Tijd voor een meldpunt voor dit onaflatende geweld jegens onschuldige automobilisten?
Autoliefhebbers hebben het ontiegelijk zwaar in Nederland, maar ook in andere landen wordt de heilige koe met uitsterven bedreigd door gezond verstand-ontkenners. Zo ook in Duitsland, waar afgelopen week een rapport van het Umweltbundesamt (UBA) openbaar is geworden. In het rapport pleit het overheidsorgaan voor draconische maatregelen om de CO2-uitstoot van het Bundes-wagenpark te verlagen. Naast het vermoorden van heilige koeien willen ze dus kennelijk ook bomen en planten uithongeren…
Zet je even schrap voor de voorgestelde maatregelen van deze milieuclub, want het woord draconisch in bovenstaande alinea is allerminst overtrokken. Oké? Gordel om? Stevig in je stoel? Bètablockers reeds ingenomen? Mooi. Komen ze: het UBA wil benzine 47 cent per liter duurder maken, diesel 70 cent per liter duurder maken, alle financiële voordelen rondom auto’s (zoals een auto van de zaak of -jawel- vergoeding voor woon-werkverkeer) afschaffen en als symbolische klap op de vuurpijl de maximumsnelheid op de Autobahn verlagen naar 120 kilometer per uur. Ik geef je even een momentje om de hartslag weer tot rust te laten komen.
Het voordeel voor de Duitsers is dat ze in tegenstelling tot ons gelukkig een regering hebben die tot op heden niet volledig buigt voor de wensen van de klimaatmaniakken. Dit rapport ‘lag er al’ toen de Bundesregierung eerder dit jaar hun veel realistischere pakket aan maatregelen formuleerde om de CO2-uitstoot terug te dringen. Destijds bleek ook dat een verlaging van de maximumsnelheid een verwaarloosbaar effect heeft op de uitstoot van CO2.
Voorlopig is deze laffe aanval op de vrijheid dus afgewend, maar het UBA waarschuwt dat als de Duitse overheid haar eigen doelen wil halen het uiteindelijk toch nodig zal zijn om harde maatregelen te treffen. Daarbij horen dan onder andere een de facto verkoopstop op auto’s met verbrandingsmotor en het bouwen van bovenleidingen boven snelwegen voor elektrische vrachtbakken. De UBA is er zich gelukkig wel van bewust dat al deze ellende op de nodige weerstand zal botsen. Of zoals ze het zelf mooi zeggen, voor een erhebliches Konfliktpotenzial zwischen Politik, Industrie und Verbrauchern zal zorgen. Ohne Scheisse, Sherlock UBA.
Dank Flyer Bunch voor de tip!
Image-Credit: blubberdikke Alpina E24 via autojunk
rachid zegt
Niks der van, we betalen en laten ons al genoeg naaien in Nederland.
Meer dan 50% is alleen al accijns en belasting. We lijken wel makke schapen en alles maar duurder maken en alles pikken. Nou, “vrolijk” Kerstfeest.
rachid zegt
@rachid: never mind, is in DE. Dacht al weer zo’n milueu groep in NL.
Zal me niks verbazen dat dit ook in NL gebeurt…
mashell zegt
@rachid: in Duitsland wordt het door een milieugroep voorgesteld maar in Nederland voert de regering het spontaan ongevraagd in. Omdat ze bang zijn voor tractors…
koen23 zegt
@rachid:
Precies dit is dus het probleem van Nederland (en de wereld): mensen die heel hard roepen maar niet lezen. Je onderbuik is een slecht kompas maatje. Basis onderwijs is gewoon gratis in NL. Je had je al deze misvattingen dus kunnen besparen!
Robert zegt
Pas maar op en onderschat de Duitse milieulobby niet. “Wir schaffen das” begint al net zo’n gevleugelde belading te krijgen als ‘wir haben es nicht gewusst”.
retetikker zegt
Als de kerosine maar lekker goedkoop blijft!
detroitv8 zegt
@retetikker: Eens! Ik ga graag op vakantie.
RobUSA zegt
@retetikker: Heel slim ja, 2/3x gebruikmaken van kerosine per jaar en 52x benzine per jaar of je moet een drag racer hebben op kerosine ??
rlnl zegt
Wat ik hier ook zo lastig aan vind, is ‘wat is het alternatief’? Elektrisch rijden? Maar iemand een idee hoeveel stroom duurzaam opgewekt wordt? En hoe wordt dat andere deel dan opgewekt? Groener dan een hyperefficiënte benzine motor? Waarschijnlijk via een kolencentrale.
barchettadriver zegt
@rlnl: Daar moet ik even wat op zeggen. Als je benzine even terugrekent naar Kwh’s energie, dan is een elektrische auto al 3 keer zo efficiënt als een benzine-auto. Combineer dat met het feit dat raffinage ook bakken stroom kost, en elektriciteitscentrales ook efficiënter zijn dan een benzine-auto, en dan is elektrisch rijden nu al schoner en efficiënter, los ervan dat je niet meer midden in de stad je uitstoot de lucht inpleurt.
De andere kant van het verhaal is het vergroenen van stroom. Dat gaat langzaam, maar is een proces wat zeker gaande is, en voorlopig niet gestopt gaat worden. Die benzine-bak wordt nooit schoner, die electrische bak wel gedurende zijn levensduur.
rlnl zegt
@barchettadriver: ik ben ook absoluut voorstander van de elektrische auto. Alleen de maatregelen die worden voorgesteld raken de huidige automobilisten wel erg hard en zijn wat mij betreft niet redelijk.
pomoek zegt
@rlnl: waarom niet?
Tonnie zegt
@pomoek: omdat we op dit moment niet klaar zijn om massaal in een elektrische auto te stappen. Daarnaast is het voor de meesten veels te duur.
racerx zegt
@pomoek: waarom wel?
pomoek zegt
@racerx: Er wordt in dit systeem rekening gehouden met de kosten die ice auto’s maken. Dus denk ik dat het redelijk te noemen is.
wachma zegt
@barchettadriver: je gelooft je eigen verhalen. Ik heb een studie in gezien waar de elektrische niet altijd milieuvriendelijker is. Er waren zelfs benzineversies die er beter uitkwamen! Diesel zou in de toekomst zelfs terugkeren. Ik heb het gehad met die groene hippies
maotje zegt
@wachma: wat versta jij onder milieuvriendelijk dan?
Want het is onmogelijk.
Leg eerst eens uit wat “het milieu “ is. Daar begint alles bij.
widodh zegt
@wachma: Was die peer-reviewed en met de juiste aannames? Want daar gaan al die ‘onderzoeken’ vaak de mist in.
Gedegen studies hebben allang aangetoond dat de EV schoner is dan een diesel of benzine.
spylegion zegt
@barchettadriver: Ehm; “Despite all the progress with electric cars, the energy efficiency compared to a traditional petrol-based car is less by a factor of a hundred,” says ESA’s Antonio Verga who is leading the sounding rocket experiments, “if we want to keep the range and power of road transport then we need to look for alternatives.”
https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/A_new_type_of_fire_the_fuel_of_the_future
towi1989 zegt
@barchettadriver: volgens diezelfde logica wordt een benzineauto óók schoner…
nissanfairladyz zegt
@rlnl: een kolencentrale of gascentrale is inderdaad een stuk efficienter dan die kleine benzine en dieselmotoren. Waarom heb je dit zelf niet gegoogled?
Dutchdriftking zegt
Ze zijn niet goed…..
deredactie zegt
Overal 1.5 euro per liter erbij, diesel benzine gas. Ik wil door kunnen rijden!
vaakbenjetebang zegt
“De mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest…”
bmwe46m3balling zegt
@vaakbenjetebang: woooww neef, jij gaat heel diep. Mooi diepgaande uitspraak, wereld stond ff stil.
monsieurleloure zegt
Ik bereken het linea recta door naar de klant, zoals iedere ondernemer.
Allemaal de moeder.
Net zoals die infantiele parkeerkosten in Amsterdam. Maandje parkeren 20 werkdagen kost 900 euro, voor mij part verdubbelen ze het, Halsema heeft alleen haar eigen inwoners ermee.
techniekmeneer zegt
@monsieurleloure: Ik denk niet dat Femke Kaakklem daar wakker van ligt..
fanboy zegt
@monsieurleloure: Met parkeerkosten heb je, als aannemer bijvoorbeeld, geen alternatief en je concurrenten ook niet.
Gaat het over brandstof, dan gaan anderen wel kijken naar alternatieven. Ook om de dienst goedkoper aan te bieden.
dawwg zegt
@fanboy: Famke wil ook alle niet-GLers uit Amsterdam wegjagen, zodat er alleen wereldvreemde boomknuffelaars overblijven en ze de stad als een sekte kan runnen …
gregorius zegt
@monsieurleloure: eigen bewoners die hebben parkeervergunningen die gewoon zeer goed te betalen zijn (na een lange wachtlijst, maar ok); max 525 per jaar voor Centrum, 330 voor een paar andere drukke/dure gebieden en dan loopt het erg snel af. Het zijn de frequente stads-touristen die het zullen voelen (werknemers). Laat Femke nou net van mening zijn dat deze mensen lekker met het OV moeten komen.
Vind ik het leuk, nee?
Vind ik het slecht beleid? Nope. Met P+R kan je prima een paar dagen Amsterdam doen met de auto.
RiKe zegt
Kunnen dit soort mensen niet eens onderzocht worden door een aantal psychologen? Ik bedoel, je moet wel erg de weg kwijt zijn als je zulke maatregelen wil doen zonder dat er een alternatief is, en je dus heel het land inclusief de economie vast wil laten lopen.
rammillius zegt
@rike: denk dat de mensen van het rapport niet eens een auto hebben. Alles met de fiets of openbaar vervoer. Vraag me af hoe ze reageren als een fiets wordt belast want staal maken kost ook veel CO2
mashell zegt
@rammillius: dat kan niet zo zijn want dan zou er immers inderdaad een alternatief voor onze geliefde auto zijn.
karhengst zegt
@rammillius: Waarom zou je een vervoersmiddel nodig hebben als je geen werk hebt om naar toe te hoeven? Tijd zat om alles te voet te doen.
Dickie zegt
@rike: beter een kogel geven die gekken ook nog goedkoper!
moveyourmind zegt
Und dan jetzt wieder einem Geschichte von Dikkie Dik…
Heute ist der Dikkie Dik es beu! Er lauft über der Strasse und langweiligt sich den Tering…
Aber dann… Wass sieht der Dikkie Dik dann? Wissen sie was dass ist liebe Kinderchen? Jawohl! Indertat, eine dikke fätte BMW aus der sieben Reihe… Mit einem dikke fätte achtzylinder Diesel Vau Acht!!!
Sollten sie nicht so einem dikke fätte BMW haben wollen gehäbt haben liebe Kinderchen?
Na, der Dikkie Dick wollte so einer auch gerne!
Der Dikkie Dik fasst seinem Hammer und will geräde das Fenster verprügeln… Aber oepsefloeps, wer kommt da um den Ecke auf Ihm zu gelaufen?
Inderdat liebe Kinderchen, der Unweltbundesambtbehörde. Ajajaj, gerade wenn der Dickie Dik den dikke fätte Diesel startet wird er auf frischer Tat von der Umweltbundesambtbehörde erwischt…
Dikkie Dik kann es sich schon ausbilden dass er für den Rest seines Lebens ins Gefängnis aufgeschlossen wird weil er einem Umweltverbrechen begehen hast und bedenkt sich keinem Moment…
Er fasst seinem Magnum sieben Millimeter Halbautomatisch und erschiesst den Umweltbundesambtbehörde für seinem Sodemieter. Tot! Gut gemacht Dikkie Dik, die Umweltsbundesambtbehörde ist so Tot wie einem Pier.
Gottseidank ist dass wieder gut abgelaufen. Müde aber zufrieden geht der Dikkie Dik zurück nach Hause. Er setzt sich mit einem Plof auf den Sofa und er streckt eine Spritze mit Heroïn in seinem Arm… Den hat der Dickie Dick richtig verdient!
Na, dass war wieder ein sehr aufregendes Abenteuer von Dikkie Dik. Sag mal tschüssie Dickie Dik, bis nächsten mal.
mark997gt3 zegt
@moveyourmind: hahahahaha!!!
hhitalia zegt
@moveyourmind: ?
dwfc zegt
Dit is met voorsprong het beste artikel van autoblog in 2020 , hilarisch ???
gasterplancke zegt
@moveyourmind: Und wir tanken gerne die fliegenden Pfantzers!!!!
slickrick zegt
Een titel met diesel 70cent duurder en dan z’n prachtige oude 6 serie alpina die nooit als diesel geleverd is. Klopt niet helemaal….
dwfc zegt
vroegik me ook af ?
HyperTeHK zegt
@slickrick: wat verwacht van dit zielige figuur. Verhaaltjes uit de context trekke. Opblazen en gal spugen. Meer zit er niet in de verhalen van Jaapyio.
cloverleaf zegt
@HyperTeHK: Nee jij trekt volle zalen…
HyperTeHK zegt
@cloverleaf: Ik ben geen schrijver. Maar wat deze kerel voor rotzooi de wereld in helpt kan echt iedereen beter.
ericc zegt
Er verdwijnen nu al duizenden jobs in de autosector. Wie gaat die werklozen betalen? Groen-links?
mashell zegt
@ericc: ze zullen het nooit toegeven maar eigenlijk zijn mensen heel flexibel, als er voor hen geen baan meer is in de auto industrie/winkel/postbezorging/etc. dan gaan de meesten gewoon wat anders doen.
RobUSA zegt
@mashell: Hahaha robotisering/self scan kassa’s/email, hele goede voorbeelden not.
RobUSA zegt
@robusa: winkel/mag ook internet Amazon ed staan ..drone bezorging in een aantal jaar.
fanboy zegt
@robusa: We verzinnen altijd wel iets om ons bezig te houden. Vroeger leefden we heel simpel en was bijna iedereen van de beroepsbevolking bezig met voedsel. Dit werd natuurlijk steeds minder en minder, nu kan 1 persoon heel veel monden voeden. Toch zijn we allemaal nog vol op aan het werk.
karhengst zegt
@mashell: We hebben het over Duitsland hè. Je kan veel van ze zeggen maar over het algemeen zijn ze net zo flexibel als de doorsnee vrouw er daar (hier, in jouw geval) uitziet.
unknown234 zegt
Ik ga er van uit dat die mensen dat allemaal hebben uitgeplozen. Ze kunnen je ook heel goed uitleggen hoe de aarde ineens in de ijstijd terecht is beland en er ook weer uit is gekomen. Schijnt een chinees van 9 meter 14 geweest te zijn die zijn hele leven scheetjes heeft gelaten door een chronische maagzweer en daardoor zoveel uitstootte dat dit een dusdanig impact op het klimaat had dat daarmee het einde van de ijstijd aanbrak. Dit is ook waar de naam Ho Lee Chit vandaan komt.
bmwe46m3balling zegt
@unknown234: ???hahaha ik ga stuk.
fanboy zegt
@unknown234: Jij hebt teveel Pippi Langkous gelezen (al dan niet onder invloed)
pomoek zegt
Een goed idee. Belast het gebruik en niet het bezit. Minder files, minder vervuiling minder onzin kilometers meer thuis werken meer op de fiets. En iedereen een auto voor de deur want we stoppen natuurlijk gewoon met het belasten van het auto bezit.
RobUSA zegt
@pomoek: Maar dat is juist het punt het bezit blijven ze ook belasten en vaak zwaarder ieder jaar weer.
techniekmeneer zegt
@pomoek: Ja, en nu even terug naar de realiteit. Het overgrote merendeel kán niet thuis werken en is afhankelijk van de auto om op het werk te komen, omdat het openbaar vervoer in NL gewoon ronduit waardeloos is. Laten we gewoon even stoppen met het ontwikkelen van een crisis die helemaal niet nodig is.
pomoek zegt
@techniekmeneer: Al 20 jaar is het duidelijk dat het klimaat aan het veranderen is. Transport en vervoer nemen een flink deel van de CO2 uitstoot voor haar rekening. Dit is bekend in de wetenschap, politiek en bedrijfswereld. En al 20 jaar worden er schoorvoetend kleine maatregelen genomen die per saldo weinig tot niets bijdragen aan CO2 uitstoot afname en zelfs contraproductief werken. Door zo lang te talmen wordt het probleem alleen maar urgenter en moeilijker oplosbaar. Door nu hard in te grijpen voorkom je dat je later nog hogere kosten moet maken. Dat is de realiteit.
vaakbenjetebang zegt
@pomoek: Correct. Het aloude ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’ doet hier weer opgeld. De problemen op allerlei vlak zijn evident, maar iedereen wacht op elkaar om echte maatregelen te nemen. Hoe langer men wacht, hoe naarder de maatregelen worden – en als men maar lang genoeg wacht, zijn maatregelen helemaal niet meer nodig. Dan lost het probleem zichzelf wel op. Met de aarde komt het dan wel goed, die redt zich nog wel tot de zon opbrandt. Met ons en al die andere beestjes die er op leven? Dat valt nog eens ernstig te bezien.
spylegion zegt
@pomoek:De realiteit is dat de échte vervuilers én vervuiling buiten schot blijven. Succes met je propaganda.
pomoek zegt
@spylegion: Wie blijven er dan buiten schot en, bedankt(?).
dwfc zegt
waar ben je de laatste 10 jaar op vakantie geweest pomoek, Hotel thuis in NL neem ik aan .
gezondverstand zegt
Mijn woon-werk verkeer kost me met de auto 1 uur per dag. Met de bus is dit 2,5 uur.
Als ik een uur per dag minder mag werken voor hetzelfde salaris dan zal ik heel heel misschien overwegen om met de bus te gaan als het financieel ook veel aantrekkelijker gemaakt wordt..
Want behalve dat het met de auto minder dan de helft van de reistijd kost heb ik met de auto niet de stress van op tijd bij de halte staan, kan ik op elk moment vertrekken, hoef ik niet door de regen naar de haltes, is het veel comfortabeler en hoef ik niet af te wachten tussen welk gepeupel ik weer terecht komt dampend bij nat weer en stinkend bij warm weer.
techniekmeneer zegt
@gezondverstand: Je doet je nickname eer aan. Gewoon nuchter verstand is tegenwoordig bij veel mensen helaas ver te zoeken.
pomoek zegt
@gezondverstand: Natuurlijk is de auto comfortabeler en sneller dan het OV. Qua kosten ontloopt het elkaar ook niet veel. Het punt is dat je in je eentje veel meer CO2 produceert in een auto dan in een trein. Het is logisch dat je liever met de auto rijdt. Maar is het ook niet logisch dat je als je meer vervuilt ook meer betaalt?
pablo1971 zegt
Nederlanders kunnen weerspannig zijn, Duitsers nog veel meer. Nee, als dat ooit werkelijkheid wordt, kan men de totaler kroeg verwachten. De autokultur zit er daar diep ingebakken. Ik durf wel te zeggen dat Duitsland de bakermat is van het autorijden.
ghost zegt
Great plan, doesn’t work!
sanderm3 zegt
“How dare you!”
jje003 zegt
Ik woon in Oost-Duitsland en laten we voorop stellen dat de OV helemaal niet klaar is voor een verdubbeling van capaciteit. Veel mensen werken hier in diensten in verschillende grote fabrieken buiten de stad. OV is gewoon helemaal geen optie.. Deze milieu-lobbys zijn vaak mensen die een een of ander vaag beroep hebben en dat makkelijk op de fiets zouden kunnen doen, maar hebben totaal geen benul waar ze eigenlijk nu over praten. Zo had ik pas een discussie met iemand die vond dat ik best op de fiets kon gaan werken, maar even vergeet dat ik 2 koffers bij me heb en er helemaal geen OV beschikbaar is op die tijd van de dag. Stond ze compleet perplex dat er nog beroepen zijn waar men niet thuis kan werken. Ze zijn gewoon de werkelijkheid kwijt. Treinen zitten al overvol; laatste twee keer dat ik met de trein reisde, heb ik 6 uur lang moeten staan, dus dat doen we ook niet meer. Wat mij vooral opvalt is dat de gedachte is dat geld direct in het milieu gestoken word. Ook worden alle grote vervuilers best wel vrij gehouden van sterke maatregelen terwijl alles zo een beetje op de burger verhaald word. De hele gedachte begint al fout en er zijn geen reele oplossingen, maar als we wat willen doen, laten we het bij de grote bronnen aanpakken ipv burgers pesten en een slecht gevoel geven.
johnwaters zegt
@jje003: de DDR is in 1989 afgeschaft, als jij nu nog in Oost-Duitsland woont dan ben jij een tijdreiziger. Tenzij je in het oosten van Duitsland woont :-)
Jochempie zegt
Automobilisten zijn niet onschuldig. Iemand die troep uit z’n raam gooit is ook niet onschuldig, ook niet als iedereen dit doet. Je verpest nog steeds het milieu, en dat moet je met je meedragen.
Vrijheid is een verkeerde beschrijving van het negeren van de consequenties van je acties.
RiKe zegt
@Jochempie: Dus wat is dan jouw punt? Maak brandstof maar 30 euro per liter zodat iedereen over gaat naar een EV? Ik zal je uit de droom helpen. Minstens 90% van de mensen die een brandstof auto hebben KUNNEN niet over stappen naar een EV omdat die krengen gruwelijk duur zijn. Dus als je de brandstof duurder gaat maken, trek je de koopkracht nog verder naar beneden en dus vergroot je de kloof om een EV te kunnen kopen. Met deze maatregel zou men zichzelf volledig in de voet schieten. En niet met een 9mm, maar een shotgun op close range
unknown32 zegt
@rike: Vergeet ook niet te melden hoe de stroom vooral opgewekt wordt… Zolang dat ook niet op orde is
Jochempie zegt
@rike: Het klimaat is belangrijker dan de economie. We hebben niets anders dan deze groenblauwe bal. Houd ‘m schoon.
toniominestrone zegt
@Jochempie: Doet me denken aan de jaren ’70, toen waren er stickers van een kaarsje in de vorm van een aardbol welke langzaam opbrandde , hel en verdoemenis zou ons deel zijn rond de eeuwwisseling, zie hier 20 jaar later…….
RiKe zegt
@Jochempie: Het klimaat……goed, dan gaan we het hebben over de overbevolking van de planeet. Voer de doodstraf maar weer in dan. Veroordeelde pedofielen, terroristen en massamoordenaars (bijvoorbeeld) allemaal veroordeeld om compost te zijn voor de natuur. Doe toch eens niet zo kortzichtig…. Zonder geld kan niemand de overstap maken om beter te zijn voor het milieu. Mobiliteit is nou eenmaal nodig om de wereld draaiende te houden
Jochempie zegt
@rike: het draaiende houden van de wereld dient geen enkel belang behalve voor onze eigen genoegdoening.
maotje zegt
@rike: uiteindelijk zal het steeds verhogen van de kosten voor t rijden met verbrandingsmotoren zorgen dat mensen sneller een ev zullen kopen. Het is gewoon ontmoedigingsbeleid. Aan de andere kant als er meer en meer evs verkocht worden zullen ze in prijs dalen daar op dut moment 80% van de productie bij autofabrikanten nog draait voor verbrandismotorvoertuigen. Als dit gaat afnemen word het productieproces steeds verder geoptimaliseerd voor evs dat de prijs doet drukken.
RiKe zegt
@maotje: Dat is toch nog steeds krom? Je wil mensen aanmoedigen om over te gaan naar een EV, maar je zorgt er voor die tijd voor dat ze minder geld hebben om dat te kunnen doen. Als ze het eerst al niet konden kopen, dan dankzij dat beleid al helemaal niet meer
maotje zegt
@rike: we hebben het over max enkele tientjes per maand. Als je dat niet kan betalen kun je uberhaupt al geen andere auto kopen, ook niet met een verbrandingsmotor. Dus dat is flauwekul.
nissanfairladyz zegt
@rike: Heb net een elektrische auto gekocht. Bespaard me goed geld. :) te duur? Ik bespaar 300 euro in the maand.
RiKe zegt
@nissanfairladyz: De aanschaf is voor velen te duur. Niet iedereen legt even zo (minimaal) ruim 30/40.000 euro op tafel
ozzytrk zegt
@Jochempie: Ga jij maar lekker fietsen kerel.
erwh zegt
En ondertussen gaan we vrolijk door met 70% van het transport in Europa over de weg af te wikkelen en sluit men in Duitsland 8000 spooraansluitingen van bedrijven om dit nog een extra zetje in de rug te geven. Dat een ton gewicht vervoeren over de weg een factor 50 tot 100 keer meer energie kost is blijkbaar onbelangrijk.
dwfc zegt
dan kan men de pakjesbezorging ook ineens afschaffen ….
rikv99 zegt
‘Autoblog lezer wilt gratis SLS AMG’
Er is gelukkig een verschil tussen willen en krijgen ?
johnwaters zegt
Het fascisme is helemaal terug in Duitsland, maar deze keer is het het klimaatfascisme. Allemaal het gevolg van die groene überfasciste Greta Thunberg. Haar opdrachtgevers achter de schermen willen natuurlijk maar één ding, en dat is globaal een nieuw communisme installeren waarbij iedereen arm is, of arm gemaakt wordt. De nieuwe wereld orde en haar puppeteers in zijn volle glorie. Want alles moet naar de kloten, en liefst zo snel mogelijk. Arme mensen zijn nu eenmaal makkelijker onder de knoet te houden.
intimrasiert zegt
Als dit gekke plan doorgevoerd wordt, dan, dan… dan is autorijden in D nog steeds goedkoper dan in NL met zijn BPM/MRB en sneller, met 120 ipv 100.
spylegion zegt
@intimrasiert: lol; over een realiteitscheck gesproken. Zo ver verwijderd is men, door propaganda, van wat er daadwerkelijk gaande is; Men heeft niet eens door dat het hier al vele malen ernstiger is dan dit horrorplan uit Duitsland.
stephen zegt
Indien we echt voor het milieu gaan moeten we ook maatregelen nemen voor het milieu, dus beginnen bij de grootste vervuilers en dat is volgens mij niet de personen auto’s. Verhogen van brandstof is een goed middel om schonere alternatieven te stimuleren, ook zuinige brandstof motoren worden zo beloond. Echter moet dan ook deze extra kosten gecompenseerd worden door bijv. de afschaffing van BPM (stimulans kopen tot nieuwe en zuinige auto’s) en het afschaffen van wegen belasting, zodat de hogere brandstof prijs wordt gecompenseerd. Rij je elektrisch of een zuinige auto dan betaal je minder, rij je een auto met een hoog verbruik, dan betaal je meer door de hoge brandstof prijs.
Nu mis ik een duidelijke richting, waarom wordt een hybride auto zo hoog belast met de wegenbelasting door het hogere gewicht. Allicht willen veel mensen deze gebruiken indien deze voordeliger te rijden zijn. (Lees gelijke wegen belasting en geen bijtelling voordeel). Waarom alle voordelen van elektrisch rijden weer langzaam terug draaien?
Overheid kies een duidelijke richting VOOR het milieu en zet hier vol op in, zodat we als consument mee kunnen bewegen, mee kunnen profiteren van het gunstiger rijden met de duidelijke regelgeving!
Gulli zegt
Het gevaarlijke van zo’n club is dat ze het extreme voorstellen en vervolgens genoegen nemen met minder maar ondertussen wel de grens verlegd hebben.
Iedereen wil 5, zij willen 10, de rest gaat akkoord met middelen op 7,5 en zo hebben ze toch van 5 een 7,5 gemaakt zonder dat de rest dat wilde. Pure populistische retoriek.
dawwg zegt
@gulli: Net zoals die anti-zwartepiet mafkezen; 150 professionele doch werkeloze herrieschoppers met een strafblad betalen om aan de andere kant van Nederland een kinderfeestje voor miljoenen mensen te verpesten; het werkt. Veel bedrijven wagen zich helemaal niet meer aan Sinterklaas; dag leuk volksfeest. En wat krijgen we er voor terug ? Nog harder schreeuwende luiaards die van slachtoffer spelen hun beroep proberen te maken :(
kempenaer zegt
Nederland staat qua koopkracht al in de grauwe Europese middenmoot. Een land met een overheid als een waterhoofd.
Dat wordt met deze regering die links beleid predikt alleen maar erger.
Belastingen omhoog, steeds verdere nivellering. Werken wordt steeds meer ontmoedigd.
Zie de cijfers en huiver. Kijk hoe Nederland ondanks delta van grote Europese rivieren en enorme gasbel te Slochteren zich verhoudt tot Zwitserland, Luxemburg en de Scandinavische landen. Een schrale 14e plek. Vrij triest.
https://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/dyna_content/Global/documents/Press_Releases/2019/20191021_PR_GfK_Purchasing_Power_Europe_efin.pdf
frank2b zegt
@kempenaer: En wat heeft dit er mee te maken? Het artikel gaat over Duitsland.
frank2b zegt
Waarom zouden ze het in Duitsland dan ook zo nodig beter moeten hebben dan wij?
spylegion zegt
@frank2b: Waarom wil jij het slecht hebben? Of vul je je zakken op deze waanzin?!
frank2b zegt
@spylegion: U ontgaat het lichte sarcasme, begrijp ik …..
spylegion zegt
Nee; ik bespeur hier daadwerkelijk hypocriete nullen op dit forum die hun zakken, danwel hun ‘carrière’, vullen met de promotie van onwetendheid van hun collega burgers. Niet dat ik dacht dat u een van hen was, ik stelde mij slechts de vraag.
aribsg zegt
Mensen zijn echt van t padje ,zelfde voor de extra verhoging mrb bij oudere diesels .
Deze autos hebben in het werkende leven al een veelvoud van de orginele aanschafprijs opgebracht ik noem maar accijnzen op brandstof ,mrb,bpm enz.
Het wordt nog gekker je mag (zeker omdat je meer betaald ) ook de steden niet meer in tenminste die met wat wereldvreemde bestuurders.
Met een bakfiets kan je wel een paar straten ver komen maar verder wordt t lastig .openbaar vervoer is zeer milieu vervuilend .
Ik denk dat we moeten kappen met mrb te betalen je betaald tenslotte mrb om van het wegennet gebruik te maken .
Buiten het feit dat wij als nederland van z n hele leven nooit zo schoon kunnen worden als een land met een paar koeien en geiten en anderhalve man en paardenkop .begrijp nou eens dat wij industrie hebben en een doorvoerland zijn voor heel europa ,dat is schoner te krijgen maar zet in op praktische oplossingen en niet op achterlijke oplossingen en verkapt belasting heffen .
Auto s hebben milieutechnisch al zo n slag gemaakt nu de rest nog .
Ik noem varen , vliegen enz.als voorbeeld .
Het gaat er nog van komen dat we landen die zeker niet mee kunnen in de vaart der volkeren als roemenie enz. Gaan betalen om onze uitstoot te compenseren .
Daar gaan we naar toe de pvda (portemonee van de ander) ,d66 en groenen laten zich naar het slachthuis voeren en wij betalen de rekening voor een paar wereldvreemde mafkezen .