Milieubelasting blijkt een grote berg stierenpoep te zijn, of zoals de Engelsen zeggen: Bullshit! De belastingbetaler mag nu opdraaien voor toekomstige milieumaatregelen van de overheid, maar dit geld verdwijnt in een bodemloze put. De milieuheffingen voor weg- en vliegverkeer, die in de rijksbegroting 2008 zijn opgenomen, hebben op de langere termijn zo goed als een verwaarloosbaar effect.
Tot deze vernietigende conclusie komt het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) in het onderzoeksrapport ‘Beoordeling van de milieumaatregelen in het Belastingplan 2008′ in opdracht van de ministeries van VROM en Financiën. De ministeries hadden het MNP gevraagd om door te rekenen wat het effect op het milieu zou zijn van een aantal maatregelen uit het Belastingplan 2008. Dat hadden ze misschien vooraf moeten doen.
De overheid wil met haar maatregelen het broeikaseffect met maar liefst 30 procent verlagen tot aan het jaar 2020. Met de voorgestelde kabinetsplannen rond CO2-emissies voor het weg- en luchtverkeer wordt een reductie van 0,2 procent bereikt, omdat het weg- en vliegverkeer verantwoordelijk is voor slechts 20 procent van de totale CO2-uitstoot in ons land. De overige emissies zijn o.a. afkomstig van de industrie, huizenverwarming en landbouw.
De gedeeltelijke omzetting van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) naar de motorrijtuigenbelasting (mrb) leidt zelfs tot een lichte toename van het autogebruik en daarmee tot extra CO2-emissies. Die maatregel is bedoeld voor invoering van de kilometerheffing. De voorgestelde bpm-differentiatie, volgens het principe van de vervuiler betaalt, waarbij kopers van energiezuinige auto’s een belastingvoordeel krijgen, heeft eveneens geen effect op CO2-reductie.
Ook de vliegtaks blijkt volgens het MNP discutabel te zijn. Vanaf 2008 betalen we 11,25 euro extra als we niet meer dan 2500 kilometer vliegen binnen de Europese Unie. Voor alle andere bestemmingen wordt 45 euro toeslag per ticket in rekening gebracht. Praktisch zinloos, zo blijkt uit het rapport, want de effecten van de ticketheffing in 2020 zijn ‘nihil’, doordat de geluidsnormen de groei op Schiphol zullen beperken waardoor een vraag naar landingsrechten ontstaat die niet kan worden gehonoreerd.
Leuk detail is dat het Centraal Planbureau (CPB) het kabinet eerder ook al had gewaarschuwd dat men te optimistisch was, maar daar heeft men zich niet aan gestoord (via: telegraaf.nl).
Jan C. zegt
Ik dacht dat dit algemeen bekend was. De regering wil meer geld innen. Hoe doen ze dat? Door te zeggen dat ze de belasting heffen voor het milieu. Om het vervolgens aan spelletjes (Irak, Afganistan) en snoepreisjes (“ontwikkelingsgeld”) uit te geven.
Lout zegt
@ Jan
Amen!
Jandepandaman zegt
So…? What’s new…?
Dit is toch al overdelangegrijzebaardstruikelend oud nieuws?
De Heilige Koe wordt nou eenmaal grondig uitgemelkt.
Laat ze alleen eens eerlijk zijn in hoe ze het noemen en waarom ze het doen…
Dennis zegt
Geld ophalen is één ding, visie hebben een tweede. Het kabinet heeft het grote graaien goed afgekeken, alleen heeft geen idee waar ze het op een ‘sustainable’ manier moet herinvesteren. Rode draad…
Sjoerd zegt
En over een paar jaar stemmen alle schapen weer op de pvda en het cda en krijgen we weer precies hetzelfde van al die leugenaars. Wanneer leren mensen nou eens dat je niets anders van die partijen kan verwachten omdat ze er toch alleen maar voor hun eigen carriere zitten.
H.J. Vaesen zegt
Het mooie is dat maar enkelen van ons dit doorhebben. De rest buigt het hoofd en betaalt.
Bertjan zegt
@ iedereen hierboven
Mee eens. Wat mij nu echter verbaasd; het CPB heeft het al eens uitgerekend, nu doet het MNP het nog eens dunnetjes over en wij burgertjes hebben dit idee al heel lang… Het zal toch niet zo zijn dat de beleidsmakers ECHT geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Dat ze ECHT geen rationeel beleid maken op basis van cijfers…?!?
Met andere woorden: Veel mensen denken terecht dat de maatregelen puur om het geld gaan. Maar nu voor de tweede keer laten uitrekenen wat het resultaat op het milieu is geeft mij bijna het idee dat de politiek serieus het idee had dat het milieu hier bij gebaat is. En dat ze nu tot hun stomme verbazing weer te horen krijgen dat hun beleid niets uithaalt.
PigPen zegt
Nou, ik denk dat de PvdA de komende verkiezingen flink gaat inleveren. CDA stemmers (Opel rijdende, tweemaal modaal, twee-onder-een-kap, met de kerst naar de kerk en vooral niet willen nadenkende semi-christenen) echter zullen wel weer op hun held Ballekie gaan stemmen :(
jamesBrown zegt
Bah, waar is het veyron-topic?
Georgio zegt
Jammer dat dit soort berichten dan weer niet opgeblazen op het NOS journaal, nu.nl of de Telegraaf komen. Dan weet iedereen dat ze voor niets teveel gaan betalen.
Ik moest mijn ouders laatst zien te overtuigen dat de Prius waar ze in geïnteresseerd waren, niets zou helpen aan de Co2 reductie. Ze geloofden ook al niet dat het auto- en vliegverkeer slechts 20% van de Co2 uitstoot bepaald.
Ik blijf wel lekker in m’n ouwe diesel stomen.
mashell zegt
“De overheid wil met haar maatregelen het broeikaseffect met maar liefst 30 procent verlagen tot aan het jaar 2020.”
Neeee, Want als dat zou lukken gaat het heel heel heel erg koud worden op deze planeet. Dat broeikaseffect (iets natuurlijks, niet door de mens uigevonden) zorgt er voor dat het op dit klompje steen in het heelal nog een beetje uit te houden is.
Vincent996 zegt
Daar gaat Bos het alemaal niet om. Hij geeft niks om het milieu. Al die taksen zijn er alleen maar om meer geld in de kas te krijgen om, bijvoorbeeld, de oorlog in Afghanistan te kunnen financieren. Als het de bedoeling was om een CO2 reductie waar te maken, dan was de opbrengst van deze belastingen naar milieu subsidies of het verbeteren ervan gegaan. Pure ‘geldzuigerij’ dus. Jammer.
Sjoerd zegt
@ Jandepandaman: het was even weg en ik en anderen met mij dachten dat de personen waar het om ging het weg hadden laten halen….maar het staat er gelukkig weer!
PeterVanHteV zegt
Hierdoor ben ik echt verast….dacht dat het een positief effect zou hebben wat zijn weerga niet kent
Klassiekerrally zegt
Ik pleit voor een (zeer hoge) belasting op gebakken lucht!
Persoonlijk af te dragen door degene die de lucht bakt.
Dan is het grote graaien hopelijk ook een keer afgelopen.
Jandepandaman zegt
En ik pleit voor een zware milieubelasting per gebruikte letter en afhankelijk van de puntshoeveelheid met letterkast op ambtelijke stukken die het belasten betreffen van zaken onder valse of niet goed doordachte voorwendselen. Persoonlijk te betalen door al diegenen die verantwoordelijk zijn voor het bedenken, ontstaan, geworden en in werking treden van de betreffende stukken en belasting, dus van laagste betrokken ambtenaar tot hoogst verantwoordelijke minister en het staatshoofd. Belasting naar rato met een minimum van 6% van het belastbaar inkomen van deze betrokken personen. Belastingaftrek mogelijk bij aantoonbaar en werkbaar verzet tegen het medewerking moeten verlenen aan de betreffende onzinnige belasting…..
…Puf- hijg- Ambtelijk genoeg zo…? Zou deze het halen…?
tom zegt
Ik pleit voor een belasting op koeienscheten :D
van Strien zegt
ekgwe a zemmer overheid
Jeroen zegt
Het kan misschien slecht geregeld zijn, maar milieubelasting is een prima maatregel.
Guido van H. zegt
“Het onderzoeksrapport ‘Beoordeling van de milieumaatregelen in het Belastingplan 2008′”
Weer een rapportje dat in de onderste lade van de minister beland. Hoeveel vervuiling leverde die onderzoek op, BTW???
Laat staan de verspilling van belastinggelden…
JD zegt
Ach het is toch algemeen bekend dat alle regeltjes die onze regering ons oplegt puur en alleen bedoeld zijn om de staatskas te spekken? Ze komen in de verkiezingstijd met mooie beloftes maar zodra ze er zitten, zitten ze er voor 4 jaar en kunnen ze doen wat ze willen. Om referenda durven ze sinds het referendum over de grondwet niet meer te vragen want ze weten van te voren dat ze dondershard terug geroepen worden door het volk. Kan me niet voorstellen dat de grote meerderheid blij wordt van al die belastingen. Natuurlijk zijn belastingen nodig, maar niet dit soort belastingen om dit soort onzin redenen. Zeg dan gewoon eerlijk: Wij durven geen nee te zeggen tegen de oh zo machtige (en ontzettende domme) George Bush dus wij hebben meer geld nodig voor alle oorlogen waar wij verplicht worden gesteld heen te gaan.
Ik heb maar 1 vraag aan onze regering en dat is: Weten jullie eigenlijk wel wat het standpunt van het volk is ten opzichte van jullie plannen?
w0o0dy zegt
Ik zag vandaag op TV dat een aantal auto’s iets goedkoper worden onder de nieuwe belastingregels in NL, maar een auto als de Hummer H2 gaat maar liefts 30.000 euro meer kosten! Door de Co2 heffing….. oftewel auto’s met een hoge co2 uitstoot zullen volgend jaar flink duurder worden….. Dus dit jaar nog kopen als je zoiets zoekt. Je kunt ook gewoon auto’s invoeren vanuit het buitenland en gewoon ff slikken als je de BPM moet aftikken…. want voor zover ik weet komt er geen heffing voor de C02 op importauto’s……..Deze tip is helemaal gratis, maar als men mij geld wil sturen dan is dat ook goed
w0o0dy zegt
nog wat meer info over de co2 heffing op nieuwe auto’s in 2008… (“de slurptax”)
“De CO2-heffing (‘slurptax’) wordt nog heftiger dan we eerder berichtten. Auto’s worden 110 euro duurder per gram CO2 per kilometer die zij boven de norm zitten. Voor benzineauto’s heeft het kabinet deze norm vastgesteld op 240 gram per kilometer, bij diesels ligt de grens op 200 gram per kilometer. Zodoende krijgt de koper van een handgeschakelde Volkswagen Golf R32 een extra heffing van 1870 euro voor de kiezen. Voor kopers van de Lamborghini Murciélago LP 640 is het helemaal slikken: deze Italiaanse exoot wordt gebrandmerkt met een heffing van 28.050 euro.
-Het huidige bonus/malus-systeem op basis voor het energielabel wordt verder uitgebreid. Een overzicht:
A -1400
B -700
C 0
D +400
E +800
F +1200
G +1600”
19-09-2007
Bron: Automotive