Logisch toch? Twee auto’s zijn milieuvriendelijker dan één.
De combinatie van een kleine auto voor dagelijks gebruik en een grotere huurauto voor bijvoorbeeld vakanties of tijdens je ritjes naar de bouwmarkt is beter voor het milieu en je hebt er ook nog eens voordeel van in de portemonnee. Hoeveel het scheelt hangt uiteraard af van wat je voor kleine auto op de stoep zet maar het voordeel loopt al snel op naar 500 euro per jaar of meer. Het verschil zit hem erin dat een kleine auto zuiniger is, lagere vaste lasten kent en minder hoge onderhoudsrekeningen genereert. Dat wisten wij ook al, maar stel nu dat je een paar weken naar Frankrijk op vakantie wil en niet alles in je lekker kleine Lotus Elise past?
Dan moet je een grote auto huren. Volgens Milieu Centraal, een voorlichtingsorganisatie die één en ander liet onderzoeken door onderzoeksbureau GfK is dat goedkoper en milieuvriendelijker. Veel mensen stemmen volgens Milieu Centraal hun autokeuze af op een enkele vakantie of incidentele verbouwing. In dat geval wil men de eigen auto kunnen gebruiken maar volgens Milieu Centraal is het vele malen goedkoper om voor dat soort gevallen een auto te huren. “Twee autoklassen slim combineren is een aantrekkelijke mogelijkheid om iets voor het milieu te doen” aldus Vera Dalm, directeur van de milieuclub.
Vooral mensen met een minder dan modaal inkomen voelen wel wat voor de constructie van een kleine auto op de oprit en een grotere huurauto voor de uitzonderlijke reisjes. Zo’n 27% geeft aan daar wel oren naar te hebben. Ook 14% van de gezinnen met kinderen lijkt het een goed mogelijkheid.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 780 mensen met een voorkeur voor auto’s in de middenklasse. Ze kregen voorgerekend hoeveel geld ze zouden besparen met de genoemde combinatie van autorijden met een auto die één tot twee klassen kleiner zou zijn dan hun huidige auto. Er werd uitgegaan van autohuur gedurende 30 dagen per jaar. 15% van de deelnemers gaf aan volgens dit concept te willen gaan rijden, nog eens 24% neemt het in overweging. Foto van autojunk.
meneersander zegt
3 is nog beter voor het mileu, volgens mij.
floryn zegt
Nee bedankt. Liever een mooie auto met een heerlijk blok dan twee gare. Ik draai het even om.
RDS zegt
@floryn: Oke een fiat 500 is klein, maar om een Rolls nu een gare auto te noemen….
kcoupe24 zegt
ik rij graag met mij energieklasse F auto voor een Prius, dan is de uitstoot toch nog groen
Jelmer zegt
Mooi advies, is mij ook vaak opgevallen. Buiten een tripje naar de Ikea en de zon een nodeloos grote wagen. Op de allerkleinsten na zijn wat bescheidener auto’s ook niet beroerd om in te rijden.
Ook een erg letterlijke manier van downsizen.
Mr. V8 zegt
bakkerst zegt
@Mr. V8:
amen!!
Hupke zegt
@Mr. V8:
Couldn’t agree more
Onehp zegt
@Mr. V8: ola, en waar komt bier vandaan? Ja, uit de winkel natuurlijk!
Autogek zegt
Dit heb ik al meerdere malen geschreven. Dit is ook de oplossing voor bv electrische auto’s waarvan men de actieradius te klein vind. Voor dagelijks verkeer een kleine zuinige auto/electrische auto en voor vakantie een grotere huren. En met 2 kleine auto’s kan je ook op vakantie hoor. Minder ruzie op de voorstoelen en de achterbank. ;)
floryn zegt
@ Autogek
Ik snap het wel vanuit een objectief oogpunt, maar jij noemt jezelf Autogek…. Heb je wel eens gezien wat voor saaie burgerbakken er verhuurd worden bij verhuurbedrijven?
Autogek zegt
@floryn: Het gaat erom dat men nu de meeste mensen een grote saaie bak voor de deur heeft staan voor die 2 a 3 weken vakantie per jaar. Dus is het beter dat deze mensen een kleinere zuinigere auto nemen ( voor kosten en milieu) en ze dan een grotere huren. En je kan ook best een leuke cabrio of zo huren als je wil hoor. ;)
rick zegt
is toch logisch naar mijn werk neem ik de auto van mijn vrouw 1 op 16 en prive neem ik mijn bmw 1 op 8
wanneer er een electrische komt, het liefst in de vorm van een sigaar met een tweede stoel achter de 1e, koop ik die om ermee naar mijn werk te gaan
cecotto zegt
Als de mensen iets meer de getallen laten spreken klopt dit natuurlijk. Een gezin met 2 kids kan zich bijvoorbeeld prima redden in een Grande Punto 1.3 Mjet diesel, die je voor 12.795 euro koopt en waar geen MRB op zit, en een verbruik in de praktijk zal halen van 1.22. Een (korte) vakantie, kan met aanhager/caravan/box op het dak ook wel.
Die bouwmarkt of Ikea bezoekjes kunnen ook gericht met een boedelbak bijvoorbeeld. Of het tegen een kleine vergoeding laten bezorgen.
De werkelijke besparingen in euro’s laten zien zal velen de ogen doen openen.
P.s. heb zelf 3 auto’s ;-) een prius, een 107 en een Exige S2.
Bart_V zegt
@cecotto: dus eigenlijk allemaal zuinig (de lotus hangt van je rechter voet af)
maar sinds ik een nieuwe auto heb ben ik wel meer gaan rijden, net wat Simpson zegt als je een auto hebt gebruik je hem ook (zonde om hem te laten staan)
floryn zegt
@ RDS
fixeer je niet te veel op de plaatjes, lees het artikel ook even. :) Dyslectisch?
RDS zegt
@floryn: yeb dislesbisch ov soiedz
RDS zegt
-edit: check, oeps ;)-
Simpson zegt
bullenscheiBe, als er twee staan, gebruik je ook twee.
Oh wacht, de grote alleen huren als je op vakantie gaat. Ja, kan, als er niemand anders is die op dat moment op vakantie gaat en dezelfde wagen wil huren.
Maar dat doen nederlanders toch niet? allemaal tegelijk op vakantie gaan?
voor de dagelijkse dingen de fiets pakken, dat zet zoden aan de dijk. voor milieu en portemonnee.
DRU zegt
Mijn nachtclausule van mijn verzekering schrijft voor dat mijn auto binnen moet staan. Als ik een grote erbij neem, moet ik een extra garage gaan regelen. Ik laat gewoon alles bezorgen.
hippopotamus zegt
Welja, lekker ingekaderd onderzoekje weer. Als je naar verbruik e.d. gaat kijken kan dit eventueel best lonend zijn, maar je wilt echt niet weten hoe milieubelastend de productie van die extra auto’s is.
Jordi zegt
Helemaal correct, zou toch leuk zijn als de rest van de wereld er ook eindelijk achter komt. Zo heb ik zelf al ruim 1,5 jaar (voor mijn doen lang) een AX’je staan voor de dagelijkse kilometers, boodschappen en alles daar omheen. Daarnaast een Camaro voor de fun kilometers, misschien vakantie, mooie dagen, etc. AX’je kost me 25 euro per maand (ex onderhoud en brandstof uiteraard) en rijdt 1 op 15.
jmulleman zegt
wel een geweldige foto
Alwood zegt
leuk, ik stem mijn autokeuze af op wat ik lekker vind rijden en zitten. :) doe maar groot, oud en groot.
Laurens zegt
Dankzij mijn auto, ga ik nooit naar de IKEA. Dat scheelt…
OT: koop dan twee Fiat Punto Evo’s (95 gram), een met en een zonder airco, en rij op vakantie achter elkaar aan. -edit: doe ff normaal-
jamesBROWN zegt
Wat hippopotamus al zegt: de productie van die tweede auto is ook erg milieubelastend, en dan niet alleen om dat CO2-gezeur.
Daarbij zijn er ook heeel wat mensen die niet in zo’n klein gebakje willen rondrijden, omdat het (zeker op de wat langere dagelijkse afstanden) gewoon niet zo comfortabel is, en je nergens ruimte voor hebt natuurlijk.
Autogek zegt
@jamesBROWN: Het produceren van een auto staat gelijk aan een 15000 km in een gemiddelde auto rijden. Maar die grote auto verbruikt veel meer dan de kleinere. En daarnaast deel je die grotere auto dan toch met veel meer mensen ipv allemaal een grote auto te rijden en dus altijd met zijn alle meer te vervuilen. Dus ja, zelfs incl productie van die “extra” grote auto ben je in totaal toch veel schoner. Daarnaast slijt je eigen auto veel minder ( grote reis per jaar is toch de vakantie) dus gaat je prive-auto langer mee. ;)
Laurens zegt
Copy/paste gewoon een link…
TJR zegt
Ik heb er 4, telt dat ook?:P
bmw zegt
Op zich is dit een deel van een rationele benadering van autobezit en -gebruik. Maar er is veel meer dat je kan doen. En er zijn ook nadelen: waarom hebben de meeste kleinere wagens fokking slechts stoelen met weinig elektrische afstelmogelijkheden, waarom is de instap zo slecht, waarom zijn ze zo hard afgeveerd? Allemaal zaken die voor mij als persoon met een slechte rug van belang zijn. Een auto is meer dan vier wielen en een koets, het is een persoonlijk gebruiksvoorwerp. Of ga je argumenteren dat iedereen genoeg heeft met een zuinige gewone gsm en je een smartphone kan huren als je hem nodig hebt?
Autogek zegt
@bmw: Het gaat erom dat je ipv je bv 5 serie overgaat naar bv een 1 (of als het niet anders kan 3 serie) overstapt. Je gaat als BMW fan toch niet stellen dat een “BMW” 1 serie slechte stoelen heeft he? ;)
Niet iedereen hoeft in een Smart te gaan rijden. Het onderzoek gaat over 1 a 2 klasses lager gaan rijden bij dagelijks gebruik.
bmw zegt
@Autogek: ik rijd geen bmw en ben er geen fan van. Je kan zelf vaststellen dat het comfort van de stoelen (en heel wat andere zaken) toenemen met de afmetingen van de wagen. Waarom hebben vele kleine auto’s geen lendensteunregeling?
bmw zegt
edit: “fokking slechtE stoelen” bedoelde ik…
TG zegt
En wat als die uitstoot helemaal niets uitmaakt?
Ow.. wacht is even: http://scienceandpublicpolicy.org/monckton/goreerrors.html
Leesvoer?; http://www.amazon.com/Climate-Confusion-Pandering-politicians-Misguided/dp/1594032106/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1195938841&sr=1-1
*Ziek van al het klimaat gezeik en stemt in met Mr.V8*
Laurens zegt
Overgesubsidieerde milieuclubs zouden trouwens bij wet verboden moeten worden. Ze komen met schijnoplossingen als de Prius, voor je het weet heet het hier Batavierenland, maar die Grieken komen echt niet helpen :-)
B /\/\ \/\/ zegt
Wacht ff hoor, enig idee wat een huurauto kost (ca. €650,= voor 3 weken, Astra station), wil je drie weken weg, ben je een vermoegn kwijt aan een huurauto! Komt je brandstof nog bij… weg voordeel…
Jipp zegt
nou ik weet niet hoor, maar een huurauto kost een vermogen, als je beetje kilometers maakt ben je zo 1200 euro verder. beetje stom stuk, dit had iedereeen wel kunnen bedenken toch.
jan1666 zegt
@autogek
Het produceren van een auto staat gelijk aan een 15000 km in een gemiddelde auto rijden.
En de stroom om die auto te maken? De olie? Transport? Delven van staal? Transport? Maken van hoogovens voor staal en de verbranding ervan? Maak de kan lekker wijs dat 15dkm genoeg is!
Autogek zegt
@jan1666: Het is toch waar. Een auto produceren staat kwa CO2 uitstoot gelijk aan 15000 km rijden aan uitstoot. Natuurlijk gaat het dan om gemiddeldes. ;)
Cantago zegt
Ik ga niet een auto huren voor een ritje bouwmarkt of IKEA! Das onzin! En niemand doet dit voor het milieu, WEL voor het geld! Ik zeg weg met de prius, iedereen krijgt van de staat een VW Polo, Fiat 500 oid gesponsord en voila, we besparen het milieu WEL een hoop ellende!
floryn zegt
@ Jan1666
Ik denk dat je gelijk hebt. Het produceren van een auto kost wel wat meer engergie. dan 15dkm.
Hier een link naar een artikel dat ik er eerder over las op Jalopnik: http://lifehacker.com/5530490/the-case-for-keeping-a-clunker
Als je een auto huurt deel je die uitstoot natuurlijk wel met alle andere mensen die die auto huren. Dit betekent dat je niet 2 auto’s hebt, maar hooguit 1,1.
Autogek zegt
@floryn: Voor de productie van een auto zijn veel metalen en kunststoffen nodig. Deze materialen zijn schaars, de winning ervan zorgt voor vervuiling en de verwerking ervan kost veel energie. Toch is het niet de productie die de meeste milieubelasting veroorzaakt. Het gebruik van de auto is milieubelastender. Slechts vijftien tot twintig procent van de totale energie die nodig is voor autorijden is te wijten aan de productie, het onderhoud en de afvalverwerking. Dit percentage neemt steeds verder af. Enerzijds komt dat door betere productie en afvalverwerking, maar ook omdat het aantal gereden kilometers per auto nog steeds toeneemt. Het energiegebruik per kilometer is de afgelopen jaren minder; auto’s worden namelijk zuiniger. De afname is echter niet heel groot, ondanks veel efficiëntere motortechniek, omdat de auto’s groter en zwaarder worden.
Bron: Milieucentraal.nl ;)
De Fiets zegt
Beter één auto en een fiets!!!!
Den zegt
Domme hippies…
cecotto zegt
Velen die ik een leaseauto rijden hebben makelijk praten, want in de regel rijden die boven hun stand, men zal zelden zo’n auto prive aanschaffen omdat de knaken er niet zijn. De trend is echter ook op de leasemarkt zichtbaar. Onder het mom maatschappelijk betrokken ondernemen is men het wagenpart ook aan het downsizen, en dat zal met de economisch moeilijke tijden alleen maar sneller gaan.
Hoeveel Passat station zouden er prive nieuw gekocht worden….
Als autorijden op korte termijn duurder gaat worden gaat het downsizen in en nog groter tempo door.
Voor de 40 plussers……. vroeger met de Renault 4 met het hele gezin op vakantie naar de Franse camping…. 80% van de mensen deed dat toen. Was de pret minder…. nee.
Als het fenomeen leaseauto niet zou bestaan, en iedereen slechts 19cent zou krijgen voor de zakelijke kilometers zouden er minder dikke bakken rond rijden.
Verder zijn er al leasemaatschappijen die voor vakanties een caravantrekker voor 3 weken in de leaseprijs verwerken.
jaja zegt
Volgens mij is een kleine auto nog het goedkoopst?
floryn zegt
@ Autogek
Dank voor de informatie. Toch vind ik het persoonlijk charmanter om een oude mooie auto goed te onderhouden en lang te gebruiken, dan om elke drie a vijf jaar weer een nieuw burgergebakje aan te schaffen. Doordat auto’s steeds zwaarder worden levert het dus ook niet heel veel op om een enigszins zuiniger opvolger aan te schaffen.
De aanstaande Polo GTI gaat meer wegen dan de eerste Golf GTI. Over obese auto’s gesproken.
Autogek zegt
@floryn: Dat de nieuwe Polo GTI meer weegt dan de Golf 1 GTI komt natuurlijk ook omdat de nieuwe Polo groter is als de oude Golf1. En dan alle extra’s die er tegenwoodig op zitten. Ze zijn bijna even snel en nog is hij zuiniger dan de Golf 1 GTI. ;)
Maar inderdaad denkt men dat men niets kan versjouwen in kleine of zuinige auto’s. Maar dat is natuurlijk onzin. Wat ik allemaal in mijn Prius versleept met de achterbank plat en de passagiersstoel plat wil je niet weten. En ik heb hier ook Peugeot 106jes gehad. Kan je met de achterbank plat en de passagiersstoel gevouwen ook veel in kwijt. :)
bmw zegt
@floryn: auto’s zijn niet obees, want het gaat niet om nutteloos gewicht. Of wil je in 2010 rijden met voertuigen die voldoen aan normen van de jaren 70 (40 jaar geleden!)? Als auto’s nu zwaarder zijn, dan is dat omdat er heel wat zaken in zitten die nuttig zijn voor comfort, veiligheid, milieu, enz. Gewichten van auto’s uit verschillende tijdsvakken vergelijken, dat is pas een valse tegenstelling creëren.
Mensen die een grotere wagen kopen, doen dat heus niet enkel om naar de Ikea te gaan. Grote en kleine wagens verschillen op heel wat meer punten dan het koffervolume of de beenruimte. Zolang dat niet verandert, kan je niet zeggen dat de bovenstaande oplossing voor het grote publiek werkt.
En nog een vraagje om de complexiteit nog verder te verduidelijken: wat is een “grote” wagen? En wat is een “kleine”? En wanneer wordt een kleine een grote? En hoeveel zuiniger is een “kleine”? En hoeveel veiliger is een grote? Ach ja, wat lul ik ook, het gaat enkel om CO2, jongeuh, CO2, snap je dat dan niet, zoveel gram ervan per kilometer, CO2 jongeuh, dat is wat telt.
floryn zegt
Toch is het dilemma wat geschetst wordt in dit artikel (door het onderzoek) enigzins vals te noemen. Als ik me bedenk wat er allemaal wel niet in een kleine Peugeot 106 past. Daar kun je prima mee naar de IKEA of de milieustraat. Dan moet je alleen niet met het hele gezin willen gaan.
911GT2 zegt
Euh ik heb al een grote auto, en een kleine, en een sportauto… welke moet ik nou weg doen dan?
De kleine rijdt voor mij duurder dan de grote, de sportauto is weer kleiner dan de kleine maar minder zuinig… wat een tegenstrijdige berichtgeving. Ik snap het niet meer ;)
jvb zegt
haha heb net een nieuwe audi r8 op de dam staan en mijn buurman is een milieu freak.. pff wat kan die vent zeiken zeg. hij rijd zelf in een prius en vindt zichzelf een party goed!!! om de beste buurman een oog uit te steken laat ik standaard de r8 iedere ochtend lekker warm draaien voordat ik erin stap.. hahaha ech te mooi om zo een buurtconfict te zien groeien
bmw zegt
@jvb: stoer… not.
CL65 zegt
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens(meerdere auto hebben), daarom heb ik 3 mercedessen, één voor elke bezigheid, welteverstaan; boodschappen doen, werk én plezier. Huren is niet aan mij besteed.
Lorenzo zegt
Leeeuk zeg. Dit is mijn foto
M-lover zegt
…dat heb ik ook altijd gezegd, een Z3M en een 7 serie voor de lange ritjes x-)
Lustigson zegt
Hier zit vast handel in voor automerken en/pf -dealers: klanten trekken die een kleiner model zoeken en ze voor een aantrekkelijke prijs drie weken per jaar een grotere bij verhuren.
Welke automerken zijn ook eigenaar van verhuurbedrijven?
Bart zegt
Smart & een C 200 compressor.
Goed bezig!!!
AMV8Bart zegt
Doe dan toch maar drie.
Een coupe waarmee de man naar het werk kan,
een family-hatch waarmee de vrouw boodschapjes doet,
en dan nog een leuke plezier GT voor in het weekend
Ghettoblaster zegt
@JVB , cool hoor , zo’n R8 ;-)
Blijf wel een beetje in de buurt als ie warm draait.
Dat ie niet TE warm draait :-)
VolvoXCseries zegt
Bij mij op de oprit een E-(V70 D5) en een G-label(RR Vogue V8), ik vind dat autorijden wel lekker comfortabel mag en dat mag ook wel wat kosten, zo’n klein gebakkie zie ik niet zitten en parkeren gaat niet per definitie beter met zo’n kleintje, geef mij dan ook maar de grote wagens.
En overigens, een huurauto moet toch ook geproduceerd worden met het nodige energieverbruik, maar dat terzijde hoor, tenzij ik natuurlijk de plank finaal mis sla…
VolvoXCseries zegt
En ook nog: een grote auto rijdt veel beter op de snelweg, ook niet onbelangrijk lijkt mij
Mr. V8 zegt
7 serie
1 serie
tahoe
bonneville
mustang
Ik help graag mee aan een warmer klimaat voor NL.
bpc zegt
“een kleine auto voor dagelijks gebruik”
een slk 55 amg is niet groot :roll:
Dimglor zegt
2 auto’s zijn beter dan 1, maar de ene wagen is mooier dan de andere ;) hehe
Svenska Aeroplan AB zegt
Is wel een idee opzich…
Maar dan hoeft die eerste niet zuinig te zijn! Ik rij Cabrio, en op vakantie huur ik weleens wat waar ermmmmmm wel wat inkan…
Heeft (gelukkig) niks met het milieuuuuuuuuu te maken, maar werkt wel!
toyotaprius zegt
Dit is mijn bak, ik ging voor maximale.. en gewoon iedere dag..
Nu ben ik op zoek naar iets kleins er bij.. ;)
i-love-suv zegt
Als 1 op de 20 mensen een auto wil huren, ik schat in tijdens de zomer, kun je dan bedenken hoeveel huurauto’s er dan klaar moeten staan!!!!!
Die auto’s staan dan vervolgens het halve jaar stil om tijdens de volgende vakantie uitgehuurd te worden.Lijkt mij geen goede investering voor de verhuurbedrijven. Dus leuk bedacht door iemand die verder nooit buitenkomt…..Die gaat vervolgens bedenken dat we de vakantie dan nog verder moeten spreiden….wie wil er in maart op zomervakantie???? Mensen denk nou eens na voor je wat gaat roepen.Als je niet wil nadenken kun je altijd nog politicus worden of beleidsbepaler bij de overheid.
BmwMPower zegt
Ik hoorde dat MC12’s, Zonda’s, Veyrons, Enzo’s en dat soort auto’s, het milieu redden, en onze ogen een plezier doen.
Dus.
timberleek zegt
hebben ze hierbij wel nagedacht dat alle verhuurbedrijven dan wel een hele berg auto’s klaar moeten hebben staan voor de vakantieperiodes? en de uitstoot die al die auto’s hebben gekost? en inderdaad zoals ‘i-love-suv’ al zegt. dan zitten de verhuurbedrijven de rest van het jaar met een overschot dat alleen maar geld kost.
Plus dat auto’s huren vaak duur is en je 9/10 keer een ontzettend stomme/ saaie/ incontinentie-veroorzakende grijze muis krijgt.
sorry maar ik pas