijn er krachten, groter, veel groter dan politieke, die dit momenteel nog tegenhouden.
Als je naar de geschiedenis kijkt zie je dat mensen alleen in een crisis situatie
bereid zijn te veranderen, reken de benzine prijs is terug naar de oude Gulden en zet die prijs op iedere benzine pomp, het gevolg zou revolutie moeten zijn, maar omdat we het allemaal (te) goed hebben gooien we als ezels de tank maar weer vol !
Enig idee hoeveel kwartjes ik nog van Mijnheer Kok krijg ?