
Voorlopig blijven we lekker 130 rijden.
Vanochtend heeft de rechtbank in Den Haag bepaald dat de Nederlandse Staat zich niet harder hoeft in te spannen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Volgens de rechtbank doet de Staat momenteel al genoeg om de luchtvervuiling tegen te gaan en is er geen verdere inspanning vereist.
De procedure is gestart op aandringen van Milieudefensie, die er van overtuigd is dat de rechten van de Nederlandse bevolking door de verhoogde snelheden worden geschonden. Er zou met name inbreuk zijn op het recht op gezondheid. Volgens Milieudefensie heeft de verhoogde snelheid op de snelwegen, die tegenwoordig op 130 is vastgesteld, als gevolg dat duizenden mensen sterven aan luchtvervuiling. Dit omdat we dagelijks ongemerkt tot 5 sigaretten roken zouden meeroken.
Hoewel de rechtbank de vorderingen heeft afgewezen, moet de Staat er wel voor zorgen dat het de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie nastreeft en ook daadwerkelijk zal halen. Op veel plekken zijn de grenswaarden voor fijnstof en stikstofdioxide nog niet bereikt, wat op termijn natuurlijk wel de bedoeling is.
Desondanks laat de rechtbank weten dat er geen specifieke tijd aan verbonden is, gezien er “geen verdragsbepaling is die de Staat daartoe verplicht“.
Meer lezen over de gevolgen van de verhoogde snelheden? Klik hier.
Met dank aan Dennis voor de tip!
Het RIVM heeft eerder al laten weten dat stikstofdioxide niveau’s in 2017 hoger lagen dan in 2016. Ergens hebben ze dus wel een punt, ondanks de maatregelen die gemaakt zin door de overheid, is er op sommige vlakken nog steeds een verslechtering bezig.
Je zou het niet verwachten met de auto’s die steeds schoner worden, maarja dat is ook alleen maar op de testbank.
De staat heeft geluk dat er geen harde jaren zijn genoemd. Anders was het zoals die Urgenda rechtszaak gegaan.
Het RIVM verwacht trouwens dat we in 2020 nog steeds de (WHO) normen overschrijden. Het zal ook nog wel even tijd nodig hebben.
@fanboy: bosbranden doen ertoe, niet autotjes.
@ff40: Bedankt voor je altijd goed onderbouwde reacties.
De luchtkwaliteit in Nederland is blijkbaar slecht vanwege bosbranden die we niet hebben?
@fanboy: maar is het in Nederland slechter als andere landen om ons heen?
@rotasaxal: Ja, afhankelijk van welk stofje je bekijkt. Nederland is samen met een paar andere gebieden in Europa wel het slechtste.
@fanboy: Maar ligt het dan ook echt aan ons of ligt het aan de wind vanuit Duitsland?
@fanboy: iq?
Zelf nadenken hoe dat nu weer kan
Of praat jij ook liever anderen na
@ff40: Dit gaat over NOx en fijnstof, niet over CO2
@ff40: oh god, weer dat bosbrandenargument? Moet ik nu weer dat linkje sturen of scrol je zelf even door je reacties?
@pomoek: Je denkt echt dat je wat weet hè?! Kom dan maar door met je fabeltjeskrant bronnen.
@dedon: Nee dat denk ik niet? Deze meneer, echter, beweert al een tijdje dat bosbranden de reden zijn van toegenomen CO2 in de lucht en dus van de opwarming van de aarde. Wetenschappers stellen het tegenovergestelde: Door de opwarming van de aarde ontstaan er situaties waardoor bossen sneller in brand vliegen waardoor er meer CO2 in de atmosfeer terecht komt. Dit kun je allemaal lekker zelf googlen, maar he, aangezien ik me in jouw aandacht mag verheugen doe ik eens wat terug: https://www.ucsusa.org/global-warming/science-and-impacts/impacts/global-warming-and-wildfire.html#.WkPs2t-nGUk Lekker lezen!
en een fijne 3e kerstdag!
@pomoek: CO2 is behoorlijk ondergeschikt in dit onderwerp. Het gaat meer over fijnstof en NOx. En juist bosbranden zorgen voor enorm veel fijnstof. Naar schatting zijn er door de fijnstof die vrijkwam bij de bosbranden op Java vorig jaar 100.000 mensen gestorven. En dat is maar één voorbeeldje die je heel snel gegoogled kan hebben…
@dedon: daar heb je een punt. Blijft dat de oorzaak van de toename van branden ligt in de opwarming van de aarde. En niet andersom.
@pomoek: Ik zie ook niemand dat beweren
@dedon: eerdere discussie met ff40. Was je niet bij. Denk ik.
@pomoek: neeeee!!!!
Linksen draaien echt altijd alles om
Sterker nog ze zouden er nog branden voor aansteken om gelijk te krijgen
@ff40: https://www.autoblog.nl/nieuws/vvd-rdam-geeft-groenlinks-adam-veeg-uit-de-pan-102304
https://www.autojunk.nl/2017/12/de-heuvels-van-zuid-californie
@fanboy: Het zal je misschien verbazen, maar het is juist omdat autootjes zuiniger moeten dat de stikstofdioxide uitstoot toeneemt. Bij een andere verhouding stoot je dat relatief minder uit, maar dan ben je in de praktijk minder zuinig. En dat is waar je over belast wordt, niet stikstofdioxide. Dus het is niet máár op de testbank, het is juist omdat het op de testbank gebeurt.
@dev: Dat verbaast me niet, dat weet ik allang. Vooral met de kleine turbo motortjes, nog hetere verbranding is meer NOx.
Maar ook deze NOx wordt met kromme regels en limieten gemeten op een testbank. Daarbuiten doen ze echter wel meer NOx.
En dan te bedenken dat wij heel lang van die 14% bijtelling dieseltjes populair hebben gehouden, die waren het ergst. Terwijl het alternatief, benzine hybride, al ruim beschikbaar was, net zo zuinig en veel schoner (qua NOx e.d.)
@Dev: En juist daarom begrijp ik niet dat de Ad-Blue motoren geen korting hebben gekregen op BPM of Bijtelling …
@fanboy: Niet zo raar. Nu de economie weer aantrekt, rijden er ook weer meer auto’s. En daarbij ook nog eens meer files!
Moeten ze de economie dan maar weer om zeep helpen? Dat zou namelijk meer helpen dan 130 weer terug brengen naar 120…
Jammer, we missen de tijd dat we tot onze enkels in de paardenpis en paardenpoep stonden.
Organisch materaal, dus milieuvriendelijk toch?
@desjonnies: Van alles kun je te veel hebben, ook van organisch materiaal. Je moet ook niet in zo’n “milieuvriendelijke” gierput vallen :P
@fanboy: schijn je inderdaad maar één keer te kunnen doen…
Keurig, houden zo.
Helemaal niet erg dat dit soort clubs zulke rechtszaken aanspannen. Het houdt iedereen scherp ook al hebben ze dit keer ongelijk.
@rick-dos: hmmmm de overheid die de overheid aangklaagd via de rechtbank, die door de overheid gerund word…. en jij vind dat efficient??? als we dat in uitstoot gaan uitrukken is het waarschijnlijk beter om al die mensen gewoon te laten netflixen op de bank en geld uit te delen….
@dutchneon: sinds wanneer is milieudefensie onderdeel van de overheid?
@dutchneon: je raaskalt. De rechtspraak is uiteraard onafhankelijk.
Goedzo. Ondertussen uiteraard wel doorgaan met inspanningen om het leefklimaat te verbeteren, maar niet alles hoeft bij de automobilist neergelegd te worden. Ik neem aan die die milieudefensie figuren alles op de fiets doen, nooit vliegen en uitsluitend veganistisch uit eigen moestuin eten?
@trustmeiamanengineer: mja. Dat vind ik geen sterk argument. Zo kan je alles wat milieudefensiisten doen afkraken. Eet je de hele dag milieuvriendelijke quinoja wordt je afgekraakt omdat je het niet zelf hebt verbouwd.
Fake news!
Goed dat Milieudefensie zich hiervoor inzet. Er overlijden per jaar 5700 mensen door luchtvervuiling in Nederland! Ik wil een overheid die er voor zorgt dat mijn vrienden, familie en ik – en eigenlijk iedereen – daartegen beschermd wordt.
@jelmer: Deze verantwoordelijkheid begint bij de individuele burger, het is makkelijk wijzen naar overheden, de burger moet zich bewust worden van zijn eigen gedrag, dus minder vaak de auto pakken voor kleine afstanden, minder vlees consumeren etc.
@toniominestrone: precies, met meer regels komen we er niet…. en dat is het enige wat de overheid doet. en daar is weer meer geld voor nodig wat zich in verhoging van de belasting uit… hebben we niks aan!
@toniominestrone: ik wijs nu zeker naar de overheid. Bekijk dit maar eens:
https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/december/beerput-nederland.html
@toniominestrone: Wat de burger nog kan doen is minder vlees eten, maar verder valt alles wat wij doen in het niet bij de vervuiling door de industrie en transport. Toch worden die niet serieus aangepakt. Er zitten geen accijnzen op kerosine, industrie gebruikt geen groene stroom, havens/boten stoten meer uit dan onze auto’s bij elkaar.
@budha: u geeft uiteraard helemaal gelijk, wijze meester. Maar de economie is de allerbelangrijkste factor in dit land. De regering dient de mammon. Dat wat een direct aantastbare economische bijdrage levert, hoeft amper aan regels te voldoen of belastingen te betalen.
@budha: dus een goed excuus om maar asociaal aan te blijven klooien, succes gast!
@jelmer: Zolang je nog “gewoon” mag roken zijn er eerst andere zaken die voorrang behoeven wat mij betreft…
@trustmeiamanengineer: eigenlijk…http://www.bbc.com/news/health-18415532
@jelmer: wordt brandweerman en spoor piromanen op.
En steek geen vuurwerk af!
@jelmer: Een hutje op de hei voor jou. Lekker ergens in Zweden, frisse lucht enzo!
@jelmer: zijn altijd mooie getallen die ze noemen. Vraagje hoe bepaal je of iemand gestorven is door luchtvervuiling?
Hoeveel zou de luchtkwaliteit verbeteren als al die VW diesels in pers gaan… ?
@Esprit_de_Flandre: hahahaha, hou op, ik kom niet meer bij!!
Een opstijgend vliegtuig stoot per seconde net zoveel ultrafijnstof uit als een miljoen vrachtwagens. Gewoon lelystad er doorheen rammen, vervolgens klagen dat de lucht nog viezer wordt en de automobilist er voor laten opdraaien.
@unknown234: Ah, daar wil ik de bronvermelding wel van zien!
Niet dat ik denk dat vliegtuigen schoon zijn, maar ik vind het een behoorlijke claim. Vooral per seconde :P
@fanboy: https://milieudefensie.nl/luchtvaart/veelgestelde-vragen#vliegtuigenvliegenhoogindelucht
Kopje 3
@unknown234: de automobilist. Alsof het een bedreigde soort betreft. Die nooit vliegen. Geen vlees eten. Geen huis hebben met een verwarming. nooit producten kopen die van ver komen. Alleen maar auto rijden de hele dag. En worteltjes eten die ze onderweg plukken.
@pomoek: Klopt. Op het moment dat ze geen auto rijden zijn het geen automobilisten…
Milieudefensie zijn dikke criminelen. Net zoals de overheid, die staat toe dat er chemisch afval vermengt wordt met stookolie voor schepen. Zo komen de chemische bedrijven er voor een prikkie van af en wij mogen het inademen.
En maar naar de auto blijven wijzen….
@rufctr01:
Je katalysator is een vebrandingsoven voor chemisch afval.
Wat de moderne benzines eigenlijk zijn.
@rufctr01: je ” argumentatie” betreft alleen de overheid. Waarom is M-defensie dikke criminelen?
@pomoek: Daar zijn zoveel argumenten voor te bedenken. De meest simpele is dat er genoeg leden van MD een strafblad hebben.
@dedon: haha, ik zou graag weten wie die criminelen zijn maar ik vermoed ex leden van Bandidos?
Het is goed dat de overheid op zn vingers getikt word. Daar blijven we scherp van. Tuurlijk zijn we aan vervuilen, daar kun je geeoon niet omheen. Alleen de nadruk ligt altijd op het autoverkeer, maar de grootste vervuiler is de scheepvaart, gelukkig worden de regels in 2020 aangescherpt voor ze. Betekent overigens niet dat we niks aan het wegverkeer moeten doen. Maar stop met al die doelloze millieuzones, dat pleisters op open wonden plakken en pak nou eens de grootste bron aan: het file probleem! Iedere dag een goede 300 km aan stationairdraaiende auto’s en vrachtwagens 2 x per dag.
Halleluja!