De milieuridders van D66, GroenLinks en ChristenUnie willen graag goedkoop parkeren.
Het is niet makkelijk om groen te zijn, zo zei Kermit al. Maar om een beetje groen te lijken, is tegenwoordig niet eens zo moeilijk meer. Althans, niet als je een beetje een goede baan en een nog beter inkomen hebt, in een industrie waar veel subsidie naartoe gaat. Dan regel je namelijk gewoon zo’n dikke vette Audi e-tron GT, Tesla of Taycan. Qua auto lever je niet of nauwelijks in ten opzichte van een benzineslurper. Maar je kan jezelf wel een lekker groen imago aanmeten. En met alle subsidies, vrijstellingen en zonnepaneeltjes, is het nog lekker voordelig ook.
Maar, het kan natuurlijk altijd voordeliger. Vandaar dat er onlangs in de tweede kamer een voorstel is gedaan om parkeertarieven voor EV’s te verlagen. Dat moest dan gebeuren via een wijziging van de gemeentewet. Na de wijziging zouden verschillende tarieven gerekend kunnen worden voor een parkeerplek afhankelijk van de krachtbron is de auto. Het voorstel werd ingediend door CDA bons Vivianne Heijnen.
De groene rakkers van D66, GroenLinks en ChristenUnie waren voorstander om de in dikke EV’s toerende achterban nog wat voordeeltjes te geven. Echter de rest van de oppositie (los van GroenLinks dus) en regeringspartijen VVD en -saillant detail- CDA, waren tegen. Het proefballonnetje werd daarmee afgeschoten. Uiteraard werden er weer mooie teksten opgetekend.
RTL quote onder andere de PVV met het ronkende ‘Teslarijders krijgen al meer dan genoeg voordeeltjes, zoals een aanschafsubsidie voor hun auto en subsidie op zonnepanelen’. DENK houdt op een ‘a-solidair en asociaal voorstel’. En de altijd vooruitstrevende SGP komt scherp uit de hoek met een ‘we voelen er niets voor om dure auto’s gratis te laten parkeren’. Heerlijk.
Voorlopig komt er dus geen discrimasjie op het parkeerveld. Waarvan akte.
Dutchdriftking zegt
Dan laat ik de diesel toch met draaiende motor en alarmlichten aan staan?
AudiRS zegt
Prima. Stap ik in en zet ik hem even voor je op een parkeerplaats. Ergens.
autodrome zegt
Dan neem je de boete voor de mileuzone?
audirs3 zegt
Het voorstel was alleen om gemeenten de mogelijkheid te geven om zuinige auto’s een voordeel te geven. Nu kan een gemeente dit niet, zelfs al zou deze op democratische wijze gekozen gemeenteraad dat wel willen. Ik ben er niet voor, maar dit is natuurlijk super slecht voor onze democratie.
kniesoor zegt
Kennelijk beschouwt de landelijke overheid dit als een thema, waarover ze zelf de regie wil houden en/of vindt, dat dit landelijke uniformiteit behoeft. Zoals ook met meer thema’s. Mij niet duidelijk waarom dat “natuurlijk super slecht voor onze democratie” zou zijn.
mashell zegt
De grondwet zegt dat er in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden. Dat maakt niet alleen verschillende parkeertarieven een beetje twijfelachtig het maakt ook dat dit iets is dat niet tussen gemeenten zou mogen verschillen. Dus overal EV’s voor half parkeergeld of nergens. Dit is gewoon niet iets waar gemeenten beleidsvrijheid zouden moeten hebben.
doublechevron65 zegt
Gewoon auto’s uit de binnenstad verbannen, ziet het er allemaal direct een stuk mooier uit!
Computer Freak zegt
Ik woon in een gemeente met een autoluwe binnenstad en ik vind het geweldig. Aanwonende kunnen er nog steeds komen maar het dagjesvolk mag buiten de ring parkeren en lopen. Veel rustiger zo en er zijn een hoop parkeerplekken geschrapt en vervangen door fietspad, bredere stoepen en perkjes.
hotze zegt
Zouden ze in Amsterdam eens moeten doen, maar dan blijven de hordes winkelaars echt wel weg. Die zijn te beroerd om een stukje te lopen of de tram/metro te pakken.
Lijkt mij ook dat het plan is bedacht om lui met een dikke stroombak weer een extra voordeeltje te geven. Gewoon minderen dat parkeren in de binnenstad.
Benny_Weisz zegt
Als ik kijk naar hoeveel houderschap belasting ik per kwartaal moet betalen voor mijn 6-cyl diesel en hoeveel accijnzen ik wekelijks bij de pomp achterlaat, dan zou ik elke keer als ik in Amsterdam parkeer, persoonlijk van Mevrouw Halsema een BJ als dank moeten krijgen…..
Gelukkig kom ik nooit in dat kutdorp
smultie zegt
Hartverwarmend om te zien dat jullie je steentje bijdragen om Nederland nét dat beetje kutter te maken door lekker mee te polariseren met termen als “milieuridders” en “groene rakkers”.
Lekker bezig
jaapiyo zegt
Dank 👊🏼
racerx zegt
Hahaha stel je voor zeg. Durf je je boom nog wel los te laten om een rondje door de wijk te lopen nadat AB de term linkse rakker publiekelijk heeft gebezigd? Ik weet niet of ik dat zou durven als ik D66 had gestemd hoor.
iphonistvongates zegt
Erg jammer aan de ene kant want discriminatie heeft deze monarchie groot gemaakt (quote Petrus Balkenende; VOC-mentaliteit). Als er geen verschil meer zichtbaar/meetbaar is in een maatschappij hoe moeten we dan omgaan met afgunst en jaloezie. Hoe kan ik zeker weten dat ik het (veel) beter heb met mijn benzine gestookte automobielen dan de hippie EV-ers. Moet ik mijn ambities dan maar helemaal gedag zeggen? Heb ik binnenkort antidepressiva nodig om normaal te functioneren?
horza zegt
Dus eerst mogen ze al lekker laden op gunstige plekken (bij de ingang van een winkelcentrum bijvoorbeeld) en dan ook nog genieten van goedkoper parkeertarief??
Sommige mensen kunnen zich simpelweg geen elektrische auto permitteren 🤷🏻♂️
mashell zegt
So what? De meeste mensen kunnen zich ook geen zescilinder auto permitteren.
Overigens mag je met je EV niet overal vooraan parkeren, in Tilburg moest ik laatst door een krappe half lege parkeergarage zes verdiepingen omhoog rijden omdat de laadpalen op het dak waren. Die laadpalen zijn uit technische redenen dicht bij het gebouw (kortere kabels) of vanwege brandveiligheid dicht bij de ingang of juist op het dak. Niet om EV rijders een privilege te geven, de afgunst is dus (zoals meestal) ongefunfeerd.
racerx zegt
Vreemde kijk op zaken door die zescilinder erbij te betrekken, die snap ik even niet. Het gaat erom dat je in de positie bent om een EV te rijden, dat is momenteel gewoon een luxe. Ook nog eens minder parkeergeld betalen is dan wel een beetje krom. Dit terwijl personen die juist nu in de problemen zitten dan meer parkeergeld moeten ophoesten dan personen die het lachend kunnen betalen. Het is alsof dergelijke partijen denken dat EV rijden een financieel onafhankelijke keuze is die iedereen zou kunnen maken, dat is het dus niet. Uitzonderingen zijn er altijd, maar als jij in een huurflatje woont zonder oprit en zonnepanelen en net een polo’tje van een rooitje kan betalen… dan zou dit wel een wrang voorstel zijn.
Ik zou er persoonlijk niet mee zitten, wij bezitten in totaal 18 cilinders en ik wil bewust nog geen EV. Voor lui zoals ik zou een dergelijk wetsvoorstel inderdaad hout snijden, maar dat betreft echt een dikke minderheid. Vwb je laadpaal argumentatie: die kan ik inderdaad wel volgen tot op zekere hoogte, maar geldt echt niet voor iedere locatie: soms zijn ze ook gewoon gunstig gekozen om te kunnen laten zien dat ‘groen’ rijden ook op andere vlakken loont. Moeten ze er wel even een bordje bij zetten dat je er ook echt alleen met een EV mag parkeren trouwens…
mashell zegt
Veel mensen hier dromen van een zescilinder maar kunnen zich dat ook niet veroorloven en van een nieuwe auto kunnen de meeste mensen alleen maar dromen, zelfs al zouden ze zoveel spaargeld hebben dan is het rationeel gezien onverstandig, zo is het leven nou eenmaal.
Vergeet ook niet van veel EVs auto’s van de zaak zijn, gewoon een arbeidsvoorwaarde dus. Een EV (of eender welke auto) als status symbool of luxe beschouwen is gewoon flink gezocht.
Ik rijd sinds 2020 EV, omdat de tijd er rijp voor was, omdat ik veel meer EV auto kreeg voor hetzelfde geld en omdat het naar mijn mening lekkerder rijdt dan een verbrandingsmotor auto.
Ik ben ook helemaal niet voor lagere parkeertarieven voor EV’s, hoef ook helemaal niet de laadpalen vooraan te hebben. Gelijke behandeling zoveel mogelijk.
Hubert zegt
Wat een bull shit.
Laat ze lekker met de autopilot rondjes rijden door de stad terwijl die gasten aan het winkelen zijn.
Dan hoef ik minder lang naar een parkeerplek te zoeken en verminder dus de uitstoot van mijn bezineslurper.
powerblue zegt
Eigenlijk zou je met een suv of iets met een grote benzinemotor korting moeten krijgen als je parkeert? De milieuridders willen immers minder uitstoot, dan is de beste optie het stilzetten van zulke auto’s te subsidiëren.