Milieuorganisatie Natuur & Milieu wil het elektrisch rijden in Nederland gaan bevorderen. Daarom gaan ze zelf maar elektrische auto’s verleasen. Schoenmaker blijf bij uw leest?
Ondanks dat we in Nederland het wagenpark met de laagste C02-uitstoot hebben, kan het milieuorganisatie Natuur & Milieu niet groen genoeg zijn. In 2015 wil de organisatie tienduizenden elektrische deelauto’s op de weg hebben, die rijden op stroom die opgewekt is door windmolens en zonnepanelen langs de A15.
En omdat we met 4000 elektrisch auto’s op de Nederlandse weg blijkbaar niet op koers liggen, gaat de organisatie nu zelf proberen elektrische auto’s te slijten. Wie hoopt op een voordelige Tesla Model S moeten we teleurstellen, het aanbod blijft enkel en alleen beperkt tot de Nissan Leaf. Misschien niet een heel goed idee?
Het doel is om naast de zakelijke rijder, vooral ook de particulier aan de elektrokar te krijgen. Vanaf 407 euro per maand exclusief ongeveer 40 euro aan laadkosten (maar verder all-inclusive) krijg je een nieuwe Nissan voor de deur. Verrassend genoeg geen deelauto, zoals het project beoogd. Natuur & Milieu gaat ook niet zelf zitten boekhouden, de auto’s worden aangeboden in samenwerking met leasemaatschappij DirectLease.
Hubert zegt
Zolang het geen verplichting wordt, prima.
Des te meer olie blijft er over voor de echte petrolheads.
spidermann zegt
Wat zijn de business competenties van deze club in deze situatie?
smartye36 zegt
En dan na 80 km stil staan op de snelweg omdat de accu’s leeg zijn en dan 8 uur of meer moeten laden.
Nee bedankt ik blijf wel lekker genieten van mijn lekkere 6 in lijn
flutterby zegt
@smartye36: toevallig luisterde ik mee bij een Nissan dealer waar de directeur klaagde over de Leaf. Van (omgeving) Amersfoort naar Zwolle was te doen, maar daarna weer terug niet. En halverwege had hij de verwarming maar uitgezet om de enkele reis nog te kunnen halen.
Ik zie (volledig) elektrische rijden daarom ook nog voorlopig niet als alternatief. Of je moet echt nooit je woonplaats uit komen, maar koop dan een elektrische (bak)fiets.
mashell zegt
Dat is wel flink goedkoper dan de eGolf die bij volkswagenlease volgens het artikel op zustersite Groen7 maar liefst €685,- per maand moet kosten. De Golf biedt een paar interessante extra’s zoals de vakantie auto voor 3 weken maar het prijsverschil is groot. Omdat ik denk dat weinigrijders, zoals electrorijders, vaak niet al te veeleisend zijn qua auto, kan de prijs de wel eens de doorslag geven.
kjeld zegt
@mashell: Precies je kunt die vakantie auto op https://www.nuelektrisch.nl/ er zelf bij kiezen als je wilt
flutterby zegt
@kjeld: die kost je alleen wel 984 euro per jaar excl. brandstof. Dan kan je beter zelf huren.
heidekonijn zegt
Leuk. Al eens een nikkelmijn gezien? Groeit niets kilometers in de omtrek. En hoe komt die nikkel uit afrika via japan naar ons? Engelscheetjes? Zwaluwen?
C6_R zegt
@heidekonijn: Geen idee, ik weet enkel dat als een elektrowaggel aan het einde van zijn leven is, hij verandert in madeliefjes en fluitekruid!
lamborgfan zegt
Zal vast allemaal goed zijn, maar tijdens het lezen vam dit artikel kreeg ik hetzelfde gevoel wanneer ik straf kreeg op de basisschool..
Was er maar een achievent dat je net als in call of duty een Nuclaire bom af kon laten gaan die alle elektische autos en blauwdrukken voor productie kon verwoesten.. (Keep on dreaming..)
toniominestrone zegt
Zolang de “goedkopere versies” van elektrische auto’s eruit blijven zien als rijdende schoenendozen heb ik er mijn twijfels over, breng eens een leuk betaalbaar modelletje op de markt zo krijg je ook de sceptische rijder over de streep.