Prima als je je inzet voor het milieu, maar als milieugekkies banden leeg gaan laten lopen dan ga je een stap te ver.
Nederland gaat gebukt onder tal van crisissen. Stikstofcrisis, inflatiecrisis, energiecrisis en ga zo maar door. Als hardwerkende Nederlander betaal je je hierdoor scheel. Des te vervelender als extremisten dan je banden van je SUV leeg laten lopen, omdat deze zo vervuilend zou zijn en SUV’s steeds groter worden.
Milieugekkies prikken banden lek
Deze groep heet The Tyre Extinguishers. Wel een goede naam, want het dekt hun doel. Deze milieugroep opereert over de hele wereld en laat banden leeglopen van voornamelijk luxe terreinwagens. Want die zijn slecht en moeten kapot! Dit omdat deze grote auto’s het milieu veel meer belasten dan andere auto’s. Daarom roepen ze medestanders op om de banden leeg te laten lopen. Hiermee verdedigen ze, naar eigen zeggen, het milieu. Door deze acties hopen ze dat mensen deze auto’s niet meer kopen of minder mee gaan rijden. Lekker drammen dus.
In Zwolle sloeg het clubje dit keer toe, weet het Brabants Dagblad te melden. Volgens de politie aldaar zijn minstens twee SUV-eigenaren slachtoffer geworden van deze milieuridders. Het is een beetje onduidelijk hoeveel auto’s getroffen zijn. De politie spreekt over twee meldingen, maar de ‘actiegroep’ spreekt over twaalf banden. Maar goed, het doet er eigenlijk niet toe. Je blijft sowieso van iemand anders eigendom af. Ook al ben je het niet eens met zijn of haar keuze om een grote auto aan te schaffen.
Pamflet
Als de banden leeg zijn wordt er een pamflet onder de vooruit geplaatst. Hier staat op: ‘LET OP- Je benzineslurper doodt’. Verder leggen ze in de pamflet uit waarom een dergelijke auto overbodig is en waarom het zo gevaarlijk is om ermee te rijden. Volgens de groep zelf hebben ze wereldwijd al 8.000 keer toegeslagen in verschillende landen. Eerder waren ze al actief in Den Haag.
Principes hebben is prima, maar val andere mensen daar niet mee lastig. Hiernaast kan het gewoon gevaarlijk zijn. Als je niet merkt dat de band leeg is, of gedeeltelijk leeg is, kan de auto naar een kant trekken, om maar een voorbeeld te noemen. Laten we hopen dat de politiediensten deze acties serieus nemen en de ‘actievoerders’ weten te grijpen.
redneckdarian zegt
Ja… Een band die nog niet ‘op’ is lek prikken zodat de eigenaar een nieuwe band kan gaan kopen is heel milieuvriendelijk inderdaad…
pomoek zegt
Band niet lek. Band leeg.
redneckdarian zegt
Hmm. Beetje onduidelijk in het artikel. Het kopje zegt lek, de tekst zegt leeggelopen..
rutgerg zegt
Ik daag ze uit om de banden vd trekkers van wat boze boeren leeg te laten lopen…
pomoek zegt
@onno: principes hebben is prachtig maar val er anderen niet mee lastig? U is tegen vrijheid van meningsuiting?
karhengst zegt
Die banden leeg laten lopen is ook een uiting van een mening? Ben je daar dan voor?
Robert zegt
Da’s wettelijk gezien vandalisme. En strafbaar, als zodanig. Alleen daarom al gun ik die ‘milieuridders’ wel een naar ongeluk. Met de fiets of trein, uiteraard.
karhengst zegt
Bedankt voor het goede voorbeeld waarom ook een vrijheid van meningsuiting dus niet absoluut is en dient te zijn :)
Robert zegt
@karhengst: de vrijheid van meningsuiting dient te allen tijde absoluut te zijn. Alleen mag het nooit als excuus worden gebruikt om je te verlagen tot bedreiging, belediging, intimidatie, vandalisme of geweld.
Een gegeven wat menig wappie, reli-fanaat, populist of deugfascist overigens maar niet schijnt te (willen) begrijpen.
rutgerg zegt
Neen, ik verheug mij dan op het aftuigen van dit soort gekkies door de boze boeren ;-)
pomoek zegt
@karhengst: @onno zoomt uit het onderwerp, het laten leeglopen van banden, en zegt iets meer algemeens over het hebben van principes en het uiten van die principes. Het uiten van principes kan worden gedaan door demonstreren, al dan niet met tractoren, het schrijven van ingezonden brieven, het maken van een blog, het ophangen van posters, het spuiten van graffiti, op de dam staan met een bord “ik ben geen onderdaan” tijdens een abdicatie, het bezetten van een gebouw, of het laten leeglopen van banden. We kunnen het niet eens zijn met de methode waarop die principes worden geuit, maar je hebt wat mij betreft altijd het recht om je uit te spreken.
Dieseltor zegt
Vrijheid van meningsuiting? Besef je wel wat je zegt?
racerx zegt
Lege banden = hoger verbruik. ;-)
tortuga zegt
Plus takelen met een zwaarder voertuig met meer uitstoot. Nieuwe banden van een vervuilende fabrieksprocess. Eventueel politie en nieuws voertuigen voor de feiten vast te leggen
mashell zegt
Nu de kolencentrales weer volop draaien, kernenergie en waterstof gekkies door de regering serieus genomen worden, windmolens nergens welkom zijn, de komende afschaffing van de saldering de zonnepanelen economisch oninteressant gaat maken, de netbeheerders nog steeds treuzelen om de lokale netten uit de bouwen, de boeren vooral voor de export produceren en nog steeds niet willen bewegen lijkt het me dat er plekken zijn waar meer milieuwinst te behandelen is dan bij de SUV’s.
Elke auto met een verbrandingsmotor is gruwelijk inefficient en een aanslag op het milieu, SUV’s zijn dat slechts een klein beetje meer.
Robert zegt
@mashell: enige nuance is hier best op z’n plaats, hoor. Met name rondom jouw beweringen dat netwerkbeheerders treuzelen. Dat is niet hun schuld, maar die van onze overheid. Het is voor de politiek namelijk veel sexyer om te schreeuwen om méér elektrische auto’s windmolens en zonnepanelen dan om de aanleg van meer hoogspanningslijnen en verdeelstations. En dus koste de procedures om die dingen te realiseren ook zo maar tien jaar aan bureaucratische rompslomp. Iets wat overigens al meer dan 15 jaar wordt geroepen en (terecht) bekritiseerd door de sector.
melcon zegt
Gelukkig is een elektrische auto op kolen energie wel heel efficiënt ;-)
Zonder gekheid, dat de kolencentrales weer volop draaien is uiteraard een gevolg van één of andere badgast in Rusland en niet omdat we dat willen. Daarvoor draaiden de gascentrales volop, weliswaar minder vervuilend als een kolencentrale maar nog steeds aanzienlijk vervuilender als het gehele Nederlandse wagenpark bij elkaar (inclusief de transport sector). Kernenergie is dus zeker weer relevant, of het nu smr, thorium of klassieke kernenergie is, alle varianten stoten aanzienlijk minder uit over hun levensduur als de kolen of gas centrale. Uiteraard ga jij dan weer met het kernafval argument komen waarbij de thorium/gen4 reactor in beeld komt die kernafval gebruikt van klassieke kernreactors als splijtstof. Deze heeft na gebruik een verval periode van 300 jaar (i.p.v. 240000), iets makkelijker te managen. Daarnaast hebben we het bij kernafval over zeer kleine volumes, ruimte om het op te slaan is het probleem niet. Daar komt nog bij dat we al meer dan 70 jaar dit afval opslaan (in tussenopslag dan wel eindopslag). Belangrijkste is uiteraard dat je wil voorzien in basis energie voor de momenten dat de wind niet waait en de zon niet schijnt. Wil je dat doen middels kolen/gas (beiden aanzienlijke uitstoot) of kernenergie (geen uitstoot tijdens operatie)? Of ga je thuis lekker op de hometrainer zitten wat overigens ook niet zonder uitstoot is ;-)
Windmolens zijn inderdaad niet overal welkom, desalniettemin hebben we zeker genoeg plek voor windmolens en is het een non-argument om te claimen dat ze nergens welkom zijn. Het aandeel uit wind energie op land en zee stijgt gestaag sinds 2015, evenals zonne-energie. Afschaffing van de salderingsregeling maakt zonnepanelen economisch helemaal niet oninteressant, je zal alleen beter moeten nadenken over wanneer je verbruikt (wasmachine/droger overdag aan als de zon schijnt, warmtepomp overdag het huis laten verwarmen, etc.). Daar komt nog bij dat de afschaffing nog geen zekerheidje is en deze gefaseerd wordt afgebouwd.
De netbeheerders zijn zeker laat begonnen maar momenteel kunnen ze niet anders, er is een groot tekort aan personeel en materialen. Om dat treuzelen te noemen gaat nogal ver, als je dan ook nog je halve wagenpark wil elektrificeren ga je inderdaad naar rolling blackouts zoals in California. Elektrische auto’s zijn een prima aanvulling maar voorlopig onderdeel van de oplossing en niet de gehele oplossing. Voor een zeer klein deel van de uitstoot overigens (5,2% incl. transport, 2.6% als je alleen naar personen auto’s kijkt. Vervang je alle auto’s door elektrisch bespaar je 2.6%… dat is dweilen met de kraan open. Kun je toch beter die kolencentrale uitzetten en vervangen door kernenergie i.c.m. zon+wind, bespaar je in 1 keer 30-40%!).
Er zijn dagen waarop we een fors energieoverschot hebben (vooral zonnige dagen), dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Gaan we die stroom dan dumpen op de internationale markt of gaan we er gewoon groene waterstof mee maken? Het is inderdaad een relatief inefficiënt proces maar biedt wel de mogelijkheid om energie zonder verlies op te slaan om later weer te gebruiken. Wat uiteindelijk effectiever kan zijn als dat we met z’n allen om 17.00 de elektrische auto gaan opladen.
Uiteindelijk gaat het er om dat we het overschot van energie kunnen opslaan om later weer te gebruiken, waterstof is daar zeer geschikt voor. Een thuisaccu klinkt leuk maar we hebben nu al moeite met grondstoffen voor die relatief kleine hoeveelheid elektrische auto’s die er nu per jaar verkocht worden voor de mensen die ze überhaupt kunnen betalen. Dat geld voor Nederland maar ook wereldwijd, een thuisaccu gaat voorlopig niet betaalbaarder worden als een elektrische auto. Dat houdt in dat het zelfs voor een modaal gezin geen optie is.
Dat de boeren niet willen bewegen geeft wel aan dat je die materie niet helemaal door hebt. Die zijn de afgelopen 30 jaar gesubsidieerd door de overheid om zo groot mogelijk te worden en hebben gemiddeld een schuld van minimaal 1 miljoen euro bij de (rabo)bank. Als je dan een fooi van de overheid krijgt aangeboden met het verzoek te stoppen en je dus met een royale schuld blijft zitten dan vind ik het niet heel raar dat je daar dan tegen in opstand komt. Als je dan iemand een verwijt wil maken dan moet je bij ex-minister Staghouwer zijn die gisteren de conclusie heeft getrokken dat hij inderdaad niet geschikt is.
Ik ben het met je eens dat we op andere plekken veel meer milieuwinst te behalen is dan suv’s, maar om mensen die voor kernenergie en waterstof dan gelijk als gekkies weg te zetten gaat dan weer regelrecht tegen je eigen betoog in. Of heb je een betere oplossing? Wereldwijd nemen elektriciteit/landbouw/industrie 75% van de uitstoot voor hun rekening, daar kunnen we inderdaad winst halen. Transport neemt wereld 14% voor z’n rekening, dat is al het transport, inclusief vervoer over water, spoor en via de lucht (dus niet alleen wegtransport). Op het gebied van wegtransport doen wij het in NL overigens al extreem goed en kunnen we daar eigenlijk vrijwel niets meer halen in vergelijking met de sectoren waar nog wel heel veel ruimte is om te verduurzamen. Onze focus moet liggen op het verduurzamen van energieopwekking, industrie en landbouw.
berlinetta zegt
Jezus gast, mand!!
Dutchdriftking zegt
@melcon: Mooi verhaal, zeker je punt van kern energie kan ik mij helemaal in vinden. Ander puntje betreffende energie overschot, in de toekomst geen reiskostenvergoeding, maar je auto op de zaak opladen op kosten van de baas. Kon nog wel eens interessant worden.
melcon zegt
Dat is een uitstekend idee! Bij ons doen ze dat al voor bezoekers, nu nog voor eigen personeel…
roadster zegt
Verbrandingsmotor of elektrisch maakt voor deze club geen verschil.
“Hybrids and electric cars are fair game. We cannot electrify our way out of the climate crisis – there are not enough rare earth metals to replace everyone’s car and the mining of these metals causes suffering. Plus, the danger to other road users still stands, as does the air pollution (PM 2.5 pollution is still produced from tyres and brake pads).”
Johanneke zegt
Kom anders bij mij werken, onderdeel zijn van de oplossing. We werken aan biobrandstoffen, biologisch afbreekbare plastics, schimmels die asfalt kunnen verteren.
Ohnee dan moet je studeren dat is moeilijk. Schreeuwen en banden leeg laten lopen is makkelijk.
racerx zegt
Nog erger, dan moet je werken. Stel je voor.
forzauno1 zegt
Ontzettend eng dat links.
Mensen die niet weten wat ze met het leven aanmoeten, en nu een excuus denken te hebben om hun frustraties en afgunst te botvieren op anderen.
dolledries zegt
Blijf van andermans spullen af …
osmo zegt
Ze zouden de banden beter wat harder oppompen. Dat is beter voor het verbruik dan met lege banden rondrijden ;)
kniesoor zegt
Dit is vandalisme, niets meer, niets minder. Graag als zodanig behandelen.
rwdftw zegt
Dit is zo verschrikkelijk zinloos….
Ik wens jullie alleen een met een CV ketel verwarmde inpandige garage. Droog, warm en veilig.
Dutchdriftking zegt
Een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser is al op het randje, dit is gewoon keihard vandalisme en juist slecht voor het milieu. Nu moet er een nieuwe band op, een echte SUV met 4wd moet er dan meteen vier IVM ongelijke slijtage. Een flinke milieu belasting dus, zo’n band lek prikken.
melcon zegt
Wel handig z’n briefje onder de ruitenwisser, weet je wie je aansprakelijk kan laten stellen door je verzekering/rechtsbijstand.
RiKe zegt
Toch grappig dat anderen gaan bepalen wat voor auto je nodig zou hebben. Mogen wij dan ook bepalen wat deze personen doen op een dag?
Design_Driven zegt
Ik heb een compressor ingebouwd in mijn Discovery, dus voor bij niet zo’n probleem als ze het hier doen.
Benny_Weisz zegt
Mij zullen ze met rust laten, mijn 6-cilinder rijdt namelijk op Diesel!
👍👍👍👍👍👍
lexis zegt
Deels door de boomknuffelaars die jammer genoeg ook sterk vertegenwoordigd zijn in het Europees parlement zitten we nu in een dikke energiecrissis. Iedereen heeft de mond vol van de energietransitie alleen is er geen enkele groene jongen die ons kan vertellen van waar al die elektro energie moet komen. Ik denk dat bij veel mensen de ogen zullen opgengaan nu.
pomoek zegt
@lexis: het is precies andersom. Als er wat beter naar boomknuffelaars zou zijn geluisterd waren we niet zo afhankelijk geweest van Russisch gas, waren er nu al veel meer duurzame energiebronnen en zaten we niet met z’n allen nagelbijtend op de komende winter te wachten. Die boomknuffelaars roepen ook al decennia dat hoe langer we wachten met de transitie, hoe moeizamer en duurder het wordt. En zie.
stekkerkoning zegt
De website van de actieclub: https://www.tyreextinguishers.com/how-to-deflate-an-suv-tyre
Ook de Nissan Qashqai staat op de lijst van vervuilende suv-gedrochten. Dat valt natuurlijk heus mee, het is daarentegen een dodelijk saaie auto die op generlei wijze bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid.
techniekmeneer zegt
Mijn bloed kookt bij het bekijken van die website.
Wat hoop ik graag zo’n mafklapper te betrappen.
techniekmeneer zegt
Als ik zo’n milieu gekkie betrap bij mijn auto breek ik terplekke zijn/haar vingers. Je blijft met je poten van mijn spullen af.
thjvanvlerken zegt
Het is 1 gevaarlijk en 2 hoe weten ze of het voertuig nodig is of niet? Ik zou het maar wat mooi vinden als ze de gehele groep arresteren – ze moedigen fout/strafbaar gedrag aan en doen dat georganiseerd.