Hij heeft groene ambities, maar een volledige elektrische auto is nu nog niet goed genoeg voor Johannes Remmel.
Het is een drempel voor veel automobilisten die dagelijks de nodige kilometers maken: is de actieradius van een elektrische auto wel voldoende? De Duitse milieu-minister Johannes Remmel nam de proef op de som. Vorig jaar december werd bekend dat Remmel ging rijden in een Tesla Model S P90D. Een auto die op papier een actieradius heeft van meer dan 500 kilometer.
Remmel legt dagelijks veel kilometers af en wilde dit op een duurzame manier invulling geven. Nu blijkt dat de Model S (aankoopadvies) niet de geschikte weapon of choice was. Middels een interne memo komt naar voren dat Remmel de Model S na 43 ritjes van de hand heeft gedaan. In de memo staat beschreven dat de Model S de opgegeven actieradius van 500 kilometer niet wist te halen (joh). Zelfs 400 kilometer bleek een moeilijke opgave. Wel was Remmel te spreken over de snelle performance van de Tesla.
De Duitse milieu-minister zei in de praktijk vaak met een lege batterij te kampen. Het zou naar verluidt minstens 90 minuten hebben geduurd om de batterij op te laden. Blijkbaar waren er niet voldoende snellaadstations of Superchargers in de buurt. Een woordvoerder van Remmel heeft gezegd dat de minister nu in een oudere Mercedes S500 plug-in hybrid zoeft. (via Autonews)
Foto: een Model S aan de lader via @passatw8 op Autojunk
E34M5Touring zegt
Had ie gewoon 40km/h gemiddeld moeten rijden. Kan je 1000km. Zo begaan met het milieu is ie nou ook weer niet.
moveyourmind zegt
Kon je op wachten…
Dat de Duitse auto-industrie de Amerikanen op hun beurt op hun nummer proberen te zetten…
Heel subtiel door Umweltschützüberführer Remmel naar voren te schuiven als een buikspreekpop die wat negatieve publiciteit over Tesla de wereld in mag brengen…
Een win-win situatie… Voor de Duitse auto-industrie én voor Remmel, die weer een mooie gelegenheid heeft om zich gewichtig voor te doen en in de spotlights te staan…
Het is één groot complot…
henkp1 zegt
@moveyourmind: Weerzinwekkend is het!
mulsanne zegt
@moveyourmind: er is geen enkele tesla rijder die 500 km uit zn batt haalt
Complot lijkt me wat overdreven , voorkeur wel
En wat batterij betreft, zo milieuvriendelijk is het nu ook weer niet
Ben benieuwd hoe het over 10jr gaat , het “recyceling proces ”
Heb zelf bijna 35 jr in het wereldje rond gewandeld van ontwikkeling enz enz
Maar we zijn er zeer zeker nog niet ….verre van groen
flutterby zegt
@mulsanne: volgens mij zit de batterij na 10 jaar nog boven de 95% van de originele capaciteit (400.000-500.000 km dacht ik). Na 25 jaar zal die richting de 90% gaan. Voor een EV niet ideaal, maar prima her te gebruiken als buffer voor thuis of het stroomnet.
yippiekaye zegt
@flutterby: Een klant van ons heeft een C 350e van 2 jaar oud en daarbij is de capaciteit gemeten van 82%. Volgens Mercedes-Benz is dat binnen de tolerantie…
flutterby zegt
@yippiekaye: Conclusie: Tesla’s accu management is top van de markt en Mercedes prutst maar wat aan. Hopelijk heeft de elektrische Smart betere accu’s.
woudloper zegt
@mulsanne: uit mijn daily haal ik 850km en uit mijn weekendauto vaak maar 300km uit een tank.
Nooit van wakker gelegen.
Met een tesla lees je wat vaker de krant in een charge station maar vertrek je in 95% van de tijd met een volle accu van thuis uit en kom je ruimschoots toe.
2wheeler zegt
@moveyourmind: het is de schuld van de Rabobank!
hplh zegt
@2wheeler: en een beetje van de overheid zelf.
snorrewietskie zegt
Wat n stouterd zeg! Vorige week had ie ook z’n vaatwasser al na 10 vervangen.
Dutchdriftking zegt
Verassend.
w0o0dy zegt
Duitse rijstijl en elektro auto’s gaan ook gewoon slecht samen. Dus als je gaat planken en je hebt geen snelladers.. waar begin je dan aan? Overigens vond links lullen rechts vullen minister het comfort ook beneden “zijn stand”.
Gulli zegt
Lekker sportief rijden en dan klagen dat je de actieradius niet haalt. Dan snap je het niet helemaal
slickrick zegt
@gulli: wat moet je anders met een auto van +500 pk die een Lambo zoekt rijdt…….als een oud vrouwtje rijden terwijl je door de eerste beste golf 7 met +200km/h ingehaald wordt op de autobahn……
Wij hebben ook een Tesla in het wagenpark maar pakken voor het buitenland gewoon de 530d….
Gulli zegt
@slickrick: wat moet je anders? Nou ja niet klagen dus ?
slickrick zegt
@gulli: punt is dat een vd USP’s van Tesla, de krankzinnig snelle acceleratie totaal irrelevant is voor de meeste kopers. Bijtelling, rijden op busbaan (in Noorwegen) etc. Speelt een rol. Maar eind vd dag wil iedere eigenaar maar een ding…..more range
flutterby zegt
@slickrick: door de nieuwe cellen van de Model 3 te gebruiken red Tesla het makkelijk om een 130d te maken, maar waarom zou je? Zulke range is belachelijk en je moet die accu’s wel altijd meeslepen. Niet echt duurzaam.
tvr1974 zegt
@gulli: gaat planken? Mijn buurman heeft zo’n Tesla en moet vaak naar Parijs (minimaal 1 x p.wk). Reed hiervoor Mercedes maar moesten “groener” rijden. Nu dacht hij; met die actie radius moet dat dus perfect gaan.. maar hij heeft er best spijt van. Om t t halen (440km) moet ie ca 110km/h rijden de hele weg en er niet al te veel wind staan.. Eerst reed hij er 3-3.5 uur over (130-140km/u op de cruise) en nu dus minimaal 4 maar meestal 4.5 – 5 Leuk die vooruitgang. Met zijn Mercedes kon hij heen en terug op 1 tank (diesel).. zonder probleem.. Tja.. Keuzes. Nb in Duitsland lijkt me dit nog erger… met je Tesla met 110 op de autobahn..
Koos zegt
Auto is besteld door ex minister Remmel (Grüne. Auto is nu gedumpt door opvolgster minister Schulze (CDU). Zij vindt auto onvoldoende inzetbaar. Of zouden er andere motieven zijn….
doublechevron65 zegt
Hij was “Umweltminister” in Nordrhein-Westfalen tot mei van dit jaar. Nu niet meer dus ook geen Tesla meer en gewoon de fiets… of een stinkende ouwe Polo…
m54b30 zegt
Tja die EV/Tesla is vooral dan ook een groen fabeltje/leugen.
Een normale zuinige middenklasser is over de gehele linie minder belastend voor het milieu.
2wheeler zegt
@m54b30: dat is wel bizar! Mail even dat ze gelijk moeten kappen dan! Die gekken zijn nu allemaal fabrieken aan het maken enzo. Jij kunt ze vet veel geld besparen denk ik.
Je hebt er zo te zien namelijk erg veel verstand van.
m54b30 zegt
@2wheeler: Vooral korte termijn politiek, goedkoop goede sier willen maken.
Een EV is niet zo schoon als men wil doen laten geloven.
De werkelijke milieu problematiek zijn vooral de zware industrie/zeevaart/luchtvaart.
stfu zegt
@m54b30: niet waar. Is al aangetoond door niet EV bash media.
mlut zegt
@m54b30: hey R2D2, ik zou maar in fabeltjes gaan geloven. Heb nog een laatste model Dual platenspeler voor je;)
r2d2 zegt
@mlut: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/R2D2_%2822213548240%29.jpg/220px-R2D2_%2822213548240%29.jpg
Hey! Ik heb hier niets mee van doen!
Overigens, de Tesla is vooral niet ‘groen’ door die prachtige accu waarvoor kinderen in de Congo (meen ik mij te herinneren) vele uren op de dag moeten graven. Zijn er hier techies die weten of we heden ten dage bij een doorbraak zijn in de opslag van elektriciteit middels andere materialen dan zuur en metaal?
flutterby zegt
@r2d2: ja, want olie brengt vrede op aarde. Dat weet iedereen en is een feit.
r2d2 zegt
@flutterby: Wellicht heb ik mijn commentaar niet duidelijk opgeschreven. Mijn punt was dat een duurzamere accu op basis van andere materialen dan edelmetaal, gegraven door kids in Afrika en slechts beperkt te vinden, een grote stap vooruit zou zijn om de elektrische auto echt groen te maken. Als de energie dan opgewekt wordt door wind/zon/water/getij is het een zeer duurzaam product.
Wat heeft olie hier mee te maken?
spylegion zegt
@flutterby: dus feitelijk zeg je; nóg een mijn industrie erbij, wat maakt dat uit, zeur niet zo, laat mij in mijn eco bubbeltje…
Elja zegt
@flutterby: Volgens mij haalt Tesla hun lithium voornamelijk uit Australië, Canada en uit Nevada (waar ook de gigafactory staat).
m54b30 zegt
@mlut: vinyl komt helemaal terug ;)
v6ti zegt
Zal wel een hoop commentaar hebben gehad dat meneer niet in een S klasse reed.
RooieRick zegt
Hahaha ik zie het helemaal voor me: U bent wel een beetje laat. Ja sorry, kon geen stopcontact vinden…
stfu zegt
P90D is ook gemaakt voor power. Je neemt ook geen M5 als directiewagen. 400 is met een 90D makkelijk haalbaar. Of hield zijn chauffeur zich niet aan de snelheidslimieten?
2wheeler zegt
Als ik zo veel kilometers per dag moest maken had ik het geen eens geprobeerd. Het is mooie techniek, maar nog niet voor de serieuze afstanden met de huidige, gebrekkige infrastructuur wat betreft snelladers.
woudloper zegt
@2wheeler: in België valt het echt goed mee qua snelladers
lekkaah zegt
Politicus; van tesla a 100k naar s klasse a 100k
O wacht milieubewust dus dan mag het
ramshoek zegt
Zo’n elektroauto is absoluut de toekomst !
Maar veel elektrofundamentalisten willen niet begrijpen dat er in het heden nog wel wat bezwaren tegen zo’n elektrokar kunnen zijn…
spylegion zegt
Iedere vorm van realiteit wordt met onverschilligheid, arrogantie en pure onwetendheid weggewuifd door de elektro brigade..
(Conclusie na het lezen van de comments)
r3fl3x zegt
@spylegion: erkennen dat zowel elektrisch als verbrandingsmotoren hun voor en nadelen hebben is hier onmogelijk. Heb je de huisregels niet gelezen?
m54b30 zegt
@spylegion: Klopt idd, ze zijn ook niet vatbaar voor redelijke argumenten, hun science fiction droom is de enige waarheid, hun messias Musk is het ! Realiteit momenteel is dat 99% van de verkopen nog steeds ice is.
Het zal heus gaan veranderen de komende jaren, maar het uit faseren van de ice gaat duren tot 2050 is ongeveer de doelstelling.
boomhauwer zegt
Minister van mobiliteit Tommelein van openvld in België heeft net hetzelfde gedaan, ook met reden: de range is niet voldoende voor mijn beroep. Maar dan wil die lul wel elke bedrijfswagen, elektrisch maken…