Milieurakkers die ageren tegen een docu van een Bernie Sanders-aanhanger. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest!?!
Bij het beeld van een Amerikaan met een huis in de rijke buurt van New York die graag een petje draagt en boude claims de wereld inslingert, denk je wellicht aan Donald Trump. Doch er is nog iemand die aan de omschrijving voldoet, maar die tegelijkertijd een diepe haat voelt voor de Amerikaanse POTUS. We hebben het dan over vermaard docu-maker en bekend brulboei Michael Moore.
Moore is vooral bekend vanwege zijn documentaire Bowling for Columbine. Deze gaat over de wapenhandel en de steeds weer terugkomende mass shootings op scholen in ‘Murica. De documentaire werd beloond met een Oscar. Kenmerkend aan het werk van Moore is dat hij als een enthousiaste T-cel altijd op zoek is naar een nieuwe vijand om zijn tanden in te zetten. Die vijand, doorgaans iets of iemand uit rechtse hoek, vreet hij dan op met huid en haar.
Zoals T-cellen echter ook weleens eigen weefsel aanvallen, is Moore’s nieuwe vijand de ‘energietransitie’. Of liever gezegd de illusie van deze transitie. In zijn nieuwste docu Planet of the Humans kiest Moore de frontale aanval op alles wat daarmee te maken heeft. Windenergie, zonne-energie, het is allemaal bagger, aldus Moore. In de documentaire suggereert hij onder andere dat de claim van Elon Musk dat zijn fabriek in Nevada op renewables draait dikke vette onzin is. De redenatie is dat EV’s slechts een vehikel (har har) voor koolmijnen zijn om meer kool te verstoken.
Het zal niemand verbazen dat de aanhangers van de milieulobby op hun teentjes getrapt zijn. Een prominente groene rakker genaamd Bill McKibben maakt het persoonlijk:
I am used to ceaseless harassment and attack from the fossil fuel industry, and I’ve done my best to ignore a lifetime of death threats from right-wing extremists. It does hurt more to be attacked by others who think of themselves as environmentalists.
Bill McKibben, groene rakker
Inmiddels heeft de groen-lobby het hoofd geëist van Moore geëist dat de film terug wordt getrokken. In dit politiek correcte tijdperk heeft uitgever Fox al ingebonden. De docu is echter nog wel te zien op Moore’s eigen Youtube-kanaal. Dus mocht je voor jezelf willen denken, kan je ‘m daar checken en daarna besluiten wat je er van vindt.
mobieler zegt
Gewoon een hele goeie docu. Niks mis mee. De ‘energietransistie’ gaat, zo blijkt in de docu, om niks anders dan (oh verrassing!) poen. Keiharde munten. Zon en wind zullen nooit genoeg zijn, kernenergie en overbevolking zijn de olifanten in de kamer in de milieudiscussie. En dus kappen we dan maar gigantische bossen om ‘biomassa’ te verstoken. Daar is niks milieuvriendelijks aan en een kind kan al bedenken dat dit krankzinnig is. Ik rijd zelf een Tesla, maar alleen omdat ik ‘m mooi, efficiënt, snel, comfortabel vind en goedkoop is in de bijtelling. Heb geen illusies dat deze auto’s de wereld gaan redden, behalve dat het goed is voor de luchtkwaliteit in de stad.
maotje zegt
@mobieler: als t goed is voor de luchtkwaliteit in de atad is t dus ook van positieve invloed op de gezondheid van de mens aldaar in de stad.
Arnoud zegt
Het is alleen de vraag of dat het te bereiken doel is, @mobieler haalde namelijk ook al even de overbevolking aan. Is het écht een goede ontwikkeling dat we allemaal langer leven?
V8Vantage zegt
De beste anticonceptie is welvaart. Daarom is het belangrijk de kwaliteit van leven wereldwijd zo snel mogelijk op hoog niveau te krijgen. Gek of niet maar hier speelt ook ‘flatten the curve’ een enorm belangrijke rol.
pcooperworks zegt
@mobieler: ook ik rij Tesla ivm bijtelling en tegen overbevolking. uitdeuken laat ik tegenwoordig achterwege, spoel alleen de boel af. emmertje water om het verbruik te beperken.
arhanso zegt
Ik vermoed dat je voor de kleur rood hebt gekozen? ;-)
flutterby zegt
@mobieler: niet alleen de energie transitie, maar de wereld draait om geld. Eindelijk is het momentum gehaald dat het financiële rendabel is om duurzame stroom op te wekken.
Echter geld voor de meeste projecten dat het een druppel is op een gloeiende plaat. Dat is algemeen bekend, maar als niemand gaat druppelen dan wordt die plaat alleen maar heter.
MoBieler zegt
@flutterby: als je de docu ziet is het veel erger dan dat. Het is oplichterij, liegen en bedriegen om mensen het gevoel te geven dat ze goed bezig zijn. Het is schandalig gewoon.
Van mij mag er dik verdiend worden aan van alles. Ook aan energietransitie. Maar dan moet wel het verhaal eerlijk worden verteld. Nogmaals; wat ik in die docu zie is corruptie en oplichting van de bovenste plank.
flutterby zegt
@[email protected]: dat krijg je met een wereld die draait om geld. Vraag in Groningen maar over de aardbevingen, in Nigeria over de lekkende leidingen of één van de dictaturen waar de bevolking uitgeperst wordt terwijl de leider niet aangepakt kan worden omdat ze olie verkopen.
Wat ik van deze docu heb gezien voordat ik in slaap viel van gebrek aan expertise was het allemaal veel kleinschaliger.
silenro zegt
@flutterby: Nigeria en lekkende pijpleidingen ligt niet helemaal op hetzelfde niveau als Groningen en aardgas..
Arnoud zegt
Lekken de leidingen in Nigeria of is er een lek in geslagen om de olie te stelen? Er liggen duizenden kilometers leiding op de zeebodem en voor zover ik weet lekt daar niet één van. Ik heb met eigen ogen gezien hoe die leidingen aan elkaar worden gelast en hoe maniakaal de kwaliteitscontrole daarop is.
flutterby zegt
@Original_Arnoud: ik ben niet zo van wijzen naar de schuldige. Ik wijs naar een probleem en werk naar een oplossing.
Als je huis leeg geroofd wordt kan je wel boos zijn op de inbrekers, maar je kan er beter bij stil staan hoe ze kunnen binnen komen en hoe dat te voorkomen is.
V8Vantage zegt
Politiek dus. Draaide altijd al om de korte termijn. Iedere politicus verliest zijn of haar idealen uiteindelijk om dat eigen straatnaambord te krijgen of een plekje in de geschiedenisboeken.
tstile zegt
Niet de hele wereld draait om geld. Ik weet een documentairemaker die zojuist een gehele film gratis op zijn youtube kanaal heeft gezet ;)
ty5500 zegt
Werkt hij effectief gratis of is hij door een andere partij als de kijker/televisiemaatschappij betaald om bepaalde belangen te promoten? De meeste mensen werken niet graag gratis.
flutterby zegt
@tstile: oh ja, YouTube heeft geen winstoogmerk. Toch fijn al die liefdadigheid van Google.
RutgerK zegt
De wereld draait om neer willen hebben dan een ander. Geld is slechts een middel.
Als je voorlegt met een plaatje eeen huis van een vrijstaand huis van een miljoen en 2 ton op de bank of een rijtjeshuis van 2 ton en een miljoen op de bank, ziet het merendeel van de mensen de eerste situatie als een grotere rijkdom.
flutterby zegt
@RutgerK: je hebt rijk zijn en rijk leven. Gecombineerd is maar voor een zeer selectief groepje weggelegd.
florisje zegt
Wat een achterlijk wassen neus verhaal. Hoe hypocriet kan je zijn. Wat denk je dat de reden is dat er kool wordt gemijnd, dat er olie wordt gepompt, dat er gas wordt gewonnen? Dat doen ze niet om jou vriendelijk te kunnen voorzien van brandstof of licht. Dat gaat ook gewoon om geld.
Ik heb echter liever dat het geld in de handen valt van bedrijven die niet onze planeet willen verwoesten.
Wij schieten onszelf hiermee in de voet. De aarde warmt op, de zeespiegel stijgt… He wat een domper; Nederland is zo plat als een pannekoek en ligt voor een groot deel onder water… Zo’n stijging in de zeespiegel gaat ons echt niet negatief beinvloeden hoor!!!! Oh wat fijn, een van onze grootste exporten zijn voedsel… laat het nou net zo zijn dat door klimaatverandering Nederland in de zomer zo droog wordt als het gat van Sinterklaas, dat zou vast heel gustig zijn voor de boeren!
De fossiele brandstoffen industrie hebben donders goed door wat er gebeurd – ze willen het gewoon zo lang mogelijk uitstellen om er zo veel mogelijk geld mee te kunnen verdienen.
nissanfairladyz zegt
Tuurlijk gaat het om de poen. Als alles straks niet meer te fixen is, dan valt er ook geen geld meer te verdienen.
Philip - EQC zegt
@mobieler Als iedereen eerlijk is met zichzelf, zal iedereen die “zakelijk” een EV rijdt of gaat rijden, toegeven dat dit in de eerste instantie gebeurd omwille van een fiscale motivatie, ik ben geen uitzondering wat dat betreft, ik bespaar er maandelijks heel wat taksen mee (in Vlaanderen VAA genoemd, de bijtelling in Nederland), voor mij is dat 150 netto meer loon. Welke EV dat dan wordt is een persoonlijke keuze, ik heb gekozen voor comfort, goede bouwkwaliteit, goede service ipv acceleratie, snelheid. En ik heb gekozen voor de auto die het best past in mijn budget, niet hoeveel de wagen kost, maar op basis van wat de leasingmaatschappij aanrekent. Want het viel mij op dat de Duitse EV’s blijkbaar interessanter aangeboden wordt dan die Amerikaanse, zal waarschijnlijk met betrouwbaarheid en restwaarde te maken hebben. Dat verschil is toch 200 euro de maand, alhoewel de aankoopprijs zo goed als gelijk, met het grote voordeel dat laadpaal thuis en gehele administratieve regeling daarvan mee in de leaseprijs verrekend zit, wat niet het geval is in het geval van diene Amerikaan.
jometdebanjo zegt
@mobieler: duidelijke argumenten waarom je Tesla rijdt. En als de bijtelling volledig 22% gaat worden? Wijk je dan af van die argumenten? Want daar heb je een leuke BMW 320i voor of iets anders een V60 T5, dikke A4 of Kale A6… ik zou het wel weten maar gelukkig is er voor ieder wat wils
mobieler zegt
@jometdebanjo: Als de bijtelling omhoog gaat is dat voor nieuwe leaseauto’s. In dat geval zou ik er niet meer voor kiezen nee. Maar de auto die ik dan wel zou kunnen betalen is zelfs geen BMW 118. Dat is het hele punt. Laat staan een 320i. Ik heb mijn privé 320i F30 weggedaan en qua rijden doet de Tesla er niet voor onder.
florisje zegt
Ik vind het knap dat sommige mensen nog steeds zichzelf zo hard in de maling kunnen nemen om klimaatverandering te ontkennen. Het lijkt alsof er mensen zijn die niet willen of kunnen toegeven dat de mensheid de natuur om zeep aan het helpen is. Trouwens ook een droevig artikel zonder enige inhoud van de docu. Het zal mij niet verbazen als jaap hem zelf niet eens heeft gezien, maar gewoon blind de boel op Autoblog op wil stoken. We zitten nu gewoon in een transitie periode dat niet 1-2-3 kan gebeuren.
marc94 zegt
@florisje: de natuur om zeep helpen zoals met het kappen van bossen om ze daarna doodleuk in de fik te steken en dat “groen” te noemen?
florisje zegt
Je hebt gelijk, daar ben ik het ook niet mee eens. Je moet echter niet iedereen die pro-duurzaamheid is over een kam scheren. Elke Watt die duurzaam opgewekt wordt is er een die niet door een kolencentrale opgewekt hoeft te worden lijkt mij. Waarom zou je niet energiebronnen benutten die er, zo lang als wij nog bestaan, zullen zijn?
marinepower zegt
@florisje: elke Watt die je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Of tegel, we moeten met z’n allen minder energie gebruiken. Maar zo lang heel de wereld alleen maar meer luxe wil, zal het verbruik dus ook navenant stijgen.
fanboy zegt
Je hebt tientallen manieren om de wereld te verduurzamen. De helft ervan is onzin, en proberen mensen gewoon geld aan te verdienen natuurlijk.
Een klein deel van de oplossingen werkt zelfs tegen ipv voor het milieu.
Maarja er blijven dus ook genoed goede initiatieven over.
florisje zegt
Voor zowel dit artikel en de docu is het gewoon een kwestie van niet verder kunnen kijken dan je neus lang is. Echte wetenschap is ver te zoeken, het is meer een soort van persoonlijke agenda. Het zal mij niks verbazen als jaapiyo aandelen in de Shell heeft of zo.
flutterby zegt
@marc94: duurzaam is geen absoluut, het is een spectrum waarbij iets wanneer het aan de juiste voorwaarde voldoet duurzaam kan zijn.
Vergelijk het met de test van Top Gear om met een Prius over het circuit te jagen gevolgd door een M3 waarna de conclusie getrokken werd dat de M3 minder brandstof had gebruikt.
Biomassa kan duurzaam zijn als het (rest)afval betreft, maar als je het ervoor gaat planten of oogsten om het de halve wereld te verschepen is dat het niet.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: het leukste is nog wel dat we juist bomen nodig hebben om Co2 op te nemen, en wij gaan ze in kappen en verschepen en verbranden waardoor er nog veel meer Co2 vrij komt, lekker toch
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: we doen exact hetzelfde met olie. Maar dan duurt het duizenden jaren om de “boom” te laten groeien en kunnen we een dag vooruit als je meerekent hoeveel energie het kost om die olie bruikbaar en op de juiste plaats te krijgen.
Oerbossen kappen en verbranden is een veel kortere cyclus, plus de meeste bossen hebben zelf al een cyclus van verbranden en terug groeien. Bomen doen dus vrij weinig tegen de groeiende co2 uitstoot van olie en gas, daarvoor zijn we afhankelijk van de oceanen en de plankton. Eigenlijk is Plankton in Spongebob de echte superheld.
nissanfairladyz zegt
Europa bestond vroeger ook 80% uit bos, toen vond de mensheid het ineens uit dat je de bomen voor allerlei zaken kon gebruiken. Vuurtje stoken, Boten maken, Huizen bouwen en noem het maar op. Er is vroeger HEEL VEEL bomen gekapt in Europa. En daar hebben we de vruchten economisch van geplukt. Wat wij Europeanen dan wel weer gaan doen, is vingertje wijzen naar Brazilië…. dat ze daar bomen aan het kappen zijn. Men moet niet realiseren, dat wij in Europe geen HAAR, geen ENKELE haar beter zijn dan welke andere mensen ter wereld dan ook. Alleen denken heel veel mensen hier, dat wij het allemaal zo goed doen.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: uit welke percentage bos bestaat Europa nu? Onze VOC schepen werden gemaakt dankzij de handelsroute naar de Baltische zee en volgens mij staat daar nog genoeg. Bossen die afbranden is ook een natuurlijk verschijnsel. Dan beter kappen en de energie eruit halen of een boot van maken.
Als je moet leven van een kweekvijver met 100 vissen dan vang je deze ook niet allemaal in de eerste week, maar met 5 per week houd je de populatie in stand. Puur natuur.
Arnoud zegt
Die test van Top Gear was om aan te tonen dat een Prius zoals die dagelijks door bijtellers gebruikt wordt inderdaad niet bepaald zuinig is. Aan de andere kant werd die M3 ook niet gebruikt waarvoor die, gezien het prestatie potentieel, bedoeld is.
nissanfairladyz zegt
Ze tonen aan dat de Prius heel erg geoptimaliseerd is voor een bepaald manier van gebruik. Die Atkinson cycle is in een bepaald gebiedt zeer efficiënt, maar daardoor als bijeffect in andere gebieden MINDER efficiënt. Men begrijpt gewoon niet hoe een Prius Hybride motor werkt, net zoals veel mensen te dom zijn om te poepen.
Niemand neemt meer de moeite om zich diep in te lezen in hoe zo’n motor in elkaar steekt, en hoe en waarom hij is ontworpen. Nee, maar een mening spuwen doen ze wel. Het zou wettelijk verplicht moeten zijn dat als mensen een mening geven, ze eerst een toets maken dat ze voldoende kennis hebben op een bepaald gebied. Dat zou veel schelen.
grasvreter zegt
Ik verwachte Moore’s beargumentatie terug te vinden in dit artikel.
flutterby zegt
@grasvreter: die waren ook niet te vinden in de docu.
9000cse zegt
Zo’n video bekijk ik niet eens! Waarom? Omdat hij, voor zover ik uit het bovenstaande verhaal alleen al kan opmaken, dat hij alleen maar bedoeld is voor wat er zich in de US afspeelt én voor Amerikanen, die weer een argument zoeken om bevestigen te kunnen dat er gewoon niets aan de hand is. Het zij zo! De kolen- en aardolielobby is er dan ook enorm en hun president is er maar al te ontvankelijk voor. En waarom? Omdat uitsluitend het financiële belang telt. “America first” heeft geen enkel ander belang!
Nou heb ik beslist erg veel belangstelling voor de ontwikkelingen binnen de automobiliteit, maar ik bekijk die ook erg kritisch en zie dus ook de nadelen. Ik ben alleen van mening, dat de ontwikkelingen op het gebied van de BEV’s minder nadelen hebben op onze wereld dan de ICE. Tenzij!!! Tenzij je helemaal niet wilt geloven in de voordelen van een transitie en elk argument zoekt om je gelijk te bevestigen. Mogelijk, dat Moore dan een argument heeft gevonden, omdat een toename van het aantal BEV’s zal zorgen voor een grotere vraag naar elektriciteit. En als die, voor wat de productie daarvan betreft, niet aangepast wordt, dan zou hij best eens een plausibel argument kunnen hebben. Maar om Tesla daarvan nou weer de schuld te geven, vind ik een compleet non-argument!
lekkerlinksrijden zegt
@9000cse: toch knap dat je deze docu niet hebt gezien maar je wel een mening vormt
9000cse zegt
@lekkerlinksrijden Ooit al eens iets objectiefs over dit thema gevonden van deze scribent? Kijk alleen maar weer eens naar de toonzetting, dan weet je al genoeg! Altijd eenzijdig en alleen maar bedoeld om Tesla af te z**ken!
lekkerlinksrijden zegt
@9000cse: lichtelijk verzet is er wel tegen elektrisch rijden dat ben ik met je eens ;-)
nissanfairladyz zegt
Toch raad ik je eens aan om deze te kijken, ik dacht precies zoals jij. Maar ik denk persoonlijk dat @Jaapiyo de docu helemaal niet gezien heeft, en de docu verkeerd opvat.
Ik raad hem wel aan, het gaat om dat de “Elite” stiekem de groene beweging is geïnfiltreerd en zo de groene beweging manipuleert met dingen die geld opleveren en helemaal niet groen zijn.
Ik weet bijna wel ZEKER dat @Jaapiyo hem niet gezien heeft
nissanfairladyz zegt
Elektromagnetisme is altijd een vorm van energie dat fundamenteler is als energie in chemische vorm. Dit betekend dat het automatisch veel efficiënter is. Daarnaast vervalt chemische energie altijd naar elektromagnetische straling, en deze transitie kun je moeilijk in bedwang houden. Voorbeeld, steek een blok hout in de fik, komt allerlei elektromagnetische straling vrij in allerlei oncontroleerbare frequentiegebieden. (Warmte, Licht etc…)
Een elektrochemische batterij doet het behoorlijk efficiënt om tussen deze twee domeinen de wisselen, echter niet met veel energiedichtheid.
Bij een ICE, heb je een explosie van benzine. Wat je eigenlijk wil is dat de energie 100% verandert, in een drukverandering. Echter komt er ook heel veel elektromagnetische straling vrij. (Warmte + licht). Dit kun je NIET optimaliseren, en daardoor heeft een ICE een FUNDAMENTELE efficiëntie limiet, wat natuurkundig niet overschreden kan worden. Je bent altijd energie aan het verspillen.
Wat je bij een elektrische auto ziet is, dat het elektrochemische gedeelte zich beperkt tot intern in de batterij. Dit is een behoorlijk efficiënt process, maar er kan maar weinig chemische energie opgeslagen worden en er zit bijwerking bij in de vorm van slijtage aan het electrolyt. (Dit proberen ze op te lossen).
De rest zit in het elektromagnetisch domein. (En elektro & magnetisme zit fundamenteel gewoon aan elkaar verbonden) net zoals TIJD & RUIMTE. (Space-time), zo heb je elektro-magnetisme. Het heeft een 1 op 1 relatie welke ontdekt is door Maxwell.
Als je je in dat gebied bevindt, heb je automatisch hele efficiënte systemen. Maar het opslaan van energie is HEEL lastig, denk aan condensatoren die energie kunnen opslaan in de vorm van een elektrisch potentiaal veld.
Wat doe je dan, je combineert de wereld van chemische en elektromagnetisme. Dus voor opslag is de chemische wereld het beste, en voor energie transities de elektromagnetische wereld. Waarbij Lithium batterijen op dit moment het beste buffer is, met elektrische energie als output. En de elektromotor, het beste is om van elektrische energie beweging te maken om ons voort te bewegen.
Conclusie: Een elektrische auto, is gewoon een BETERE auto. That’s it. Het is een EVOLUTIE van onze kennis. Groen of niet groen, het is BETER. En betere techniek wordt goedkoper, waardoor op ten duur iedereen het “betere” zal willen.
frederik zegt
Vaak heeft Michael Moore wel een punt, maar daarna gaat hij er zo over the top overheen dat je hem ook weer nauwelijks serieus kunt nemen. Fahrenheit 9/11 tapte ook uit dat vaatje. Jammer is dat.
ty5500 zegt
Ik denk eerder dat ze de film hebben ingetrokken omdat er wel wat onwaarheden inzitten en alles serieus vertekend weergegeven wordt. Als je zoals jaapiyo altijd zegt zelf graag nadenkt:
Energieproductie in us: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coal_power_in_the_United_States
Kolen worden nog voor minder dan 30% van de energieproductie gebruikt en dit cijfer daalt jaarlijks.
jaapiyo zegt
Schaliegas is inderdaad ook populair.
ty5500 zegt
Aardgas is een relatief propere verbranding. Auto’s op aardgas stoten eveneens aanzienlijk minder co2 en andere giftige stoffen uit.
Dutchcarwizard zegt
@ty5500: methane slip en grondwater vervuiling, toch niet te onderschatten problemen naam schaliegas
nissanfairladyz zegt
Verbranding van een chemische stof, naar beweging is fundamenteel slecht.
florisje zegt
Kan jij vertellen waarom je altijd zo’n denigrerende houding hebt tegenover milieu-activisten, of mensen die duurzaam willen zijn, mensen met elektrische auto’s, of groene energie in het algemeen?
Heb je aandelen in de petrochemische wereld ofzo? Wat is je motief?
jaapiyo zegt
Hypocrisie kneiterhard aan de kaak stellen.
crepito zegt
@jaapiyo: Als je dat met zo’n toon en zo’n docu moet doen… is het droevig gesteld.
nissanfairladyz zegt
Als je de docu echt had gekeken, weet je dat het niet hypocrisie is van de groene mensen. Maar dat de elite vooral met geld probeert de goede mensen te manipuleren die alleen maar het beste voor jou en mij over hebben. Je moet die mensen niet aanvallen, maar de manipuleerders zoals Al Gore, en andere personen die de boel flessen.
@jaapiyo, even serieus. Heb je de docu echt aandachtig van voor naar achteren bekeken of niet? Het voelt namelijk zo aan dat je niet door hebt wat de docu probeert te vertellen. En dat je alleen maar een bepaalde groep mensen voor schut probeert te zetten die JUIST het slachtoffer zijn (in de docu). Door de elite.
Dus mijn vraag aan jou, heb je hem wel echt aandachtig gekeken? Of heb je je eigen agenda.
RobUSA zegt
Onzin wat je zegt idd het gaat er juist om met welke middelen deze EV’s worden volgegooid! Alle bossen wegkappen en per boot transporteren naar NLis niet echt handig nl.
RobUSA zegt
Kijk de docu anders gewoon nog een keer Florisje als je hem niet begrijpt.
turbotoll zegt
Groen is religie dus kijk uit waar je tegenaan schopt.
techniekmeneer zegt
@turbotoll: En religies moeten verboden worden.
flutterby zegt
@turbotoll: Ik heb bij religie vaak meer de gedacht van ouderwetse tradities waarvan niemand weet waarom we het doen, als fundering voor oorlog en waar vele sterven door gebrek aan ontwikkeling (medisch behandeling weigeren c.q. luchtvervuiling).
Daar past olie beter in dan “groen”. Groen is nieuw en revolutionair en zou beter beschreven kunnen worden als een cult. Alleen dan mist het manipulerende leiding die buitenstanders zoveel mogelijk weert.
nissanfairladyz zegt
Onzin, elektrische auto’s zijn gewoon natuurkundig gezien beter als verbrandingsauto. Het is gewoon een technologische evolutie om met minder energie MEER te doen.
Conclusie: het heeft niks met groen te maken, het is gewoon BETER.
Als jij natuurkunde onder religie gaat scharen, man dan ben je erg ver heen met je alu hoedje. Want echt alles wat jij dagelijks gebruikt zijn door hele wereldberoemde natuurkundigen ontdekt, en jij geniet daar van.. elke dag. En door al die technologie, kun jij ONZIN comments plaatsen zoals deze.
RobUSA zegt
Onzin wat je zegt idd het gaat er juist om met welke middelen deze EV’s worden volgegooid! Alle bossen wegkappen en per boot transporteren naar NLis niet echt handig nl.
aikon1694 zegt
Het is heel makkelijk om wat voor het milieu te doen. Maar iedereen aan wie ik het voorstel wil er niet aan beginnen.
En het is zo simpel.. Pin elke vrijdag 250 euro. Fiets naar huis, versnipper de 250 euro en gooi het in de papierbak.
Vanaf dit moment ga je minder rijden, minder vliegen, minder vlees eten, minder lang douchen, zet je de thermostaat lager, etc etc.
Ben je voor het milieu begin deze week nog!
lekkerlinksrijden zegt
@aikon1694: je kan ook iedereen 250 Euro laten overmaken iedere week op mijn rekening
p993 zegt
@lekkerlinksrijden: nee dan werkt het niet; dan ga jij meer rijden vliegen en vlees eten
spidertje zegt
Film bekeken, conclusie is dat we veel teveel mensen op onze aarde hebben en dat we momenteel wereldwijd onze bossen, woestijnen ah verwoesten zijn ivm biomassa en mislukte zonnepaneel iniatieven.
Lijkt me heel goed dat we met zijn allen zo snel mogelijk hier lering uit trekken voordat het te laat is….. het is al 5 over 12 met onze planeet :(
quinn zegt
@spidertje: daar zit ook het probleem: te veel mensen. Fijn dat Covid19 dus om de hoek komt kijken. Inmiddels al ruim 200.000 doden en de teller stijgt iedere dag. Daarnaast is er ook teveel vergrijzing wat ons “de jongere” generatie klauwen geld kost. Ook hier is Covid-19 dus de oplossing. Hopelijk over een aantal jaren Oscar dus geen vergroening meer nodig omdat de wereldbevolking is verminderd.
techniekmeneer zegt
@quinn: er zijn honderden miljoenen doden nodig willen we er iets van gaan merken.
Pordon zegt
@quinn: Op een bevolkingsgroei van 80 miljoen gaat Covid-19 niet echt een impact hebben.
Pordon zegt
@pordon: per jaar.
flutterby zegt
@quinn: het probleem zit echt niet in het aantal mensen hoor. Het probleem is de Westerse levenstijl die steeds meer volgers krijgt.
Van de gemiddelde Afrikaan kan de aarde er wel 20 miljard hebben hoor.
RobUSA zegt
Moeten die niet eten/wonen/werken/ ontspannen dan ??
jag1960 zegt
Docu gezien. Moore “bewijst” op zijn bekende manier dat we “allemaal vern***t” worden met die duurzame energie, op zijn bekende manier. Het is allemaal erg overdreven. En ja, er wordt met wind en zonne-energie veel geld verdiend. What’s new? Mijn Tesla rijdt topperdetoppie.
karaya zegt
Grappig dat mensen oprecht verrast zijn door deze documentaire.
Dit is allemaal al heel lang bekend.
Jesse en z’n vriendjes varen er wel bij.
ghost zegt
Tot nu toe is Corona nog het meest efficiënte middel. Weinig tot geen vliegverkeer. Minder scheepvaart, weinig vraag naar olie, iedereen thuis dus weinig uitstoot, minder biogassen want minder mensen, etc. Etc. De grap is dat ik niet eens een grap wil maken hiermee want het is dood serieus…letterlijk en figuurlijk.
ericd zegt
Teslas subsidiëren die door hun gewicht voor meer CO2 emissie (in NL wordt tegen de 90% van de energie nog steeds fossiel opgewekt) verantwoordelijke zijn dan een Fiat 500 met ICE, is natuurlijk je reinste onzin. Haal je die weg, vraag ik me af hoeveel van die Teslas worden verkocht.
rs62k5 zegt
Dat Moore een klap van de wieken heeft gehad was wel duidelijk na zijn conspiracy docutje over 9/11.
Zoals zoveel narcisten gaan ze geloven in hun eigen gelijk.
jaapiyo zegt
Alleen narcisten denken dat ‘de ander gelooft in zijn eigen gelijk’ en plaatsen dat buiten zichzelf. Iedereen gelooft in zijn eigen gelijk.
RobUSA zegt
Hij heeft deze docu ook niet zelf gemaakt.
kevertje zegt
Het is heel simpel. Ga naar grote initiatieven rond de zgn energietransitie en kijk wie de sponsors zijn – dat is niet alleen in de US het geval. Ga naar hun websites, ze zijn volledig in het groen gehuld. Ze maken politici mede- en dienstplichtig door hen mee in bestuursorganen te plaatsen. Die gigantische energie-producenten wanen zich de nieuwe oliesjeiks, alleen verkopen ze nu al de elektriciteit aan prijzen die een gemiddeld gezin doen kreunen. Eens ze iedereen zo gek gekregen hebben om in te stappen, kan je er vergif op innemen dat de consument 2 tot 3x meer zal betalen op z’n energiefactuur. Allemaal geen probleem, daar komt de naïeve zijdelingse arabesk… je kan zelf energie opwekken. Net genoeg om je vaatwasser, wasmachine en verlichting te laten draaien, dat is al een hele uitdaging en vergt heel wat zon, maar mobiliteit – vergeet het. De hunker is naar sneller en meer laden, wat gigantische hoeveelheden energie kost en die extra factor, die gaat in goud afgerekend worden. Of het aan de andere kant ook allemaal zo groen is, van productie van elektrische motoren, batterijen tot het opwekken zelf, is de hamvraag. Het is zo’n verspreid verhaal dat het haast niet te beschouwen valt, tenzij misschien wel de excessen. En die zijn er zeker.
TheVeenmeister zegt
Het probleem met de zogenaamde “groene rakkers” is dat zij zo doordrongen zijn van hun eigen gelijk. Zo erg zelfs, dat ook als alle onderzoeken uitwijzen dat het A is en niet B, ze toch B blijven roepen… Een discussie over dat onderwerp is bijna niet mogelijk omdat zeer om bekend staan een nogal kort lontje te hebben…
cdlop01 zegt
Ik heb toch enigszins het idee dat het zeer slecht gaat met ons leefmilieu en dat wij onze wereld de afgelopen 150 jaar volledig aan het verpesten zijn zeker als we zo de komende tientallen jaren doorgaan. Of de EV de oplossing is, ik weet het niet, het product staat nog zeer in de kinderschoenen maar is in ieder geval een eerste stap, net zoals de brandstofcel etc. We zullen eraan moeten geloven, het autorijden wordt er niet leuker op met een EV maar we moeten echt naar een schone toekomst.
Moore is jaren geleden al zwaar onder vuur komen te liggen door zijn hypocriete gedrag, hij is namelijk een multi miljonair die verschillende zeer grote (zelfs voor USA begrippen) huizen bezit, een linkse salonsocialist dus (Bron: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2705149/Michael-Moores-lavish-property-empire-revealed-court-documents-wife-22-years-divorce.html)
RobUSA zegt
Deze docu is ook niet door hem gemaakt.
ericd zegt
Ik heb ‘m helemaal gezien. Film laat goed zien dat ‘Groen’ een cynische ‘last resort’ smoes is om de planeet directer te oogsten. D.w.z. bomen omhakken voor biomassa, mais verbouwen om ethanol te maken voor in onze benzine, en de aarde op vaak zeer brute, milieuonvriendelijke manier te mijnbouwen voor rare metals, kwarts e.d. voor accu’s en zonnepanelen.
Esprit_de_Flandre zegt
“In dit politiek correcte tijdperk heeft uitgever Fox al ingebonden.”
Fox? Serieus, Fox kan men toch moeilijk verdenken van politiek correcte groene ideeën.
arhanso zegt
Eindelijk de documentaire gezien. Het is een aaneenschakeling van hele korte verhaaltjes / commentaren. Dat is nu eenmaal het medium van tv. Het moet snel gaan. Het is zeer goed om kritisch te zijn. De video is dan ook steengoed. Het is nu zaak om deze video te ontleden en alle partijen ruimte te geven om te reageren. Zelf ben ik in de pen geklommen richting GroenLinks om een Groene Denktank te beginnen en elke vraag, kritiek proberen te beantwoorden en te onderzoeken wat nu daadwerkelijk de waarheid is. Iedereen wil een groene toekomst. Wel fijn als we dan ook daadwerkelijk groen worden en niet het probleem verplaatsen.
RobUSA zegt
Ze werden op camera gevraagd te reageren en stonden met hun mond vol tanden dat zal hetzelfde zijn bij GL.
RobUSA zegt
Ze werden op camera gevraagd te reageren en stonden met hun mond vol tanden dat zal niet anders zijn bij GL.
Ram-G-maN zegt
Ik zal jullie mede-autobloggers een TL:DW geven over de docu:
Docu is van Jeff Gibbs, hij was een oud boomknuffelaar (letterlijk) en ging op onderzoek hoe duurzame energie wordt opgewekt. Shocking het overgrote deel wordt opgewekt met (fossiele) aardgas en biomassa. Aardgas heeft op een of een andere manier een groen imago in de Verstatigde Eenden. Vervolgens krijg je een hele relaas over hoe inefficiënt en schadelijk het is om PV-panelen te fabriceren en te inzetten. Alle voormalige voorvechters a.k.a. milieuactivisten hebben een samenwerkingsconsortium opgebouwd om met een gigantisch marketing apparaat groene energie aan de man te brengen. Er worden vervolgens grote winsten geboekt terwijl in een rap tempo biomassa (a.k.a. oerbossen) worden weggekapt.
Ram-G-maN zegt
Ik vind de docu goed maar er mag hier en daar wat meer context gegeven worden. Het is een heel eenvoudige rekensom. Kapitalisme en verduurzaming gaan helaas niet samen. Het is onvermijdelijk dat men gebruik maakt van Biomassa om de investeerders tevreden te houden omdat ze hun ROI zo snel mogelijk willen terugzien. De hoeveelheid zon en windenergie op de totale opwekking is lachwekkend klein. Dit is al meermaals aan bod gekomen in de items van Arjen Lubach. Desniettemin komt het er op neer dat energiebehoefte wereldwijd toeneemt. En door de elektrificering van transport zal de energiebehoefte van fossiele oorsprong meer verschuiven naar elektriciteit waardoor er nog meer druk komt op de energieopwekking uit duurzame bronnen.
Zo lang wij als mensheid ongeremde groei willen realiseren of het nu op het gebied van economie is of populatie zal de aarde uiteindelijk sneuvelen… Donut economie gaat nooit van de grond komen als je nu ziet hoe wij als mensheid met elkaar omgaan. We zijn te competitief, hypocriet en egocentrisch van aard. Voor een “intelligente” levensvorm zijn we behoorlijk achterlijk. Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd door het boek van Rutger Bregman te lezen; “De Meeste Mensen Deugen”, op een optimistische gedachtegoed te komen maar het is gewoon enorm lastig.
RobUSA zegt
@jaapiyo: Het is geen docu van Moore zelf.
Wat wel bijzonder is aan deze docu dat Moore er wel achter staat terwijl hij links is en ook erg voor het milieu is, wat maakt dat deze docu zeer interessant is, hoewel ik het meeste al wist was het zo allemaal verzameld toch shocking en ik hoop een eye opener voor alle groene gekkies en voor de EU waar ze mee bezig zijn.
Bossen in Canada wegkappen dan over laten varen en in NL verbranden en dan blijven volhouden heel goed bezig te zijn.