Men deed onderzoek naar het effect van stikstofdioxide op de gezondheid, naar aanleiding van onderzoek van TNO dat bevestigt dat bijna geen enkele auto de beloofde uitstootnormen haalt.
Volgens Milieudefensie is het zo dat bijna overal de door Europa gestelde normen voor luchtkwaliteit zouden worden gehaald als diesels niet in de praktijk zoveel meer stikstofdioxide (NOx) zouden uitstoten. Milieudefensie baseert zich op cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Dat meldt de Volkskrant vanochtend.
Uit een recent praktijkonderzoek van TNO blijkt dat vrijwel alle dieselauto’s (dus niet alleen Volkswagens) veel meer NOx uitstoten in de praktijk dan op papier beloofd wordt. Bijna geen enkele door TNO onderzochte auto wist onder de norm te presteren. Daardoor is de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht veel groter dan gewenst, met name langs drukke wegen. Als fabrikanten de normen wel zouden weten te halen, zouden we waarschijnlijk nog maar op één van de meetlocaties de limiet overschrijden. Nu is dat op 130 plekken het geval.
Milieudefensie claimt nu dat er negatieve gezondheidseffecten zijn voor mensen die dicht bij drukke wegen wonen. Volgens de stichting leeft een mens op zo’n locatie 2,5 maand korter door negatieve gezondheidseffecten. De stichting lift overigens even handig mee op de “sjoemelsoftware”-term, maar vat dus in feite alle diesels die hun uitstootbelofte niet halen nu samen in de term “sjoemeldiesels”.
Een tegengeluid is er ook, in de vorm van de TU Eindhoven. Die geeft aan dat het op veel plaatsen de goede kant op gaat met de uitstootcijfers. Hij legt het probleem meer bij files: als auto’s lang op één plek stil staan, stoten ze daar ook relatief veel uit. Het verbieden van oudere diesels lijkt de TU Eindhoven veel effectiever, en dan met name die van de EURO4-norm en dan daarvoor. Helaas voor hem zal de kans daarop vrij klein zijn, al zien we natuurlijk al wel dat oude diesels uit sommige stadscentra geweerd worden.
vetnek zegt
Alles om de autobranche om zeep te helpen…
Dimglor zegt
@vetnek:
Volgens mij vooral een excuus om milieuheffingen te doen, belastingen in het algemeen te verhogen en last but not least: VW beboeten met een reuzesom…
martinus zegt
@Dimglor: Ondanks dat NOx je longen langzaam sloopt, is er geen belasting op NOx maar op CO2 (spul dat goed is voor plantjes, en niet zo schadelijk is voor de mens).
Bewustzijn dat deze extra NOx niet alleen 2.5 maanden van je leven ontneemt, lijkt er weinig te zijn. Het neemt niet alleen leeftijd van je af, maar zorgt er ook nog eens dat in de 80 jaar voor je dood gaat, je mindere gezondheid hebt, doordat NOx je longblaasjes in je longen sloopt.
“NOx reacts with ammonia, moisture, and other compounds to form nitric acid vapor and related particles. Small particles can penetrate deeply into sensitive lung tissue and damage it, causing premature death in extreme cases. Inhalation of such particles may cause or worsen respiratory diseases, such as emphysema or bronchitis, or may also aggravate existing heart disease.
NOx reacts with volatile organic compounds in the presence of sunlight to form ozone. Ozone can cause adverse effects such as damage to lung tissue and reduction in lung function mostly in susceptible populations (children, elderly, asthmatics). ”
Wat leesvoer voor wie denkt dat ‘er niets mis is’ met het inadmenen van uitlaatgassen met een hoog NOx gehalte:
http://www.nchh.org/Portals/0/Contents/EPA_Nitrogen_Oxides.pdf
parker zegt
@martinus: nox uitstoot is pa écht hoog bij odtimers zonder katslysator en een G1 of G2 installatie, terecht dat ze die de nek om hebben gedraaid wbt mrb vrijstelling
frederik zegt
@parker: Bron?
frederik zegt
@parker: Heb je hier een bron voor? Heb dit nl nog nooit eerder gehoord.
smoothoperator zegt
@vetnek: je neemt dit bericht wel serieus… Als je toch niet weet wanneer je dood gaat maakt die 2,5 maand eerder ook geen reet uit!
Hubert zegt
@smoothoperator:
OK dan.
Dan doen we voor jou 10jaar korter.
Als het toch niet uitmaakt!!
vetnek zegt
@smoothoperator: Vroeg of laat gaan we allemaal een keer kapot dus die 2,5 maand maakt dan ook niets meer uit inderdaad.
widodh zegt
@vetnek: Aha, dus gewoon lekker blijven uitstoten, smog in de steden, zodat wij allemaal met onze V8 kunnen rondrijden?
Nee, de tijd van de ICE is gewoon over en uit. Over een tijd kijken we er net zo raar op terug als dat we nu doen dat je op je 13e al rookte.
vetnek zegt
@widodh: In zoverre…
Ik denk dat het z’n vaart allemaal niet zo zal lopen. Op elke technologische ontwikkeling valt wel wat aan te merken door een milieu organisatie. Zijn het niet de accu pakketten die op “niet groene wijze” geproduceerd worden.. Dan is het wel de verwerking van gebruikte accupakketten op sloop auto’s in de toekomst.
Uiteindelijk zal op alles wat de overheid (teveel) geld kost, een heffing komen om dit te compenseren.
sjeppie156 zegt
@widodh: als je dat wilt kun je nog wel even in de us of a terrecht of ergens anders buiten europa
dutchneon zegt
@vetnek: ze zijn zelf de GROOTSTE falers door op CO2 te testen en veel te weinig te kijken naar alle aanverwante schadelijke stoffen, want er zijn er nog een paar meer als NOX.
Het ergste is dat half Nederland, tot onderaan de maatschappij dat weten, maar onder het mom van bijtelling en heffingen het mooi zo gelaten word.
En dan nog de test zelf, die is helemaal om te huilen, de nieuwe test die er straks een keer is na 10 jaar klunzen is alweer achterhaald!!
gregorius zegt
Alle diesels (en natuurlijk ook benzine motoren) stoten meer uit dan in de test.
Wisten we al lang. Maar dat heeft toch geen reet te maken met software op diesels die sjoemelen tijdens de uitstoot test?
En hebben we nou eigenlijk een instantie die met bewijs is gekomen dat er software actief is op VW’s die (enige) Europese tests herkent en daardoor iets in het motormanagement aanpast? En dan hebben we het niet over der Spiegel of das Bild dat dit soort info van ‘horen zeggen van mensen in het bedrijf’ heeft.
jackass266 zegt
@gregorius: “Alle diesels (en natuurlijk ook benzine motoren) stoten meer uit dan in de test.
Wisten we al lang. Maar dat heeft toch geen reet te maken met software op diesels die sjoemelen tijdens de uitstoot test?” Interessant. Dan is dus de vraag of het sjoemelen tijdens de test strafbaar is te stellen. Is dat het geval, probleem voor volkswagen. Is dat niet het geval dan zou dat betekenen dat volkswagen gestraft kan worden op het overschrijden van de afgesproken uitstoot. Dit houd echter ook in dat dan niet enkel volkswagen een probleem heeft.
schuimbekje3 zegt
@gregorius: Precies… daar is de Volkswagen marketing afdeling nu overuren aan het draaien. Elk stukje wat ze bij Volkswagen kunnen gebruiken om de aandacht van HEN af te houden zullen ze doen…
Voor de gemiddelde debiel op een gemiddelde autoblog website is nu al synoniem dat ‘alle diesels sjoemelen’…. Kun je nagaan wat dat voor de gemiddelde SBS12/RTL783 kijker zal zijn met het IQ van een eencellige en een aandachtsspanne die net een soap serie vol houdt (waar dan elke reclame blok een flashback komt omdat het anders te veel wordt voor die arme celletjes…
Dit komt op mij over dat Hitler zou roepen “Ja, maar pietje uit klazinaveen heeft ook ooit toen ie dronken was een Joodse meneer doodgereden, dus ik ben niet zo erg. ‘iedereen doet het’… Dat zou je natuurlijk zeggen ‘fok off snorremans’…
Helaas gebeurt dat niet. We zouden met z’n allen moeten zeggen “fok off Volkswagen (hmm, grappig dat bruggetje met Hitler)… Volkswagen heeft de boel geflest, gewoonweg opgelicht en dat met een factor 40!!!! en nu lijkt het net of ‘iedereen het doet’… Maar bijvoorbeeld de eerder aangehaalde BMW slechts met 15% (en niet met 4000% zoals de Golf 2.0TDi…
Overigens gaan de EURO normen nooit wat worden in Nederland omdat die debielen van de RDW deze nooit genoteerd hebben… Want waarom zou je HET BELANGRIJKSTE op EU niveau van een auto opschrijven?
gregorius zegt
@schuimbekje3: Mooi verhaal; vind de vergelijking wel leuk.
En zo kan ik nog wel een vergelijking stellen.
De regering onder Hitler had moeten roepen: “Fok Off Hitler; we dienen een motie van wantrouwen in omdat je bezig bent met een oorlog plannen / rassenzuivering etc etc”; maar goed, politiek ging wat anders 75 – 85 jaar geleden.
En de mensen in de EU hadden moeten zeggen: “Fok Off werkgroep voor minder CO2 uitstoot: die testen die jullie stellen kloppen van geen kanten; hiermee komen we geen reet verder. Zo gaan andere instanties certificeringen uitgeven die de cijfers gebruiken die wij onterecht goedkeuren.”
We hebben al jaren en jaren ervaring met het kapitalisme. We geloven in winst en concurrentie. We weten ook al dat ondernemers en bedrijven, van elke grote, in elke sector de boel zullen flashen als ze dat zouden kunnen doen. Je schilder koopt met alle liefde goedkope afgekeurde verf uit Polen; je boer voert een kip het liefste vrijwel niks kostende gemanipuleerde mais terwijl de kip zn kont niet kan keren; je verzekeringen spenderen liever 500 euro om aan te tonen dat om ene of ander niks-ding je je 1000 euro niet zal krijgen. En in alle gevallen snap ik de actie van de ondernemer hier. Keur t niet goed, maar snap t wel.
Dat weten we en daarom hebben we instanties in het leven geroepen die dit soort dingen reguleren, keurmerken invoeren etc etc.
We kunnen dus VW wel blamen dat ze de boel proberen te flashen tijdens een test die voor geen meter de werkelijkheid test. Maar we moeten net zo goed de mensen blamen die verantwoordelijk zijn voor die testen die nergens op sloegen en waar we al tijden en tijden over wisten.
griffendahl zegt
@gregorius: Wat jij zegt, helemaal mee eens.
Tonnie zegt
Het enige wat ik weet is dat we met onze 10 jaar oude volvo diesel wel minder verbruiken dan op papier! Of dat ook zorgt voor minder uitstoot van NOx dan op papier weet ik dan weer niet.
kiasoul98 zegt
VOLKSWAGEN MOET ECHT EVEN STOPPEN. Ga failliet aub, wat een verschrikkelijk merk.
Arnoud zegt
@kiasoul98:
En nou weer opletten in de les. O wacht, jij hebt natuurlijk vakantie.
kiasoul98 zegt
@Original_Arnoud: Het kan toch niet goed zijn dat één bedrijf zoveel schade kan brengen aan de economie? Dat zijn geen gezonde omstandigheden.
sjeppie156 zegt
@kiasoul98: Als je het wat beter fundeerd en wat genuaceerder brengt denk ik dat mensen wat eerder geneigd zijn serieus te reageren. Dit is een tip en niet om je onderuit te trappen
griffendahl zegt
@kiasoul98: Als VW echt failliet zou gaan zoals jij zou willen, dat zou pas schadelijk zijn voor de economie…
mashell zegt
@kiasoul98: Dat is inderdaad niet goed. Bij de banken, waar het allemaal nog een tandje erger was, hebben de landen ingegrepen.
berlinetta zegt
@kiasoul98: VW is ook niet mijn favoriete merk, maar failliet gaan? Aub niet. VW is de grootste werkgever van Europa (zelfs een van de grootste ter wereld). Europa begint net te ontwaken van de economische crisis dus dat kunnen we nu even niet gebruiken.
mashell zegt
@berlinetta: net te ontwaken van een crisis? De crisis is al sinds 2010 voorbij. We zitten nu in hoogeconomie wat helaas meestal een voorbode van een crisis is.
Ik zet in op 2e helft volgend jaar weer crisis jammerende politici in het 8 uur journaal.
bartteeuwen zegt
@kiasoul98: hoe verschrikkelijk ik het merk vw ook vind; en hoe ironisch het ook is dat juist volkswagen keer op keer de fout in gaat, dan nog vind ik je reactie nogal ondoordacht.
schuimbekje3 zegt
@bartteeuwen: Maar het houdt nooit op totdat ze failliet gaan.
Wat ik volkswagen aanreken:
#1 hitlers grootste vriendje
#2 het bouwen van de golf
#3 sjoemelen (met de duitse ANWB, ADAC) met de pech statistieken van volkwagens (hier dus ook letterlijk ‘per ongeluk’ de afgelopen 10 jaar de komma verkeerd gezet. waardoor Volkswagens een factor 10 en sommige jaren een factor 100 betrouwbaarder leken dan in het echt was.
#4 met de holmaatjes ADAC zomer en winterbanden testen op de Golf, een auto met een achterwiel ophanging ondergeschikt aan de ophanging van mijn aanhangwagen waardoor deze absoluut niets nul komma niks zegt over de wegligging op ‘echte’ auto’s met rondom bijvoorbeeld onafhankelijk McPherson vering ipv een stalen buis waardoor je met een golf in een bocht (als die al niet met onderstuur eruit vliegt) het ‘achterpootje’ op tilt alsof je een hond rijdt die tegen een lantaarnpaal plast.
#5 nu op deze manier probeert de hele automobiel industrie mee te sleuren in de hoop dat als zij onderuit gaan, in ieder geval Mercedes en BMW mee gaan.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere leugens die ze over de afgelopen jaren verspreidt hebben, zoals:
#6 “nee, Hitler heeft ons bedrijf niet opgericht
#7 “nee, we koelen onze motoren niet met water sinds 1961
#8 “nee, onze Polo Mk2 heeft weldegelijk remmen
#9 “nee, de ophanging beugels van Golf Mk3 zijn stevig genoeg hoor
#10 “Nee, de Mk4 Golf is echt een GTi
#11 “Nee, we verkopen de Phaeton echt met bosjes
#12 “Nee, de distributie gaat echt langer dan 60.000km
#13 “Nee, witte rook is niet dat de koppakking er weer uit ligt na 300 km
#14 “Nee, de airbags werken echt wel op onze 2010-2012 modellen
#15 “Nee, de VW Jetta is de meest betrouwbare auto.. dat mag ook wel met gemiddeld 150 recalls naar de dealer.
jbkleyn zegt
@schuimbekje3: De merken waarover jij zo hoog van de toren blaast waren zeker geen mindere Hitler vriendjes, Mercedes W31 ooit gegoogeld? BMW R75 zijspan??? VW is zeker niet perfect maar je past de historie we erg selectief toe. De wegligging van een BMW en een Mercedes is inderdaad beter dan die van een Golfje van 21.000 euro, prijscategorie is ook wat anders. Een Golf met een Multilink achterwielophanging (standaard vanaf 150pk) gaat lekkerder door de bocht dan een Mercedes A Klasse. 1 serie is een klasse apart.
mashell zegt
@jbkleyn: Als de 1 serie een klasse apart is, wat is de Focus dan, van een andere planeet?
jbkleyn zegt
@mashell: Dat gevoel heb ik vooral als ik een Focus zie…..
jbkleyn zegt
@mashell: Die rijdt zeker ook goed maar wordt in de vergelijking niet genoemd. 1 Serie is mi uniek door de achterwielaandrijving.
gregorius zegt
@kiasoul98: Wat loop je nou slap te lullen.
‘1 bedrijf zoveel schade aan de economie’.
Als VW failliet gaat doordat ze evt de tests hebben geflashed (bewijs voor EU, hebben we overigens nog altijd niet), maar in het echie ze niet per se veel meer uitstoten dan vergelijkbare auto’s. DAT zou pas schade aan de economie doen.
En dit artikel gaat over schade aan mensen die langs een snelweg gaan wonen (ik woon overigens ook aan een snelweg daar niet van); dat die, gemiddeld, eerder dood gaan. Of dat nou echt zo is, weten we niet, want, zeg, 20 jaar geleden meten we dit anders en was de uitstoot ook nog anders. Maar goed, statistisch kunnen ze dit vast wel zeggen.
Daarnaast moet je ook even goed de tekst lezen voordat je boos wordt. Ze hebben 3 nummers en leiden daar een 4e uit af. Nummer 1: diesel verbruiken in het echt X. Nummertje 2: Diesels verbruiken in de tests Y. Nummertje 3: uitstoot op 130 punten in NL (?!) worden de limieten overscheiden. Deel de echte uitstoot die ze op de 130 punten bij nummer 3 meten door X en vermenigvuldig met Y. Voila: we halen de uitstoot normen. Wow! Prachtig onderzoek.
Schiet je dus geen reet mee op, aangezien de waarden van Y complete fabeltjes uitstoot waarden zijn. En zoals elke onderzoeker weet en wat je ook bij elke studie / hbo-cursus leert: garbage in = garbage out!
Arnoud zegt
En hoe merk je dit dan? Hoe merk ik dat ik tweeëneenhalve maand langer had kunnen leven? En zou me dat überhaupt een reet kunnen schelen wanneer het voor mij zover is? Tussen nu en een dood door ouderdom zitten nog zoveel kansen op een abrupt einde dat ik echt denk: wanneer mijn tijd gekomen is, is mijn tijd gekomen. En hoe dat dan voelt maak ik me dan pas druk om. Tot die tijd neem ik het ervan. ??
ukbob zegt
@Original_Arnoud:
Mee eens.
Dit ‘onderzoek’ had net zo goed kunnen zeggen:
“Mensen die Niet oversteken bij zebrapad leven 1,5 maand korter”
of
“Mensen met een bril die nooit soep eten leven 2,5 maand langer”
of
“Als morgen alle vliegtuigen aan de grond blijven leven we allemaal 5,4 jaar langer”
Allemaal hartstikke leuk om te weten, totaal niet te toetsen en je hebt er verder geen fluit aan!
martinus zegt
@Original_Arnoud: NOx tast je longen aan. Dus niet alleen leef je 2.5 maanden korter, maar heb je je ook die 80 jaar daarvoor last van de mindere gezondheid.
Arnoud zegt
@martinus:
Nu je het zegt, ik merk het gelijk!
Maar lees het commentaar van @potjak ook even. Daar ben ik het ook erg mee eens!
pomoek zegt
Vind het een beetje een dubieus bericht van milieu defensie ( en dat zeg ik als milieu ridder). Wat het onderzoek van de TU betreft: ik ben voor het van de weg halen van oude diesels als daar een compensatie tegenover staat. Anders tast je de rechten aan van de eigenaren van die oude wagens.
pomoek zegt
O ja en die milieu zones zijn van de duivel. Een landelijk, of liever Europees beleid aub!
osmo zegt
Als ik nu geen 2,5 maand incontinent in bed moet liggen maar direct ga hemelen heb ik daar helemaal geen probleem mee :P
Hubert zegt
@osmo:
Probleem is vaak dat he de laatste paar jaar rochelend en blauw van zuurstoftekort aan slangetjes ligt omdat je longen vol roet zitten…
osmo zegt
@Hubert: Ik ga de roetfilter onder mijn diesel uitslopen zodat ik dat laatste jaar helemaal mis ;)
lekbak zegt
Mensen moeten toch een keer dood. Hoe vervelend het ook is. Vroeger stierven mensen aan ouderdom (net als onze huisdieren tegenwoordig nog). We gaan tegenwoordig dood aan kanker, hartaanvallen, herseninfarcten enz. Nou moeten we dus persee al die doodsoorzaken bestrijden. En dan? Dan gaan we niet meer dood ofzo? Alles wat we doen heeft invloed op onze levensverwachting dus deze lui moeten niet zo zenuwachtig doen. Die 2,5 maand krijgen ze wel weer terug met 2 stuks fruit per dag. Of ze maken er weer 5 maand korter van als ze die 2 stuks fruit niet wassen. Ofzo.
vtechlover zegt
Haha man man man, kanslozen mensen..
dewitt zegt
Met een eigen onderzoek naar milieu defensie . Ben ik er achter gekomen dat het bestaan van milieu defensie je leven met 18 maanden verkort . Met hun eeuwige gejengel en gezanik zonder ooit met een echte wereld oplossingen te komen …..
Maarten123 zegt
Schijt, ik had voor die laatste 2,5 maand net een vakantie gepland. Zul je zeker zien dat ik niet kan annuleren.
potjak zegt
Dat men een punt wil maken en de ernst van de zaak wil belichten prima en helemaal mee eens. Haal alle onderzoeken etc er maar bij om VW het vuur aan de schenen te leggen. Dat heeft VW over zichzelf afgeroepen. Maar wat heeft het voor zin om te roepen dat wij de mens 2,5 mnd korter leeft (maak het groter want wat betekent dit voor onze koeien en het vlees dat wij hiervan eten???) Volgens mij zijn factoren als leefomgeving en leefstijl nog van grotere invloed. Ook deze factoren zou men mee moeten nemen in het onderzoek. Vind dit soort berichten nogal kort door de bocht…
moveyourmind zegt
Hé pap…
Je hebt gisteren weer zuiniger gereden dan de dag ervoor…
Én 45 keer zoveel stikstofdioxide uitgestoot als toegestaan…
Mag ik alvast mijn zakgeld, voor het geval je er straks niet meer bent…
Ontdek óók alle mogelijkheden van onze App, Volkswagen, Das Auto!
fit4fun zegt
Zelfs met de EU 5 en 6 blijven diesels dus smerig, ziekmakend en een doodlopende weg. Belast ze maar de markt uit en alle oude in de shredder svp
G-Ammo zegt
Who cares…
Lekker blijven rijden. Wat auto’s uitstoten is maar 1% van wat die fabrieken uitknallen en de wateren vervuilen. Maar ja… daar verdient de elite van natuurlijk :’)
baardfiets zegt
Wat voor waarde kan je nou hechten aan dit soort claims? Niemand heeft hier wat aan. Het is alleen een statistische berekening, die praktisch onmogelijk te valideren is. Mensen die vaak op het strand zijn krijgen meer huidkanker en gaan daarom eerder dood, dus statistisch: Vaak naar het strand kost je drie maanden leven.
Wat een bullshit.
Dit hele volkswagen verhaal wordt zo overtrokken door overheden. Het zijn nota bene de overheden die met die waardeloze test dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. En alsnog zijn ze verrast. Wanneer worden er eens meer technocraten ingehuurd in de politiek. Die politicologen en andere gebakkenluchtfiguren hebben nergens verstand van. Ze kunnen zich alleen overal uit lullen waarin ze zichzelf gestort hebben.
potver7 zegt
De vraag is natuurlijk of dit (alleen) door sjoemelsoftware komt, of dat de meetmethode niet overeenkomt met het dagelijkse gebruik. Ik vermoed het laatste…
Je kunt autofabrikanten wel afrekenen op het verbruik of de uitstoot die ze ‘beloven’, maar in werkelijkheid presenteren ze gewoon het verbruik (en dus de uitstoot) die gemeten is in een verbruikscyclus die door de overheid is vastgesteld. Dat fabrikanten trucjes toepassen om die cijfers er goed uit te laten zien is al veel langer bekend natuurlijk.
Bijvoorbeeld:
– Start-stop-systemen hebben in de verbruikscyclus een veel groter effect dan in de dagelijkse rijpraktijk
– Diverse fabrikanten laten de verbruikscycli met andere wielen en banden uitvoeren dan waarmee de auto’s geleverd worden.
Dat is allemaal legaal, maar je flest de boel er wel mee natuurlijk.
En dan heb ik het nog niet over wat er met de software in motormanagementsystemen allemaal kan. Daarmee bedoel ik niet het ‘gesjoemel’ van VW, waar de motor zich anders gaat gedragen als een test wordt gedetecteerd. Maar je kunt de software natuurlijk wel zo instellen dat bij bepaalde kruissnelheden en bepaalde voertuigversnellingen het verbruik prioriteit krijgt.
healey zegt
@potver7: Of je hebt gewoon een knopje waarmee je rijprogramma’s kan kiesen.
vroaaar zegt
En ondanks alles is de levensverwachting de afgelopen 150 jaar gestegen van 37 naar 78 jaar! Heeft de milieubeweging ook uitgerekend hoeveel jaren we korter leven als we allemaal onze auto laten staan en de ‘benenwagen’ nemen?
healey zegt
2,5 maand? Links tuig dat ondanks dat ze het onderwijs systeem hebben verkloot kan rekenen? Ik dacht het niet.
spylegion zegt
90% vd vluchtelingen worden naar Duitsland gedirigeerd, VS toont aan dat VAG (toch een vrij belangrijke producent in/voor Duitsland sjoemelt..
Lijkt er meer op dat iemand een appeltje met Duitsland/EU heeft te schillen..
Conspiricy… Yeah.. Dream on..
blaze3027 zegt
Welke boom knuffelaar is gekomen met deze onzin